
ترافیک گوگل ادز در حال بازگشت به قبل از فیلتر شدن آن است؛ علت چیست؟


فهرست مطلب
از هفته گذشته با افزایش ترافیک در گوگل ادز، گمانهزنیهایی مبنیبر رفع فیلترینگ این سرویس به وجود آمد. اما متخصصان گوگل ادز معتقدند که این افزایش ترافیک به دلیل بهروزرسانی اخیر سرویس گوگل ادز است و کاربران به دلیل ریداریرکت شدن بر دامنهای که فیلتر نیست، به سایت مقصد هدایت میشوند.
به گزارش دیام برد، در هفته گذشته گمانهزنیهایی درباره رفع فیلتر گوگل ادز در پی افزایش ترافیک در این سرویس شنیده شد. فیلتر شدن گوگلادز که در میانه جنگ ۱۲ روزه ایران اسراییل رخ داد، واکنشهای زیادی را از سوی فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ برانگیخت؛ متخصصان این حوزه در این بازه بارها اعلام کرده بودند که این فیلترینگ تاثیر مستقیمی بر عملکرد تبلیغات آنلاین کسبوکارهای ایرانی دارد و منجر به کاهش درآمد شرکتهای حوزه اقتصاد دیجیتال میشود.
اواخر هفته پیش با افزایش ترافیک در گوگل ادز، گمانهزنیهایی مبنیبر رفع فیلترینگ این سرویس امیدواری زیادی را در فعالان دیجیتال مارکتینگ ایجاد کرد اما هنوز بعد از گذشت حدودا یک هفته، میان متخصصان گوگلادز اتفاق نظری در رابطه با اینکه این تغییرات در اثر بهروزرسانی گوگلادز بوده یا رفع فیلتر وجود ندارد.
دیام برد در گفتوگویی با هاتف تالویی، مدیرعامل آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM و آرمان آقاباباگل، مدیرعامل آژانس جیمکس ادز، به بررسی این گمانهزنیها و بهروزرسانی جدید سرویس گوگل ادز پرداخته است.
کاربران به دلیل ریدایرکت شدن روی دامنهی بدون فیلتر، وارد سایتها میشوند
هاتف تالویی، مدیرعامل آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM، در این باره به دیام برد گفت: «افزایش ترافیک در گوگل ادز ارتباطی با آپدیت جدید گوگل ندارد و تحلیل ارائه شده درباره تغییرات الگوریتم یا رفتار جدید گوگل، نادرست است. این افزایش ترافیک در واقع به دو دلیل است: دلیل اول اینکه به نظر میرسد روی برخی از ISPها در ایران مانند مخابرات، همراه اول و ایرانسل، فیلتر دامنهی سرویس Google ads برداشته شده و همین موضوع بخشی از رشد ترافیک را به وجود آورده است.»
او ادامه داد: «دلیل دیگر آن موارد فنی است. گوگل بهطور کلی در کمپینهای سرچ، شاپینگ و سایر انواع کمپینها از روشی به نام Parallel Tracking استفاده میکند. در این روش، بدون نیاز به ریدایرکت، کاربر پس از کلیک روی تبلیغ، مستقیماً وارد وبسایت مقصد میشود و ترکینگ موازی اتفاق میافتد.»

هاتف تالویی،مدیرعامل آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM
تالویی در ادامه افزود: «با این حال، در برخی موارد گوگل برای ترکینگ از ریدایرکت روی دامنههای Googleadservices.com یا google.com استفاده میکند. بنابراین، تعداد زیادی از کاربران یا بهطور مستقیم و یا از طریق ریدایرکت روی Google.com (که فیلتر نیست) وارد سایت مقصد میشوند. تنها دامنهی Google Ads services فیلتر شده بود که آن هم طبق شواهد در آستانه رفع فیلتر قرار دارد. به همین دلیل، ترافیک تبلیغات گوگل ادز برای کسبوکارهای ایرانی افزایش یافته است.»
بهروزرسانی جدید گوگل اذر، باعث کاهش تأثیر فیلترینگ شده است
آرمان آقاباباگل، مدیرعامل آژانس تبلیغات آنلاین جیمکس ادز، درباره تأثیرات فیلترینگ گوگل ادز بر کمپینهای تبلیغاتی گفت: «ما در بازه زمانی جنگ، تمام دسترسیها به اینترنت را از دست دادیم و این رفتار حکومت که تمام زیرساختها را در بازه زمانی جنگ از کارکرد خارج کرد، قابل درک است؛ ولی تا زمانی که همه زیر ساختها به حالت قبل برگردد. با این حال مدت زمان زیادی گذشت است و متاسفانه هنوز فیلتر دامنه گوگل ادز به حالت قبل از جنگ بازنگشته است.»

آرمان آقاباباگل، مدیرعامل آژانس جیمکس ادز
آقاباباگل در ادامه افزود: «به عنوان مثال در کمپینهایی که از سرویس گوگل ادز استفاده میکردند، تنها کاربرانی که در حال استفاده از فیلترشکن بودند، با کلیک روی تبلیغات به سایت مورد نظر هدایت میشدند. در مقابل، بسیاری از کاربرانی که از فیلتر شکن استفاده نمیکردند، با کلیک روی تبلیغات با خطا مواجه میشدند. در نتیجه، کسبوکارهایی که از گوگل ادز برای تبلیغات استفاده کرده بودند، بدون دریافت نتیجه مناسب، صرفاً ملزم به پرداخت هزینه شدند.»
مدیرعامل آژانس جیمکس درباره فرایند گوگل ادز و تغییرات آن در بهروزرسانی جدید گفت: «فرایند گوگل به این صورت بود که بعد از کلیک روی تبلیغات، کاربران به دامنه سرویس Google Ads ریدایرکت و سپس به وبسایت هدف هدایت میشدند. اما در بهروزرسانی جدید، این ریدایرکت حذف شده و کاربران مستقیماً از طریق دامنه Google.com به سایت مورد نظر منتقل میشوند. این بهروزرسانی باعث میشود که مسدود کردن دامنه گوگل ادز، تأثیر زیادی بر کمپینهای تبلیغاتی نداشته باشد. هرچند وضعیت فیلترینگ گوگل ادز هنوز به شرایط قبل از جنگ بازنگشته، اما نسبت به هفته گذشته بهبود قابل توجهی داشته است. این بهبود به معنای کاهش هزینههای تبلیغکنندگان و ارتقای کیفیت دادهها، آمار و آنالیزها است.»