بازاریابی اپلیکیشن دقیقاً چیست و چه انواع و تکنیکهایی دارد؟

فهرست مطالب
بازاریابی اپلیکیشن یا اپ مارکتینگ اصطلاحی جامع درباره انواع فعالیتهای بازاریابی است که برای اپلیکیشن اتفاق میافتد. برای مثال میتوان به تبلیغات در اپلیکیشنها اشاره کرد.
تاکید اپلیکیشن مارکتینگ بر پروموشن اپلیکیشنها و از آن مهمتر تعامل (engagement) و نگهداری و بازگرداندن (retention) کاربرانی است که قبلا اپلیکیشن شما را نصب کردهاند. مخاطبان تلفنهای همراه نیازها و خواستههای کاملا متفاوتی نسبت به مخاطبان کانالهای دیگر بازاریابی دارند. همچنین به دلیل اینکه کاربران تلفن همراه از دستگاههای متفاوتی استفاده میکنند لازم است که شما پارامترهای متفاوتی را در نظر داشته باشید. در این مطلب دو جنبه مهم اپمارکتینگ را توضیح دادهایم، به لزوم استفاده از ابزارهای نظیر ادتریس و کارکردشان اشاره کردهایم و ASO را هم توضیح دادهایم.
دو جنبه اصلی اپلیکیشن مارکتینگ
۱. جذب کاربر و افزایش دانلود
تبدیل کاربر به مشتری در اپلیکیشنها بستگی به این مساله دارد که چگونه توسعهدهنگان این برنامهها مخاطبانشان را پیدا میکنند. با داشتن بیش از دو میلیون برنامه در فروشگاه App Apple و تقریبا سه میلیون در Google Play، اینکه کاربران بالقوه بتوانند به راحتی برنامه شما را پیدا کنند آسان به نظر نمیآید. این بدان معناست که یک کمپین اپلیکیشن مارکتینگ مناسب میتواند کمک چشمگیری برای ایجاد مخاطب برای اپلیکیشن شما باشد.
بیشتر کمپینهای جذب کاربر اپلیکیشنها بر فضای دیجیتال تمرکز دارند. (اگرچه تبلیغ اپلیکیشنها در فضاهای عمومی، مانند بیلبوردها، مترو و حتی فرودگاهها نیز رواج بیشتری پیدا کرده است).
۱-۱ بهینهسازی اپلیکیشن در اپاستورها (ASO)
ASO به معنی مراحل بهینهسازی اپلیکیشنهای موبایل برای دستیابی به رتبه بالاتر در نتایج جستجوی اپ استور است. بهینهسازی اپلیکیشنها در اپ استور یا ASO به شما کمک میکند که اپلیکیشنتان در app store بیشتر دیده شود. با بهینه سازی نسخه منتشر شده مانند عنوان و کلمات کلیدی و انتخاب دقیق دسته برنامه، تصاویر و لوگو، توضیحات، Rate اپلیکیشن و… میتوانید به کاربران کمک کنید تا در انبوه اپلیکیشنها، برنامه شما را پیدا کنند. دقیقا کاری شبیه به SEO است با این تفاوت که هدف، بهینهسازی در جستجوی کاربران در اپ استورها از جمله اپاستور اپل، گوگل پلی، کافه بازار و … است، نه گوگل! هدف از انجام دادن ASO افزایش ترافیک و تعداد نصب اپلیکیشن می باشد. اساساً، ASO مانند SEO است یعنی بهینه سازی موتورهای جستجو اما برای برنامهها نه وب سایتها.
چرا ASO مهم است؟
- دسترسی به اپلیکیشن آسانتر میشود.
- ترافیک اپلیکیشن بیشتر میشود.
- تعداد کاربران افزایش مییابد.
- میزان دانلود ارگانیک را افزایش میدهد.
- با افزایش CTR و درآمد نیز افزایش مییابد.
۱-۲ تبلیغات در اپلیکشنها In-App Advertising
یکی از موثرترین روشها برای افزایش دانلود و نصب اپلیکیشنها تبلیغات درون برنامهای است. حتما بارها با تبلیغات بنری و ویدئویی اپلیکیشنهای مختلف در برنامههایی که در تلفن همراه خود نصب کردهاید مواجه شدهاید. توسعهدهندگان اپلیکیشنها برای افزایش نصب برنامه میتوانند به آژانسهای تبلیغات درون اپلیکیشنی مانند دیما مراجعه کنند. اینگونه شبکههای تبلغات موبایلی به ازای دریافت هزینه تبلیغات اپلیکشنها را به صورت هدفمند با توجه به بازار هدف و نوع مخاطب انجام میدهند. برای پرداختهای هزینههای تبلیغات درون برنامهای 3 روش اصلی وجود دارد. پرداخت بهازای نصب اپلیکیشن (CPI)، پرداخت به ازای کلیک (CPC)، پرداخت به ازای اکشن کاربر (CPA).
