دی ام برد
گزارش‌ها
دژینو «کارنامه تبلیغات آنلاین ایران» را منتشر کرد

تقلب در تبلیغات آنلاین ۶۶۶ میلیارد تومان از بودجه تبلیغاتی برندها را هدر داده است

الهه صالحی الهه صالحی
بهمن ۲۹, ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تقلب در تبلیغات آنلاین ۶۶۶ میلیارد تومان از بودجه تبلیغاتی برندها را هدر داده است

مجموعه دژینو دومین گزارش سالانه خود را ارائه کرد؛ دژینو در این گزارش که «کارنامه تبلیغات آنلاین ایران» نام دارد، به تقلب و پرفرمنس در تبلیغات آنلاین ایران پرداخته است. دژینو در این گزارش اشاره کرده است که تقلب در تبلیغات آنلاین ۶۶۶ میلیارد تومان بودجه تبلیغاتی را هدر داده است.

به گزارش دی ام برد، دژینو در بخش اول این گزارش اشاره کرده است که بیشتر از ۴۰۰۰ وب‌سایت منتشرکننده تبلیغات در یک سال گذشته در اکوسیسم تبلیغات آنلاین ایران فعالیت داشته‌اند و این ناشران در مجموع بیشتر از ۹۰۰ میلیارد بار تبلیغات  کسب‌وکارها را نمایش‌ داده‌اند.

نسخه کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید.

هدر رفت ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه تبلیغاتی

دژینو در فصل دوم این گزارش به تقلب در تبلیغات آنلاین پرداخته است و با اعلام اینکه در یک سال گذشته ۱۵.۵ درصد از هزینه‌های تبلیغات آنلاین دنیا (عددی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار) به دلیل وجود تبلیغات هدر رفته است. این گزارش در ادامه به میزان سشن‌های تقلبی در هریک از شبکه‌های اجتماعی پرداخته است که براساس آمار آن حدود ۷۴ درصد از سشن‌هایی با مبدا تیک‌تاک تقلبی بوده‌اند. ایکس، فیس‌بوک و لینکدین با به ترتیب ۶۱درصد، ۵۷ درصد و ۴۸ درصد سشن تقلبی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

تقلب در تبلیغات ۶۶۶ میلیارد تومان را هدر داده است

براساس این آمار میزان سشن تقلبی در گوگل‌ادز بیشتر از ادنتورک‌های ایرانی بوده است و در بین انواع مختلف تبلیغات گوگل‌ادز، دیسپلی ادز با ۲۸.۳درصد سشن تقلبی، بیشترین میزان تقلب را داشته است.

این گزارش در ادامه به امار تقلب در تبلیغات آنلاین ایران پرداخته و اشاره کرده است که ۲۶.۶ درصد از سشن‌های تبلیغاتی کسب‌وکارهای ایرانی در سال گذشته تقلبی بوده است و بیشتر از ۶۶۶ میلیارد تومان از بودجه تبلیغات آنلاین کسب‌وکارها به همین دلیل هدر رفته است.

تبلیغات بنری، رکورددار بیشترین تقلب

آمارهای گزارش دژینو نشان می‌دهد که در بین مدیوم‌های مختلف تبلیغاتی، بیشترین نسبت سشن تقلبی به کل سشن‌های دریافتی در بین تمامی مدیوم‌های تبلیغاتی متعلق با ۳۱.۶ درصد تقلب به تبلیغات بنری تعلق داشته است و تبلیغات درون اپ و همسان با ۲۷.۵ درصد سشن تقلبی و تبلیغات پوش نوتیفیکشن با ۲۷ درصد سشن تقلبی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

دسته‌بندی درسی و آموزشی، پرتقلب‌ترین ناشران

این گزارش همچنین اشاره کرده است که منتشرکنندگان تبلیغات در دسته‌بندی محتوای درسی و آموزشی با متوسط ۳۱.۸ درصد سشن تقلبی، عنوان پرتقلب‌ترین منتشرکنندگان را در یک سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند و ناشران «توریستی، گردشگری و مسافرت» نیز با ۱۸.۴ درصد سشن تقلبی، کم‌تقلب‌ترین دسته محتوایی بوده‌اند.

در یک سال گذشته تنها ۳ درصد از سشن‌ها در دنیا تبدیل شده‌اند

این گزارش در فصل سوم خود به پرفرمنس در تبلیغات آنلاین پرداخته است و آمارهای این بخش نشان می‌دهد که ۳ درصد از کل سشن‌های تبلیغاتی کسب‌وکارهای دنیا در فضای تجارت الکترونیک در سال گذشته تبدیل شده‌اند. البته این نرخ در صنایع مختلف متفاوت بوده است. در صنایع غذایی ۷.۹ درصد، در شرکت‌های B2B حدود ۴.۵ درصد و در خرده‌فروشی‌های آنلاین ۱.۷ درصد از سشن‌های تبلیغاتی تبدیل شده‌اند.

در یک سال گذشته در ایران نیز ۱۹.۹ درصد از کل سشن‌های تبلیغاتی انگیجدسشن بوده‌اند و ۲.۳ درصد از آنها سشن HQ(high quality) بوده‌اند.

