20 اشتباهاتی که نباید در بازاریابی اینستاگرامی مرتکب شویم
فهرست مطلب
شکی نیست که امروزه، بازار کسب و کار از طریق اینستاگرام، با وجود حدود 1 میلیارد کاربر ماهانه و 4.2 میلیارد لایک در روز، به شدت داغ است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که از این پلتفرم برای درآمدزایی و رشد کسبوکارتان استفاده میکنید، چند نکته را باید درباره اینستاگرام مارکتینگ بدانید. در این مقاله فرض بر این است که شما اطلاعاتی حداقلی در مورد این برنامه و نحوه استفاده از آن برای بازاریابی کسبوکارتان را دارید؛ پس در ادامه، اشتباهی که هرگز نباید در فضای اینستاگرام مرتکب شوید را برای شما توضیح میدهیم:
1- محتوا دزدی
آیا محتوای دیگران را ریپُست میکنید؟ گاهی اوقات اتفاق میافتد که ما متنی یا محتوایی در اینستاگرام میبینیم و دوست داریم آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم. وقتی بحث ریپُست مطرح میشود باید این نکته را رعایت کنیم:
با استفاده از ابزار مناسب، برای نویسنده محتوا احترام قائل شوید و نام او را در پست خود درج کنید. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند که get repost و یا regrammer جزو این ابزارها هستند. این که آشکارا محتوای دیگری را کپی کنید و بعدا ادعا کنید این محتوا برای خود شماست اصلا کار جالبی نیست! در غیر اینصورت، حتی ممکن است بعدا مورد پیگیری حقوقی نیز قرار بگیرید!
2- کامنت اسپم کامنت گذاشتن
اینستاگرام یک فضای عالی برای ساختن یک جامعه خودمانی و کوچک با گفتوگوهای صمیمانه است. مکالماتی که بعضا به ایجاد یک بیزینس یا ارتباطات جدید ختم میشود. اگر چه این ماجرا وجه دیگری هم دارد که منجر به از دست رفتن فالوور، بلاک شدن صفحه یا پاک شدن کامنت شما میشود: استفاده از کامنتهای اسپم! هرگز کامنت اسپم زیر یک پست نگذارید.
نکته دیگر اینکه سعی کنید کامنت مخاطبانتان را بیجواب نگذارید. یکی از راههایی که باعث میشود؛ الگوریتمهای اینستاگرام شما را دوست بدارد، وجود کامنتهای واقعی و جواب دادن به آنها زیر پستهای شماست. علاوه بر این، مخاطبان شما با دیدن احترام شما و جواب دادن کامنتهایشان، شما را نیز بیشتر دوست خواهند داشت. ساکت ماندن یک گناه نابخشودنی در شبکههای اجتماعی است.
3-استفاده از هشتگهای غلط
اگر شما هم در بیو خود از هشتگ استفاده میکنید، دانستن این نکته ضروری است: از هشتگهای کلی، اتفاقی و بدون هدف استفاده نکنید. استفاده از هشتگهایی مثل #عشق، خاصیت چندانی برای صفحه شما ندارد و هیچگاه صفحه شما را در چشم مخاطب، به عنوان یک صفحه جذاب نشان نمیدهد. به جای این کار بهتر است از هشتگهای مخصوص برند یا محصول خودتان، استفاده کنید.
همچنین حواستان به تعداد هشتگها هم باشد. حداکثر هشتگهایی که میتوانید استفاده کنید 30 عدد است؛ البته برخی کارشناسان هم تعدادهای 3، 5 و 11 عدد را برای هشتگگذاری پیشنهاد میدهند. در هر صورت تعداد مختلف را امتحان کنید تا به بهترین استراتژی برای صفحه خود پی ببرید.
4-اسم غیرحرفهای
اگر دقت کرده باشید در اینستاگرام با دو مدل اسم طرف هستیم:
یکی اسم یوزرنیم که از آن برای ساختن اکانت استفاده میشود و دیگری اسمی که در بخش name وارد میکنیم و همان اسم اصلی خودمان است و هنگام جستجو کردن یک فرد در اینستاگرام، این اسم جستجو میشود. حواستان باشد که از کلمات و حروف کلیدی برای درج اسم خود استفاده کنید تا هنگام جستجو، آیدیتان در بخش top و people اینستاگرام به راحتی نمایش داده شود.