نکات مهم دربارهی تبلیغات درون برنامهای
گاهی میان گزارشهای آماری شبکه تبلیغاتی موبایل و گزارشهای تبلیغ دهنده اختلافاتی وجود دارد. یا مسائلی مانند کلیکهای تقلبی (Fraud) وجود دارد. ترکرها به عنوان Third Party هایی که مورد اعتماد تبلیغدهنده و شبکه تبلیغاتی هستند، خدمات Analytics و Attribution را ارائه میدهند. پلتفرم اتریبیوشن و آنالیتیکس موبایلی ادتریس امکان بررسی کمپینهای تبلیغاتی را در ایران فراهم میکند. همچنین از طریق ادتریس امکان شناسایی انواع تقلبهای موبایلی (Fraud) وجود دارد.
۲. تعامل با کاربران اپ و افزایش ماندگاری
۲-۱ پوش نوتیفیکیشنها
پوش نوتیفیکیشنها نوتیف یا بنرهایی هستند که در صفحه تلفن همراه (home screen , lock screen) کاربر ظاهر میشوند. نوتیفیکیشنها شبیه پیامهای متنی هستند اما لازم است کاربر برای دریافت آنها اپ شما را نصب کرده باشد. پوش نوتیفیکیشن شامل چه مواردی میشود:
- ارائه یک آپدیت جدید یا اطلاعرسانی (برای مثال زمان پرواز یا تائیدیه ارسال یک کالا در اپ یک فروشگاه اینترنتی)
- اطلاع رسانی دربارهی تخفیفهای ویژه یا ویژگیهای جدید اپلیکیشن
- استفاده از موقعیت مکانی برای ارسال پیام های کاملاً شخصیسازیشده
مزیتهای استفاده از Push Notificationsها عبارتند از اینکه:
- پوش نوتیفیکیشنها میتوانند تعامل کاربران با اپلیکیشن را تا بیش از 88% بالا ببرند افزایش دهند.
- 65% از کاربرانی که این قابلیت را فعال کردهاند از طریق پوش نوتیفیکیشن در مدت 60 روز به اپلیکیشن شما بر میگردند در حالی که تنها 19% از کاربرانی که این قابلیت را فعال نکردهاند به اپلیکیشن شما بر میگردند.
- 50% درصد کاربران نوتیفیکیشنها را باز میکنند و آنها را مفید میدانند.
حال باید ببینیم که احساس کاربران به پوش نوتیفیکشنها چیست و اپمارکترها چگونه میتوانند آنها را بهینه کنند؟
پوش نوتیفیکیشنهای غنی Rich Push Notification
پوش نوتیفیکیشنهای غنی همان نوتیفیکشنهایی هستند که شامل یک عکس، ویدئو یا فایل صوتی هستند. آمارها نشان میدهد که این نوع محتوا باعث میشود که پوش نوتیفیکشنها برجستهتر دیده شوند. کاربرانی که این نوتیفیکیشن را دریافت میکنند 30% بیشتر از دیگر کاربران با اپلیکیشن درگیر میشوند.
۲-۲ موبایل اتریبیوشن (Attribution)
یکی از مهمترین نکات در اجرای کمپینهای تبلیغات درون برنامهای بررسی نتایج آن است. ابزارهای آنالیتیکس مانند ادتریس که نمونه ایرانی آن است، امکان رصد رفتار کاربران در برنامه، مشاهده میزان درآمد و ارزشی که هر کاربر خلق میکند، طول عمر کاربران و نرخ بازگشت آنها را فراهم میکنند و با استفاده از ابزار اتریبیوشن امکان بررسی این وجود دارد که بدانیم هر کدام از نصبهای اپلیکیشن از کدام کانال و کمپین تبلیغاتی آمده است همچنین می توان میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتی را اندازهگیری کرد و تغییرات لازم در جهت بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی را انجام داد؛ و در نتیجه بهترین و موثرترین شبکه تبلیغاتی و منبع نصب شناسایی میشود. اتریبیوشن، ابزاری است که به بازاریابان کمک میکند تا مسیر کاربر از ابتدا تا رسیدن به اپلیکیشن دانلود و نصب آن را تحت نظر بگیرند. کاربران، از کانالهای تبلیغاتی مختلفی به سراغ اپلیکیشن ما میآیند. با کمک سرویس اتریبیوشن ردیابی این که چه کسانی، چطور، در چه زمانی و چرا به اپلیکیشن ما آمدهاند، امکانپذیر میشود. به طور مثال میتوان بررسی کرد که در زمانهای مشخص چه تعداد از کاربران از طریق تبلیغات در اپلیکیشنها یا شبکههای اجتماعی، اپ استور، گوگلپلی و … اپلیکیشن ما را نصب کردهاند. همچنین با کمک اتریبیوشن میتوان متوجه شد که آیا کاربران اپلیکیشن یا مخاطبان تبلیغاتمان همسو با اهداف و استراتژی بازاریابی ما عمل میکنند یا خیر؟
۲-۳ پیامهای درون برنامهای
پیامهای درون برنامهای وقتی نمایش داده میشوند که کاربران در برنامه شما فعال هستند.
