
فروش ماهانه تکنولایف در اسفند ماه از یک همت عبور کرد

فهرست مطلب
مدیرعامل تکنولایف در گفتوگو با رسانهها اعلام کرده است که میزان فروش ماهانه این پلتفرم در اسفند ماه از یک همت عبور کرده است و همچنین گوشی موبایل همچنان با سهم ۵۰ درصدی، محصول اصلی این فروشگاه آنلاین است. بر اساس اعلام حسین حیدر، مدیرعامل تکنوگروپ، فروش سالانه این مجموعه در سال ۱۴۰۳ به حدود ۷ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان رسیده و پیشبینی میشود در سال آینده با افزودن دستهبندیهای جدید محصول و توسعه فروش سازمانی، رشد ۹۰ درصدی را تجربه کند. هادی فرصادی، مدیر بازاریابی تکنولایف در گفتوگو با دیام برد، جزئیات استراتژیهای این مجموعه در زمینههای مختلف از جمله فروش اعتباری با مدل BNPL، رشد ۳۵ درصدی فروش از طریق اپلیکیشن، برنامههای کاهش فاصله زمانی ۳۲ روزه بین خریدها و همچنین رویکرد دادهمحور در ادسرویس را تشریح کرده است.
حسین حیدر، مدیرعامل تکنوگروپ اخیرا در گفتوگو با پیوست اعلام کرده است که گوشی موبایل با اختصاص ۵۰ درصد سبد فروش، همچنان محصول اصلی این فروشگاه است و فروش ماهانه این مجموعه در اسفندماه ۱۴۰۳ از مرز یک همت (هزار میلیارد تومان) عبور کرده است. او دلیل این موضوع را افزایش تقاضا برای ابزارهای کاری و آموزشی، بهبود تجربه کاربری و ارائه پیشنهادات اعتباری جذاب دانسته است.
حیدر همچنین در این گفتوگو اشاره کرده است که تکنولایف در سال گذشته استراتژیهای فروش خود را بازنگری کرده است. تقویت فروش اعتباری با مدل BNPL (خرید اکنون، پرداخت بعداً)، توسعه ادسرویس به عنوان منبع درآمد جانبی و تمرکز بیشتر بر افزایش عمق سبد خرید مشتریان فعلی از جمله این تغییرات بوده است. حیدر اعلام کرد که فروش تکنولایف در سال ۱۴۰۳ به حدود ۷ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان رسیده و پیشبینی آنها برای سال آینده، رشد ۹۰ درصدی با افزودن دستهبندیهای جدید محصول و توسعه فروش سازمانی است.

حسین حیدر
حال هادی فرصادی، مارکتینگ دایرکتور تکنولایف در گفتوگو با دی ام برد در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه گوشی موبایل حدود ۵۰ درصد سبد فروش تکنولایف را تشکیل میدهد، استراتژی بازاریابی این مجموعه برای این دسته محصول چیست، توضیح میدهد: «با توجه به سهم بالای دسته موبایل در سبد فروش تکنولایف، تمرکز ما بر ایجاد یک تجربه خرید متمایز و تخصصی در این حوزه بوده است. در واقع برخلاف رقبا که رویکردی عمومیتر دارند، ما با رویکردی عمقی و مشتریمحور عمل میکنیم. در این مسیر ما با خلق تجربه محتوایی تخصصی به مشتری، نقد و بررسیهای اختصاصی و محتوای ویدئویی معتبر جهت تسهیل تصمیمگیری کاربران، سعی کردیم اطلاعات کاربران و خریداران گوشی را افزایش دهیم.»
او در ادامه با اشاره به اینکه شفافیت در قیمتگذاری، مزیت رقابتی تکنولایف است، میگوید: «ما تلاش کردهایم در کنار شفافیت قیمتی، مزایایی مانند خدمات پس از فروش، گارانتی، و پیشنهادهای تکمیلی ویژهای را ارائه کنیم که ارزش نهایی بالاتری برای مشتریان ایجاد کنیم. همچنین برخلاف رقبا که تجربه کاربری را در کانالهای مختلف بهصورت جزیرهای طراحی کردهاند، در تکنولایف یکپارچگی کامل بین رسانههای Owned، Earned و Paid وجود دارد تا کاربران در تمام نقاط تماس تجربهای منسجم و موثر از تعامل با مدیاهای ما داشته باشند.»
افزایش سهم ۳۵ درصدی اپلیکیشن از فروش
حیدر همچنین در گفتوگوی خود با پیوست اشاره کرده بود که سهم فروش از طریق اپلیکیشن موبایل نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد کرده است.
او در پاسخ به اینکه با توجه به رشد ۳۵ درصدی فروش از طریق اپلیکیشن موبایل چه اقدامات بازاریابی برای هدایت کاربران به سمت استفاده از اپ انجام دادید، میگوید: «رشد فروش از طریق اپلیکیشن حاصل مجموعهای از اقدامات در مسیر جذب، نگهداشت و ارتقا تجربه کاربر بوده است. ما با اجرای کمپینهای انحصاری اپلیکیشن، پیشنهادهای ویژه، تخفیفهای محدود و قابلیتهای خاص که تنها در بستر اپلیکیشن ارائه شدهاند، فروش بر بستر اپلیکیشن را افزایش دادیم.»
او ادامه میدهد: «همچنین با ارسال نوتیفیکیشن هوشمند و شخصیسازیشده که بر مبنای تحلیل رفتار کاربر، پیامها با زمانبندی و محتوای مناسب ارسال شدند، احتمال تعامل و خرید را افزایش دادیم. بازطراحی تجربه کاربری (UX) اپلیکیشن نیز در تحقق هدف افزایش تعامل خریداران با اپلیکیشن تکنولایف موثر بود. نسخه جدید با تمرکز بر بهینهسازی سرعت، ساختار جستجو، و سهولت پرداخت، بر اساس دادههای تحلیلی و بازخورد کاربران پیادهسازی شده است و همچنان نیز در مسیر بهبود است.»
بازاریابی چرخه عمر مشتری برای کاهش فاصله زمانی بین سفارش
مدیر مارکتینگ تکنولایف در رابطه با استراتژی این مجموعه برای ورود به دستهبندیهای دیگر مانند محصولات سلامت و زیبایی، ابزارآلات و لوازم التحریر میگوید: «استراتژی توسعه سبد محصولات ما برای ورود به دستههایی مانند سلامت و زیبایی، ابزارآلات و لوازمالتحریر بر پایه رشد پایدار و جذب بازارهای جدید بنا شده است. ما با تحلیل نیازهای کاربران فعلی، از طریق دادهکاوی رفتار خرید، جستجو و علایق کاربران فعلی تکنولایف، محصولات جدید را به سبد تکنولایف اضافه کردهایم. ورود ما به این حوزههای جدید، تدریجی با تست MVP و کمپینهای هدفمند صورت می گیرد و آغاز با برندهای منتخب و بررسی رفتار مشتری، سپس مقیاسپذیری با توسعه لجستیک و محتوا محقق می شود.

