معرفی الگوریتمهای توییتر در سال 2022
فهرست مطلب
در مورد الگوریتمهای توییتر توی چه اطلاعاتی دارید؟ این الگوریتمها را میشناسید؟ این روزها توییتر به یکی از شبکههای اجتماعی محبوب تبدیل شده است و بسیاری از کسبوکارهای ایرانی هم در توییتر حضور دارند. فضای توییتر و همینطور الگوریتمهای آن با اینستاگرام و فیسبوک متفاوت است. بنابراین برای تولید محتوا و موفقیت در توییتر باید الگوریتمهای توییتر را بشناسید. بعضی از برندها به این الگوریتمها اهمیتی نمیدهند و فقط تولید محتوا میکنند.
در حالی که الگوریتمهای توییتر چیزی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید. این الگوریتمها در بخشهای مختلف توییتر وجود دارند و کار میکنند. توییتر با استفاده از این الگوریتمها، محتوای شخصیسازیشده را به کاربران نشان میدهند. در این مطلب از دیام برد میخواهیم درباره الگوریتمهای توییتر در سال ۲۰۲۲ صحبت کنیم. (۴ آپدیت جذاب برای کاربران توییتر در سال ۲۰۲۲)
الگوریتمهای توییتر چیست؟
برای اینکه توییتهای شما بهتر دیده شود، باید از الگوریتمهای توییتر پیروی کنید و توییتهایتان را طبق اولویتها تنظیم کنید. توییتر الگوریتمهای متنوعی دارد و تمام این الگوریتمها به نحوهی ارائه محتوا و شخصیسازی آن مربوط میشود. وقتی درباره الگوریتم توییتر صحبت میکنیم، منظورمان الگوریتمی است که تایملاین توییتر را مدیریت میکند.
طبق تعریف توییتر، تایملاین الگوریتمی مجموعهای از توییتها است. این توییتها را کسانی منتشر کردهاند که شما آنها را انتخاب کرده و دنبالشان میکنید. به علاوه، توییتر براساس همین افراد حسابهای توییتری دیگری را هم به شما پیشنهاد میدهد.
الگوریتم صفحه فید توییتر برای کسانی است که از تایملاین اصلی توییتر استفاده میکنند و آخرین توییتها (Tweets view) را میخوانند تاثیر نمیگذارد. آخرین توییتها، لیست سادهای از توییتها در موضوعها و حسابهای دنبالشده هستند که طبق ترتیب زمانی نمایش داده میشوند.
الگوریتم فید توییتر تایملاین کسانی است که از Home view استفاده میکنند. الگوریتمهای توییتر بر توییتر ترند، موضوعها و پیشنهادات توییتر هم تاثیر میگذارند. پیشنهادهای توییتری در نوار نوتیفیکیشن، صفحه اکسپلور و تایملاین Home ظاهر میشود.
الگوریتمهای توییتر در سال 2022 چگونه کار میکنند؟
تمام الگوریتمهای شبکههای اجتماعی از یادگیری ماشین برای دستهبندی محتوا براساس سیگنالهای رتبهبندی مختلف استفاده میکنند. یعنی حتی توییتر هم نمیداند که الگوریتمهایش چه محتوایی را اول نشان میدهد. به همین دلیل است که امروزه توییتر هم از تحلیل نتایج به عنوان بخشی از فعالیتهای ماشین لرنینگ استفاده میکند.
الگوریتم توییتر در مورد برش تصاویر مشکل دارد. این الگوریتمها، تصویر زنان سفیدپوست را برجستهتر از زنان سیاهپوست نشان میدهد. اما بعد از اینکه توییتر از ماشین لرنینگ استفاده کرد، شفافیت و مسئولیتپذیری در دستور کار این پلتفرم قرار گرفت و نابرابریها حل شد. بنابراین الگوریتمهای توییتر در گذر زمان تغییر میکنند. مثلا الگوریتم نمایش تصاویر تغییر کرد. در حال حاضر، توییتر تصویر را به طور کامل نشان میدهد و آن را برش نمیدهد. با این تغییرات، کاربران کنترل بیشتری در محتوای توییترشان دارند.
تایملاین Home و آخرین توییتها
در توییتر دو تایملاین مختلف وجود دارد و کاربران توییتر میتوانند بین این دو تایملاین جابهجا شوند: Home و آخرین توییتها. آخرین توییتها، توییتها را براساس ترتیب زمانی نشان میدهد. در این تایملاین، توییت کسانی را میبینید که آنها را فالو کردهاید. تایملاین Home از الگوریتم رتبهبندی توییتر استفاده میکند و توییتها را براساس بهترینها نشان میدهد. برای اینکه از یک تایملاین به تایملاین دیگری بروید، روی علامت ستاره روی دسکتاپ یا اپلیکیشن موبایل کلیک کنید.
