۲۱ گام تا افزایش نرخ مشارکت در اینستاگرام

افزایش-نرخ-مشارکت-در-اینستاگرام
⏱زمان مطالعه: 10 دقیقه

فرقی ندارد صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید یا کارشناس شبکه‌های اجتماعی، افزایش نرخ مشارکت در اینستاگرام، دغدغه شماست! حتما تا به حال پیش آمده که درباره راه‌های افزایش اینگیجمنت ریت (Engagement Rate) در اینستاگرام تحقیق کرده باشید؛ اما این موضوع آن‌قدر گسترده است که احتمالا پاسخ جامع و کارآمدی نگرفته‌اید، حال این فرصت پیش آمده که یک‌بار برای همیشه با مفهوم نرخ مشارکت و راه‌های افزایش آن آشنا شوید. با دی‌ام ‌برد همراه باشید.

اینگیجمنت ریت یا نرخ مشارکت در اینستاگرام چیست؟

در یک کلام، اینگیجمنت ریت آینه تمام نمای فعالیت شما در اینستاگرام است. به طور کلی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام برای ایجاد رابطه‌ای پایدار با مخاطب و شناخت نیازهای آن‌ها است. این ارتباط تنها زمانی برقرار می‌شود که بتوان او را با محتوا درگیر کرد. در اینستاگرام این درگیری به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد. از ساده‌ترین فعالیت‌ها مانند لایک و کامنت گرفته تا ذخیره (Save) یا بازنشر (Share) پست.

حال اگر مجموع این فعالیت‌ها را با تعداد دنبال کنندگان (Follower) مقایسه کنیم، عددی به ما می‌دهد که به آن نرخ تعامل، نرخ مشارکت یا همان Engagement Rate گفته می‌شود. در ادامه دقیق‌تر به بررسی چگونگی محاسبه اینگیجمنت ریت، خواهیم پرداخت.

راه‌های افزایش نرخ مشارکت در اینستاگرام

افزایش-اینگیجمنت

ورود شما به قسمت اصلی مقاله را خیر مقدم می‌گویم! حال باتوجه به شناختی که از اینگیجمنت ریت (نرخ مشارکت) پیدا کردیم، به دنبال راه‌های افزایش آن هستیم تا تجربه بهتری را برای مخاطبین رقم بزنیم. در ادامه ۲۱ راه پر بازده افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام را باهم مرور می‌کنیم:

1. محتوای مخاطب پسند تولید کن

مگر از فعالیت در اینستاگرام هدفی جز جلب توجه مخاطب دارید؟

طبیعی است برای افزایش تعامل مخاطبین با پیج، باید محتوایی که آن‌ها می‌پسندند را منتشر کنید. پس ابتدا باید در کنار شناخت پرسونای مخاطب، اطلاعات کلی مانند محل زندگی و بازه‌ سنی آن‌ها را از  Insight پیج خود استخراج کنید. حال می‌توانید با پرسیدن سوالاتی از مخاطبین و ارائه محتوای مناسب، نیاز آن‌ها را شناسایی و بر اساس آن تولید محتوا کنید.

2. ترمز مخاطب رو بکش!

فرض کنید در حال گشت و گذار در صفحه اکسپلور و یا هشتگ هستید، کدام پست را برای مشاهده انتخاب می‌کنید؟

واضح است که در صفحه اکسپلور و یا هشتگ، همه پست‌ها بر اساس تصویر ابتدایی و چنانچه محتوا به صورت ویدئو باشد بر اساس کاور دیده می‌شود. این یعنی شما تنها زمانی ترمز مخاطب را در اکسپلور می‌کشید که تصویر بسیار خلاقانه و متفاوتی را برای پست خود انتخاب کرده باشید. زیرا در این صفحات نه نام پیج‌، نه کپشن و نه هیج معیار دیگری برای انتخاب وجود ندارد. پس با ارائه تصویر جذاب می‌توانید مخاطب را از بین صدها پست مشابه، به محتوای خود جذب کنید. توجه داشته باشید که اگر از عکس نوشته استفاده می‌کنید، متن کاور (اسلاید) ابتدایی، تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب دارد.

3.منظم باش!

