ریویوهای آنلاین از نظرات دوستان و آشنایان در شکلگیری تصویر برند موثرترند؛ گزارش ترندهای مصرفکنندگان در ۲۰۲۴ از DISQO
فهرست مطلب
بطور چشمگیری چشمانداز مصرفکننده در سال ۲۰۲۳ تغییر کرد. جنگ اوکراین، روسیه و رژیم صهیونیستی و حماس، محیط سیاسی ایالات متحده، تورم و تحریمها، ظهور ChatGPT و دیگر پیشرفتهای هوش مصنوعی، اعتصاب کارگران، نویسندگان و بازیگران و برخی از سایر قشرها، تغییرات X (توئیتر سابق) و معرفی Threads متا و کمی جدیدتر فیلم باربی، تیلور سویفت و بیانسه. میتوان دید و متوجه شد همه این رویدادها تأثیرات عمیقی بر نحوه حرکت مصرفکنندگان در جهان و مهمتر از همه بر نحوه تجربه آنها از برندهای امروزی داشته است.
در همین باره DISQO در مورد احساسات مصرفکننده در سال ۲۰۲۴ گزارشی را ارائه کرده که نشان میدهد چگونه برندها میتوانند به روشهای معنادار با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. از نگرشهای کلی در مورد وضعیت جهان گرفته تا اینکه چگونه پلتفرمهای رسانهای کلیدی رفتارهای خرید را هدایت میکنند و این گزارش سعی کرده همه چیزهایی را که باید در مورد آنچه مصرفکنندگان را وادار میکند بدانید، پوشش دهد. گزارش کامل را میتوانید از اینجا بخوانید
تبلیغات سرگرمکننده است یا آزاردهنده؟
تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۴ تولد ۳۰ سالگی خود را جشن می گیرد. تبلیغات بنری آنلاین که راهاندازی شد در واقع عصر جدیدی برای تبلیغات شروع شد.
امروزه تبلیغات دیجیتال مجموعهای از کانالها و قالبها را شامل میشود؛ از بنر گرفته تا اینفلوئنسرها، ویدیوهای دیجیتال، چتباتها و موارد دیگر را پوشش میدهد. تلویزیون نیز در این راستا تکامل یافته است و هرروزه مصرفکنندگان بیشتری محتواهای تبلیغاتی را از طریق تلویزیونهای هوشمند و اپلیکیشنهای آن پخش می کنند.
از پاسخدهندگان سوال شده در هر دستهبندی تبلیغات را چگونه ارزیابی میکنند؟ سرگرمکننده، آموزنده یا آزاردهنده؟ نمودار زیر نتایج پاسخدهندگان به این سوال است.
شکافهای نسلی و جنسیتی در تبلیغات
تقریباً نیمی از مصرفکنندگان (۴۶٪) تبلیغات تلویزیونی را سرگرمکننده و ۴۴٪ آن را آموزنده می دانند.همه نسلها از نظر آزاردهندگی تبلیغات رسانههای اجتماعی تقریباً نظر مشابهای دارند. نسل Z به احتمال زیاد تبلیغات فضاهای اجتماعی را آموزنده و سرگرمکننده میداند، اما به احتمال زیاد تبلیغات را در پلتفرمهای نوپایی مانند بازی و اپلیکیشنهای تلفن همراه آزاردهنده تلقی میکند.
وقتی به تفاوتهای جنسیتی نگاه میکنیم، زنان نسبت به تبلیغات رسانههای اجتماعی و مردان نسبت به تبلیغات تلویزیونی احساسات مثبت بیشتری دارند.
نفوذ رسانهها؛ چه چیزی مصرفکنندگان را به خرید سوق می دهد؟
از افر اد سوال شده که «کجا تبلیغی را دیده یا شنیدهاید که در نهایت باعث شده شما یک محصول را بخرید؟» پاسخها نشان می دهد تبلیغات به درجات مختلف در تمام شکلهای رسانه اثر خود را روی افراد دارد. این مساله به میزان خیلی زیاد به برندها بستگی دارد که استراتژیهای هدفگیری مؤثر، خلاقانه و جذاب را در تبلیغات خود را برای جلب توجه مصرفکنندگان خود بکار گیرند.
اهمیت تجربه برند؛ هر تاچ پوینتی از برند مهم است
ساختن برندی که مصرفکنندگان به آن اعتماد کنند، ارزش قائل باشند و با گذشت زمان به آن وفادار باشند، کار سختی است. هر تعاملی با کاربر یا مصرفکننده شما مهم است، از جمله تبلیغات برند و سایر تجربیات مشتری. ۶۱٪ از مصرفکنندگان گفتند که تجربیاتی که از برندها دارند، محرکهای ادراکی آنها در انتخاب است. تبلیغات (۲۱٪) و رسانههای اجتماعی (۱۸٪) نیز نقش مهمی دارند.
از افراد سوال شده است چه تاچ پوینتی بیشترین تاثیر را روی دیدگاه شما نسبت به یک برند می گذارد؟
عناصر تجربه برند
برای بررسی بیشتر و عمیقتر، از مصرفکنندگان سوال شده که کدام عوامل بر دیدگاه آنها نسبت به برندها بیشتر تأثیر می گذارد. در این میان ارزش مالی و قیمت محصولات، کیفیت، قابل اعتماد بودن و خدمات مشتری بیشترین تأثیر را داشتند.
ارزش برند در وفاداری مشتری نقش بسزایی دارد
برنامههای وفادارسازی و وفادار نگهداشتن مشتری یک استراتژی تعاملی ارزشمند است که به نوعی برای پاداش دادن به بهترین مشتریان شما مدنظر قرار میگیرند، اما امروزه دسترسی به دادههای مفید مشتریان نیز چالشی جدی برای مارکترها است.
وقتی از مشتریان پرسیده شد که چه چیزی وفاداری آنها را بیشتر می کند، «خدمات با کیفیت به مشتریان» در صدر لیست قرار گرفت. بیش از یک سوم مصرفکنندگان همچنین گفتند که تخفیفها یا پیشنهادات مکرر و مزایای وفاداری محرکهای مهمی هستند. به طور کلی، یافتهها نشان میدهد که مصرفکنندگان در صورتی که ببیند یک برند ارزش موردنظر برای هزینهای که دارند میکنند را دارد، به احتمال زیاد به آن برند بازگشته و به خرج کردن و خرید از آن برند ادامه میدهند.
وقتی از مشتریان پرسیده شد که چه چیزی وفاداری آنها را بیشتر می کند، «خدمات با کیفیت به مشتریان» در صدر لیست قرار گرفت. بیش از یک سوم مصرفکنندگان همچنین گفتند که تخفیفها یا پیشنهادات مکرر و مزایای وفاداری و امکانات باشگاه مشتریان محرکهای مهمی هستند. به طور کلی، یافتهها نشان میدهد که مصرفکنندگان در صورتی که ببینند یک برند ارزش موردنظر برای هزینهای که دارند صرف میکنند را دارد، به احتمال زیاد به آن برند بازگشته و به خرج کردن و خرید از آن برند ادامه میدهند.
در صورت تمایل گزارش کامل را میتوانید از اینجا بخوانید.