تحلیل شبکههای اجتماعی علی بابا!
فهرست مطلب
حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که صفحات یک برند در شبکههای اجتماعی را ببینید و نظرات متعددی نسبت به آن داشته باشید. گاهی برخی ایدههای خلاقانه ما را مجاب به تحسین تیم شبکههای اجتماعی یک سازمان میکنند، گاهی نیز برخی از محتواها از نظر ما مناسب نیستند (از جهات مختلف) و علامت سوالی در ذهن ما پدید میآورند.
در دومین قسمت از مقالات سریالی تحلیل شبکههای اجتماعی سازمانها، قصد دارم به تحلیل شبکههای اجتماعی علی بابا بپردازم. لازم به ذکر است، تحلیلهای کمی بر اساس دادههایی است که پلتفرمها و ابزارهای Third Party ارائه دادهاند و تحلیلهای کیفی براساس دیدگاه، تجربه شخصی و تیم محتوای دیام برد است.
همچنین اگر هنوز قسمت اول این دسته محتوا یعنی تحلیل شبکههای اجتماعی تپسی را مطالعه نکردهاید، اینجا کلیک کنید.
بررسی و تحلیل شبکههای اجتماعی علی بابا
طبق رسمی که نهادهایم پیش از آنکه به تحلیل شبکههای اجتماعی علی بابا بپردازیم، ابتدا به تعریف این کسب و کار که از صفحه درباره ما آن برگرفته شده است، توجه میکنیم: “علیبابا، رتبه یک فروش بلیط سفر، در کنار شماست تا تجربهای شایسته از یک سفر بهیادماندنی را ایجاد کند.” آنچه که از این تعریف بر میآید این است که علی بابا یکی از فعالترین بیزنسها در حوزه گردشگری و به طور خاص رزرو بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار است.
در ادامه قصد داریم سوشال مدیای این بیزنس فعال در حوزه رزرو بلیت و گردشگری را به دقت بررسی کنیم. لازم به ذکر است که علی بابا در حوزهای فعالیت میکند که یکی از گرانترین و پررقابتترین صنعتهای حال حاضر کشور است. اگر بخواهم در یک جمله فعالیت علی بابا در سوشال مدیا را خلاصه کنم میگویم: “فعالیتی حرفهای با رویکردی تعامل محور در جریان است”.
تحلیل اینستاگرام علی بابا، ایجاد مشارکت با تنوع در محتوا!
اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی جهان و شاید محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. اکانت اینستاگرام علی بابا در خردادماه سال 1394 ساخته شده و هم اکنون بیش از 300 هزار دنبال کننده دارد.
مخاطبین
براساس آمارهای ابزارهای آنالیز مختلف، درصد بیشتر مخاطبین صفحه علی بابا را آقایان تشکیل میدهند که از بین آنها گروه سنی 25 تا 34 سال بیشترین دنبال کننده را دارد. بازه سنی ای که در اکثر صفحات بیزنسی بیشترین حضور را دارند.
همانطور که مشاهده میکنید بر اساس امتیازدهی ابزار انالیز Hypeauditor نمره 61 از 100 به دنبال کنندگان صفحه علی بابا داده شده است. البته که این آمار صرفا بر اساس میزان فعالیت و تعامل کاربران داده شده که در ادامه بیشتر به بررسی آن خواهیم پرداخت.
اما یکی از نقاط عجیبی که در تحلیل صفحه اینستاگرام علی بابا وجود دارد، علاقهمندیهای دنبال کنندگان این صفحه است. بدیهی است برای چنین صفحهای انتظار داریم علاقهمندان به دسته سفر و گردشگری (Travel) عمده کاربران را تشکیل دهند، درحالی که جزو 3 دسته اصلی نیز نیستند! همانطور که مشاهده میکنید بر اساس آمار ابزار Influencermarketinghub حدود 87 درصد دنبال کنندگان علی بابا به دسته غذا و پخت و پز علاقه دارند. البته که بدلیل وجود صفحات و بلاگرهای متعدد در زمینه غذا و رستورانگردی، همه ما چندین تا از این صفحات و اینفلوئنسرها را دنبال میکنیم، اما دلیل اینکه اغلب کاربران علی بابا را این دسته افراد تشکیل میدهند را باید دقیقتر تحقیق کرد.
