سنجاب
مصاحبه‌ها گزارش‌ها
آب‌پاکی روی دست مارکترهای ایرانی؛

فعلا جایگزین مناسبی برای گوگل آنالیتیکس وجود ندارد

یاسمن منفرد یاسمن منفرد
22 دی 1403
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فعلا جایگزین مناسبی برای گوگل آنالیتیکس وجود ندارد

در روزهای گذشته، گوگل آنالیتکس دسترسی اکانت‌های ایرانی را محدود کرد و پیرو این اتفاق بسیاری از کسب‌وکارهای دیجیتال با مشکلات عمده مواجه شدند. این اتفاق‌نظر میان تمام کارشناسان وجود دارد که ابزار مهم و واحدی برای جایگزین‌ کردن آن وجود ندارد و احتمالاً باید از پلتفرم‌های گوناگون استفاده کرد که در این صورت با اختلافات زیادی در داده‌ها مواجه خواهیم شد. برخی کارشناسان نیز معتقدند با ایجاد یک اکانت جدید می‌توان این محدودیت را دور زد.

به گزارش دی‌ام برد، چند روز پیش بود که خبر بسته‌شدن اکانت‌های ایرانی در آنالیتکس گوگل منتشر شد و ازآن‌پس، مدیران کسب‌وکارهای دیجیتال زیادی مشکلات ناشی از این محدودیت را در فضای مجازی بازگو کردند. آنچه مشخص است این است که یک دردسر تازه برای مارکترهای ایرانی توسط تحریم‌ها ایجاد شده که به‌سادگی هم قابل‌حل نیست چرا که ابزار واحد و مشخص و مناسبی برای جایگزین‌کردن وجود ندارد. افراد زیادی امیدوار بودند که این محدودیت، موقتی باشد؛ اما پس از آنکه ایمان رحمتی یکی از کارمندان ایرانی گوگل در لینکدین اعلام کرد که این تصمیم نهایی بوده و احتمال کمی برای تغییر آن وجود دارد، بسیاری تصمیم به مهاجرت به یک پلتفرم جایگزین گرفتند.

بهزاد اکبری، معاون وزیر ارتباطات نیز در واکنش به تعلیق حساب کاربری ایرانیان در گوگول آنالیتیکس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اینترنت نباید به ابزاری برای تحریم یا اعمال محدودیت تبدیل شود.»

به هر جهت، مشکلات ناشی از این محدودیت احتمالا همیشگی باشد. ما در این گزارش نظرات تعدادی از کارشناسان دررابطه‌با این موضوع و راهکارهای آن را جمع‌آوری کرده‌ایم.

باید یک GA4 جدید، با جیمیل و شماره جدید ساخته شود

افشین زندی مدیر عامل آنالیتیپس با اشاره به اینکه وجه اشتراک تمام اکانت‌هایی که به مشکل خورده‌اند این است که country of business آن‌ها ایران بوده، به دی‌ام برد گفت: «برای اکانت‌هایی که ایمیل دریافت کرده‌اند و یا همین‌الان هم دسترسی‌شان قطع شده، راه‌حل مشخصی وجود ندارد. اگر دسترسی اکانتی هنوز از دست نرفته، تنها کاری که می‌توان برای آن انجام داد این است که با استفاده از ابزارهای مختلف، از دیتاهای مهم خروجی گرفت تا حداقل، این اطلاعات از بین نرود.»

او ادامه داد: «احتمالاً از این به بعد هر کسب‌وکاری باید یک ابزار دیگر مانند Yandex، Clarity یا دیگر ابزارهای موجود را انتخاب کند؛ اما باید سعی کنیم که جلوی این اتفاق را بگیریم. با ابزارهای متفاوت، در دیتاها اختلاف به وجود می‌آید؛ چرا که روش اندازه‌گیری این ابزارها متفاوت است. پس بهتر است که کسب‌وکارها به سمت ابزار دیگری نروند.»

