همه چیز درباره تبلیغات در اینستاگرام
فهرست مطلب
آموزش تبلیغات در اینستاگرام چیست؟ تبلیغات در اینستاگرام یکی از دغدغههای همیشگی کسب و کارهای کوچک و بزرگ فعال در این شبکه اجتماعی است. تبلیغات در پیجهای اینستاگرام به دو صورت انجام میشود. یکی تبلیغ به واسطه افراد تاثیرگذار یا به اصطلاح اینفلوئنسرمارکتینگ و دیگری تبلیغات در پیجهای پربازدید اینستاگرامی است. در این مقاله قصد داریم مهمترین نکات آموزش تبلیغات در اینستاگرام و ترفند تبلیغات در اینستاگرام را شما بگوییم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
منظور از تبلیغات در پیجهای اینستاگرام چیست؟
اگر یک کارشناس شبکههای اجتماعی باشید، حتما با خود میگویید که این عنوان نیاز به توضیح ندارد و مشخص است! اما برای آن دسته از افراد که شاید تا به حال خیلی کاربردی به این موضوع نگاه نکردهاند، توضیح کوتاهی میدهیم.
به طور کلی به هر محتوایی که در یک صفحه، خارج از روند و با هدف معرفی صفحهای دیگر صورت پذیرد، تبلیغات در اینستاگرام میگوییم. ممکن است این تبلیغات گسترده و توسط صفحات و افراد مختلف صورت پذیرد که در اینصورت نوعی کمپین تبلیغاتی تشکیل میشود. از طرف دیگر امکان دارد تنها منحصر به یک پست یا چند استوری شود که ابعاد کوچکتر این موضوع را نمایان میکند.
چرا تبلیغات در اینستاگرام مهم است؟
شاید همین ابتدا این سوال در ذهن شما بهوجود آید که اصلا چرا باید این نوشته را بخوانید، تبلیغات در اینستاگرام که موضوع مهمی نیست و با تولید محتوای مناسب، میتوان به اهداف خود رسید! قطعا تولید و تدوین محتوای مخاطب محور، شاه راه پیشرفت در شبکههای اجتماعی مختلف به خصوص اینستاگرام است. اما شاه راه است نه همهی راهها!
تبلیغات در کنار تولید محتوا و سایر راههای پیشرفت در اینستاگرام، یکی از بهترین و سریعترین روشهای دیدهشدن است که نمیتوان آنرا نادیده گرفت. شما به واسطه تبلیغات اصولی و هدفمند به راحتی توسط تعداد زیادی از افرادی که دنبالتان نمیکنند دیده میشوید و این بهترین میانبر ممکن برای جذب مخاطبان جدید و صد البته علاقهمند است. خب حالا اگر برای تبلیغات در پیجهای اینستاگرام قانع شدید، باهم اصول اولیه این کار را بررسی کنیم.
چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟
اگر میخواهید در اینستاگرام از روش پولی یا پروموشن استفاده کنید، باید فیسبوک داشته باشید و در پیج فیسبوک بودجه تنظیم کنید. بخش ویژهای برای تبلیغات در اپلیکیشن اینستاگرام وجود دارد. برای موفقیت در تبلیغات اینستاگرامی، اول باید روی برندها و محصولاتتان کار کنید و سعی کنید مخاطب را به خودتان جذب کنید.
اگر میخواهید بدون صرف هزینه دلاری در اینستاگرام تبلیغ کنید، میتوانید از تبلیغات اینفلوئنسری یا پیجهای مختلف استفاده کنید. در هر حالت باید هدف از تبلیغات را مشخص کنید. هدف از تبلیغات یکی از مهمترین نکات آموزش تبلیغات در اینستاگرام است. مثلا آگاهی برند، ریچ، افزایش ترافیک، نصب اپلیکیشن، افزایش اینگیجمنت، بازدید ویدئو و کانورژن از اهداف تبلیغات در اینستاگرام هستند.
روش های تبلیغ در اینستاگرام چیست؟
راههای تبلیغات در اینستاگرام متفاوت است. شما برای اجرای بهترین روش تبلیغ در اینستاگرام باید هدفتان را بررسی کنید. از جمله این روشها میتوان به تبلیغات چرخشی، تصویری، ویدئویی و اسلایدی اشاره کرد. میتوانید در استوری هم تبلیغات را انجام دهید. تبلیغات چرخشی، تبلیغاتی هستند که از دو تصویر یا ویدئو استفاده میشود. وقتی مردم تبلیغ شما را میبینند، میتوانند تبلیغ را ورق بزنند و محصولات مختلف را ببینند. این روش برای فروشگاههای اینترنتی بهترین گزینه است.