به نظر شما جذب فالوور عمومی (بدون توجه زیاد به موضوعیت پیج) توسط جوایزی چون آیفون 13 دلیل این مورد بوده یا به کل علی بابا کمتر سعی در هدف قراردادن کاربران علاقهمند به گردشگری دارد؟ این مورد را میتوان با دسترسی به دیتاهای تبلیغات صفحه اینستاگرام علی بابا کشف کرد، اما به کل فرضیه قطعیای نیست. در عین حال که ممکن است به دلیل وجود تارگتهای فالووری، تیم سوشال مجبور به جذب کاربران عمومی و تبلیغات در صفحات کلیتر با مانور روی جایزه آیفون 13 شده باشد. راهکاری که در جذب فالوور احتمالا موفقیت آمیز است اما در اینگیج کردن آنها، خیر!
نرخ تعامل و مشارکت
در این بخش با تکیه بر آمار و ارقام به بررسی پیج اینستاگرام علی بابا میپردازیم. لازم به ذکر است در این قسمت بر اعداد ابزار Social Blade اعتماد میکنیم.
- کامنت
باتوجه به فعالیت و محتواهای اخیر صفحه اینستاگرام علی بابا، میانگین 2900 کامنت برای هر پست را در این برند شاهد هستیم که عدد بسیار مناسب و بالایی است. مقداری که در کمتر بیزنسی با آن مواجه میشویم.
برگزاری مسابقات مشارکت محور، طراحی مسابقات با جایزههای بزرگ (مثلا آیفون 13)، استفاده از تصاویر اماکن دیدنی و به طور کلی تولید محتوای مخاطب محور از جمله دلایلی هستند که علی بابا را در دستیابی به این عدد یاری کردهاند.
- لایک
در قسمت بعدی از بررسی آمار و ارقام این صفحه به میانگین لایک 6 هزار برای هر پست میرسیم که به نسبت عدد مناسبی است. اما اگر با توجه به حوزه کاری و صنعت این مورد را بررسی کنیم، به نظر میرسد که میتوان تعامل بیشتری با مخاطبان داشت. صد البته که این قسمتِ میزان تعامل نقطه ضعفی در بین فعالان این صنعت به شمار میرود و رقبای علی بابا نیز نتایج موفقیت آمیزی در این زمینه از خود به جا نگذاشتهاند.
- نرخ تعامل
در آخرین قسمت این بخش به نرخ تعامل صفحه میرسیم که بیش از 3 درصد است. این میزان برای صفحهای با این تعداد از فالوور عدد نامناسبی نیست، اما از آنجا که به نظر میرسد علی بابا مشکلی برای هزینه کردن در سوشال مدیا ندارد، این رقم را میتوان بهبود داد. برای مثال برگزاری مسابقات متعدد و یا مسابقات با جایزههای بزرگ و صد البته تبلیغات روی آنها نشان از تمایل این مجموعه به هزینه در شبکههای اجتماعی دارد که بر این اساس میتوان اینگیجمنت ریت این صفحه را تا نرخی نزدیک 4 درصد متصور شد.
روند جذب مخاطب صفحه اینستاگرام علی بابا
حال که اینستاگرام علی بابا بیش از 300 هزار دنبال کننده دارد، تصمیم گرفتم روند رشد و ریزش فالوور آنرا در 2 سال و نیم اخیر بررسی کنم.
همانطور که مشاهده میشود بر اساس آمار ابزار Notjustanalytics، وضعیت جذب و ریزش فالوور در صفحه اینستاگرام علی بابا، حالت استیبل و مناسبی دارد. طبعا برگزاری مسابقات، کمپینهای سوشالی، تبلیغات گسترده و… همه نقش مهمی برای جذب فالوور دارند؛ اما یکی از نکات مهم، توانایی جلوگیری از ریزش شدید کاربران پس از کمپینهاست. موردی که در روند علی بابا به خوبی مشاهده میشود.