تایملاین قابلتغییر
کاربران توییتر میتوانند با استفاده از توییتر لیست، تایملاین خودشان را تغییر دهند. شما میتوانید ۵ تا لیست مختلف درست کنید و هر کدام از آنها را به دو روش ببینید. در تایملاین Home توییتها را به ترتیب زمانی مشاهده میکنید و در بخش Top tweet، برترینها را میبینید. با لیستکردن صفحههای موردعلاقه، توییتهای دلخواهتان را زودتر میبینید.
موضوعهای توییتر یا Twitter topics
توییتر براساس علاقههای شما موضوعهای توییتری را به شما پیشنهاد میدهد. اگر یک Topic یا موضوع را در توییتر دنبال کنید، توییتها، رویدادها و تبلیغات مرتبط به آن هم در تایملاین نمایش داده میشود. موضوعهایی که دنبال میکنید، عمومی یا پابلیک هستند. حتی میتوانید موضوعهای توییتری را طوری تنظیم کنید که موضوعی برای شما نشان داده نشود.
وقتی توییتر برای اولینبار Topics یا موضوعها را راهاندازی کرد، کاربران از این موضوع ناراحت بودند. آنها میگفتند که تایملاینشان پر از موضوعهای پیشنهادی شده است. بعد از این اتفاق، پیشنهادات موضوعی در Home کم شدند، اما باز هم میتوانید Topicها را در بخش نتایج ببینید. برای دسترسی و شخصیسازی موضوعهای توییتر، روی آیکون سه نقطه در سمت چپ کلیک کنید. در آنجا میتوانید Topics را ببینید. فالو کردن و آنفالو کردن هم در این بخش قابل تنظیم است.
ترندهای توییتری
ترندهای توییتری در همه جای توییتر قابل مشاهده هستند. میتوانید این ترندها در تایملاین Home، نوتیفیکیشن، نتایج جستوجو و حتی صفحههای پروفایل وجود دارند. در اپلیکیشن توییتر، میتوانید ترندها را در نوار اکسپلور ببینید. موضوعهای ترند هم الگوریتم مخصوص به خودشان را دارند.
این الگوریتم مشخص میکند که چه موضوعهایی به عنوان ترند به شما نمایش داده شوند. گاهی اوقات متنی در مورد یک موضوع میبینید و متوجه میشوید که چرا یک موضوع ترند شده است. بعضی مواقع هم باید روی یک لینک کلیک کنید تا بحث را متوجه شوید. بنابراین دیگر لازم نیست که برای کشف ترندها اسکرول کنید.
به طور کلی، الگوریتم ترند توییتر براساس موقعیت مکانی شما فعالیت میکند. میتوانید موقعیت مکانی ترندهای یک موقعیت مکانی خاص را هم ببینید. برای این کار به بخش تنظیمات یا setting بروید و موقعیت مکانی موردنظرتان را انتخاب کنید. با کلیک روی ترندها میتوانید توییتها و هشتگهای حاوی آن موضوع را ببینید.
فالووینگهای شما چه کسانی هستند؟
توییتر در Home screen، نوار اکسپلور و صفحههای پروفایل، حساب توییتر افرادی را به شما نشان میدهد و به شما پیشنهاد میدهد که آنها را فالو کنید. این پیشنهادها براساس دفترچه تماس شما (در صورتی که شمارههای گوشیتان را به توییتر منتقل کرده باشید.) موقعیت مکانی، فعالیتهای شما در توییتر، فعالیت شما در وبسایتهای مرتبط با توییتر یا سایتهایی که به حساب توییتر شما متصل هستند. بعضی از حسابهای توییتری هم به این پلتفرم پول میپردازند و توییتر برای آنها تبلیغ میکند. به این حسابها، اکانتهای پروموتشده میگویند. توییتر این اکانتها را به شما پیشنهاد میدهد.
سیگنالهای رتبهبندی در الگوریتمهای توییتر
طبق آمار و اطلاعات توییتر، بهترین توییتها براساس اکانتهایی که با آنها ارتباط دارید و صحبت میکنید، انتخاب میشوند. البته چیزهایی هم وجود دارد که توییتر آنها را برای کاربران فاش نکرده است. در واقع، هر الگوریتم رمز و رازهایی برای خودش دارد. این پلتفرم درباره تایملاین Home، ترندها و سیگنالهای رتبهبندی موضوعها اطلاعات زیر را ارائه کرده است.