تبلیغ اسپانسری
تبلیغ اسپانسری همان تبلیغات پروموشن یا تبلیغات پولی است که با صرف هزینه در اینستاگرام و از طریق فیسبوک انجام میشود. این روش مزیتهای زیادی نسبت به روشهای دیگر دارد. بنابراین میتوان گفت که یکی از بهترین راه های تبلیغات در اینستاگرام، تبلیغ اسپانسری است. در این روش میتوانید لینک بگذارید و مخاطب را به خرید در سایت یا بازدید از سایت دعوت کند. تبلیغات اسلایدی به صورت اسلایدی هستند و پشت هم نمایش داده میشوند. در تبلیغات اسلایدی، مخاطب نمیتواند ورق بزند، بلکه تبلیغ خودش بهترتیب نمایش داده میشود.
تبلیغات در پیجهای اینستاگرام
برای رسیدن به هدفهای کسبوکارتان در اینستاگرام میتوانید در پیجهای مختلف تبلیغ کنید. این پیجها میتوانند موضوعهای مختلفی داشته باشند. پیج بلاگرها و اینفلوئنسرها هم برای تبلیغات مناسب هستند. مهمترین مسئله در انتخاب پیجها،
تبلیغات در پیج اینفلوئنسرها
برای تبلیغات در پیج اینفلوئنسرها باید افراد تاثیرگذار صنف خودتان را مشخص کنید. اگر در زمینه پوشاک یا لوازم آرایشی فعالیت میکنید، اینفلوئنسرهای استایل و بیوتی گزینههای مناسبی هستند. لایکها و ویوهای پیج آنها را بررسی کنید و قبل از تبلیغ با اینفلوئنسرها ارتباط بگیرید. شروع صحبت با اینفلوئنسرها و ارتباط با آنها به مهارت احتیاج دارد. میتوانید برای اطلاعات بیشتر درمورد تبلیغات در پیج اینفلوئنسرها مقاله ارتباط با اینفلوئنسرها را بخوانید.
تبلیغات با تصاویر در اینستاگرام
تبلیغات با تصاویر در اینستاگرام از متداولترین روش تبلیغات است. در این روش یک تصویر را انتخاب کرده و برای آن کپشن مینویسید. در حالت تبلیغات اسپانسری، تصویر را آپلود کرده و کپشن را در محل مشخص مینویسید. با توجهبه هدف تبلیغ، میتوانید لینک هم به آن اضافه کنید. بهتر است از اندازه مناسبی برای تصویر استفاده کنید. تصویر منتخب شما میتواند مربع، مستطیل یا عمودی باشد. در حالت مربع، ماکسیمم رزولوشن تصویر 1936 در 1936 پیکسل است.
همچنین بخوانید: بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام
تبلیغات با ویدیو در اینستاگرام
در این روش یک ویدئو برای تبلیغ درنظر میگیرید. کپشن و لینک مربوطه را هم باتوجه به هدفتان مشخص میکنید. در تبلیغات ویدئویی از صدا و حرکت استفاده کنید و بهبهترین نحو برند خودتان را نشان دهید. تبلیغات ویدئویی میتواند به شکل مربع یا مستطیل باشد. حداکثر مدتزمان تبلیغ در ویدئو 60 دقیقه و حداکثر حجم 4 گیگابایت است. میتوانید برای نشاندادن نحوه تولید و نحوه کار یک محصول از تبلیغات ویدئویی استفاده کنید. ریچ بیشتر، ترافیک، کانورژن، تولید لید، آگاهی برند، اینگیجمنت و استوری از اهداف مناسب برای تبلیغات ویدئویی هستند.