5-لینکگذاری در کپشن
99 درصد زمان، هیچکس زحمت کپی کردن لینکی که شما در کپشن اینستاگرام خود نوشتید را به خودش نمیدهد. بهتر است که مخاطبان را به لینک بیو یا استوری خود ارجاع دهید. می توانید از چند لینک در بیو خود استفاده کنید که در این مقاله به آن اشاره شده است. به عبارت دیگر، وقتی شما لینکی در بیو میگذارید، به مخاطبان دلیل برای کلیک کردن روی آن میدهید. از این راه فریبنده برای جذب مخاطب و فروش استفاده کنید.
6-استفاده از محتوایی که پیام شما را به درستی منتقل نمیکند
بعضی به عنوان یک تاکتیک از این روش استفاده میکنند. آنها محتواهای وایرال، اما کاملا بیربط به زمینه کاری خود، پست میکنند تا از این راه به سرعت فالوور خود را افزایش دهند یا اینگیجمنت صفحهشان را بالا ببرند.
اما مشکل اینجاست: ممکن است شما بتوانید با پست کردن چنین محتواهایی به سرعت به فالوور و یا اینگیجمنت زیادی دست پیدا کنید. اما وقتی دوباره به روال عادی و هدف اصلی صفحه خودتان برگردید و پستهای مخصوص به کسب و کارتان را آپلود کنید چه؟ دیگر اینگیجمنت قبلی را نخواهید داشت. بهتر است 100 فالوور واقعی داشته باشید که علاقه واقعی به کسب و کار شما و صفحه شما داشته باشند تا اینکه 100.000 فالوور غیر واقعی داشته باشید که تنها تعداد کمی از آنها شما را واقعا دنبال میکنند.
7-استفاده از اینستاگرام تنها به عنوان یک بیلبورد تبلیغاتی
هیچکس دوست ندارد صفحهای را دنبال کند که از آن فقط به عنوان یک بستر تبلیغاتی برای محصولاتش استفاده میکند.
به دنبال راههایی جذاب برای عرضه محصولاتتان باشید. به دنبال خلق یک ارزش باشید؛ به این فکر کنید که وقتی کسی صفحه شما را میبیند چه چیزی از آن یاد میگیرد؟ آیا محتواهای تولیدی شما انرژی خوبی به مردم منتقل میکند؟ آیا آنها را تشویق به انجام کارهای مختلف و جذاب میکند؟ یا شما با تاکید بیش از حد بر فروش محصولاتتان، آنها را از دست خواهید داد؟
8-نداشتن یک برنامه مشخص
اینستاگرام فضای بزرگی است و شما میدانید که باید در این فضا فعالیت کنید. اما چرا؟ تنها به همین دلیل؟ آیا شما هدف مشخص و برنامه دقیق برای حضور در این فضا دارید؟ هدفتان برند اورنس است؟ یا فروش محصولاتتان؟ یا ارتباط بیشتر با مشتریها؟ یا همه این موارد؟
شما باید برنامهریزی و هدف داشته باشید. خبر خوب هم اینکه با داشتن یک استراتژی درست در سوشال مدیا، هیچ چیز غیرقابل دستیابی نیست. برای برنامهریزی درست لازم است تا در اولین قدم، امکانات و محدودیتهای خود و همچنین اهداف کاریتان را بشناسید. برنامهریزی برای سوشال مدیا، بدون اینکه مخاطبتان را بشناسید، یا چگونه محصولاتتان را از طریق پستها بازاریابی کنید یا …، مثل رانندگی با ماشینی است که نمیدانید چقدر بنزین دارد یا نمیدانید انتهای جاده به کدام مسیر ختم میشود!
مطلب مرتبط: بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام
9- اصلاح نکردن کپشن
وجود غلطهای محتوایی و یا نگارشی در کپشنها، برای همه ما اتفاق میافتد. اما مهم این است که این اشتباهات را اصلاح کنیم. عدم اصلاح این اشتباهات، باعث از دست دادن فالوورهای بالقوه صفحه و همچنین اعتبار برند و کسب و کار شما میشود. گاهی اوقات کار به این ختم نمیشود و ممکن است شما بخشی از فروش خود را از دست بدهید. اکثر مردم، به برندی که به اصول نگارشی و صحیح نویسی اهمیت نمیدهد، اعتماد نمیکنند.
