پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
تبلیغات اصول و استراتژی بازاریابی

همه چیز درباره کمپین‌های تبلیغات و بازاریابی ۳۶۰ درجه

آسانا سلیم‌زاده آسانا سلیم‌زاده
30 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه: 9 دقیقه
همه چیز درباره کمپین‌های تبلیغات و بازاریابی ۳۶۰ درجه
زمان مطالعه: 7 دقیقه

تلویزیون را روشن می‌کنید و تبلیغی می‌بینید که یک ساعت قبل بیلبوردهای آن را داخل بزرگراه تماشا کرده‌اید. خوب که فکر می‌کنید همین امروز زمانی که برای دیدن نتایج لیگ انگلیس سایت ورزش ۳ را اسکرول می‌کردید، از روی طرح این تبلیغ عبور کرده‌اید… به راستی تبلیغات این برند شما را محاصره کرده‌ یا اتفاقی بوده؟!

این دقیقا همان کمپین بازاریابی 360 است که برندها با درنظر گرفتن مخاطب هدف تلاش می‌کنند همه‌جا در معرض دید باشند. در ادامه این نوشته با این دسته از کمپین‌ها بیشتر آشنا شوید.

کمپین 360 درجه چیست؟

همه چیز درباره کمپین‌های تبلیغات و بازاریابی ۳۶۰ درجه 1

هدف یک کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه انتقال پیام به صورت آنلاین و آفلاین در بستر تمام ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ها به طیف وسیعی از مخاطبان برند است. بسیار مهم است که در این کمپین از یک پیام واحد برای بازاریابی استفاده شود تا کاربران در رسانه‌های مختلف بتوانند این ارتباط را درک کنند.

چه زمانی به کمپین ۳۶۰ نیاز داریم؟

این کمپین‌ها عموما با اهداف زیر اجرا می‌شوند:

۱) مشخص کردن جایگاه برند و تثبیت آن در ذهن مخاطبان

کمپین دلستر را به خاطر دارید؟ شرکت بهنوش از اینکه همه نوشیدنی ماءالشعیر خود را دلستر صدا می‌زدند به تنگ آمده بود و لازم دید به مخاطبان خود یادآوری کند هر دلستری، دلستر نیست! و در راستای این هدف کمپین ۳۶۰ خود را در قالب کمپین محیطی در دو فاز تیزینگ و اصلی، تلویزیون، رادیو و همچنین در فضای آنلاین اجرا کرد. 

۲) ری‌ برندینگ یا استراتژی برندسازی مجدد

گاهی شرکت‌ها مجبور به برندسازی‌سازی مجدد یا ری‌برندینگ می‌شوند تا بتوانند محصول خود را ارتقا دهند، جرنی مشتری را بهبود دهند و در نهایت مخاطبان بیشتری جذب کنند و یا سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند. اگر به خوبی این مرحله را پشت سر بگذارند قدم بعدی مطلع کردن مخاطبان از این تغییر است که معمولا برای آن یک کمپین ۳۶۰ در نظر می‌گیرند.

۳) معرفی محصول جدید و یا بهبود عملکرد محصول فعلی به مشتریان هدف 

کمپین ۳۶۰ برند سمیه برای معرفی محصول جدید خود با نام “کشکام” به بازار یکی از کمپین‌های مثال زدنی در این دسته کمپین‌های تبلیغاتی است. این معرفی محصول در بستر آفلاین محیطی، تلویزیون و همچنین کانال‌های تبلیغاتی در فضای دیجیتال انجام شد. 

همچنین بخوانید: فیجیتال مارکتینگ چیست؟ | ترند بعدی بازاریابی در ایران 

ابزار و روش‌های مورد استفاده در کمپین 360 درجه چیست؟

کمپین بازاریابی ۳۶۰

طراحی وب سایت

وب سایت شما یکی از مهم‌ترین نقاط اتصال برند به مخاطبان است. جایی که مخاطب تصویری از برند شما در ذهن خود خلق می‌کند و شما می‌توانید در تناسب این تصویر شکل گرفته و شخصیت اصلی برند خود نقش بسزایی داشته باشید.