قبل از تبلیغات در یک صفحه، چه بررسیهایی انجام دهیم؟
این قسمت دوای درد کسب و کارهای زخم خورده است! کسبوکارها در دورههای آموزش تبلیغات در اینستاگرام باید یاد بگیرند که مسائلی را قبل از تبلیغ بررسی کنند. اغلب افراد تجربه تلخی از تبلیغات در اینستاگرام دارند! بسیاری از کسب و کارها چندین بار هزینههای میلیونی کردهاند اما به هیچ عنوان بازخورد مناسبی نگرفتهاند. همین عدم نتیجه گیری، آنها را به کل از تبلیغات ناراضی کرده و دیگر حاضر به صرف هزینه مجدد نیستند. اما همه این مشکلات ریشه در عدم شناخت و بررسی پیج هدف قبل از تبلیغ دارد. قبل از تبلیغات در یک صفحه نیاز است که مواردی را به شکل دقیق بررسی کنید تا بهترین نتیجه عایدتان شود. این موارد عبارتند از:
۱-شناخت پرسونای مخاطب (راجع به پرسونا مخاطب در بازاریابی بیشتر بخوانید)
تا مخاطبتان را نشناسید، خبری از پیشرفت در شبکههای اجتماعی نیست!
همانطور که تولیدمحتوا باید با در نظر گرفتن سلیقه مخاطبین انجام شود، تبلیغات هم به همین صورت است. برای تبلیغات مخاطب محور، ابتدا نیاز به شناخت مخاطبین خود دارید. حال پس از شناخت، باید صفحهای را برای تبلیغات انتخاب کنید که مخاطبین هدف شما در آن صفحه حضور دارند.
با یک مثال داستان را ساده میکنیم؛ مثلا فرض کنید که شما صفحه فروش کیف و کفش زنانه دارید، طبعا اگر برای تبلیغات سراغ یک پیج فوتبالی بروید، نتیجه جالبی نمیگیرید؛ زیرا مخاطبین هدف شما عموما بانوان ۲۰ تا ۳۵ ساله هستند که در یک پیج فوتبالی (که اغلب مخاطبین آن آقایان هستند) حضور ندارند. پس اولین گام در بررسی پیجی که میخواهید به آن تبلیغ بدهید، تطابق مخاطبین آن پیج با جامعه هدف شماست.
۲-فالوورش زیاده، پس خوبه!
اگر فکر میکنید هر پیجی که فالوور بیشتری دارد، محل مناسبتری برای تبلیغ است، به شما تسلیت میگوییم چون اولین قدم در دور ریز بودجه خود را محکم برداشتهاید!
برای تبلیغات در پیجهای اینستاگرام روشهای تحلیل زیادی هست. برای مثال شما حتما باید نرخ مشارکت صفحه هدف خود را محاسبه و با میزان فالوورهایش مقایسه کنید تا از فیک نبودن آنها مطمئن شوید. پیشنهاد میکنم صفحه هدف خود را حداقل ۱۰ روز زیرنظر داشته باشید و روند جذب فالوور و… آنرا ثبت کنید، علاوه بر این کامنتها و سایر پارامترهای مشابه را نیز زیرنظر بگیرید تا روند کلی و کیفیت مخاطبین پیج را سنجیده باشید.
۳-تبیین هدف معین
فرض کنید الان میخواهید به یک پیج که تمامی شاخصههای مدنظر شما را دارد تبلیغ بدهید، خب از این تبلیغ چه هدفی دارید؟ به دنبال افزایش فالوور هستید یا ارتقای نرخ مشارکت هدف شماست؟ یا حتی روانه کردن ترافیک برای سایت! به خاطر بسپارید که برای تحقق هر هدف، پیج خاص و محتوای تبلیغی خاصی را باید در نظر بگیرید.
۴-استوری یا پست، مسئله این است!
حتما میدانید که برای تبلیغات در پیجهای اینستاگرام، ۲ حالت کلی وجود دارد؛ پست و استوری. پیش از تبلیغ در یک پیج باید حالت مدنظر خود را انتخاب کنید (البته اگر قیمت برایتان اولویت باشد این کار را باید پس از دریافت تعرفه قیمتها انجام دهید). هر کدام از این ۲ شکل مزایا و معایب خود را دارند که شما باید با توجه کسب و کار و هویت خود یکی از آنها را انتخاب کنید.
برای مثال استوری پس از ۲۴ ساعت از بین میرود اما پست میتواند تا هر مدتی که توافق کنید در پیج باقی بماند. از طرف مقابل در استوری امکان لینک دهی به صفحات سایت وجود دارد (برای پیجهای بالای ۱۰ هزار فالوور) در حالی که چنین امکانی برای پست هنوز تعبیه نشدهاست.