مشخصا تیم سوشال علی بابا در 2 بازه زمانی تصمیم به برگزاری کمپینهایی جهت افزایش فالوور داشتند. مورد اخیر آن نیز جذب فالوور از طریق هدیه آیفون 13 به یکی از فالوورهای علی بابا بوده که با توجه به تازگی و جذابیت این جایزه، کمپین موفقی در جذب فالوور به نظر میآید. ضمن اینکه استراتژیهایی برای جلوگیری از ریزش شدید مخاطبین پس از کمپینها اتخاذ میشود که به نظر نتایج مناسبی در بر داشته. این همان موردی است که در بسیاری از صفحات بیزنسی نقطه ضعف به حساب میآید، جایی که تیمهای سوشال مدیا برای جذب فالوور برنامه دارند اما برای جلوگیری از ریزش آنها، نه!
علی بابا، دوستدارِ UGC!
یکی از نقاط قوت بارز و ستودنی علی بابا، استفاده درست، به جا و اصولی از محتوای UGC و به کار گیری درست عناصر تبلیغات در جهت وایرال کردن آنهاست. اگر کاربر فعال سوشال مدیا باشید حتما حداقل در 2 سال اخیر شاهد محتوای تولید شده توسط کاربران برای علی بابا بودهاید. محتواهایی که از کمپینهای مختلف بوده و علاوه بر ایجاد Buzz در فضای سوشال و افزایش دیده شدن و جذب فالوور برای علی بابا، قطعا تاثیر مثبتی روی سهم از صدا (Share of voice) آن نیز داشته است.
فرض کسب و کاری در حوزه گردشگری دارید و در دوران شدت پاندمی کرونا به ناچار سفرهای شما نیز کاهش پیدا میکند، این بازه زمانی بهترین فرصت است که با ایجاد احساس مثبت و امیدواری در کاربران، آنها را برای سفرها جذاب و خاطرهانگیز در آینده آماده کنید. استراتژیای که علاوه بر علی بابا، زیر مجموعه آن یعنی جاباما نیز اتخاذ کرد و حتی در خارج از فضای سوشال و دیجیتال، تبلیغات محیطی نیز روی این کانسپت پیاده کردند.
علاوه بر مواردی که گفته شد، رد پای یک استراتژی محتوایی درست و یکپارچگی پیام در کانالهای مختلف دیده میشود، که احتمالا علی بابا آنرا مدیون تیم محتوا و استراتژی محتوایی خود است. در کنار آنکه شناخت سوشال توسط تیم محتوا و ارائه مفهومی خلاقانه (که طبعا راحتتر ترند میشود)، از نکات قابل توجه کمپینهای UGC علی بابا است.
در تصویر بالا چندین مورد از این کمپینها را میبینید. همسفر هر سفر، سفر بازی، حواس پیما و بسیار سفر آید، 4 کمپین فوق هستند.
سایر ابعاد صفحه اینستاگرام علی بابا
- بیو و هایلایت
در بیو اسم سازمان به صورت فارسی و انگلیسی آمده و معرفی به همراه تگ لاین صورت گرفته است. علاوه بر این کال تو اکشن ترغیب به نصب اپلیکیشن که احتمالا مربوط به کمپین حال حاضر علی بابا است نیز در بیو آمده که همه رفتارهای مناسبی است. تنها نکتهی موجود در بیو آن است که میتوان از یک لینک کوتاه (Short Link) به منظور دسترسی یکجا به تمامی بخشهای مختلف استفاده کرد (برای مثال بلاگ، صفحه دانلود اپ، سایت، لندینگ کمپینها و…).
در مورد هایلایتها نیز همخوانی حس و حال و رنگبندی آنها را با طیف رنگی و کلیت پیج شاهد هستیم که مجددا نکته مثبتی است. علاوه بر این مورد علی بابا سعی کرده با ایجاد هایلایتهای مرتبط با کمپینهای UGC خود، آنها را همیشه یادآوری کند. اگر چه جای خالی هایلایتهایی همچون درباره ما، راهنمای رزرو بلیت، سوالات متداول و… در این صفحه حس میشود، اما به کلی وزن نکات مثبت آن بیشتر است.
