لینکهای گمشده: چرا منبع نتایج چتبات گوگل را نمیبینیم؟
فهرست مطلب
وقتی چتبات اختصاصی گوگل، Bard، به جهان معرفی شد، یک نکته عجیب چشم سئوکاران را گرفت: نتایج جستوجوی تولیدشده توسط هوش مصنوعی گوگل، مجموعا هیچ لینکی را در خود نشان نمیداد. درواقع پاسخهایی که این چتبات به کاربران میدهد، هیچ منبع معرفیشدهای به کاربر ندارد. درست است؛ گوگل که خود یک موتور جستوجوست، دیگر به منابع خود، به وبسایتها، لینک نمیدهد! آیا این جنگی علیه ناشران و صاحبان محتواست؟
جنگی علیه ناشران
اینکه نتایج چتبات گوگل، لینک مشخصی به عنوان منبع برای پاسخ خود به کاربر معرفی نمیکند، نکته مهم و عجیبی است. درواقع، انگار داریم از موتور جستوجویی حرف میزنیم که حجم انبوهی از محتوا را از دیگران کپی میکند تا محتوای خود را -بدون ارائه هیچگونه اعتبار (لینک)- بسازد و به دست دیگران برساند. آیا این چیزی به جز یک وب اسکریپر است؟ چیزی که منابع دیگر را شخم میزند و با تغییرات جزیی یا بزرگ، محتوایی که از پیش موجود است را دستکاری میکند؟
دنیا هنوز در حال هضم تمامیت هوش مصنوعی و اخبارهایی است که هرروزه از آن بیرون میآید. این نکته که چگونه لینکهای منابع در نتایج چتبات گوگل به فراموشی سپرده میشوند نباید به کناری رانده شود. البته قرار نیست دوباره گوگل را یک کمپانی شرور در حوزه تکنولوژی بدانیم که خود به استانداردهای خود پایبند نیست؛ اما یک بازی ظریف از سمت گوگل در حال انجام است که بسیار جالب توجه است.
لینکهای گمشده را میتوان یک اعلام جنگ علیه ناشران تلقی کرد. گوگل به مدت 24 سال، پاسخ پرسشهای کاربرانش را در قالب فهرستی از وبسایتها در SERP (صفحه نتایج) ارائه داده است. در طول این مدت طولانی، رفتار کاربر هم تغییرات زیادی به خود دیده است. مسئله مهم این است که مردم امروز، به دنبال جوابهای فوری هستند. آنها نمیخواهند که یک مقاله 2500 کلمهای را بخوانند تا به یک جواب چند کلمهای برسند. چرا باید این کار را کرد وقتی میتوان به یک سوال در چند جمله پاسخ داد؟ احتمالا شما هم از مقدمههای مقالات وبسایتهایی که تلاش میکنند دستور پخت یک محتوای عالی را رعایت کنند سریع میگذرید و از آنها گله دارید. گوگل در میان این گله و شکایتها، بازی جالبی را شروع کرده است.
گوگل وقتی متوجه شد که کاربرش به جوابهای سریع و شستهرفته نیاز دارد، خیلی زود به این نیاز پاسخ داد؛ کمکم نتایج جستوجوی کاربران را میشد در قالب ویژگیهای جدید بصری گوگل و خارج از نتایج ارگانیک دید؛ پنلهای دانش، اعلام ساعت، ماشینحساب، امتیازات بازیهای ورزشی، جنریتورِ اعداد اتفاقی و بسیاری موارد مشابه دیگر از همین دست ویژگیها بودند. واکنش گوگل به این نیاز، با راهاندازی جایگاه صفر گوگل به اوج خود رسید. اما حالا پاسخ به این نیاز کاربر، از جایگاه صفر گذشته و دارد و به «لینک صفر» میرسد.
قدیمترها، زمانی وجود داشت که سئوکاران به خاطر ویژگی «اسنیپت» از دست گوگل عصبانی بودند چرا که اسنیپتها ترافیک وبسایتها را «میدزدیدند». زمانهای دیگری هم بود که متخصصان این حوزه، به خاطر ویژگیهایی که باعث به خطر افتادن ترافیک سایت میشد، از گوگل گله میکردند. حالا که شاهد ظهور پدیده «لینک صفر» هستیم، واکنش سئوکاران چه خواهد بود؟
گوگل ممکن است از خلال این مسئله وارد یک بازی خطرناک شود. حالا چیزی بیشتر از برای دو دهه است که وبسایتها محتوای خود را به گوگل میرسانند با این درک که در عوض، کلیکهایی را برای محتوایشان دریافت کنند. اگر گوگل در حال خلاصه کردن پاسخهایی (یا بازنویسی کردن) است که وبسایتها آن را دودستی تقدیم گوگل کردهاند، چه چیزی گوگل را از یک سایت اسکریپر متفاوت میکند؟ (سایتهای اسکریپر محتوای تولیدی اورجینال ندارند و با دست بردن در محتواهای دیگران، محتواهای جدیدی برای انتشار میسازند که نهایتا اینها دزدی محتوای دیگران محسوب میشود.)
آیا گوگل در حال سرقت ادبی و نقض کپیرایت است؟ رایان جونز در یک رشتهتوییت جالب، اساسا به این ایده «نه» می گوید: «هیچکدام از نتایج، مستقیما متنی را از یک صفحه خاص وب دریافت نمیکنند و ایدههایی که در مثالهای نتایج ارائه میشود، چیزهایی نیستند که هر کسی بتواند «مالک» یا «صاحب کپیرایت» آن باشد.». اما چه اتفاقی میافتد اگر ناشران و تولیدکنندگان محتوا از تغذیه محتوا به چتبات هوش مصنوعی گوگل خودداری کنند؟ چه اتفاقی برای امپراطوری تبلیغاتی چند میلیارد دلاری گوگل میافتد که عمده آن، با کسب درآمد از نتایج جستوجوی پر از لینک وبسایتها ساخته شده است؟
مایکروسافت هم کمی بعد از گوگل، خبر از عرضه نسخه ChatGPT موتور جستوجوی Bing را داد. این چتبات، شامل تعداد زیادی لینک و استناد به وبسایتهایی است که پاسخهایش را بر اساس آنها ساخته ساخت. (در مصاحبهای، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت گفت: «همهچیز قابل لینکدهی است و این هدف ماست؛ چه در جستوجو، چه در پاسخهای چتبات و حتی در فضای گفتوگو با آن.)
Neeva و You.com از دیگر مواردی هستند که چتبات خود را لانچ کردهاند و فهمیدهاند که چگونه باید لینک منابع را در نتایج جایگذاری کنند. گوگل هم منطقا باید همین کار را کند اما همانطور که لیلی ری در توییتر بیان کرده بود، «همه موتورهای جستوجو متوجه شدند که چگونه به منابع خود استناد کنند، به جز موتوری که 90 درصد سهم بازار را در دست دارد!»
منبع: searchengineland
شما در این باره چه فکر میکنید؟ آیا گوگل در حال نقض کپیرایت و دزدی محتواست؟