10-استفاده درست نکردن از دایرکت
استفاده از دایرکت اینستاگرام، یک راه بسیار عالی برای ساختن ارتباط واقعی و دوستانه با مخاطبان است. با استفاده از دایرکت، به فالوورهای جدیدتان خوشآمد بگویید و در مقابل از آنها چیزی کوچک درخواست کنید. برای مثال از آنها درخواست کنید آدرس ایمیلشان را به شما بدهند. هیچگاه از همان اول با پیامهای فروش شروع نکنید. اینکه بدون هیچ مقدمهای مستقیما بخواهید محصول خودتان را به آنها بفروشید روش درست نیست؛ مگر اینکه حداقل از قبل با آنها مکالمه کرده باشید. راههای بسیار مختلفی برای تولید یک محتوای ارزشمند از طریق دایرکت وجود دارد. اما حواستان باشد! به این فکر کنید که محتوایتان چه ارزش جدیدی برای مخاطب خلق میکند؟
11- مشخص نکردن دقیق مخاطبان
مشخص کردن مخاطب، برای ساخت یک برنامه اینستاگرام مارکتینگ ضروری است. بسیاری از کسبوکارهای مختلف، با ساده گرفتن این موضوع از اهداف بازاریابیشان منحرف میشوند. اکثر کسانی که از اینستاگرام استفاده میکنند، بین 18 تا 34 سال سن دارند و اگر بخواهید متناسب با سلیقه تمام این گروه سنی که هر کدام دارای الگوهای رفتاری خاصی هستند پیش بروید، یک برنامه بازاریابی گسترده و بدون هدف خواهید داشت. به جای آن، بهتر است روی شناخت بهتر مخاطبان خود متمرکز شوید. هدف شما باید روی مطالعه مشتریانی که از شما خرید میکنند، باشد. با این کار هم محتوایی مطابق با سلیقه مخاطبانتان تولید میکنید و هم کمپین بازاریابی بهتری خواهید ساخت.
12-استفاده از لحن نامناسب
یک شخص در اینستاگرام، هرطور که بخواهد رفتار میکند. درواقع رفتار او با دوستانش از این راه است. اما یک برند، باید با موشکافی دقیقتری در این فضا سخن بگوید. برای مثال با انتخاب یک لحن بسیار رسمی، شما در چشم مخاطب به عنوان یک برند خیلی خشک و رسمی جلوه میکنید و با ریسک از دست دادن مخاطب روبرو خواهید شد. عکس این موضوع هم صادق است. استفاده بیش از حد از لحن عامیانه، غیر حرفهای و گاهی اوقات توهین آمیز به نظر میرسد. همچنین حواستان باشد که از شوخی به درستی در پستهایتان استفاده کنید تا باعث سو برداشت مخاطب نشود. بنابراین هنگام استفاده از هر نوع لحنی، خودتان را جای مخاطب بگذارید و در مورد آن کاملا فکر کنید.
13-پاک کردن کامنت های منفی
احتمالا دیدهاید که بعضی از برندها، قاطی یک سری مکالمات یا جر و بحثهای بیهوده با مشتریانشان میشوند و در نهایت پس از یک کل کل حسابی، بگو مگوها را پاک میکنند. این کار، یکی از کارهای غیرحرفهای است. شما باید به مخاطبانتان نشان دهید که چیزی برای مخفی کردن ندارید. هنگام گرفتن کامنتهای منفی با جنبه باشید. اگر شخصی به شما کارهای بدتان را گوشزد میکند از او سپاسگزار باشید و اگر هم حرفی توهینآمیز میزند، تنها او را نادیده بگیرید.
14-حوصله سربر بودن
تنها در اینستاگرام، روزانه 100 میلیون پست منتشر میشود. اگر میخواهید در بین این همه سر و صدا گم شوید کافی است حوصله سربر باشید. فقط محصولتان را نشان دهید و با لحنی از خود راضی از محصولتان تعریف کنید. همچنین یادتان نرود که از عکسهای بیکیفیت و به درد نخور استفاده کنید. اگر مخاطبتان را مشخص کرده باشید و در مورد او تحقیق کرده باشید نصف راه را رفتهاید. حال اگر ایدهای برای جذاب بودن به ذهنتان نمیرسد، کافی است از بقیه صفحهها الهام بگیرد. همچنین میتوانید در این مورد از مخاطبانتان نیز کمک بخواهید.
15-خریدن لایک و فالوور
یک راه میانبر برای گرفتن لایک فالوور بیشتر وجود دارد؛ البته همیشه راههای میانبر، روش خوبی نیستند. خرید لایک و فالوور هم یکی از این راهها است. مشکل هم این است که با خریدن لایک و فالوور شما به جای کیفیت، کمیت را میخرید. ممکن است با خودتان بگوید که کمیت یا همان تعداد چه ایرادی دارد؟
ایراد اینجاست که در این حالت، شما به جای خرید فالوور واقعی، تعدادی ربات میخرید که هیچ چیز با ارزشی برای گفتن به شما ندارند. این اتفاق در مورد خرید کامنتها هم صادق است. اگر شما ارتباطی واقعی با انسانها نداشته باشید؛ پس اساسا خرید کامنت چه کمکی به رشد صفحه شما میکند؟ برندهای موفق تلاش میکنند تا به جای خرید لایک و فالوور فیک هزینه خود را صرف برگزاری مسابقات یا تبلیغات موثر برای جذب فالوور واقعی کنند.
