
تفاوت اصلی غرفههای خارجی و داخلی در کیفیت متریال و بهرهگیری از تکنولوژی است

فهرست مطلب
قیمتگذاری و کیفیت طراحی غرفههای نمایشگاهی همواره یکی از دغدغههای مهم کسبوکارها در زمان حضور در رویدادهای تجاری است. میثم شاهماری، مدیرعامل شرکت رایمون، در گفتگو با دیام برد به بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت غرفهها، تفاوتهای موجود بین غرفههای داخلی و خارجی و همچنین نحوه همسوسازی طراحی فیزیکی غرفه با هویت بصری برندها پرداخته است.
میثم شاهماری در ابتدای این گفتگو به عوامل مؤثر بر قیمتگذاری غرفههای نمایشگاهی اشاره میکند: «قیمت غرفههای نمایشگاهی بستگی دارد به اینکه شما در چه سطحی کار انجام بدهید. مواردی مانند شکل ظاهری، نوع، تنوع و مقدار متریال و ارتفاع غرفه عوامل تأثیرگذار روی قیمت هستند.»
مدیرعامل رایمون با اشاره به محدوده قیمتی رایج در بازار توضیح میدهد: «در حال حاضر قیمت طراحی و ساخت غرفه در شرکتهای باسابقه غرفهسازی از ۵ تا ۱۰ میلیون به ازای هر متر مربع است که بسته به سوابق و طراحیها و کارها تغییر میکند.»

میثم شاهماری
صنایع پیشرو در سرمایهگذاری روی طراحی غرفه
شاهماری در پاسخ به این پرسش که کدام صنایع بیشتر برای طراحی و ساخت غرفه هزینه میکنند، به نقش پررنگ صنایع پزشکی اشاره میکند: «در صنایع پزشکی مخصوصاً در بحث تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به نسبت سایر حوزهها، نمایشگاههای بیشتری برگزار میشوند و شرکتهای این حوزه هم با موضوع طراحی و ساخت غرفه اقتصادی برخورد نمیکنند.»
مدیرعامل رایمون در ادامه، مزیت رقابتی شرکت خود را «طراحی متفاوت براساس هویت بصری، همکاری با پیمانکاران قدیمی و حرفهای، اجرای کامل غرفه براساس طراحی اولیه و استفاده از متریالهای متنوع» عنوان میکند.
تفاوتهای چشمگیر بین غرفههای داخلی و خارجی
شاهماری با تجربه حضور در نمایشگاههای بینالمللی، به تفاوتهای قابل توجه بین غرفههای داخلی و خارجی اشاره میکند: «در نمایشگاههای خارجی امکانات مختلفی در خود سالنها وجود دارد. به طور مثال غرفهسازها میتوانند از سقف سالن هم استفاده کنند و خیلی از سازهها را با پایه و ستون نگه نمیدارند و از خود اهرمهای سقفی پیشبینی شده استفاده میکنند.»
او با اشاره به تفاوت در کیفیت متریالها میافزاید: «مورد دوم متریالهای بسیار باکیفیتتر است. به عنوان مثال ما در ایران از نئوپان استفاده میکنیم اما در خارج از کشور غرفهها با MDF ساخته میشود. رنگها فوقالعاده باکیفیتترند و پوشش خیلی خوبی دارند یا از ابزارهای باکیفیتتری برای برش و ساخت استفاده میکنند.»
مدیرعامل رایمون به نقش پررنگ فناوری در غرفههای خارجی نیز اشاره میکند: «موضوع دیگر استفاده زیاد از تکنولوژیهایی مانند نمایشگرها در غرفهسازی است. مثلاً میبینید که کل یک غرفه با نمایشگر ساخته میشود. چیزی که در ایران آنچنان به چشم نمیخورد. وسایل و امکانات در بحث نورپردازی هم بسیار متفاوت است.»
راهکارهای همسوسازی طراحی غرفه با هویت بصری برند
شاهماری در بخش پایانی این گفتگو، به چگونگی ایجاد هماهنگی بین طراحی فیزیکی غرفه و هویت بصری برند میپردازد: «برای همسویی طراحی فیزیکی غرفه و هویت بصری، ما در جلسات اولیه و وقتی که بریف طراحی را از برند دریافت میکنیم، به همراه آن برندبوک، کاتالوگ و آدرس سایت و صفحات مجازی برند را نیز رصد کرده و المانها و آبجکتهای طراحیهای گرافیکیشان را در طراحیها لحاظ میکنیم.»