پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
گزارش‌ها

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد

مرجان عبدی مرجان عبدی
14 مهر 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد

فهرست مطلب

پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت در ادامه گزارشی که سال گذشته از فضای بازاریابی دیجیتال ایران منتشر کرد، امسال نیز  گزارش خود را تحت عنوان «روایت یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲» منتشر کرده است.

یکتانت در ابتدای گزارش خود عنوان کرده است این گزارش با همکاری شرکت تحقیقات بازار امروز (emrc)، کافه بازار، سیب اپ، زلکا، جاب ویژن، جریان، تریبون، نجوا، فرست ادز، ادیوری و تعدادی از اساتید برجستهٔ دانشگاهی تدوین شده است و به بیان داده‌هایی در خصوص بازاریابی دیجیتال در جهان و ایران، رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین، تبلیغات در وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و همچنین دیگر روش‌های تبلیغات می‌پردازد.

گزارش کامل را می‌توانید از این لینک مطالعه کنید.

حجم بازار تبلیغات دیجیتال در ایران؛ هرروز به سمت دیجیتالی شدن

فضای تبلیغات در ایران روزبه‌روز دیجیتالی‌تر می‌شود. اکنون اندازهٔ بازار تبلیغات دیجیتال در ایران حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است که این میزان بیش از ۲۰٪ کل حجم بازار تبلیغات بوده و با رشد قابل‌توجهی در حال سهم‌گیری از تبلیغات آفلاین است. این یعنی بیش از ٪۲۰ بودجهٔ تبلیغاتی در کشور به جای هزینه شدن در تبلیغات به روش سنتی مانند تبلیغ در تلویزیون و رسانه‌های محیطی، در فضای آنلاین مانند وبسایت و اپلیکیشن، شبکه‌های اجتماعی و… صرف می‌شود.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 1

دلایل استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در میان زنان و مردان؛ رسیدگی به امور بانکی در صدر استفاده کاربران از اینترنت

جمعیت ایران اکنون از ۸۵ میلیون نفر فراتر رفته است و نسل‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. با وجود دسترسی اکثریت مردم به اینترنت و عضویت بیش از نیمی از جمعیت در حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی، مطالعۀ ردپای دیجیتال کاربران می‌تواند بینش ارزشمندی دربارهٔ رفتار آنها در اختیار علاقمندان بازاریابی دیجیتال قرار دهد.

رسیدگی به امور بانکی، پیگیری اخبار و خرید اینترنتی، سه دلیل اصلی کاربران برای استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند. خانم‌ها بیشتر از آقایان از اینترنت برای ارتباط با خانواده و دوستان استفاده می‌کنند. در مقابل، مردان برای دنبال کردن اخبار، گوش دادن به موسیقی، وقت‌گذرانی، کسب درآمد و بازی کردن بیشتر از زنان از اینترنت استفاده می‌کنند.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 2

جایگاه پیام‌رسان‌ها در میان مخاطبین؛ تلگرام انتخاب اول کاربران

تلگرام، پراستفاده‌ترین پیامرسان میان همهٔ کاربران است، ایتا و واتساپ نیز توسط بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان استفاده می‌شود. میزان استفاده از پیامرسان ایتا در میان کاربران نسل X بیشتر است. برای نسل Z پیامرسان واتساپ بعد از تلگرام در جایگاه دوم و روبیکا در جایگاه سوم قرار دارد.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 3

جایگاه سوپر-اپلیکیشن‌ها در میان کاربران

در نسل Z در این نظرسنجی بیشترین سهم استفاده از سوپر-اپلیکیشنها را در میان سایر گروه‌های سنی و در مقایسه با متوسط کل پاسخگویان دارد. سوپر-اپلیکیشن‌های اسنپ، ایرانسل من و روبیکا بیشترین اختلاف را از نظر میزان استفادهٔ بین نسلی دارند.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 4

خرید آنلاین در میان کاربران؛ کالاها و خدمات منتخب

به طور میانگین، خرید آنلاین پوشاک، بیشترین و خرید آنلاین جواهر، کمترین سهم را در میان خرید آنلاین کالاها و خدمات داشته است.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 5

