جشنواره پاییزه دیما ویژه‌ی صاحبان فضای تبلیغاتی برگزار می‌شود

آژانس تبلیغات دیجیتال دیما
⏱زمان مطالعه: 4 دقیقه

گفت‌وگو دی‌ام‌برد با علیرضا ایلوخانی، مدیر نشر دیجیتال در دیما درباره چگونه شکل‌گیری این آژانس تبلیغات دیجیتالی و دستاوردهای آن از سال تاسیس تا امروز

دیما که یک آژانس و شبکه تبلیغات دیجیتال است در بهار سال ۱۳۹۴ اولین کمپین تبلیغاتی خود را به اجرا درآورد. آژانس تبلیغات دیجیتال دیما در طی این سال‌ها تلاش نمود تا با تمرکز بر ارائه خدمات مختلف تبلیغاتی در فضاهای دیجیتال که از دید دیگر بازیگران این حوزه مغفول مانده بود با نگاهی گسترده به بازارهای بین‌المللی تبلیغات و همچنین ظرفیت‌های موجود در ایران، اقدام به فعالیت در کنار محصولات و برندهای دیجیتال و غیر دیجیتال نماید.

به گفته مدیران این آژانس تبلیغاتی، تمرکز دیما از زمان تاسیس بر اجرای تبلیغات دیجیتال بوده و به همین دلیل اقدام به شبکه‌سازی در بین برندها کرد و در مدت کوتاهی توانست به واسطه مدیریت بهینه کمپین‌ها به یکی از بازیگران اصلی این حوزه تبدیل شود. این آژانس تبلیغاتی خدماتی در حوزه‌های مختلفی مانند گردشگری، خرده‌فروشی، خدمات، آموزشی، کالاهای تندمصرف و … فعالیت ارائه می‌دهد. دیما از رسانه‌هایی چون شبکه‌های مجازی (تلگرام، اینستاگرام و …)، اپلیکیشن‌های ایرانی و خارجی، بازی‌های ایرانی و خارجی و غیره برای تبلیغات استفاده می‌کند. از این رو با علیرضا ایلوخانی، مدیر نشر دیجیتال در دیما به گفت‌وگو نشستیم تا برایمان از چگونگی شکل‌گیری دیما و چالش‌هایی که تاکنون پشت‌سر گذاشته‌اند، صحبت کند.

چرا دیما وارد حوزه‌ی نشر دیجیتال شده است و چه سرویس‌ها یا فعالیت‌هایی عرضه می‌شوند؟

از ابتدای سال 97 و به دلیل ارا‌ئه خدمات بهتر به مشتریان خود، دیما تصمیم ورود به فضای نشر تبلیغات گرفت. به این منظور اقدام به طراحی SSP و DSP (سامانه‌های عرضه و تقاضای تبلیغات دیجیتال) بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی نمود. به بیان ساده‌تر صاحبان فضای تبلیغاتی (وب/اپلیکیشن/بازی) می‌توانند پس از ثبت نام و پیاده‌سازی راهکار دیما از طریق SDK و یا API به راحتی مدیریت فضای تبلیغاتی خود را در اختیار دیما قرار دهند. صاحبان برند نیز پس از ثبت نام و بارگذاری محتوای تبلیغاتی خود به راحتی به شبکه دیما متصل شده و پیام خود را به انبوه کاربرانی که در دسترس دیما هستند انتقال دهند.

در دیما ما قصد داریم این صنعت را شناسایی کرده و به تبع آن ناشرین و شبکه‌های تبلیغاتی موجود را توانمند ساخته و در همین جهت سامانه‌های مختلف تبلیغاتی را بر اساس استانداردهای مطرح دنیا در این صنعت توسعه داده تا برندها با نیازهای مختلف در سطوح محصولات مختلف توانایی استفاده از این خدمات را داشته باشند.