همچنین بخوانید: تغییر فونت فارسی در بیو و استوری اینستاگرام
۵-تحلیل را از یاد نبرید
در راه تبلیغات همیشه باید تمامی دادهها را جمعآوری و بر اساس اهداف خود تحلیل کنید. همواره پیش از تبلیغات در هر پیج بایستی اعداد و ارقام مربوط به آن را بدست آورید. برای مثال حتما نرخ تعامل (اینگیجمنت ریت) آنرا تحلیل و با میزان فالوورهایش مقایسه کنید، به علاوه مقایسه نسبت کامنت به لایک میتواند کمک زیادی در تخمین میزان فعالیت فالوورهای آن صفحه بکند. برای انجام تحلیلهای مختلف میتوانید از ابزارهای تحلیلی متنوعی استفاده کنید که آنها را در این مقاله معرفی کردهایم.
توجه کنید که تحلیل تنها برای مرحله شناسایی پیج نیست و پس از تبلیغات در یک صفحه نیز تحلیل دادههای مرتبط امری ضروریاست. برای دستیابی به آمار تبلیغات، بهترین راه استفاده از امکان (Paid Partnership) است که راه را برای شما هموار میکند. اگر پیجی که به آن تبلیغ میدهید، گزینه Paid partnership را بالای پست یا استوری تبلیغی درج کند، مشاهده اینسایت (Insight) آن پست(استوری) برای پیج تبلیغ دهنده فعال میگردد و این امکان فوق العادهایست.
پس پیش از تبلیغات در یک پیج حتما ذکر کنید که شما تگ پارتنرشیپ را میخواهید (بسیاری از پیجها بدلیل داشتن فالوور غیر واقعی و… از دادن این دسترسی خودداری میکنند که این خود کمک بزرگی به شما در فرایند تبلیغات است).
موارد فوق مهمترین کارهایی بود که شما بایستی قبل از تبلیغ دادن به یک پیج انجام دهید. مجدد تاکید میکنم که قبل از هر اقدامی، به خوبی پیج هدف را تحلیل و مخاطبین آن را شناسایی کنید تا به بیشترین بازده ممکن برسید.
نکات کلیدی تبلیغات در اینستاگرام
تا به اینجا بررسی کردیم که قبل از تبلیغات در یک پیج اینستاگرام، چه کارهایی باید انجام دهیم؛ حال چند اصل مهم این موضوع را نیز باهم بررسی میکنیم تا از هر زمانی به یک تبلیغ موفق نزدیکتر باشیم.
هر زمانی تبلیغ نکنید!
تبلیغات همیشه هم اثربخش نیست! گاهی اوقات تبلیغ نکردن بهتر از انجام آن است. زمانی که فالوورهای خیلی کمی دارید، وقتی محتوای صفحه شما کم است، زمانی که نمیتوانید مستمر محتوای با کیفیت تولید کنید؛ هنوز موعد تبلیغات برای پیج شما فرا نرسیده است!
خلاق باشید
دیگر دوران آنکه برای تبلیغ چند عکس اسلایدی از محصولات بگذارید و یا از رازهای نهفته سخن بگویید گذشته است! مخاطبین تا به الان صدها بار با این دست تبلیغات مواجه شدهاند و دیگر برایشان تکراری است. برای افزایش بازده تبلیغات، خلاق باشید و با خلق ارزش مخاطب را وادار به بازدید پیجتان کنید.
دعوت به اقدام (CTA)
بسته به هدفی که دارید، مخاطب را به بهترین شکل دعوت به اقدام کنید. برای مثال اگر هدف شما جذب فالوور است، در ابتدا و انتهای کپشن تبلیغ، پیج خود را منشن کنید تا مخاطب بتواند صفحه شما را مشاهده و دنبال کند.
صادق باشید
در محتوای تبلیغی خود حتما به معرفی کسب و کار و خدماتتان بپردازید. سعی نکنید با ارائه محتوای جذاب اما نامرتبط مخاطب را به صفحه خود بکشانید؛ زیرا پس از گذشت مدتی مخاطب از پیج خواهد رفت.
پیش نیازها را داشته باشید
حتما قبل از فرایند تبلیغات باید بایو پیج، استوریهای هایلایت، دسترسیهای ارتباط با ما و… را تکمیل کنید. علاوه بر این پیشنهاد میشود که حداقل ۳۰ تا ۳۵ پست داشته باشید تا مخاطب بتواند به خوبی کیفیت محتوا را بسنجد و به دنبال کننده وفادارتان تبدیل شود.