زمانی که از وب سایت به عنوان بخشی از استراتژی  بازاریابی ۳۶۰ درجه حرف میزنیم، صفحات فرود نقش بسیار مهمی در آن ایفا می‌کنند. در دنیای امروز ایجاد یک تجربه کاربری خوب داخل سایت یکی از لازمه‌‌های ایجاد ارتباطی عمیق با مشتریان است.

سرعت بارگذاری بالای صفحات، تجربه کاربری خوب هنگام نمایش سایت در موبایل، نحوه چینش محصولات، کپی های به‌کار رفته در صفحات و … از عوامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

ایمیل مارکتینگ

شاید تعجب کنید اگر بگوییم هنوز ایمیل مارکتینگ یکی از کانال‌های اثربخش بازاریابی ۳۶۰ محسوب می‌شود. اما بهتر است این مورد را هم در نظر بگیرید که ارسال پیام کمپین یک برند از طریق ایمیل فقط برای مشتریان شماست نه افرادی که از کسب‌وکار شما اطلاعی ندارند. 

اس ام اس مارکتینگ

اگر در تبلیغات پیامکی از یک محتوای اثرگذار استفاده کنید و آن را برای مخاطبان هدف ارسال کنید، می‌توانید از اس ام اس مارکتینگ به عنوان یک کانال موثر همیشگی استفاده کنید. 

تبلیغات کلیکی و بنری در سایت

تبلیغات کلیکی و بنری همواره نیازمند رصد همیشگی و بهینه‌سازی است تا بتوانند نرخ تبدیل قابل قبولی برای کمپین شما رقم بزنند. این تبلیغات در سایت‌های مختلفی که مخاطب هدف روزانه با آن‌ها سروکار دارد نمایش داده می‌شوند و پیام کمپین شما را در ذهن مخاطب حک می‌کنند.

مطلب مرتبط: انواع روش‌های تبلیغات رایگان کسب‌وکار 

تبلیغات گوگل

نوعی از تبلیغات کلیکی به حساب می‌آیند که در مقابل هزینه مصرفی، نرخ کلیک و یا نرخ تبدیل خوبی دارند. معمولا این تبلیغات زود بازده هستند و اگر مهارت خوبی در بهینه‌سازی آن‌ داشته باشید در مدت زمان کوتاه شما را به نتایج دلخواه می‌رسانند.

شبکه‌های اجتماعی

حضور برند شما در شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از عواملی است که راه برقراری ارتباط با مخاطب هدف را بسیار آسان می‌کند. البته که باید در نظر داشته باشید افرادی که برای اولین بار با برند شما در شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شوند بر اساس نوع محتوا و فعالیت‌هایتان تصویری در ذهن خود مجسم می‌کنند. یادتان نرود آن‌ها دوست دارند حضور یک تیم حرفه‌ای که نحوه تعامل درست را می داند؛ حس کنند و اگر یک ارتباط خوب میان مشتریان و برند شما شکل بگیرد. این مشتریان اینفلوئنسرهای بالقوه برند شما در فضای انواع شبکه‌های اجتماعی خواهند بود.

بازاریابی محتوایی

تمام مراحل تدوین یک کمپین ۳۶۰ به بازاریابی محتوایی گره خورده و همان‌طور که می‌دانید نقش بسیار مهمی را در انتقال درست پیام کمپین به مخاطبان هدف ایفا می‌کند. دقت در انتخاب فرمت بصری محتوا، لحن، زمان و … در هر رسانه متفاوت است تا بتواند مخاطب هدف خود را جذب کند از طرفی مهم است که تمام محتواهای تولید شده در نهایت گویای پیام کمپین باشند و یکپارچگی خود را حفظ کنند.   