رویکرد یا راهکارهایی که به شما کمک کرده‌اند تا تعامل اثربخش با صاحبان فضاهای تبلیغاتی داشته باشید، چه بوده‌اند؟

در مدت کوتاهی که تصمیم گرفتیم وارد عرصه نشر تبلیغات شویم توانستیم اعتماد بازیگران این حوزه و به خصوص بازی‌سازان داخل را جلب کنیم. به طور مثال ناشران بزرگی مثل آواگیمز (بازی‌های دبرنا، باباپز و پاپرتانک)، نردبان اندیشه (قند و پند)، اینسایتل (منچرز)، پاییزان (پسرخوانده و باغ نگار)، استودیو کاسپین (تور کلمات و آشپزباشی)، استودیو نور و حرکت (سری گشت پلیس)، ارکاگیکز (سری دنده دو)، نوموگیم (کلاچ)، نوآگیمز (منچیکو و وانتی)، انگری کیدز (سری ماشین اسپرت) و دنیای بایز‌های کودکانه به شبکه دیما پیوسته‌اند.

گفت‌وگوی دی‌ام ‌برد با سهیل اعرابی، مدیر CRO محصول گروه رنو

آژانس تبلیغات دیجیتال دیما

به نظر شما دلیل این اعتماد چه چیزهایی است؟

به نظر می‌رسد این اعتماد نتیجه چند ویژگی این آژانس است، یکی از آن‌ها طراحی پنل شفاف بوده که تمامی اطلاعاتی که تا پیش از این در سامانه‌های ایرانی به نحوی قابل ارا‌ئه نبودند در سامانه دیما در دسترس کاربران قرار گرفتند. به طور مثال تعداد نمایش، تعداد نمایش تبلیغ ویدیویی تا 25%، تا 50%، 75% و 100%، تعداد کلیک، تعداد کاربرانی که تبلیغ را skip کرده‌اند و …

دیگری پشتیبانی مناسب است، به این صورت که پشتیبانان هر لحظه در دسترس هستند و پیشنهادات توسعه‌دهندگان را به تیم فنی انتقال دهند. همچنین درآمد منصفانه هم نقش مهمی در این فرایند داشته، از آن‌جایی که سامانه دیما بر اساس استاندارد oRTB (سیستم مزایده لحظه‌ای) توسعه داده شده است این فرصت برای صاحبان فضای تبلیغاتی فراهم شده تا فضای خود را همواره در اختیار تبلیغ با بالاترین قیمت قرار دهند. در واقع دیما پس از کسر کارمزد خود، تمامی هزینه پرداختی توسط تبلیغ ‌دهنده را در اختیار صاحب رسانه قرار می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های آژانس تبلیغات دیجیتال دیما پر کردن حداکثری فضای تبلیغاتی است که با توجه به اینکه دیما بر اساس oRTB استوار شده، این امکان برای سایر شبکه‌های تبلیغاتی ایرانی و خارجی وجود دارد که به راحتی به سامانه دیما متصل شده و از فضای تبلیغاتی که دیما در احتیار دارد استفاده کنند. نتیجه نهایی این امر برای صاحبان رسانه این است که فضای تبلیغاتی آن‌ها همواره پر بوده و هیچ فرصتی را برای کسب درآمد از دست نداده و تجربه مناسبی برای کاربران خود فراهم آورند. طبق تجارب گذشته، دیما همواره 90 درصد فضای تبلیغاتی ناشران را پر کرده است.

چه استراتژی‌هایی برای توسعه‌ی بازار یا افزایش همکاران خود تاکنون اتخاذ کرده‌اید؟

دیما همواره در موقعیت‌های مختلف زمانی اقدام به ارائه پیشنهادات جذاب برای ناشران کرده است. به طور مثال از طریق همکاری با آواگیمز و حمایت از رویدادهای این مجموعه نظیر کارگاه‌های آنالیز در بازی‌سازی و کافه گیمز علاوه بر معرفی آخرین خدمات خود، ناشران را در جریان جشنواره‌ها و طرح‌های تشویقی خود قرار داده است.

در پاییز 99 نیز جشنواره‌ ویژه‌ای برای صاحبان فضای تبلیغاتی در نظر گرفته‌ایم. در این طرح صاحبان اپلیکیشن که تا نیمه آبان در پنل دیما ثبت نام کرده و تبلیغات دیما را پیاده‌سازی کنند هر ماه معادل نیمی از درآمد خود را برای جذب کاربر در شبکه‌ی دیما هدیه می‌گیرند. به این ترتیب توسعه‌دهندگان علاوه بر برخورداری از خدمات اشاره شده، می‌توانند جامعه کاربران خود را به صورت قابل توجهی گسترش دهند.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید