پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
بازاریابی شبکه اجتماعی

مدیر شبکه های اجتماعی کیست و چه وظایفی دارد؟

امیر وحدتی امیر وحدتی
22 خرداد 1399
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مدیر شبکه های اجتماعی کیست و چه وظایفی دارد؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

می‌خواهید که به یک مدیر شبکه های اجتماعی تبدیل شوید؟ باید بگویم که به مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیاز دارید و این کار اصلا راحت نیست. یک مدیر شبکه های اجتماعی به 10 مهارتی که در ادامه گفته می‌شوند نیاز دارد.

شبکه‌های اجتماعی جزو اثرگذارترین ابزارهای ارتباطی 20 سال گذشته بوده است. بسیاری از کمپانی‌ها با فعالیت در فیسبوک، اینستاگرام و توییتر توانستند به اهداف خود دست پیدا کنند. حال امروز شبکه های اجتماعی بیشتری وجود دارد که افراد با هر سنی و از هر جای این دنیا می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند.

این جاست که سوشال مدیا مارکتر نقشی اساسی ایفا می‌کند. وظیفه این افراد تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی نیست بلکه مدیریت برند کمپانی وظیفه آن‌هاست. این شغل ترکیبی از مهارت نوشتن، بازاریابی، طراحی و روابط عمومی است. همچنین این افراد باید توانایی رهبری هم داشته باشند.

در ادامه 10 مهارتی که باعث بهبود بهره‌وری مدیر سوشال مدیا است را بیان می‌کنیم.

مدیر شبکه‌های اجتماعی کیست؟

به‌طور کلی، یک مدیر شبکه‌های اجتماعی، وظیفه دارد روی تمامی شبکه‌های اجتماعی یک سازمان (تولید محتوا، ارتباطات و ….) نظارت داشته باشد و تلاش کند تا سازمان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به اهداف بازاریابی خود برسد.

علاوه بر این، ممکن است در یک سازمان تنها یک مدیر شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد که در این صورت وظیفه برنامه‌ریزی، تولید و تدوین استراتژی محتا بر دوش او است.

وظایف و مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر شبکه‌های اجتماعی

برای تبدیل‌شدن به یک مدیر شبکه‌ها اجتماعی، نیاز دارید تا به برخی از مهارت‌ها مسلط باشید و برخی از وظایف یک مدیر شبکه اجتماعی را بشناسید. در این بخش به بررسی 10 تا از مهارت‌های اصلی یک مدیر شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

بخوانید  معرفی نرم‌افزارهای رایگان و کاربردی ویرایش ویدیو

1) مدیر شبکه های اجتماعی باید مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشد

ارتباط مهم‌ترین مهارتی است که هر مدیر شبکه های اجتماعی باید داشته باشد. ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی با رتباط رو در رو با افراد تفاوت زیادی دارد و باید افراد را در این شبکه‌ها درک کنند و با توجه به فضای موجود با آن‌ها صحبت کنند.

2) اجتماعی باشد

یک سوشال مدیا مارکتر خوب، فردیست که در کل به فعالیت در شبکه های اجتماعی علاقه دارد. برای این که ارتباط خوبی داشته باشید باید خودتان باشید. بهترین مدیرهای شبکه های اجتماعی کسانی هستند که قبل از ورود به این شغل از جزییات و فضای آن خبر دارند.

3) باید خلاق باشند

یکی از بزرگترین تفاوت‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی بین کار و زندگی شخصی در فرمت ساخت محتوا در این دو حوزه است. البته این بدان معنا نیست که کانال‌های شبکه‌های اجتماعی یک بیزینس باید لحنی خشک و محافظه‌کار باشد. شما می‌توانید با به‌کار بردن کمی حس شوخ طبعی یا کمی خلاقیت مخاطب خود را جذب کنید.