هادی فرصادی
او دررابطه با برنامه تکنولایف برای افزایش تکرار خرید و کوتاه کردن فاصله بین خریدها توضیح میدهد: «برای افزایش نرخ تکرار خرید و کاهش فاصله زمانی بین سفارشها (که میانگین فعلی آن ۳۲ روز است)، مهمترین اقدامی که انجام شده است، بازاریابی چرخه عمر مشتری، (CLM) است که بر اساس رفتار گذشته، خرید قبلی و زمانبندی مناسب، پیشنهادات شخصیسازیشده برای خریدهای مکمل ارسال میشود.»
فرصادی اضافه میکند: «همچنین برنامههای هدفمند eCRMو ایجاد مسیرهای ارتباطی منظم از طریق نوتیفیکیشن و پیامک برای یادآوری، پیشنهاد و ایجاد انگیزه خرید مجدد را اجرا کردیم. وفادارسازی و گیمیفیکیشن نیز اقدام مهم و مفیدی بود که با معرفی طرحهای امتیازی و سطحبندی، کاربران وفادار تشویق میشوند زودتر و بیشتر خرید کنند.»
مدل فروش اعتباری برخی شاخصهای عملکردی را بهبود داد
یکی از مهمترین اقدامات تکنولایف در مدت اخیرا را میتوان راهاندازی تکنوپی در سالی که گذشت، دانست و بنابر اعلام این مجموعه رکورد وامدهی ماهیانه به مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال دست پیدا کرده است. فرصادی در رابطه با استراتژی فروش اعتباری و تاثیر آن بر افزایش فروش تکنولایف میگوید: «مدل فروش اعتباری تکنولایف در قالب BNPL به شکل قابل توجهی برخی از شاخصهای عملکردی را به شرح زیر بهبود داده است.
افزایش نرخ تبدیل (CR): کاهش موانع روانی خرید، بهویژه در خریدهای گرانقیمت مانند گوشی موبایل یا لپتاپ.
افزایش میانگین ارزش سفارش (AOV): کاربران با آرامش بیشتری کالاهای مکمل یا محصولات بالاردهتری را انتخاب میکنند.
افزایش نرخ بازگشت مشتری (Retention): تجربه موفق از خرید اعتباری باعث وفاداری بالاتر مشتری و بازگشت مجدد آنها میشود.
استراتژی بازاریابی ادسرویس مبتنی بر دیتاست
مارکتینگ دایرکتور تکنولایف در رابطه با استفاده از ادسرویس به عنوان منبع درآمد جانبی و استراتژی آن میگوید: «ادسرویس بهعنوان یکی از نوآوریهای درآمدی تکنولایف، فضایی برای تبلیغ برندها و فروشندگان در پلتفرم ما فراهم کرده است. استراتژی بازاریابی آن شامل، تبلیغات مبتنی بر دیتا است که با تکیه بر دادههای رفتار خرید کاربران، تبلیغات دقیقتری را در مکان و زمان مناسب به کاربران هدف نمایش میدهیم. در مدل ترکیبی Branding و Performance نیز فرصت برندینگ در صفحات استراتژیک مانند صفحات دسته یا محصول، و نیز تبلیغات کلیکی و مبتنی بر تبدیل برای تکنولایف فراهم شد.»
مطالب پیشنهادی

مجری تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب معرفی شد