ترمز مخاطب را بکشید!
به ۲ شرط شما میتوانید توجه مخاطب را جلب و او را وادار به درگیر شدن با تبلیغ خود بکنید. اولین شرط داشتن محتوای بصری جذاب است که مخاطب با دیدن آن در فید (صفحه هوم) خود، روی پست شما متوقف شود. دومین شرط نیز شروع جذاب کپشن است! تنها در صورتی که ابتدای کپشن شما مناسب باشد، کاربر تشویق به خواندن باقی آن میشود.
آزمون و خطا جزئی از راه شماست
همواره در تبلیغات امکان خطا وجود دارد. برای کاهش خطا نیاز است شما انواع محتوای تبلیغی را در پیجهای دارای شرایط تست کنید تا بهترین بازخورد را بدست آورید.
اسپم نباشید!
تبلیغات اسپم گونه، شلوغ و بی محتوا را کنار بگذارید. مخاطبین در شبکههای اجتماعی از این دست تبلیغات خسته هستند و جذب آنها نمیشوند. معمولا کپشن و عکسهایی که خیلی شلوغ هستند جزو این دسته قرار میگیرند.
از انواع محتوا استفاده کنید
شما نیاز دارید برای دستیابی به بهترین نتیجه انواع محتوا را در تبلیغات اینستاگرام تست کنید. پستهای اسلایدی، ویدئو، تک عکس، موشن گرافی و… همه و همه میتوانند موثر واقع شوند. اما برای پیدا کردن بهترین آنها نیاز به آزمایش دارید. توجه کنید که اگر محتوای شما ویدئوییاست، حتما قسمتی که باید کاور پست قرار بگیرد را خودتان به پیج هدف اعلام کنید. (جلب توجه مخاطب در لحظه اول توسط کاور ویدئو صورت میگیرد).
ساعت انتشار تبلیغ را شما تعیین کنید
با توجه به پیج هدفی که دارید باید مشخص کنید که تبلیغتان چه ساعتی منتشر شود. برای مثال اگر جامعه هدف شما مردان شاغل است بهتر است بازه زمانی ۸ تا ۱۱ شب را انتخاب کنید که آنها در منزل مشغول گشت و گذار در شبکههای اجتماعی هستند. اما اگر به دنبال جذب بانوان خانهدار هستید، ۱۰ تا ۱۲ صبح زمان مناسبتری است.
اولین استوری باشید
پیجهای زیادی هستند که تبلیغات خود را روزانه به صورت پیاپی قرارمیدهند. توجه کنید که اگر تصمیم دارید در این پیجها در قالب استوری فعالیت کنید، حتما چند استوری اول را به شما اختصاص دهند؛ زیرا بسیاری از مخاطبین بعد از اینکه میبینند استوریهای تبلیغاتی پیج شروع شده است، از آنها صرف نظر میکنند؛ پس چند استوری اول تبلیغات شانس بسیار بیشتری در دیده شدن دارند.
خوش خبر باشید!
گاهی اوقات تبلیغات شما میتواند با یک خبر جذاب همراه باشد. برای مثال تبلیغات مبتنی بر شروع کمپین یا پروموشن، برگزاری مسابقه، ارائه موضوعی جدید و… میتواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.
تداوم کارساز است!
گاهی اوقات پیش آمده که یک پیج وقتی چندین بار صفحهای دیگر را تبلیغ میکند، هر سری نسبت به سری قبل، بازخورد بهتری میگیرد، این همان اصل اثرگذاری تکرار در تبلیغات است. یعنی مخاطب وقتی چندبار تبلیغ شما را در بازههای زمانی مختلف میبیند، رفته رفته ترغیب میشود تا حداقل یکبار هم که شده پیج شما را مشاهده کند.