حال فکر کنید که در جذب مخاطب از صفحات اکسپلور، هشتگ و… موفق عمل کرده‌اید، با ارائه محتوای کاربر پسند هم توانسته‌اید مخاطب را به تعامل با پست تشویق کنید. در این لحظه‌ی طلایی مخاطب قصد دارد با دیدن صفحه شما، کلیت پیج را بررسی کند. طبعا با ورود به صفحه اصلی کمی اسکرول می‌کند. این نقطه همان جایی است که اگر قالبی منظم داشته باشید، مخاطب برای دنبال کردن صفحه شما متقاعد می‌شود.

باتوجه به این موضوع، لزوم ارائه محتوای زیبا از لحاظ بصری، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در موارد بسیاری دیده شده پیج‌هایی که دارای قالب خاص با تکیه بر رنگ‌هایی مشخص هستند، نسبت به سایر پیج‌ها بهتر می‌توانند مخاطب را در صفحه نگه دارند. البته حتما می‌دانید که برای پیج یک برند بهتر است از برندبوک آن کمک گرفت. پس لازمه تعامل با مخاطب؛ ابتدا حفظ او در صفحه و سپس ایجاد حس خوب با ارائه محتوای تصویری جذاب است.

افزایش-نرخ-مشارکت
نمونه رنگ‌بندی و تولید محتوا در پیج اینستاگرام

4. در انتشار محتوا تداوم داشته باش

این مورد را به خاطر بسپارید!

یکی از موضوعاتی که بسیار در دیده شدن و افزایش تعامل با مخاطبین تاثیر دارد، تداوم در انتشار محتواست. بر همین اساس داشتن یک تقویم محتوایی که علاوه بر افزایش موضوعات قابل ارائه، به نظم در تولید محتوا کمک می‌کند، اجباری ‌است! البته این مورد ربطی به تعداد پست شما در هفته ندارد؛ بلکه منظور حفظ فاصله زمانی بین انتشار ۲ پست است که علاوه بر ایجاد حس مثبت در مخاطب، برای الگوریتم اینستاگرام نیز مهم است.

5. قبل از انتشار محتوا، ساعتت رو نگاه کن!

حتما دیده‌اید که بعضی از پست‌ها در همان لحظات ابتدایی انتشار، لایک و کامنت بیشتری دریافت می‌کنند؟

تنظیم ساعت پست‌گذاری با دیده‌شدن در ساعت ابتدایی رابطه مستقیمی دارد. با انتشار پست در زمان مناسب (وقتی که مخاطبان شما در اینستاگرام هستند) به راحتی می‌توانید نرخ مشارکت را بالا ببرید و به اینستاگرام ثابت کنید که محتوای من در همان دقایق ابتدایی مخاطب را جذب کرده است. شما می‌توانید این آمار را به تفکیک هر روز هفته در Insight پیج خود ببینید، البته که ابزارهای بسیاری نیز برای پیشنهاد بهترین زمان انتشار پست، طراحی شده‌اند.

ساعت-پست-گذاری

با ۲۰ ابزار تولید، آنالیز و مدیریت محتوا در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید!

6. دست به قلم شو!

کپشن، راه‌ارتباطی مستقیم شما با تمام مخاطبان است. پس بهتر است با نوشتن کپشن‌های جذاب و دوستانه، حس صمیمیت را به مخاطب القا کنید. وقتی یک پست منتشر می‌شود؛ در وهله اول مخاطب تصویر یا ویدئو آن‌ را مشاهده می‌کند، سپس به سراغ کپشن می‌رود و انتظار دارد توضیحاتی شفاف، جذاب و کاربردی درباره آن محتوای بصری ببیند. پس یادگیری مهارت کپشن‌نویسی را باید بیاموزید. همچنین از این نکته غافل نشوید که خواندن خطوط پیاپی و بدون فاصله در کپشن کار سختی است! استفاده از ایموجی‌ها، رعایت فاصله بین خطوط و… می‌تواند مانع از خستگی چشم‌ها شده و مخاطب را تا پایان نوشته، هم‌پای شما نگه دارد.