سئو سایت

سئو همان چیزی است که برای سایت شما ترافیک ارگانیک به ارمغان می‌آورد. نیاز است که از قبل روی استراتژی سئوی سایت خود کار کنید تا در زمان تدوین کمپین بتوانید از پتانسیل ترافیک ارگانیک سایت خود نیز استفاده کنید و یا کمپین خود را در صدر نتایج جست‌وجوی گوگل ببینید.

روابط عمومی 

کمپین‌های روابط عمومی تاثیر زیادی در بهبود تصویر برند در ذهن مخاطبان هدف دارند. همچنین می‌توانند صدای شما را همان‌ گونه که برنامه‌ریزی کرده‌اید به گوش مشتریان آینده شما برسانند. 

تبلیغات آفلاین محیطی و سنتی

شک نکنید هنوز بخش بزرگی از مخاطبان شما مانند گذشته تلویزیون تماشا می‌کنند، به رادیو گوش می‌دهند، روزنامه می‌خوانند و در هنگام گذر از اتوبان ها به نوشته‌های روی بیلبوردها توجه می‌کنند. قدرت این دسته از تبلیغات را اصلا دست کم نگیرید و برای اجرای درست کمپین‌های آفلاین زمان مناسبی در نظر بگیرید.

رویدادهای مهم یا مناسبتی

چیدمان استراتژی کمپین‌های ۳۶۰ که فصل مشترکی با یکی از رویدادهای مهم مانند جام جهانی و… دارند یا در ایام مناسبت‌هایی مانند یلدا، نوروز و… هستند نیز می تواند اثرگذاری کمپین را با انتخاب محتوایی نزدیک به حال و هوای این رویدادها چند برابر کند.

بازاریابی حضوری

بازاریابی حضوری هنوز هم بخش مهمی از کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه برای شرکت‌ها محسوب می‌شود. اگر یک تیم فروش حرفه‌ای دارید با شرکت در نمایشگاه‌ها، رویدادهای بین‌المللی و یا مربوط به صنعت و حضور در محل‌هایی که مخاطبان هدف شما آن‌جا هستند می‌توانید راحت‌تر با آن‌ها ارتباط بگیرید و شانس اثرگذاری کمپین خود را بالا ببرید.

کوبرندینگ یا همکاری برند با برند

یک لیست از برندهایی که با صنعت، محصول و یا مخاطب هدف شما اشتراک دارند تهیه کنید و برای اجرای یک کمپین ۳۶۰ مشترک مذاکره کنید. این کمپین می‌تواند برای هر دو برند مفید باشد و اثرگذاری آن را افزایش دهد.

تبلیغات درون اپلیکیشن‌

اگر کسب‌وکار شما اپلیکیشن موبایل دارد و هدف کمپین شما با کاربران اپ متناسب است می‌توانید از طریق بنر، پوش نوتیفیکیشن، تبلیغ در اپ استورهای ایرانی، تبلیغ در هنگام سرچ و … پیام کمپین را به مخاطبان خود و مخاطبان هدف در این فضاها نیز برسانید.

تبلیغات مکتوب

تبلیغات در مجلات، آگهی‌نامه‌ها، نشریه‌ها و… می‌تواند یکی دیگر از روش‌های شما در کمپین 360 درجه باشد. این نوع از رسانه‌ها بیشتر برای کسب‌وکارهای B2B مناسب است.

مطلب مرتبط: تبلیغات CGI چیست؟

ویدئو مارکتینگ

یکی از موثرترین شیوه‌های نوین تبلیغات است زیرا اگر محتوای آن متناسب با مخاطب هدف تولید شود و در کانال‌های درست منتشر شود در مدت زمان کوتاهی شاهد وایرال شدن آن توسط مخاطبانتان خواهید بود.

کمپین‌های ۳۶۰ لزوما یک دایره کامل نیستند!