حالا خوب بود یا نه؟
رسیدیم به جالبترین و البته یکی از مهمترین نکات! بالاتر درمورد اهمیت تحلیل پیش از تبلیغات صحبت کردیم. حال پس از انجام و پایان تبلیغ وقت آن رسیده که میزان بازدهی پیج هدف را بسنجید و به این سوال پاسخ دهید که: حالا این تبلیغ خوب بود یا نه؟ برای محاسبه میزان اثرگذاری و بازدهی تبلیغات در یک پیج، باید اعداد و ارقام حاصل از تبلیغ که به واسطه Paid Partnership به آن دسترسی دارید را با هدف خود مقایسه کنید. در زیر انواع هدف در تبلیغات و چگونگی تحلیل بازده آن را بررسی میکنیم:
تحلیل براساس هدف در تبلیغات
به هر شکل شما هر زمان که تبلیغات در اینستاگرام انجام دهید، به دنبال دستیابی به هدفی هستید. ممکن است یکبار جذب فالوور دغدغهتان باشد و بار دیگر افزایش ترافیک ورودی به وبسایت.
اما باید بدانید که در تبلیغات، هدف گیری هوشمندانه حرف اول را میزند. شما از فرایند تبلیغ در اینستاگرام تنها باید یک هدف داشته باشید. برای مثال اگر در استوری اقدام به تبلیغات میکنید یا افزایش ترافیک ورودی به وبسایت را هدف قراردهید یا جذب فالوور. لینک دادن به سایت و همزمان منشن کردن پیج، 2 هدف متفاوت است که اغلب موجب گیج شدن مخاطب میشود! علاوه بر این بدیهی است که برای هر هدف نیاز به تبیین پیامی متفاوت و در عین حال واضح دارید.
در حالت اول فرض میکنیم که هدف شما از تبلیغ، افزایش ترافیک ورودی به وبسایت با هدف نهایی خرید، نصب اپلیکیشن یا… است. در اینصورت همانطور که در قیف بالا مشاهده میکنید، کاربران در 3 مرحله مختلف جداسازی میشوند.
دسته اول کاربرانی هستند که تبلیغ شما را در پیج هدف مشاهده میکنند. دسته دوم آنهایی هستند که از طریق لینک موجود در استوری وارد وبسایت شما میشوند. و در نهایت دسته سوم آن کاربران دوست داشتنیای هستند که هدف نهایی شما را محقق میکنند!
میتوانید از طریق مقایسه کاربران در هر بخش، اعداد و ارقام کاربردیای بدست آورید. برای مثال با بدست آوردن نرخ تبدیل (Conversion Rate) کسانی که وارد وبسایت میشوند در مقایسه با کسانی که خرید میکنند؛ میتوانید در جهت بهبود جذابیت بصری(UI) و تجربه کابری سایت(UX) اقدام کنید.
هدف دوم و البته رایجتری که شما میتوانید در تبلیغ اینستاگرام داشته باشید، جذب مخاطب جدید به واسطه تبلیغات است. کاربران هدفِ این مورد را نیز در یک قیف دستهبندی کردیم. این قیف براین اساس سازماندهی شده که دستهای از افرادی که تبلیغ شما را مشاهده میکنند، به واسطه آن وارد پیج شما میشوند و تعدادی از آنها تبدیل به دنبال کنندهتان میشوند. اما هریک از این اعداد را چگونه تحلیل کنیم؟
بدیهی است که جذابیت یک تبلیغ، اثر زیادی بر روی جذب مخاطب دارد. هر چه درصد بیشتری از کاربرانی که تبلیغ شما را میبینند، نسبت به دیدن پیج شما اقدام کنند، یعنی تبلیغ موفقتر (یا به اصطلاح من جذابتری) داشتید. در حقیقت Reach نشان دهنده تعداد کاربران یکتایی است که تبلیغ شما را مشاهده کردهاند و Profile Visit آن دسته از کابران را نشان میدهد که از طریق تبلیغ وارد پیج شما شدهاند. هر چه نسبت افرادی که از طریق دیدن تبلیغ (Reach) به صفحه شما وارد میشوند (Profile Visit) بیشتر باشد، یعنی تبلیغ جذابتری ارائه دادهاید.
در اینجا توجه به 2 نکته ضروریاست که در استوری این مقدارِ Profile Visit را میتوان برابر با Sticker Tap درنظر گرفت. و در تبلیغات پست Profile Visit پیج از طریق تفاضل مقدار آن در قبل و بعد تبلیغ بدست میآید.
اما هنوز یک مرحله دیگر تا دستیابی به هدف (تبدیل مشاهده کننده به دنبال کننده) فاصله داریم! یعنی باید محاسبه کنیم که چه تعداد از افرادی که از طریق تبلیغ پیج ما را مشاهده کردهاند، تبدیل به دنبال کنندهی ما شدهاند. بدیهی است مخاطبی که تبلیغ شما را مشاهده کرده، به 2 شرط، فالو (دنبال) میکند:
1- محتوای تبلیغاتی شما دقیقا هم راستا با موضوع و محتوای پیج باشد.