4) از دیتا استفاده کنند

سه مهارتی که قبلا ذکر شد ارتباط مستقیمی با این مورد دارند. مدیر شبکه اجتماعی یک بیزینس باید با بهینه‌سازی و آنالیز دیتاهای حمع‌آوری شده بهترین تصمیم را بگیرد. با جمع‌آوری داده‌های مناسب برای هر کانال می‌توان استراتژی بازاریابی تنظیم کرد. این مهارت نیاز به آشنایی مختصری به SEO هم دارد.

5) دارای مهارت مدیریت پروژه باشند

این شخص باید بتواند با استفاده از مهارت‌های مدیریتی خود اهداف سازمان را پیش ببرد. این کار با تعریف اهداف به سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت میسر است. بعضی از سوشال مدیا مارکتر ها تیمی را دارند که مدیریت این کانال‌ها را برای آنان آسان‌تر می‌کند.

بخوانید  تحلیل شبکه‌های اجتماعی علی بابا!

6) نویسنده و ادیتور خوبی باشند

اگر پیامی با مضمون و محتوای نامناسب برای مشتریان خود بفرستید باعث ضرر و زیان سازمان خود می‌شوید. به همین دلیل است که این افراد باید مهارت نوشتن و ویرایش خوبی داشته باشند.

7) به ابزارهایی مانند فوتوشاپ مسلط باشند

حتی در توییتر که شبکه‌ای مبتنی بر متن هست هم شما نیاز دارید که از طرح‌هایی خلاقانه استفاده کنید. مدیر شبکه های اجتماعی باید بتواند در برخی مواقع با این ابزارها محتوای کسب‌و‌کار را تولید کند یا بتواند با یک طراح کار کند.

سوشال مدیا مارکتر

8) انعطاف‌پذیر باشند

این شخص نه فقط در سازمان بلکه باید در زندگی شخصی هم انعطاف‌پذیر باشد. این افراد باید با فضای هر شبکه اجتماعی خود را وفق دهند. این انعطاف‌پذیری شامل انتقادهای مربوط به کسب‌و‌کار هم است.

9) بازاریاب قابلی باشند

هدف نهایی حضور هر کسب‌و‌کاری در شبکه‌های اجتماعی کشف فرصت‌ در بازار است. سوشال مدیا مارکتر نیازی نیست که پیش‌زمینه قوی در مورد فروش داشته باشد اما این شخص باید از ارتباط محتوای تولید شده با بازار هدف درک کاملی داشته باشد همچنین این شخص باید حتی از یک پیام ساده از طرف مخاطب بتواند سرنخی گرفته و بتواند از این طرق محصول خود را به فروش برساند.

10) سوشال مدیا مارکتر باید مهارت‌های ارتباط با مشتری را دارا باشند

یکی از جنبه‌های شبکه‌های اجتماعی که نباید نادیده گرفته شود این است که این شبکه‌ها مبتنی بر ارتباطات دو طرفه هستند و شما نمی‌توانید به مخاطبانتان گوش ندهید. مدیران شبکه‌های اجتماعی هم قطعا از این موضوع خبر دارند و می‌دانند که باید با هر انتقادی هم کنار بیایند.

بخوانید  اینستاگرام از امکان جدید «کانال» رونمایی کرد

خیلی از افرادی که می‌خواهند در این شغل فعالیت کنند باید بدانند که این شغل نیازمند نظم و صبوری است. بهترین مدیران شبکه های اجتماعی کسانی هستند که همه این مهارت‌ها را به نسبت دارند و به خوبی از هر کدام در جای مناسب استفاده می‌کنند.

پس اگر می‌خواهید بعنوان یک سوشال مدیا مارکتر فعالیت کنید برنامه‌ریزی کنید تا این مهارت‌ها را کسب کنید. وبسایت تکراسا منبع خوبی برای یادگیری مهارت‌های ارتباطی و توسعه فردی‌ست.

9 مهارت ضروری مدیر شبکه های اجتماعی یا سوشال مدیا

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
امیر وحدتی
امیر وحدتی
مهندس برق سابق که تمام علاقش شده نوشتن و مطالعه کردن
نظرات