زمان
در مورد ترندها، موضوعهایی که همین الان محبوب هستند، زودتر در تایملاین نشان داده میشوند و محبوبیت بیشتری کسب میکنند. رویدادها و موضوعهای لحظهای هم در قسمت بالای تایملاین Home نمایش داده میشود.
ارتباط موضوعی
فعالیت قبلی شما در توییتر، مثلا توییتهای قبلی خودتان یا توییتهایی که به آنها واکنش نشان دادید، بر مطالبی که میبینید، تاثیر میگذارد. همچنین، اکانتهایی که با آنها در ارتباط هستید، موضوعهایی که دنبالشان کردهاید، موقعیت مکانی و ترند و تعداد توییتهای مرتبط با یک موضوع هم در نحوه ارائه و نمایش مطالب در تایملاین تاثیر دارند.
مشارکت
مشارکت در مورد توییتها به محبوبیت یک توییت و علاقه شبکه افراد شما به آن توییت بستگی دارد. مشارکت موضوعها هم با توجه به تعداد توییتها، ریتوییتها، پاسخدادن و لایککردن بقیه توییتها مشخص میشود. در مورد ترندها هم باید توییتهای مرتبط با آن ترند با شناسایی کنیم.
محتوای باکیفیت
نوع محتوایی که در توییتر منتشر میکنید، اهمیت دارد. میتوانید تصویر، ویدئو، گیف و نظرسنجی بگذارید. سعی کنید در توییتهایتان به گروه خاصی توهین نکنید یا مطالب اسپم و نامرتبط نگذارید.
۱۰ نکته برای کارکردن با الگوریتمهای توییتر
نکتههای زیر به شما کمک میکنند که به مخاطب بیشتری در توییتر دست پیدا کنید و مشارکت بیشتری داشته باشید.
در توییتر فعال باشید.
اگر به دنبال ایجاد رابطه خوب با مخاطبان توییتری و موفقیت در این پلتفرم هستید، باید در توییتر فعال باشید. این موضوع در وبسایت خود توییتر هم بیان شده است. طبق گفتههای مدیرهای ارشد توییتر، هرچقدر که منظمتر و مداومتر توییت بزنید، افراد بیشتری شما را میبینند و مشارکت پیج شما هم افزایش پیدا میکند.
مشارکت و دیدهشدن هم دو عامل اصلی الگوریتمهای توییتر هستند. طبق آخرین مقالات معتبر خارجی، ۱ تا ۲ بار توییت در روز و ماکسیمم ۳ تا ۵ بار توییت در روز (یا توییتهای چندتایی در یک رشته توییت) برای حضور فعال در توییتر ضروری است. هر چقدر کمتر توییت کنید، احتمال اینکه حساب توییتری شما هدف پاکسازی قرار بگیرد بیشتر است. یعنی مخاطبان شما آنفالو میکنند. سعی کنید طبق یک برنامه منظم در توییتر فعالیت کنید.
از توییتر تاییدیه بگیرید.
بعد از یک وقفه سه ساله، توییتر دوباره فرایند تاییدیه حساب عمومی خودش را در می ۲۰۲۱ فعال کرده است. تاییدیه توییتر نشان میدهد که حساب کاربری شما معتبر است. در نتیجه مشارکت و تعداد فالوورهای پیجتان افزایش پیدا میکند. این مسئله روی سیگنالهای رتبهبندی مشارکت در توییتر هم تاثیر دارد.
در زمان مناسب توییت کنید.
رعایت زمانبندی توییتر مسئله مهمی است، بهخصوص که بعضی از مردم الگوریتم فید توییتر را خاموش میکنند. بنابراین سعی کنید در زمانهای اوج مشارکت توییت بگذارید. تحقیقات سایت هوت سوییت نشان میدهد که بهترین زمان برای توییت گذاشتن، ساعت هشت صبح دوشنبهها و پنجشنبهها است.
اگر فالوورهای شما در کشورهای مختلفی زندگی میکنند و ساعتهایشان با هم متفاوت است، بهتر است با توجه به ساعت فعالیت فالوورهایتان پست بگذارید. بخش توییتر آنالیتیکس به شما کمک میکند که ساعتهای فعالیت مخاطبانتان را پیدا کنید.
از تگ و هشتگها استفاده کنید.
هشتگها بهترین روش برای جلب توجه در توییتر هستند. تحلیلهای توییتر نشان میدهد که وقتی برندها در تبلیغاتشان از هشتگ استفاده میکنند، جذب مخاطب ۱۰ درصد بیشتر میشود. دنبال هشتگهای ترند باشید و از آنها در توییتها استفاده کنید. فراموش نکنید که تعداد هشتگها نباید زیاد باشد.