2- پیج از لحاظ محتوایی (سبک محتوا و جذابیت بصری) نظر مخاطب را در نگاه اول (First Impression) جلب کند.
اگر این 2 شرط همزمان برقرار باشد، مشاهده کننده تبدیل به دنبال کننده پیج شما میشود. هر چندکه ماندگاری او منوط به استراتژی درست و تولید محتوای هدفمند شماست!
موقع تبلیغ پیج رو ببندیم؟!
پاسخ به یک سوال خستهکننده اما پر تکرار! برخی عقیده دارند در هنگام تبلیغات باید پیج خود را Private کنند تا مخاطبین از روی کنجکاوی هم که شده درخواست فالو بدهند. این کار شاید در وهله اول دنبال کننده بیشتری برای شما بیاورد اما مدتی بعد چطور؟
فرض کنید پس از مدتی درخواست فالو مخاطب پذیرفته میشود، حال او با پیجی رو به رو است که تنها از طریق تبلیغ جذب آن شده اما محتوای آن را ندیده است. در اینصورت به هر دلیلی اگر صفحه شما نتواند به شکل کامل نظر مخاطب را جلب کند، او شما را Unfollow میکند. اگر تعداد این افراد بالا رود، نظر الگوریتم در مورد پیجی که در یک روز تعداد زیادی مخاطب جذب کرده و در روز بعد جمعیت کثیری از آنها را از دست داده چیست؟!
در طرف دیگر اگر پیج شما باز (Public) باشد، کاربری که از طریق تبلیغ وارد میشود، زمان کافی دارد محتوای شما را برانداز کند و در صورتی که شما را دنبال کند قطعا یک دنبال کننده وفادار خواهد شد، علاوه بر این هنگام مشاهده محتوا به احتمال زیاد با آن تعامل نیز میکند که امتیاز مثبت دیگری برای پیج است.
حالا پیج را ببندیم یا نه؟!
نمونه یک تبلیغ هدفمند
حتما تا به حال در پیجهای مختلف تبلیغات جذابی دیدهاید که شما را ترغیب به دیدن و یا حتی دنبال کردن آن پیج کردهاند. باید بدانید که احتمالا این تبلیغات هدفمند انجام شدهاند.
تبلیغ فوق، نمونه یک تبلیغ با در نظر گرفتن جامعه هدف است که به خوبی انجام شده. این تبلیغ برای یک پیج معرفی و فروش کتاب است که با شناخت درست پرسونای مخاطب، تبلیغات خود را به یک صفحه کاملا مرتبط سپرده است. به علاوه استفاده از تصاویر جذاب، ساده و مفهومی، از نکات قوت این تبلیغ است. در کنار موارد فوق، کپشن ساده که سعی در رساندن اهداف پیج در کوتاهترین جملات را داشته نیز از نکات جالبی است که به نظر میآید.
جمع بندی
آموزش تبلیغات در اینستاگرام برای هر کسبوکاری واجب است. به طور کلی میتوان گفت که تبلیغات در اینستاگرام یکی از موثرترین راههای جذب مخاطبین فعال و هدفمند است. اگر قبل از این کار پیجهای هدف خود را به خوبی تحلیل کنید، قطعا نتیجه مناسبی خواهید گرفت. علاوه بر این باید با رعایت اصول تبلیغات در پیجهای اینستاگرام، از هدر رفت بودجه جلوگیری کنید. همچنین میتوانید پیادهسازی این کمپینها را به پلتفرمهایی مانند جریان که صفر تا صد آن را اجرا میکنند، بسپارید.
سلام وقت بخیر کدوم ساعت شبانه روز پست بذاریم بهتره؟
ممنون ازين اطلاعات
ممنون از توجهات جلال جان
عالی بود
ممنونم از حُسن نظرت ساره جان
واقعا اینکه میگن فالوارای ی پیج بالاست پس حتما پیج خوبیه و تبلیغمونو بهشون بدیم اشتباهه، قابلیت paid partnership هم خیلی جالب بود تاحالا باهاش آشنا نبودم ????
سلام بله دقیقا، خیلی خوشحالم که مفید واقع شده