- طراحی
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی با محوریت محتوای بصری است؛ بنابراین طراحی گرافیکی و سبک دیزاین نقش بسیار مهمی در آن ایفا میکند. سبک دیزاین ثابت، استفاده از تصاویر رئال، نظم در چیدمان پستها، استفاده غیر تکراری از تمپلیت مشخص و توجه بالا به رنگهای برند و Brand Identity همه و همه جزو نکات مثبت طراحی صفحه اینستاگرام علی بابا به شمار میرود. همچنین مشاهده میشود که در کمپینهای مختلف، المانهایی از آن کمپینها (مانند کپیرایت اصلی آنها) در دیزاین پستها نیز دیده میشود که خود استراتژی مناسبی به حساب میآید.
- بررسی محتوایی
با نگاهی به صفحه اینستاگرام برند علیبابا به چند دسته محتوا بر میخوریم:
محتوای معرفی خدمت یا اطلاعرسانی، مسابقات و یا محتواهای متنوعی با هدف اینگیج مخاطبین، محتوای آموزشی (فکت) و محتواهای مرتبط با کمپینها.
در بین دستههای محتوایی متعدد علی بابا یکی از دستهها خودنمایی بسیاری میکند و آن دسته مسابقات است. علی بابا از معدود سازمانهایی است که برگزاری مسابقات و یا بهانههایی برای اینگیج کاربران را جزو دستههای ثابت محتوایی خود به حساب میآورد. اما جایی این مسابقات خودنمایی میکنند که میبینیم تمامی آنها به شکلی مرتبط با کانسپتِ سفر، گردشگری و… هستند. شاید گاهی اوقات طراحی این مسابقات زمانبر باشد و یا حتی مانند سایر مسابقات سوشالی ماکزیمم اینگیج را به ارمغان نیاورند، اما قطعا این استراتژی صحیح است!
در مورد محتواهای آموزشی نیز توجه ویژهای به ترندی و کاربردی بودن محتواها شده و به طور کلی میتوانیم در یک کلام بگوییم “علیبابا دغدغه محتوای مخاطب محور و غنی را دارد!”
پیشنهاداتی در مورد صفحه اینستاگرام علی بابا
- توجه بیشتر به روابط عمومی(PR)
در صفحه اینستاگرام علی بابا اثر خاصی از محتواهایی که جنبه بهبود تصویر برند دارند و یا مرتبط با روابط عمومی هستند، مشاهده نمیشود. در صنعت پر رقابتی که علی بابا در آن فعال است، بهبود تجربه خرید مشتری و ذهنیت کاربر نسبت به برند نکته بسیار مهمی است. شاید برای مثال آنچنان انتظار محتوای CSR(Corporate Social Responsibility) نداشته باشیم، اما انتظار دیدن فیدبکهای مثبت و تجربه مثبت کاربران برای بهبود ذهنیت دنبال کنندگان نسبت به برند را داریم.
- افزایش پاسخگویی
در راستای همان موارد PR ای که گفته شد به کامنتهای پستهای علی بابا سر زدم و با پاسخگویی ضعیف یا عدم پاسخگویی این برند مواجه شدم. این موضوع در حالی است که گاها کامنتهای مثبت پاسخ گرفته بودند، اما اغلب کامنتهای منفی نه! آیا استراتژیِ روابط عمومی سازمان عدم پاسخگویی است یا کمبود نیرو و یا نداشتن پاسخهای قانعکننده دلیل این امر است؟!
- تکمیل هایلایتها و Guides
همانطور که اشاره شد جای خالی هایلایتهایی همچون درباره ما، راهنمای رزرو بلیت، سوالات متداول و… در این صفحه حس میشود در کنار این مورد قسمت گاید نیز میتواند تکمیلتر شود و دستهبندیهای متنوعتری را در خود جا دهد.
تحلیل توییتر علی بابا، شاید کمی غیرحرفهای!