یک یا دو هشتگ در هر توییت کافی است. میتوانید از تگ برای منشنکردن افراد استفاده کنید. اگر توییتتان همراه با عکس است، میتوانید ۱۰ نفر را در آن تگ کنید. تگکردن افراد میزان ریتوییت و مشارکت را افزایش میدهد.
از تصویر، ویدئو و گیف غافل نشوید.
عکس، ویدئو و گیف مشارکت پیج توییترتان را افزایش میدهد و توجه مخاطبان را جلب میکند. دادههای توییتر نشان میدهد بازدیدهای ویدئوها در توییتر ۹۵ درصد افزایش پیدا کرده است و ۷۱ درصد از توییتر سشنها حاوی ویدئو هستند. توییتر اخیرا فضای بیشتری برای محتوای بصری درنظر گرفته است. بنابراین در توییتهایتان از تصویر استفاده کنید. اگر ویدئو میگذارید، حتما از کپشن استفاده کنید. این کار مدت زمان بازدید ویدئوها را ۲۸ درصد افزایش میدهد.
فالوورها را به مشارکت دعوت کنید.
مشارکت در توییتر با سوالپرسیدن انجام میشود. کافیست از مخاطبهایتان سوال بپرسید. آنها هم در این گفتوگو شرکت میکنند و توییت شما بیشتر دیده میشود. میتوانید از گیف یا ایموجی در جواب مخاطبان استفاده کنید. مسابقههای توییتری هم محتوای جالبی هستند و مشارکت مخاطبان را بیشتر میکنند.
در این مسابقهها، مردم کامنت میگذارند و ریتوییت میکنند. در نتیجه، توییتهای شما بیشتر دیده میشود. فراموش نکنید که مشارکت یک فعالیت دوطرفه است. همانطور که دوست دارید فالوورهای شما مشارکت کنند و در صفحه شما فعال باشند، خودتان هم مشارکت کنید و به سوالها جواب دهید.
نظرسنجی بگذارید.
یکی دیگر از چیزهای که مشارکت را بیشتر میکند، نظرسنجی است. نظرسنجی یک روش سریع و آسان برای جذب مشارکت فالوورها است. میتوانید با استفاده از نظرسنجی بازخورد مخاطبان را بپرسید.
در موضوعها و ترندهای روز شرکت کنید.
موضوعها و بحثهای توییتری به بیشتر دیدهشدن برند شما کمک میکند. برای پیداکردن موضوعهای ترند باید به بخش ترند در صفحه اکسپلور بروید. در آنجا میتوانید آخرین ترندها را ببینید. بهتر است در بحثهایی شرکت کنید که به برند و کسبوکار شما مرتبط باشد.
توییتهای برتر را یادآوری کنید.
بعضی از توییتها بیشترین لایک و ریتوییت را دارند و افراد زیادی آن را میبینند. اما ممکن است فالوورهای شما این توییتها را نبینند یا در اولینبار به آن واکنش نشان ندهند. بنابراین سعی کنید توییتهای برتر را دوباره نشان دهید. میتوانید از روشهای مختلفی برای این کار استفاده کنید و فقط به ریتوییت و کپی بسنده نکنید.
از توییتر آنالیتیکس استفاده کنید.
در مورد الگوریتمها راهحل همگانی وجود ندارد. بنابراین برای بررسی الگوریتمها، بهترین منبع توییتر آنالیتیکس است. توییتر آنالیتیکس رفتار مخاطبان را تحلیل کرده و کار با این پلتفرم را سادهتر میکند. با استفاده از توییتر آنالیتیکس میتوانید کمپینهای توییتری را بهتر مدیریت کنید و به نتایج بهتری برسید. این ابزار شاخصها و اطلاعات اصلی توییتر را به شما میدهد. بنابراین تعداد فالوورها، افزایش یا کاهش فالوور و میزان مشارکت در توییتر آنالیتیکس قابل مشاهده است. در بین مطالب آموزشی دیام بورد، میتوانید مطالعه کمپین توییتری تیمچه و میزان بازدید آن مطالعه کنید.
الگوریتمهای توییتر را نادیده نگیرید.
توییتر هم مثل بقیه شبکههای اجتماعی دائما در حال تغییر و تحول است. الگوریتمهای جدیدی در این شبکه ایجاد میشوند. با این حال برخی از اصول همچنان در این شبکه برقرار است. در این مطلب درباره الگوریتمهای توییتر در سال ۲۰۲۲ صحبت کردیم و سعی کردیم نکات و اصول فعالیت طبق این الگوریتمها را بیان کنیم. هرچقدر با توجه به این الگوریتمها فعالیت کنید، مخاطب بیشتری پیدا میکنید.