پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
مصاحبه‌ها

محمد اخگری مدیرعامل ماکان: با ایجاد گردش شغلی، از تعدیل جلوگیری کردیم

زهرا محبی زهرا محبی
10 بهمن 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه
محمد اخگری مدیرعامل ماکان: با ایجاد گردش شغلی، از تعدیل جلوگیری کردیم
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با توجه به اتفاقات کوچک و بزرگی که اخیرا برای اکوسیستم استارتاپی و فضای مارکتینگ و تبلیغات در ایران افتاده است، به سراغ یکی از مدیران آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ رفته‌ایم تا از تاثیر این اتفاقات بر روی این نوع آژانس‌ها باخبر شویم. در ادامه، گفت‌وگوی دی‌ام برد با محمد اخگری، مدیرعامل آژانس «ماکان» را بخوانید.

پیش از هرچیز به ما درباره تولد آژانس ماکان بگویید. ماکان چگونه پا گرفت؟

ماکان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ ارتباطات و بازاریابی مات است که در سال 94 متولد شد. قبل از آن، ما به عنوان دپارتمان دیجیتال مات فعالیت می‌کردیم.

چه خدماتی در ماکان به مشتریان خود ارائه می‌دهید؟

تدوین استراتژی، برندینگ دیجیتال، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی و خرید رسانه در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی. علاوه بر این‌ها، طراحی وب‌سایت، سئو، روابط عمومی آنلاین، برگزاری ایونت آنلاین و آفلاین و تبلیغات نقاط فروش جزو خدماتی است که ما در ماکان به مشریان خود ارائه می‌دهیم.

آژانس ماکان

مشتریان اصلی و بزرگ ماکان کدام شرکت‌ها و کسب‌وکارها هستند؟

ایرانسل، هوآوی، رانی، هواپیمایی قطر، کارگزاری مفید، بیمه دی، دماوند و…

با توجه به ظرفیت‌ها و حجم آژانس ماکان، 3 ماه پاییز و پس از آن چگونه تاثیر خود را بر شما گذاشت؟ رشد شما شبیه به گذشته بود یا آسیب‌هایی متوجه شما شد؟ برای مثال چند درصد افت درآمد یا مشتری داشتید؟

طبیعتا با این اتفاق‌ها و محدودیت‌های اینترنت، ما هم حجمی از فروش خود را از دست دادیم. علاوه بر این چندین عدد از قراردادهای آماده امضای ما نیز لغو شد. این اتفاق‌ها باعث شد که رشد ما در خیلی از حوزه‌ها متوقف شود، ولی در حوزه طراحی سایت و سئو رشد داشتیم.

همانطور که می‌دانید بسیاری از همکاران ما در این مدت بیکار شدند. در بخش نیروی انسانی ماکان تغییری به وجود آمد؟

در این چند وقت تعدیل نیروی انسانی نداشتیم ولی تعدیل شغل داشتیم. مثلا آن دسته از نیروهای ماکان که مستقیما با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در ارتباط بودند، در خود ماکان جابه‌جایی شغلی داشتند.

برنامه‌ها و استراتژی‌های ماکان برای آینده چیست؟ آیا با وضعیت اینترنت و کشور امیدی برای بازار خدمات دیجیتال می‌بینید؟

تمرکز ما بیشتر روی طراحی سایت و سئو، تولید محتوای گرافیکی برای نقاط فروش و همچنین تمرکز روی تولید پادکست است. فرای بازار دیجیتال مارکتینگ، به بهبود وضعیت زندگی همه‌مان امیدوارم.

آژانس ماکان

با توجه به اتفاقات ناگواری که برای حوزه شبکه‌های اجتماعی رخ داده است، بودجه بازاریابی شرکت‌ها که پیش‌تر برای استراتژی‌های سوشال خرج می‌شد حالا به کجا می‌رود؟

جواب این سوال خیلی بستگی به حوزه فعالیت شرکت‌های مختلف دارد. بعضی از شرکت‌ها در نقطه فروش سرمایه‌گذاری بیشتری کردند و بعضی‌ها در طراحی مجدد سایت و سئو. همچنین با بیشتر شدن استفاده کاربران از فیلترشکن، بعضی برندها بودجه بیشتری روی تلگرام گذاشتند.

فکر می‌کنید آژانس‌ها و کسب‌وکارها و شرکت‌ها می‌توانند برون‌رفتی برای وضعیت اسفبار صنعت و اینترنت بیندیشند؟

بخش زیادی از مسئولیت این وضعیت، متوجه آژانس‌ها و کسب‌و‌کارها نیست، ولی دلیل نمی‌شود که شرکت‌ها منفعل باشند. برای برون‌رفت می‌بایست تغییر استراتژی و ساختار اتفاق بیفتد.

به عنوان فردی که مدتی طولانی است در این اکوسیستم فعالیت می‌کند، فکر می‌کنید رو آوردن به آلترناتیوهای داخلی به جای اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های فیلترشده خارجی، کار معقولی است؟

با توجه به اینکه مخاطبین هدف هر کسب‌وکار متفاوت است، نمی‌شود یک نسخه واحد برای همه برندها پیچید. با این حال، همینطور که از اسم آن‌ها مشخص است، اینستاگرام و… شبکه‌های اجتماعی هستند و تا زمانی که درصد قابل توجهی از جامعه به آن‌ها اقبال نشان ندهند، نمی‌شود از جایگزین‌های داخلی انتظار بازخورد مناسب داشت.

برای خواندن مصاحبه‌های بیشتر، اینجا کلیک کنید.

خودنویس
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

اشاره