16-استفاده از عکسهای بیکیفیت
اینستاگرام یک بستر تصویری است. پس پستهای شما باید در مرحله اول زیبا باشد یا حداقل جذاب باشد. نگذاشتن پست بهتر از آپلود کردن عکس بیکیفیت است. البته با وجود این همه برنامههای گوناگون برای ادیت عکس، پست کردن یک عکس بد واقعا هیچ عذر و بهانهای ندارد.
17-چه تعداد پست بگذاریم؟
اگر پست کم بگذارید با ریسک فراموش شدن مواجه هستید و اگر برعکس؛ بیش از حد پست بگذارید، ممکن است اذیت کننده به نظر برسید. پس بهترین تعداد برای پست گذاشتن چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال باید نوع کسبوکارتان و همچنین مخاطبانتان را آنالیز کنید. مثلا برای یک صفحه در حوزه رسانه، درج کردن چند پست در یک روز منطقی به نظر میرسد اما برای یک صفحه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی، پستگذاری در طول هفته انتخاب مناسبتری است. پس در مرحله اول حواستان باشد که مخاطبان چه زمانهایی بیشتر فعال است، سپس از ابزارهای آنالیز استفاده کنید تا بهترین زمان پستگذاری را نیز بفهمید.
18-نادیده گرفتن آنالیز
یک اشتباه بزرگ دیگر در اینستاگرام، نادیده گرفتن آنالیز محتوا است. باید با معیارهای مختلف، ترندها و محتواهای درست اینستاگرامی را بررسی کنید. برای مثال یک بازیکن فوتبال را درنظر بگیرید که نوار برد تیمش را میبیند تا متوجه اشتباهاتش شود. چگونه قرار است دفعه بعدی تک نخورید؟ با آنالیز کردن و سپس اصلاح کردن خودتان! اگر برای افزایش نرخ مشارکت اینستاگرام برنامهریزی میکنید، اما از آنالیز خودتان جا میمانید؛ پس چگونه توقع رشد دارید؟
19- برندینگ متناقض
اینستاگرام، تنها یک بخش از کل پروسه برندینگ شماست. به احتمال زیاد شما وبسایت و شبکههای اجتماعی دیگر یا حتی یک مغازه نیز دارید. همه این بسترها باید مثل یک نخ تسبیح به همدیگر متصل و با هم مرتبط باشند تا تصویری محکم و حرفهای از برند شما بسازند. برای مثال تصویر لوگوی شما بهتر است روی همه پروفایلهای شبکههای اجتماعیتان درج شود و در همه بسترهای برندتان، از عناصر بصری مرتبط استفاده شود. البته بسته به کاربری هر بستر، ممکن است شما مجبور به انجام تغییراتی در نوع محتوایی که منتشر میکنید، شوید. ولی در هر صورت، بهتر است یکپارچگی را در بسترهای مختلف برندتان حفظ کنید.
20-هویت بصری متناقض
اهل مطالعه هستید؟ به یک کتاب و صفحههای آن فکر کنید. در واقع شما با انتشار هر پستی، گویی یک صفحه تازه به کتاب برندتان اضافه میکنید.
یکبار دیگر به صفحه اینستاگرامتان نگاه کنید، معنای جمله بالا را متوجه میشوید!؟
در تصویرهای زیر، دو صفحه اینستاگرام مختلف را با هم مقایسه کردهایم. در عکس سمت چپ، یک سری عکس درهم و برهم در کنار یک سری عکس استاک و عکس محصولات مختلف را میبینیم که در استایلهای مختلف هستند و هیچ هویت بصری سکانس ایجاد نمیکنند. اما در مقابل در عکس سمت راست، همگی عکسها از یک طیف رنگی ثابت استفاده میکنند و در نهایت یک تصویر حرفهای و درست را از آن برند در ذهن ما میسازند.
همچنین بخوانید: انواع روشهای تبلیغات در تلگرام
نتیجهگیری
در این مقاله 10 مورد از اشتباهات رایج بازاریابی در اینستاگرام بیان شد. اگر این نکات را رعایت کنید، یک قدم به جذب فالوورهای واقعی و خلق محتواهای ارزشمند از بقیه جلو هستند. اینستاگرام یک ابزار خوب برای فروش و همچنین ساختن ارتباط کاری قوی و همکاریهای موفق برای برندتان است.