اگر از من بخواهید توییتر علی بابا را در یک کلام خلاصه کنم به شما میگویم “از نظر من فعالیت حرفهای صورت نگرفته است!”. توجه پایین به سوشال لیسنینگ و اکتفا به پاسخهای از پیش آماده، عدم طراحی مسابقه جدا برای توییتر و عینا استفاده از همان مسابقات اینستاگرام، خلاقیتهای ناموفق و توجه کم به نظرات مثبت، مجموعهای از دلایلیست که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهم داد. اما در ابتدا کمی نگاه آماری به این صفحه داشته باشیم.
توییتر علی بابا در آمار!
علی بابا که بیش از 7 سال است در تویتر فعالیت میکند در این مدت بیش از 2240 توییت داشته که به طور میانگین با زدن 1.14 توییت در روز عملکرد مناسبی از این بعد به جا گذاشته است (البته که تعداد را ملاکی برای خوب یا بد بودن به حساب نمیآوریم). در تصویر فوق نیز آمار 20 توییت آخر علیبابا را مشاهده میکنیم که تنها 38 ریتوییت و حدود 760 فیو (لایک) داشته که آمار نه چندان جذابی در توییتر به شمار میآید. (آمار توسط ابزار انالیز Influencermarketinghub)
در ادامه تصمیم دارم نقاط قوت و ضعف علی بابا در توییتر را به دقت بررسی کنم:
نقاط قوت علی بابا در توییتر
- اکانت ساپورت برای پاسخگویی: داشتن اکانت ساپورت این امکان را میدهد که بدون اینکه توییتهای مختلف ایمپرشن زیادی بگیرند، شما بتوانید مشکلات کاربران را پیگیری کنید. گاهی پیگیری برخی موارد با اکانت اصلی موجب بیشتر دیده شدن آن توییت و افزایش سنتیمنت منفی نسبت به برند شما و یا حتی خلق بحران میشود.
- رشته توییتهای داستانی: سبک رشته توییتهای علی بابا که معمولا در نهایت یه بک مطلب بلاگ ختم میشود، ایده جالبی است که در توییتر این برند اجرایی شده است. البته که انتظار ایجاد ترافیک ورودی به بلاگ از سمت توییتر را خیلی نداریم اما به هر حال نوعی سوشال سیگنال به حساب میآید.
- محتواهای با قابلیت وایرال شدن: علی بابا از برخی ویدئوهایی که در اینستا استفاده میکند، در توییتر نیز به اشتراک میگذارد و تعدادی از آنها همانند نمونه زیر قابلیت دیده شدن زیادی در فضای توییتر دارند.
نقاط ضعف علی بابا در توییتر
عدم خلاقیت در طراحی مسابقات: همانطور که در قسمت تحلیل اینستاگرام مسابقات علی بابا را جذاب و خلاقانه ارزیابی کردیم، در این قسمت میگوییم که آن مسابقات برای اینستاگرام است نه توییتر! طبعا استفاده عینی از آن مسابقات در توییتر ثمربخش نبوده و به قطع نیازمند تغییراتی برای نزدیک شدن به فضای توییتر است. همچنان که اگر بررسی کنید متوجه میشوید علی بابا نتوانسته با این مسابقات کاربران توییتر را ترغیب به اینگیج کند.
خلاقیت ناموفق: یکی از نیازمندیهای فعالیت سازمانها در توییتر داشتن خلاقیت است. همواره در توییتر توییتهای خلاقانه شانس بیشتری برای جذب اینگیج و در نهایت دیده شدن دارند. همچنان که از اغلب کسب و کارها این مورد را شاهد هستیم. پیشنهاد می کنم علی بابا کمی به توییتهای خلاقانه رقیباش، فلایتیو، در این بخش توجه کند.
- سوشال لیسنینگ نه چندان قوی و استفاده از پاسخهای آماده: پیش از توضیح باید به این مورد توجه کنیم که گشت و گذار در کلمه کلیدیِ “علی بابا” در توییتر کار سادهای نیست و با تعداد زیادی محتوای عربی و… مواجه میشوید. پس تیم سوشال/پیار علی بابا قطعا با این مشکل دست و پنجه نرم میکند که احتمالا از طریق فیلترهای مختلف در ابزارهای لیسنینگ میتواند توییتهای مربوط به خود را پیدا کند. اما با وجود این موضوع که تا حدودی کار لیسنینگ را برای این تیم سخت کرده، سطح پاسخگویی را نسبتا پایین و استفاده مکرر از جوابهای آماده را امری غیرحرفهای در توییتر ارزیابی میکنیم.