او با تأکید بر لزوم وجود یک منبع واحد برای استناد به دیتاها گفت: «پیشنهاد فعلی من این است که کسب‌وکارها، صرفاً برای خاطرجمع شدن یک ابزار دیگر را در کنار خود داشته باشند. برای ساخت یک GA4 جدید باید از یک اکانت جی‌میل جدید، با شماره مجازی ثابت و country of business غیر از ایران استفاده کرد تا دیگر به مشکل قبلی بر نخوریم. به این صورت GA4 یک منبع اصلی و واحد باقی می‌ماند و برای اطمینان می‌توان از ابزارهای دیگر به‌عنوان روش دوم و پشتیبان استفاده کرد.»

فعلا جایگزین مناسبی برای گوگل آنالیتیکس وجود ندارد 1

افشین زندی

افراد اکانت کاری خود را از اکانت شخصی جدا کنند

امیر بیکیان، مدیر توسعه کسب‌وکار یکتانت در پاسخ به این سؤال دی‌ام برد که آیا راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد گفت: «هنگامی که ما از ابزارهای گوگل استفاده می‌کنیم و همه این ابزارها به هم مرتبط هستند، وقتی برای ابزار مهمی مثل آنالیتکس محدودیتی اعمال می‌شود، بقیه ابزارها نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.»

او ادامه داد: «ابزارهای دیگری نیز وجود دارد؛ اما روش اندازه‌گیری آن‌ها متفاوت است و در این صورت اختلافات گسترده به وجود می‌آید. به‌صورت کلی نمی‌توان گفت جایگزین یا نسخه‌های بهتری وجود دارد. همه ابزارها به طور متمرکز بر بستر گوگل کار می‌کنند به همین خاطر ناخودآگاه این موضوع قابل‌جایگزینی نیست. ابزارهای مشابهی وجود دارند؛ اما نمی‌توانند همه کارهای گوگل آنالیتکس را انجام دهند. راهکار من این است که افراد اکانت کاری خود را از اکانت شخصی جدا کنند.»

فعلا جایگزین مناسبی برای گوگل آنالیتیکس وجود ندارد 2

امیر بیکیان

عامل این محدودیت تنها country of bussines ایران است

 هاتف تالویی مدیرعامل آژانس HDM دراین‌رابطه به دی‌ام برد گفت: «موافق جایگزین‌کردن گوگل آنالیتکس نیستم چرا که این ابزار به همراه دیگر ابزارهای گوگل و یکپارچگی آنها بسیار مهم است و تجربه کاربری آن‌ها نیز بسیار ملموس‌تر است. موضوع تحریم‌ها علیه ایران موضوع جدیدی نیست و ما قبلاً این را در گوگل ادز هم تجربه کرده بودیم. در حال حاضر عامل این محدودیت تنها country of bussines است. اکانت‌هایی که country of bussines آن‌ها ایران بوده از دسترس خارج شده‌اند و اگر اکانتی با country of bussines غیر از ایران ساخته شده باشد، به کار خود ادامه می‌دهد. همه اکانت‌هایی که ما بر روی کشورهای ترکیه و امارات ست آپ کردیم، با هیچ مشکلی مواجه نشده‌اند. لازم به ذکر است آی‌پی ایران برای کاربران سایت معیار نبوده و مشکلی در این مسئله ایجاد نکرده است.»

او ادامه داد: «ایمیل‌های که در حال حاضر دریافت شده، مربوط به اکانت‌هایی است که ازدست‌رفته‌اند. ممکن است برخی افراد به‌اشتباه فکر کنند این ایمیل‌ها مربوط به اکانت‌هایی است که هنوز در اختیار دارند.»

تالویی در آخر تاکید کردنزدیک عید نوروز و در نزدیک ایام کریسمس گوگل معمولا در ابزار مختلف خود آپدیت‌های جدیدی را لانچ می‌کند.»