تقلب در تبلیغات آنلاین ۶۶۶ میلیارد تومان از بودجه تبلیغاتی برندها را هدر داده است 1

کدام کانال‌ها بیشتری پرفرمنس را داشته‌اند؟

این گزارش در جایی دیگر به این موضوع پرداخته است که کدام کانال‌ها بیشترین پرفرمنس را برای تبلیغ‌کنندگان ایجاد کرده‌اند و براساس آن، از بین کانال‌های تبلیغاتی، ارتباط با مشتری و شبکه‌های اجتماعی بیشترین امتیاز را دربین متریک‌های پرفرمنسی کسب کرده‌اند.

از سوی دیگر،کانال‌های ارتباط با مشتری ECRM، شبکه‌های اجتماعی و ریفرال بیشترین پرفرمنس را در تبلیغات آنلاین داشته‌اند.

براساس آمارهای دژینو، کانال شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با مشتری نیز در اکثر صنایع بیشترین انگیجدسشن را به ارمغان آورده‌اند.

تقلب در تبلیغات آنلاین ۶۶۶ میلیارد تومان از بودجه تبلیغاتی برندها را هدر داده است 2

تپسل و اسمارتک بیشترین پرفرمنس را برای تبلیغ‌کنندگان داشته‌اند

دژینو در بخش دیگری اشاره کرده است که در بین انواع مختلف تبلیغات آنلاین، ریتارگتینگ، بنرثابت و همسان بهترین متریک‌های پرفرمنسی را داشته‌اند. این گزارش در این بخش به عملکرد ادنتورک‌های داخلی در زمینه پرفرمنس نیز پرداخته است که براساس آن اسمارتک در سشن دیوریشن، تپسل در انگیجدسشن و سشن HQ بهترین عملکرد را داشته‌اند.

تقلب در تبلیغات آنلاین ۶۶۶ میلیارد تومان از بودجه تبلیغاتی برندها را هدر داده است 3

کسب‌وکارهای صنعت پوشاک، زیورآلات، مدوزیبایی و خرده‌فروشی به ترتیب با ۸۰درصد و ۵۶درصد انگیجدسشن از مدیوم ریتارگتینگ، بهترین وضعیت را در این متریک داشته‌اند. همچنین مدیوم ویدیو با ۱۷.۸درصد سشن HQ در کمپین‌های تبلیغاتی صنعت پوشاک، زیورآلات، مد و زیبایی بهترین پرفرمنس را از خود نشان داده است.

تقلب در تبلیغات آنلاین ۶۶۶ میلیارد تومان از بودجه تبلیغاتی برندها را هدر داده است 4

براساس اعلام شرکت‌کنندگان: صرف ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه در تبلیغات آنلاین

دژینو در فصل چهارم این گزارش به نتایج پژوهش آماری‌ای پرداخته که در میان فعالان حوزه تبلیغات انجام شده است. افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که روی هم رفته در سال گذشته به طور تقریبی ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه صرف تبلیغات آنلاین خود کرده‌اند. این رقم چیزی در حدود ۱۹ درصد از کل سایز بازار تبلیغات آنلاین در ایران است.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، بنری، همسان و گوگل ادز پرطرفدارترین کانال‌های تبلیغاتی در میان پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه بوده است که در میان آنها، شبکه‌های اجتماعی به عنوان محبوب‌ترین رسانه در صدر قرار گرفته است.

۶۶ درصد به کمپین‌های گوگل‌ادز امتیاز بالا دادند

این نظرسنجی در بخش دیگری نظر شرکت‌کنندگان را در رابطه با هر مدیوم تجمیع کرده است که براساس آن ۶۶ درصد از شرکت‌کنندگان به کمپین‌های گوگل ادز امتیاز بالای ۴ داده‌اند.

تقلب در تبلیغات آنلاین ۶۶۶ میلیارد تومان از بودجه تبلیغاتی برندها را هدر داده است 5

نتایج ضعیف نسبت به هزینه؛ اصلی‌ترین دلیل نارضایتی

نتایج ضعیف نسبت به هزینه را پرتکرارترین عامل عدم رضایت شرکت‌کنندگان نسبت به هریک از کانال‌های تبلیغاتی بود. درواقع از بین ۸ کانال بررسی شده در این نظرسنجی، در ۵ کانال، نتایج ضعیف نسبت به هزینه، مهم‌ترین دلیل نارضایتی بوده است.  

تقلب در تبلیغات آنلاین ۶۶۶ میلیارد تومان از بودجه تبلیغاتی برندها را هدر داده است 6

شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، یکانت، تپسل و صباویژن پراستفاده‌ترین ادنتورک‌های داخلی دانسته‌اند و براساس پاسخ‌های انها، ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان در سال گذشته از خدمات یکتانت، ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان از خدمات تپسل و ۱۵ درصد از خدمات صباویژن استفاده کرده‌اند. با این‌حال میزان رضایت پاسخ‌دهندگان از دو ادنتورک بزرگ یعنی یکتانت و تپسل به ترتیب ۲.۹۲۹ و ۲.۹۲۵ از ۵ بوده است و در بخش رضایت از خدمات، اسمارتک با امتیاز ۳.۸ از ۵ صدرنشین است و این درحالی‌ است که تنها ۴ درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی از خدمات این مجموعه استفاده کرده بودند.

این گزارش در بخشی دیگر به دلایل نارضایتی شرکت‌کنندگان از هر ادنتورک پرداخته است و در یک جمع‌بندی اعلام کرده است که از بین ۹ ادنتورکم بررسی شده در این نظرسنجی در ۸ دسته «اثربخشی پایین خدمات» مهم‌ترین عامل نارضایتی تبلیغ‌دهندگان بوده است.

نسخه کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید.

افراک
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات
افراک