- غریبه بودن با ترندها: تمام کسانی که یک اکانت در توییتر دارند و حتی گاهی به آن سر میزنند میدانند که اغلب ترندهای سوشال مدیا از توییتر شروع میشود. ترندسواری امری رایج و جذاب است که اگر خلاقانه و در چهارچوبهای سازمان صورت بگیرد میتواند اقبال کاربران را به همراه داشته باشد و ایمپرشن مناسبی جذب کند، کاری که از علی بابا بسیار کم شاهد هستیم. این مورد وقتی خودنمایی میکند که میدانیم امکان ترند سواری در حوزه بیزنسی علی بابا مناسب است. در عین حال این مورد را هم در نظر میگیریم که شاید استراتژی پیار علی بابا این اجازه را به تیم سوشال نمیدهد.
- محتوای درست، شاید در جای نادرست! : به نظر شخصی من برای پیدا کردن نیروی کار مناسب اگر میخواهیم یکی از سوشال مدیاها را انتخاب کنیم، بایستی انتخابمان لینکدین باشد. گذاشتن اگهی استخدامی (جذب نیرو) در توییتر شاید چندان استراتژی مناسبی نباشد. ذکر این نکته ضروری است که اگر همین محتوا توسط اکانتهای شخصی یا کارکنان علی بابا منتشر شود دیگر طبعا موضوع غلطی نیست، اینکه در پیج سازمانی این اتفاق میافتد کمی محل شک است.
- توجه کم به نظرات مثبت: نظرات مثبت و تجربه خوب مشتریان همواره یکی از رایجترین محتواهایی است که برندها در توییتر از ان بهره میبرند. طبعا بهترین روش استفاده از آنها نیز ریتوییت یا کوت کردن آنهاست. اما این مورد را کمتر در صفحه علی بابا پیدا کردم. این مسئله نیز مجدد یکی از مسائلی است که تنها به سوشال برنمیگردد و ارتباط زیادی با تیم روابط عمومی علی بابا دارد. به نظر شما چقدر در فعالیت مشترک این 2 تیم در توییتر نظم و هماهنگی وجود دارد؟
با توجه به مجموع نکات بیان شده، توییتر علی بابا را مستعد بهبود ارزیابی میکنیم.تحلیل لینکدین علی بابا، درست و اصولی!
در آخرین بخش از تحلیل سوشال مدیای علی بابا به لینکدین رسیدیم. لینکدین به عنوان یک شبکه اجتماعی در جهت ارتباط متخصصین نیازمند فعالیتی حرفهای، تخصصی و در یک کلام مناسب فرهنگ لینکدین است. همانقدر که سازمانها جنبه شوخ و خلاق خود را در توییتر نشان میدهند، در لینکدین بایستی تلاش کنند شخصیتی حرفهای و تخصصی از خود نشان دهند. همانطور که در تحلیل توییتر علی بابا مکرر اشاره داشتم استراتژی درستی اتخاذ نشده، در تحلیل لینکدین دقیقا برعکس این داستان را شاهد هستیم و موضوعات محتوایی و سایر جزئیات مرتبط با استراتژی فعالیت در لینکدین به خوبی رعایت شده است.
در باب تحلیل لینکدین بیش از آنکه بتوان به عدد و ارقام پرداخت، بایستی روی موضوعات محتوایی و نحوه ارائه و حتی نگارش متمرکز شد.صفحه لینکدین علی بابا که هم اکنون بیش از 27 هزار دنبال کننده دارد و از پرمخاطبترین صفحات بیزنسهای داخلی به شمار میرود، به عقیده من یکی از موفقترین صفحات در اینگیج کردن کاربران در لینکدین است که این امر با شناخت و پیادهسازی درست استراتژی مناسب لینکدین صورت پذیرفته است.