7. انواع محتوا رو تست کن

برای افزایش نرخ مشارکت مخاطبین، لازم است که از انواع قالب‌های ارائه محتوا به تناسب موضوع استفاده کنید. می‌توان از یک تصویر، اسلایدهای به‌هم پیوسته، محتوای ویدئویی و نیز IGTV استفاده کرد. قطعا هر کدام از این موارد برای هر پیج بازخورد متفاوتی دارند که می‌توانند کمک زیادی به شناخت علاقه‌مندی‌های مخاطبانتان کند. اما نکته مهم استفاده از تمامی این حالت‌های ارائه محتواست که باعث مشارکت بیشتر دنبال‌کننده‌ها می‌شود.

8. تعامل‌ات رو با مخاطبین بیشتر کن!

از اول هم قرار بر افزایش تعامل و مشارکت با مخاطبین بود! واضح است در صورتی مخاطب با پست و در نتیجه پیج شما تعامل می‌کند که ابتدا شما با او ارتباط برقرار کنید. اگر محتوایی که موردپسند مخاطب است را تولید کردید، به دایرکت‌ها سریع و مودبانه پاسخ دادید و کامنت‌ها را بی جواب نگذاشته‌اید، خیالتان از بابت تعامل با مخاطب راحت باشد!

تعامل-با-مخاطبین

9. استراتژی CTA صحیح داشته باش

حتما می‌دانید که برای افزایش نرخ مشارکت، نیاز به لایک، کامنت، ذخیره و بازنشر بیشتر دارید!

شما می‌توانید با اتخاذ استراتژی‌های جذاب مخاطبین را دعوت به تعامل با پست کنید. به عنوان مثال می‌توانید در اسلاید آخر پست‌ و یا در کپشن از مخاطبین خود سوالی بپرسید، در نتیجه با پاسخ‌ آن‌ها در کامنت علاوه بر افزایش Enagagement Rate، درگیری و علاقه‌مندی آن‌ها به پیج نیز افزایش می‌یابد.

10. حواست به مسابقه باشه!

اگر به دنبال یک معجزه برای افزایش نرخ مشارکت هستید، مسابقه را فراموش نکنید!

یکی از پربازده‌ترین راه‌های افزایش اینگیجمنت ریت، استفاده از مسابقات اینستاگرامی‌است. در این مسابقات که حتما با نمونه‌های متعددی از آن‌ها مواجه شدید، کاربر دعوت به لایک پست، کامنت کردن جواب صحیح، منشن کردن دوستان و… در ازای دریافت جایزه می‌شود. همه فعالیت‌های درخواستی موجب افزایش تعامل با مخاطبین شده که در صورت پیاده‌سازی صحیح، اینگیجمنت پست خوبی را به شما هدیه می‌دهد.

مسابقه-اینستاگرامی

11. امکانات استوری رو دست کم نگیر!

به عقیده برخی از کارشناسان، استوری قلب تپنده یک پیج است!

شاید شما هر روز پست منتشر نکنید، اما احتمال این‌که در یک روز هیچ استوری‌ نداشته باشید بسیار کم است. اینستاگرام برای افزایش تعامل مخاطبین با پیج راه‌های بسیاری را در استوری ایجاد کرده که به سادگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. سوال پرسیدن از کاربران با استفاده از کادر Question، نظرسنجی به واسطه پنجره (Poll ،Yes OR No و Quiz) گرفتن، ساده‌ترین راه‌های درگیر کردن مخاطب است. پس برای افزایش تعامل، استفاده درست از استوری و امکانات آن ‌را به خاطر بسپارید.

12. یادت نره بگی کجایی!

استفاده از لوکیشن، تاثیر زیادی در بهتر دیده شدن پست دارد.

گاها در آمار اینستاگرام برخی پیج‌ها دیده شده که هزاران نفر تنها از طریق لوکیشن، پست را مشاهده کرده‌اند. بنابراین با اضافه کردن موقعیت مکانی به پست‌ها علاوه بر افزایش میزان بازدید، نرخ مشارکت هم بیشتر خواهد شد.

13. پستت رو دوباره نشون بده

پیش می‌آید به خاطر پست‌های زیاد، ساعت شلوغ و… ممکن است پست شما توسط برخی مخاطبان دیده نشود. برای جبران این مورد، بهترین کار این است که با داشتن سناریویی جالب، مدتی پس از پست‌گذاری، آن‌را مجدد به مخاطب نشان دهید. این کار به واسطه ارسال پست در استوری صورت می‌گیرد که در کنار مخاطبینی که پست را ندیده‌اند، سایر دنبال‌کنندگان را نیز دعوت به مشاهده و مشارکت می‌کند.