مواجهه با تبلیغات برندها؛ نسل Z مخاطب اول شبکه‌های اجتماعی

به طور متوسط، پاسخ‌دهندگان بیشترین مواجهه با تبلیغات برندها را در تلویزیون و کمترین مواجهه را در بیلبوردها تجربه می‌کنند. اما هرکدام از نسل‌ها میزان مواجهه متفاوتی با رسانه‌ها دارند؛ نسل Z بیشتر در معرض شبکه‌های اجتماعی و نسل Y و X بیشتر در معرض تلویزیون قرار دارند. برای نسل X بیشتر مواجهه با تبلیغات، در تلویزیون است. برای نسل Y پس از تلویزیون، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در جایگاه دوم کانال‌های تبلیغات برندها قرار دارد. اینفلوئنسرها بیشترین مسیر انتقال تبلیغات برندها به نسل Z را تشکیل می‌دهند و نسل X کمترین تعامل را با اینفلوئنسرها دارند. در نسل X تعداد افراد کمتری به تبلیغات توجه می‌کنند. اما وقتی پای تبلیغات برای این گروه سنی در میان باشد پس از تلویزیون، گوگل، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مناسبترین راه است. بیلبوردها نیز برای جلب توجه نسل X کمترین سهم را می‌برند.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 6

باورپذیری تبلیغات برندها؛ بیلبوردها کمترین باور پذیری را در بین مخاطبین دارند

به طور متوسط، ۲۴٪ پاسخ‌دهندگان، تبلیغات در هیچکدام از رسانه‌ها را باورپذیر نمی‌دانند. دیگران، از بین رسانه‌های مختلف، تبلیغات تلویزیون را بیشتر از سایر رسانه‌ها باور می‌کنند و پس آن، گوگل، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و پیامک به ترتیب از نظر میزان باور پذیربودن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بیلبوردها کمترین امتیاز را از نظر باورپذیری دریافت کرده‌اند. هرکدام از نسل‌ها ارزیابی متفاوتی نسبت به میزان باورپذیری تبلیغات در رسانه‌های مختلف دارند: نسل Z بیشتر از سایر نسل‌ها تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را باورپذیر می‌داند. تبلیغات وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز برای نسل Y باورپذیرتر است.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 7

تبلیغات مربوط به مراقبت‌های شخصی و زیبایی، جراحی و درمان بیشترین حجم نمایش را در وب فارسی داشته‌اند.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 8

توزیع بودجهٔ تبلیغات در وب فارسی به تفکیک حوزهٔ فعالیت کسب‌وکارها

کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های خرده‌فروشی، ارز دیجیتال، خدمات تجاری و بانک، بیشتر از سایر حوزه‌های کسب‌وکاری برای تبلیغات خود در وب فارسی هزینه می‌کنند.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 9

نگاهی به اینستاگرام و تلگرام فارسی درسال ۱۴۰۲؛ رشد ۲۹ درصدی پست اینستاگرام در میان ایرانیان

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 10

نگاهی به اینستاگرام فارسی

نگاهی به تلگرام فارسی درسال ۱۴۰۲

نگاهی به تلگرام فارسی درسال ۱۴۰۲

میزان انتشار پست و بازدید در تلگرام فارسی در سال ۱۴۰۲ به وضعیت پایداری بازگشته است. این روند با آمارهای سال ۱۴۰۱ و به طور خاص در فصل پاییز که اینترنت در ایران با اختلال گسترده روبرو بود، تفاوت معناداری دارد.

بازاریابی دیجیتال در جهان؛ افزایش ۱۰ درصدی هزینه کل تبلغات

بازاریابی دیجیتال، روزبه‌روز در حال سهم‌گیری از بازاریابی سنتی است و استراتژی کسب‌وکارهای جهان به سمت اختصاص بودجۀ بیشتر برای بازاریابی دیجیتال رفته است.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 11

سهم کانال‌های دیجیتال و غیر دیجیتال در جهان تبلیغات؛ افزایش پیوسته تبلیغات دیجیتال

سهم راهکارهای تبلیغات دیجیتال در جهان به صورت پیوسته در حال افزایش است.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 12

مناطق مختلف جهان چه بودجه‌ای به تبلیغات دیجیتال اختصاص داده‌اند؟

اندازهٔ بازار تبلیغات دیجیتال در سراسر جهان در حال بزرگ شدن است. در سال ۲۰۲۳ اندازهٔ این بازار با ۱۰٪ رشد نسبت به سال ۲۰۲۲ از مرز ۶۳۸ میلیارد دلار عبور کرده است.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 13

پیشبینی می‌شود که بیشترین افزایش تخصیص بودجه به رسانه‌های دیجیتال در میان کسب‌وکارها، به تبلیغات در رسانه‌های خرده‌فروشی مربوط است. تبلیغات تلویزیونی و ویدئویی نیز کانال مطلوب کسب‌وکارها در سال ۲۰۲۴ است. تبلیغات دیجیتال محیطی، یکی از کانال‌های مورد توجه کسب‌وکارهای جهان برای اختصاص بودجه است؛ روندی که پیشبینی می شود در سال‌های آتی به ایران نیز برسد.

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی تبلیغات دیجیتال در ایران؛ گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 14

در صوردت تمایل به مطالعه نسخه کامل گزارش می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

هارمونی