در صفحه لینکدین علی بابا با چند دسته محتوا مواجه شدم که در زیر به اختصار به آنها میپردازم:محتوای کاربردی و تخصص محور
یکی از دستههای محتوایی که علی بابا به تازگی استفاده از ان را در دستور کار قرار داده، نوعی محتوای کاربردی، تخصصی و تجربه محور است که در تولید آن از مدیران و سرپرستان بخشهای مختلف سازمان استفاده کرده است. این نوع محتوای کاربردی و جالب که در آن نظریات افراد شناخته شده سازمان وجود دارد، علاوه بر اینکه کار جدیدی است، بسیار هم جالب بوده و با اقبال کاربران لینکدین مواجه شده است.
ارائه فرهنگ سازمانی علی بابا و توجه به برند کارفرمایی
ارائه فرهنگ سازمانی و بهبود وجهه برند کارفرمایی یکی از دستههای رایج محتوایی در لینکدین است که علیبابا با ایدههایی جالب و البته انواع محتوای غنی سعی در اجرای آنها داشته است. تعداد این محتواها در لینکدین علی بابا قابل توجه بوده و نحوه ارائه جالب آنها، ترسیم زیبایی از فرهنگ سازمانی علی بابا در ذهن مخاطب ایجاد میکند.
محتواهای آموزشی با استفاده از عکسهای سازمانی!
علی بابا در سری پستهایی محتواهایی آموزشی و کاربردی که به قولی لینکدین محور است را تولید کرده است که نکته قابل توجه استفاده از عکسهای واقعی سازمان خود در این محتواهاست که انها را خاص کرده و به طور ناخودآگاه در حال نمایش فضاهای کاری و… علی بابا هست. طبعا همین که علی بابا برخلاف بسیاری از سازمانها دست به تولید محتوای خاصِ لینکدین میزند به خودی خود بسیار ارزشمند است.
توجه به روابط عمومی
علی بابا به طور مشخص در لینکدین توجه زیادی به روابط عمومی و تصویر برند خود دارد. پستهای پارتنرشیپ با خیریهها و… دلیلی بر این مدعاست که اکثر آنها نیز حالت CSR دارند. به هر حال همه ما میدانیم که پیادهسازی برنامههای روابط عمومی از طریق شبکههای اجتماعی امری اثربخش است.
فرصتهای شغلی
با توجه به مخاطبین حاضر در لینکدین و به شکل کلی سبک این شبکه اجتماعی، فرصت بسیار خوبی برای جذب متخصصین در این فضا پدید آمده است. علی بابا نیز به درستی از این فضا استفاده کرده و در جهت جذب نیروی کار جدید بهره میبرد.
در پایان دستههای محتوایی علی بابا در لینکدین را بسیارخوب ارزیابی کرده و استمرار در تولید محتوای مخصوص لینکدین را استراتژیای پرزحمت اما حرفهای قلمداد میکنیم.
جمعبندی
در این نوشته که قسمت دوم بررسی سوشال مدیای سازمانهای مختلف بود به تحلیل شبکههای اجتماعی علی بابا به عنوان سوشال مدیای یکی از شناخته شدهترین و حرفهایترین سازمانها پرداختم. تمامی بررسیها و نکات به صورت تحلیلی، تجربی و تخصصی بود که قطعا از جنبه پیشنهاد و ارائه کمک مطرح شده است. در پایان مجدد به تیم سوشال علی بابا بابت اتخاذ استراتژی صحیح در لینکدین و تولید محتوای غنی و کاربر محور در اینستاگرام تبریک گفته و توییتر را بستری پر از فرصت برای آنها ارزیابی میکنم.
در صدد این هستم که در قسمتهای بعدی این نوشته به سراغ سایر سازمانها بروم.
خوشحال میشم انتقادات و پیشنهاداتتون رو در کامنتهای این محتوا با من در میون بگذارید و بگید علاقهمندید سری بعد به تحلیل سوشال مدیای کدوم سازمان بپردازیم.
خدایی هم تو بحث سئو قویه
هم کادر خوبی داره