انتخاب کلمه ۳۶۰ در کنار کمپین احتمالا به خاطر تمام و کمال بودن عدد ۳۶۰ درجه یعنی یک دایره کامل است و هدف این دسته از کمپین‌های تبلیغاتی آن است که مخاطب را در بستر فضاهای آفلاین و آنلاین درگیر پیام و هدف خود کند؛ از سوی دیگر هنوز هویت اصلی آن کاملا مشخص نیست که مشخص کند چه مواردی باید در یک کمپین ۳۶۰ لحاظ شوند. بخاطر داشته باشید مهمترین جنبه‌ی تبلیغات 360 درجه پوشش تمامی بسترهای اطلاع رسانی ممکن است و دومین مسئله مهم ایجاد یکپارچگی بین رسانه‌ها در رساندن پیام به مخاطبان است. 

همه چیز درباره کمپین‌های تبلیغات و بازاریابی ۳۶۰ درجه 2 همه چیز درباره کمپین‌های تبلیغات و بازاریابی ۳۶۰ درجه 3

در بازاریابی ۳۶۰ به دیتاها توجه کنید

آنالیز دیتاهای مربوط به مشتریان و محصول کمک می‌کند تا با توجه به هدف کمپین بتوانید پیام درست، مخاطب هدف، انتخاب محتوا برای رساندن پیام موردنظر، انتخاب درست رسانه‌ها و کانال‌هایی که مخاطب هدف در آن حضور دارد را مشخص کنید تا میزان هدررفت هزینه‌ها را به حداقل برسانید و اثرگذاری کمپین خود را بالا ببرید.

این جمع‌آوری داده بسته به جایگاه و بلوغ برند می‌تواند شامل فعالیت‌های برگزاری گروه‌های کانونی (Focus Group)، تکمیل پرسش‌نامه و تحقیقات بازار، پایش شبکه‌های اجتماعی، بررسی دیتاهای CRM، سفر مشتری(customer journey) در سایت، دیتای تیم‌های محصول و پشتیبانی و…باشد.

چک لیست گام‌های لازم برای تدوین استراتژی کمپین بازاریابی ۳۶۰

کمپین بازاریابی ۳۶۰

بررسی عملکرد بازاریابی ۳۶۰ 

رویکرد بازاریابی 360 درجه نیازمند بررسی و تحلیل جامع رفتار مشتریان است. شما می‌توانید تاریخچه خریدهای گذشته، فرکانس خرید، میزان تعاملات با برند را ببینید و با وضعیت فعلی مقایسه کنید. مشتریان بالقوه خود را به مشتری دائم تبدیل کنید. برای سرنخ‌های جدیدی که به دست آورده‌اید برنامه‌ای در نظر بگیرید که آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید و برای مشتریانی که مدت‌هاست با برند شما تعاملی نداشته‌اند انگیزه‌ای جدید برای ارتباطی دوباره و تجربه کاربری بهتر ایجاد کنید.

جمع‌بندی

در یک کمپین بازاریابی 360 درجه از پتانسیل ابزارهای تبلیغاتی آنلاین و آفلاین استفاده می‌شود تا پیام کمپین به درستی و با روش‌های خلاقانه به مخاطب هدف منتقل شود. اما باید درنظر داشته‌ باشید همان‌طور که در بالا به طیف وسیعی از ابزارها اشاره کردیم استفاده از همه آن‌ها تضمین اجرای درست و اثرگذار کمپین نیست. نیاز است که با تحلیل داده‌های کلان کسب‌وکار خود ابزارهای مناسب را انتخاب و الویت‌بندی کنید و یک برنامه منسجم تدوین کنید.

خودنویس
به اشتراک بگذارید:
آسانا سلیم‌زاده
آسانا سلیم‌زاده
نوشتن یکی از بهترین‌ راه‌های ارتباط برقرار کردنه...شما موافق نیستید؟
نظرات

عسلو
عسلو

سلام مطالبتون مفید بود دستتون درد نکنه.

مهدی
مهدی

ممنون از این مقاله زیبا و مفید یکی ازر بهترین مقاله ای بود که خوندم

اشاره