بایدها و نبایدهای هشتگ زدن در اینستاگرام در سال ۲۰۲۰

14. معجزه‌ی هشتگ!

هشتگ‌ها سفینه‌ای هستند که پست شما را به دنیای مخاطبین خارج از پیج می‌برند!

یکی از بهترین را‌ه‌های دیده شدن، استفاده از هشتگ‌هاست. وقتی شما از هشتگ مناسب استفاده می‌کنید، زمانی که مخاطب در آن هشتگ درحال گشت و گذار است با پست شما رو به رو می‌شود. با توجه به تناسب موضوع پست و هشتگ، احتمال دیده شدن در آن هشتگ افزایش یافته و مخاطب بیشتری پست شما را مشاهده می‌کند. حال اگر محتوای پست پاسخ نیاز کاربر باشد، علاوه بر تعامل با آن، تبدیل به یکی از مخاطبین پیج می‌شود. یک تیر و ۲ نشان!

هشتگ-گذاری

15. داستان‌سرا باش!

یکی از بهترین شیوه‌های ارائه و نگارش محتوا داستان سرایی (Story Telling)  است.

داستان سرایی به خصوص برای کسب و کارهای محصول محور می‌تواند بسیار موثر واقع شود. در داستان سرایی شما می‌توانید خط داستانی را برای مخاطب تعریف و بر اساس آن تولید محتوا کنید. به طور مثال یک کسب و کار برای ارائه محصول خود، ابتدا می‌تواند در پست‌هایی جداگانه نیاز مشتری به آن محصول را یادآوری کند و مشکلات سایر محصولات موجود در بازار را بررسی کند؛ سپس با ارائه محصول خود (به عنوان حلال مشکلات!) علاوه بر مشارکت و تعامل مخاطب، فروش خوبی را نیز رقم بزند.

16. اینفلوئنسرمارکتینگ

با اینفلوئنسرمارکتینگ اصولی راه صد ساله را یک شبه طی کنید!

همکاری با اینفلوئنسرها در اینستاگرام یکی از تخصصی‌ترین کارها است که در صورت طراحی و پیاده‌سازی درست، بسیار پربازده است. البته این کار مانند شمشیر ۲ لبه است که در صورت اشتباه، آسیب مالی زیادی را وارد می‌کند.

طراحی کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ با هدف‌های مختلفی از جمله افزایش فالوور، افزایش نرخ مشارکت و… صورت می‌گیرد. با استفاده از اینفلوئنسرها می‌توانید نرخ مشارکت یک پست و در حالت کلی نرخ مشارکت پیج را افزایش دهید. همچنین در صورت پیاده‌سازی کمپین یا مسابقه، به خوبی می‌توانید این رویداد را توسط اینفلوئنسرها پشتیبانی کنید. با این‌کار میزان بازده یک کمپین یا مسابقه به خوبی عمل می‌کند و Engagement Rate  پیج افزایش می‌یابد.

17. هوشیار باش!

روزانه ده‌ها اتفاق در سراسر دنیا رخ می‌دهد که این مناسبت‌ها فرصت مناسبی برای دیده شدن است.

شما با در نظر گرفتن هویت و شخصیت پیج (برند) می‌توانید درمورد این اتفاقات اظهار نظر کنید یا به مناسبت‌های مختلف، محتوای متناسب منتشر کنید. غالبا این دست محتوا، پتانسیل بسیار بالایی در افزایش مشارکت مخاطبین دارد و باعث می‌شود، کامنت‌ها که یکی از راه‌های اینگیجمنت ریت است افزایش یابد. برای مثال هر ساله در سراسر جهان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان یا عید سعید فطر، برندهای مختلف داخلی و خارجی با خلاقیت‌های گوناگون این مناسبت را تبریک می‌گویند.

اینگیجمنت-ریت

18. نقل قول کن

گاهی ممکن است پست خوبی در اینستاگرام ببینید که ارزش متفاوتی را نسبت به سایر پست‌ها خلق کرده است. همچنین امکان دارد یکی از همکاران شما کمپین یا مسابقه جالبی را راه‌اندازی کرده باشد. به خوبی می‌توان با این دست محتواهای ارزشمند تعامل برقرارکرد. برای مثال شما می‌توانید قسمتی از این محتوا را نقل قول و یا آن‌را بازنشر کنید که در این‌صورت بایستی صاحب محتوا را Tag یا Mention کنید. طبق تجربه این‌کار راه مناسبی برای جذب مشارکت کاربران است.