- نمایش آپدیت محصول
- تایید خرید
- ارائه یک توصیه یا پیشنهاد شخصیسازیشده
- درخواست شرکت در نظرسنجی اپ استور
مزایای استفاده از پیامهای درون برنامهای چیست؟
- 4 برابر شدن نرخ تبدیل! این آمار مربوط به پیامهای درون برنامهای است که در پاسخ به عملکرد کاربر ظاهر می شوند.
- 27 % افزایش در راه اندازی (app launches) برنامه. به این معنی که اگر با کاربرانتان از طریق پیامهای درون برنامهای در ارتباط باشید، کاربران دوست دارند که دوباره از اپلیکیشن شما استفاده نمایند .
- بهبود تجربهی کاربری اپلیکیشن. برای اقداماتی مانند اشتراک گذاری اجتماعی یا وارد کردن اطلاعات،
شاخصهای ارزیابی عملکرد در اپلیکیشن مارکتینگ؟ (KPIs)
بهترین نوع بازاریابی بر بازاریابی دادهمحور است. اما معیارهایی که بر اساس آن موفقیت اپلیکیشنتان را اندازهگیری میکنید چگونه مشخص شدهاند؟
- یکی از معیارهایی که قطعا باید به آن توجه داشته باشید Retention rate یعنی تعداد کاربرانی که پس از اولین نصب به پلیکیشن شما سر میزنند است.
- در حقیقت مهمترین کاربران شما کسانی هستند که به طور فعال روزانه و ماهانه از اپلیکیشنتان استفاده میکنند نه کسانی که فقط آن را نصب کردهاند. پس DAU (کابران فعال روزانه) و MAU (کاربران فعال ماهانه) شاخصهای بسیار مهمی هستند.
- Session length: کاربران چه مقدار در برنامه شما وقت می گذرانند؟ (برای این مورد به خاطر داشته باشید که زمان مناسب به هدفی که شما تعیین کردهاید و همچنین عدد این شاخص در صنعت شما بستگی دارد.)
- Time in App: مدت زمانی که کاربران به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه در برنامه شما میگذرانند چقدر است؟
- Acquisitions : تعداد کاربرانی که برنامه شما را از طریق یک منبع خاص مانند تبلیغات اینستاگرام دانلود کردهاند.
- Screen flow : صفحات و قسمتهایی که در اپلیکیشن شما از طریق کاربران دیده میشوند.
- Screen flow. The paths users take through your app.
- ارزش طول عمر مشتری (LTV): کاربران شما در طول مدت حضور خود در اپلیکیشن چه ارزشی ایجاد میکنند؟
تجزیه و تحلیل اپلیکیشن مارکتینگ
تحلیل اپلیکیشن پایه و اساس هر استراتژی موبایل مارکتینگ موفق است. تحلیل اپلیکیشن به شما نگرش درستی میدهد تا بتوانید استراتژی خود را به بهترین شکل بهینه کنید و اطمینان پیدا کنید که نگرش درستی در ذهن مخاطبانتان ایجاد میکنید. تحلیل داده هایی مانند preferences ،location و رفتار کاربران درون برنامه به شما این امکان را میدهد که اپلیکیشنی با خصوصیات شخصیسازیشده به کاربرانتان ارائه دهید. از این گذشته، موبایل ماهیتی شخصی دارد، بنابراین لازم است تا استراتژی شما نیز اینگونه باشد. یعنی ارسال پیام مناسب هر فرد به او.
منبع: adtrace ،uplandsoftware
عالی
موفق باشید