پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
مصاحبه‌ها

تمرکز بر برندینگ، راه نجات و عبور از اقتصاد متکی به درآمد نفتی است؛ گفت‌وگو با بابک بادکوبه، بنیانگذار آژانس بادکوبه

سهیل یاسائی سهیل یاسائی
4 بهمن 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تمرکز بر برندینگ، راه نجات و عبور از اقتصاد متکی به درآمد نفتی است؛ گفت‌وگو با بابک بادکوبه، بنیانگذار آژانس بادکوبه
زمان مطالعه: 2 دقیقه

نخستین جشنواره آگهی‌های بازرگانی در روز دوشنبه، دوم بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در حاشیه این جشنواره، دی‌ام برد با بابک بادکوبه، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بادکوبه گفت‌وگویی داشته است.

بابک بادکوبه، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بادکوبه در پاسخ به سؤال دی‌ام برد درخصوص چرایی شرکت این مجموعه گفت: «در گام نخست از شما و رسانه شما متشکرم چراکه بسيار رسانه مؤثر و لازمي هستيد و من از طرف خود و اهالی صنعت تبلیغات از شما تشکر می‌کنم. نكته‌ای كه وجود دارد این است که این جشنواره و همه جشنواره‌هایی که در حوزه تبلیغات برگزار می‌شوند، جشنواره‌های مبارک و لازمی هستند و از همین رو در آن شرکت کردیم. هدف ما نجات اقتصاد ايران است و  اقتصاد ايران وابسته است به برندسازي و صادرات. ما هیچ راهي نداريم به‌جز آن که از درآمدهاي نفتي نجات پیدا کنیم و از آن عبور کنیم و به‌دنبال درآمدهاي ارزي غيرنفتي برویم؛ همانند صادرات کالا. برای صادرات به خارج از کشور در گام نخست نیاز است تا در داخل کشور تولید خوب داشته باشیم و برندسازی مؤثر داشته باشیم تا برندها بتوانند در داخل کشور موفق شوند و به‌سراغ صادرات بروند و از طریق آن ارز وارد کشور شود.»

بادکوبه این فرایند را فرایندی پیچیده خواند و عنوان کرد که نیاز است تا نگاه اقتصادی کشور به سمت تغییر حرکت کند. او در همین خصوص گفت: «این پروسه تبدیل به یک جنگ اساسی در تمام دنیا شده است. جنگ بزرگي كه در دنيا در حال رخ دادن است، اين موشك‌ها كه زده مي‌شوند نیست، بلکه جنگ جدي و اصلي محصولاتی است که در خانه‌ها قرار دارد. جنگ اصلی ال جي، سامسونگ، كيا و هيوندايی است كه در سراسر دنيا حضور دارند. جنگ اصلي امروزه تيك‌تاک چين است كه وارد آمريكا شده است، جنگ امروزه، آيفون آمريكاست كه وارد چين شده يا اينستاگرام آمريكاست كه وارد چین شده است.»

جنگ اصلی امروزه، جنگ برندها است

او در ادامه عنوان کرد: «ولي ما فكر مي‌كنيم مثل گذشته درآمدها نفتي و معدني هستند و جنگ‌ها، جنگ‌هایی ميداني و نظامی هستند؛ در صورتی‌که این وقایع دیگر تمام شده‌اند و امروزه جنگ اصلی، جنگ برند‌ها است. هر كشوري كه برندهای موفقي دارد، در اقتصاد نیز موفق است و هر كشوری که اقتصاد موفقی دارد، تمدن‌ آن حفظ می‌شود. به زودي كشورهايی كه برند ندارند تمدن‌هایشان فرو مي‌پاشد و كشورشان نابود مي‌شود. به همين علت است كه همه كشورها در حال تمرکز بر روی پليس برندینگ (Place branding) و سيتي برندینگ (City branding) و برندهاي تجاري هستند. به‌طور مثال دبي بلندترين ساختمان‌ و عميق‌ترين استخرها را ایجاد می‌کند تا بتواند در جهان برند شود و ديگران را به کشور خود جذب كند.

مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بادکوبه، در آخر با تاکید بر صنعت توریسم گفت: «آمريكا امروزه نهصد و پنجاه ميليارد دلار از صنعت توريسم درآمد دارد که تقريباً بيست و دو برابر درآمد نفتی ايران است؛ و یا ترکیه كه كشور همسايه ما محسوب می‌شود، کمی بيشتر از درآمد نفتی ما فقط از طریق گردشگری درآمد دارد. لذا ما همچنان به اشتباه وزارت نفت‌مان بسیار بزرگ است، درصورتی‌که وزارت تجارت و برندسازی وتبلیغات‌مان باید بزرگ و فعال باشد. در سمینار امروز نیز، راهکارهای موفقیت برندها و اینکه چه مسیری را کشورها می‌توانند طی کنند تا برندسازی کنند خدمت حضار عرض کردم. در نهایت تمام تلاش و نیت من این است که شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشم.»

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
سهیل یاسائی
سهیل یاسائی
در سودای فهم و خلق
نظرات

اسمارتک