فعلا جایگزین مناسبی برای گوگل آنالیتیکس وجود ندارد 3

هاتف تالویی

مطابق آنچه کارشناسان عنوان کردند، جایگزین‌کردن این ابزار کار آسانی نیست. ازآنجایی‌که این ممنوعیت تنها به دلیل آن اعمال شده که country of bussines اکانت‌های بسته شده ایران بوده، می‌توان با ساخت یک اکانت جدید و انتخاب‌کردن دیگر کشورها، این مشکل را برطرف کرد.

راهکارهایی برای محدود شدن دسترسی اکانت گوگل آنالیتیکس

سجاد اثباتی، مدیر مارکتینگ ژاکت نیز در گفت‌وگو با دی‌ام برد می‌گوید: «این پیام و اخطاریه را می‌توان به علت استفاده بسیاری از کاربران ایرانی از فیلترشکن و VPNهایی که سرور آنها در مناطق اروپا و آمریکا هستند، هم نسبت داد. زیرا احتمال آن است که باعث شده تا گوگل اینطور تشخیص دهد که کاربران بازدید کننده بسیاری از وبسایت‌های ایرانی از منطقه اروپا و آمریکا هستند. به همین دلیل اکانت‌های آنالیتیکس وبسایت‌های ایرانی را ملزم به رعایت مفاد خاصی می‌کند.»

فعلا جایگزین مناسبی برای گوگل آنالیتیکس وجود ندارد 4

سجاد اثباتی

او در ادامه چند راهکار را برای جلوگیری از محدود شدن دسترسی اکانت گوگل آنالیتیکس ارائه کرده است:

تغییر Time Zone کشور

یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، این است که تنظیمات مربوط به کشور پراپرتی را بررسی کنید:

وارد Admin شوید. در بخش Account Settings و Property Settings، مطمئن شوید که کشور (Country) روی ایران تنظیم نشده باشد. پیشنهادها این است که از کشورهای ترکیه، امارات یا قطر استفاده کنید.

تغییر تنظیمات Consent Settings

یک تنظیمات دیگر که باید تغییر دهید، مربوط به جمع‌آوری دیتای کاربران هست.

مراحل: وارد بخش Admin شوید. به قسمت Data Streams رفته. Web را انتخاب کنید. در بخش Consent Settings، گزینه زیر را فعال کنید: Manage default consent settings for data

collection → روی Yes. Automatically mark this data as consented تنظیم کنید.

این تنظیمات باعث می‌شود که گوگل فرض کند کاربران سایت شما از قوانین مربوط به حریم خصوصی رضایت دارند و احتمال مسدودی اکانت شما کاهش پیدا کند.

حذف داده‌های خصوصی Redact Data از URL

در بعضی وبسایت‌ها، اطلاعات خصوصی کاربران مانند ایمیل یا شماره تماس در URL ذخیره می‌شود. این موارد را باید سریعاً اصلاح کنید.

مراحل: وارد بخش Admin شوید. در Data Settings، به Data Collection برید. در بخش Redact data، کوئری‌پارامترهای مربوط به داده‌های خصوصی را وارد کنید.

نمونه کوئری‌پارامترها: email ، phone، name، lastname ،address

او در ادامه اشاره کرده است که اطلاعیه اخیر گوگل زنگ هشداری برای رعایت دقیق‌تر قوانین حریم خصوصی و مدیریت داده‌ها در گوگل آنالیتیکس پیروی اجرای سیاست‌های اتحادیه اروپا است. حال با پیاده‌سازی تنظیمات مناسب در اکانت‌های آنالیتیکس و همچنین استفاده از افزونه‌های وردپرسی برای رعایت قوانین GDPR می‌توانید از تعلیق حساب‌ها و و با تهیه بک آپ از دیتاهای خود از خطر از بین رفتن دیتاهای خود جلوگیری کنید. 

ادزتو
به اشتراک بگذارید:
یاسمن منفرد
یاسمن منفرد
فارغ‌التحصیل اقتصاد هستم و مدتیه که به خبرنگاری مشغولم. دی‌ام برد به من فرصت خوبی داد تا دنیای مارکتینگ رو تجربه کنم.
نظرات

-- بارگیری کد امنیتی --

ادزتو