19 .تحلیل تحلیل و تحلیل!

آنالیز نشان می‌دهد تا چه میزان توانسته‌اید به اهداف خود در جهت افزایش اینگیجمنت ریت رسیده‌اید؟

به عنوان یک صاحب کسب و کار یا کارشناس شبکه‌های اجتماعی همواره باید عملکرد خود و رقبایتان را مورد بررسی و تحلیل قراردهید.

آنالیز رقبا چراغ راهی‌است تا دریابید آن‌ها در هر بازه‌ زمانی از کدام استراتژی بازخورد مثبت و از کدام برنامه نتیجه منفی گرفته‌اند. این موضوع باعث می‌شود که شما از امتحان کردن استراتژی‌های غلط آن‌ها معاف شوید و برنامه‌های مثبت‌‌شان را با تن‌پوش کسب و کار خود، ارائه دهید.

20. از خلاقیت نترس

حرکت روی نوار تکرار، مرگ کسب و کار شماست!

کاربر در استراتژی‌های تکراری مشارکت نمی‌کند. وجه تمایز شما و رقبا در صفحات مجازی، خلاقیت شما است. با ارائه محتوای جذاب و خلاقانه کاربر را به مشارکت تشویق کنید.

21. اینستاگرامت رو تبلیغ کن

اگر کسب و کار شما مبتنی بر محصول باشد، اینستاگرام ویترین آنلاین شماست.

از تبلیغ کردن و یادآوری صفحه اینستاگرام در سایت، سایر شبکه‌های اجتماعی، بسته‌بندی محصولات، کارت ویزیت و… غافل نشوید.

محاسبه اینگیجمنت ریت در اینستاگرام

حال پس از بررسی مفهوم اینگیجمنت ریت و راه‌های افزایش آن، به محاسبه این پارامتر می‌پردازیم. برای محاسبه نرخ مشارکت در اینستاگرام، فرمول‌های متعددی تعریف شده که می‌توان با استفاده از آن‌ها، این عدد را در هر پست محاسبه کرد. اما برای محاسبه آن در کل صفحه پیشنهاد می‌شود از سایت‌های رایگانی همچون Phlanx ,Influencermarketinghub ,ninjalitics ,Triberr و… استفاده کنید.

درکنار محاسبه برای کل صفحه، بدست آوردن این عدد برای هر پست نیز لازم و ضروری‌است؛ زیرا که به ما کیفیت محتوا و میزان علاقه‌مندی مخاطبین به آن ‌را نشان می‌دهد.

برای محاسبه اینگیجمنت یک پست می‌توان مجموع تعداد لایک، کامنت، ذخیره (Save) و بازنشر (Share) آن ‌را بر میزان مخاطبین تقسیم کرد که با ضرب نسبت فوق در عدد ۱۰۰، درصد نرخ مشارکت بدست می‌آید. این فرمول بهترین شیوه محاسبه است، اما با توجه به اهداف پیج می‌توان نسبت مشارکت را با پارامترهایی همچون مجموع بازدید (Impression) و تعداد بازدید یکتا (Reach) نیز مقایسه کرد.

جمع‌بندی

در پایان تاکید بر این نکته ضروری است که تعامل با مخاطبین فراتر از عدد و ارقام است و بسیار به کسب و کار شما کمک می‌کند. چنانچه مخاطب خود را به عنوان دوست (نه مشتری) در نظر بگیرید، همواره می‌توانید رضایت او را جلب کنید. توجه کنید که برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، نیازی نیست کت و شلوار به تن داشته باشید! پس خیلی دوستانه و در عین حال حرفه‌ای برای بهبود تعامل با مخاطبین تلاش کنید. امیدوارم راه‌حل‌های کاربردی در جهت افزایش ایگیجمنت ریت اینستاگرام، ارائه کرده باشیم. چنانچه سوال و یا نکته‌ای دارید، در قسمت‌ دیدگاه‌های همین صفحه پاسخ‌گوی آن هستیم.

فراموش نکنید نرخ مشارکت فقط یک عدده، ولی یک عدد مهم!

2 دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید