علیرضا بیطرفان مدیرعامل نوند: نیمه دوم پارسال شاهد رشد ۶۰۰درصدی خرید رسانه محیطی نسبت به بازه زمانی مشابه بودیم
فهرست مطلب
مدیرعامل آژانس نوند باور دارد سال ۱۴۰۳ احتمالا سال قدرت گرفتن بعضی از شرکتهای تبلیغاتی و فاصله گرفتن بعضی دیگر از رسانهداران خواهد بود؛ چرا که فروش اقساطی رسانهها میتواند آسیب جدی به صاحبان آنها در سال جدید وارد کرده و رسانهها را با کمبود نقدینگی مواجه کند.
وضعیت تبلیغات محیطی کشور در سال ۱۴۰۱ نیز مانند بسیاری از بازارها اوضاع مناسبی نداشت. اما در سال ۱۴۰۲ به وسیله اتفاقات مثبتی که در این مارکت افتاد، خسارات گذشته به نوعی جبران شد. تبلیغات محیطی در سالی که پیش رو داریم، چگونه خواهد بود؟ در این گزارش با علیرضا بیطرفان، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی نوند، درباره وضعیت تبلیغات محیطی در سال جدید گفتگو کرده و نظرات او را درباره موارد زیر جویا شدیم:
- وضعیت تبلیغات محیطی در سال ۱۴۰۲ بر اساس بودجه تزریقشده، برندهای تبلیغدهنده، بازدهی و مواجهه مخاطبان، همچنین حجم و تنوع رسانهها در مقایسه با سال ۱۴۰۱
- تغییر و یا رخداد مهم (اعم از خلاقیتی که سبب شروع مسیری جدید باشد) در حوزه تبلیغات
- پیشبینی وضعیت تبلیغات محیطی در سال ۱۴۰۳
علیرضا بیطرفان، مدیرعامل نوند در ابتدا درباره وضعیت تبلیغات محیطی در سال ۱۴۰۲ بر اساس بودجه تزریقشده، برندهای تبلیغدهنده، بازدهی و مواجهه مخاطبان توضیحاتی ارائه داد. او برای مقایسه بودجه تبلیغاتی سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱، دو بازه شش ماهه را در نظر گرفت و توضیح داد: «در شش ماهه اول، در هر دو سال تغییر قابلتوجهی وجود نداشت و همانطور که سالانه افزایش تعرفه تبلیغات صورت میگیرد، چیزی حدود ۲۰ درصد تبلیغات از نظر تعدد رسانه و حدود ۴۰ درصد از نظر بودجه تبلیغاتی رشد داشت. اما مقایسه نیمه دوم دو سال گفته شده کاملا متفاوت بود.»
باز شدن فنر فشرده تبلیغات در نیمه دوم ۱۴۰۱
بیطرفان ادامه داد: «در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ شرایط بسیار سختی برای رسانهها بهجود آمد. از طرفی فشار گروهی مردم به برندها برای تبلیغ نکردن، باعث کاهش سفارشها شد و از طرف دیگر آسیب به رسانهها باعث افت شدید بازاریابی صاحبان رسانه شد. اما در نیمه دوم ۱۴۰۲ اتفاقات خوبی برای تبلیغات محیطی افتاد.»
مدیرعامل آژانس نوند درباره این اتفاقات مثبت گفت: «اتفاق اول برگزاری مزایدههای پیدرپی و بالا رفتن ارزش رسانهها و اتفاق دوم باز شدن فنر جمع شده بودجههای تبلیغاتی بود. این دو اتفاق باعث شد که تقریبا هیچ رسانهای در روزهای آخر سال خالی از محتوا نباشد.» به گفته او این اتفاق در شرایطی رخ داد که هزینه رسانهها نیز نسبت به گذشته افزایش داشته است.
نیمه دوم پارسال شاهد رشد ۶۰۰درصدی خرید رسانه نسبت به بازه زمانی مشابه قبلی بودیم
بیطرفان همچنین گفت: «با این حجم خرید از سوی کسبوکارها شاهد رشد بیش از ۶۰۰ درصدی در نیمه دوم پارسال نسبت به زمان مشابه قبلی بودیم.»
مدیرعامل آژانس نوند پیرامون پیشبینی وضعیت تبلیغات محیطی در سال ۱۴۰۳ نیز گفت: «سال ۱۴۰۳ احتمالا سال قدرت گرفتن بعضی از شرکتها و فاصله گرفتن بعضی دیگر از رسانهداران خواهد بود؛ چرا که فروش اقساطی رسانهها میتواند آسیب جدی به صاحبان آنها در سال جدید وارد کرده و رسانهها را با کمبود نقدینگی مواجه میکند.»
بیطرفان همچنین توضیح داد: «سال ۱۴۰۳ از طرفی میتواند سال جمعشدن رسانهداران برای اجرای پروژههای بزرگ باشد. شاید تغییرات در نوع فروش رسانه ایجاد شود اما به نظر میرسد اگر مشکل خاصی در وضعیت کشور از باب افزایش نرخ دلار و قیمت بنزین و … به وجود نیاید، سال ۱۴۰۳ نیز در ادامه شاهد موفقیتهای متعددی خواهیم بود.»