پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
رپورتاژ

جذب مشتری عرب، بررسی 0 تا 100 انواع روش ها + نکات مهم

شقایق پرورش شقایق پرورش
7 آذر 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جذب مشتری عرب، بررسی 0 تا 100 انواع روش ها + نکات مهم

کشورهای عربی خاورمیانه نزدیک به 250 میلیون نفر جمعیت دارند و یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا هستند. به همین خاطر کسب و کارهای زیادی علاقه‌ دارند تا در این کشورها حضور فعال داشته باشند؛ اما برای حضور در این کشورها و جذب مشتری عرب باید با استراتژی‌های بازاریابی در کشورهای عربی آشنا باشید. در این مقاله درباره نکات بازاریابی در کشورهای عربی و تبلیغات در این کشورها صحبت می‌کنیم.

برای جذب مشتری عرب چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید در کشورهای عربی وارد بازارهای مختلف شوید، باید نکاتی را درباره مردم این کشورها و آداب و رسومشان بدانید. همچنین لازم است درباره راهکارهایی که می‌توانید با آن‌ها تعامل داشته باشید هم اطلاعات بیشتری کسب کنید. در ادامه با جزئیات بیشتری این موارد را بررسی می‌کنیم.

1.جمعیت شناسی کشورهای عربیبه گفته ادزینو

بیش از نیمی از جمعیت کشورهای عربی را افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند. این نسل جوان، به طور فزاینده‌ای از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در دنیای تبلیغات، افراد زیر 30 سال را به‌عنوان مخاطبان فعال می‌شناسند. در نتیجه اگر قصد تاثیرگذاری در کشورهای عربی را داشته باشید، باید به سراغ نسل جوان و افراد زیر 30 سال بروید.
نکته دیگری که از این پاراگراف بالا می‌توان فهمید، این است که برای ورود به بازارهای عربی بهتر است سراغ محصولات یا خدماتی بروید که مورد توجه جوانان باشد.

2.میزان نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در کشورهای عربی

یکی از راهکارهای مطمئن برای جذب مشتری عرب، حضور در شبکه‌های اجتماعی است. برای اینکه قدرت نفوذ اینترنت در کشورهای عرب‌زبان را بدانید، گزارش زیر را از سایت شعوبا بخوانید:
۹۹٪ درصد جمعیت امارات متحده عربی و ۶۸ ٪ جمعیت عربستان سعودی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. عربستان سعودی بالاترین رشد سالانه کاربران شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دارد که شاخص آن بین سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حدود ۳۲٪ است. نظرسنجی‌ها همچنین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در ترکیه ۶۳٪، در مصر ۴۰٪ و در مراکش را ۴۷٪ عنوان کرده‌اند.

3.قدرت خرید مردم در کشورهای عربی

قدرت خرید مردم در بین عرب‌زبان‌ها کشور به کشور متفاوت است. برای اینکه مقایسه صحیحی از میزان درآمد مردم داشته باشید، اعداد زیر را از آخرین گزارش بانک جهانی استخراج کرده‌ایم. در این گزارش سرانه درآمد کشورهای عربی ذکر شده است:
سرانه درآمد کشورهای عربی دلار
قطر 82 هزار دلار
امارات 51 هزار دلار
عربستان 32 هزار دلار
کویت 32 هزار دلار
بحرین 28 هزار دلار
عمان 21 هزار دلار
عراق 6 هزار دلار
لیبی 6 هزار دلار
الجزایر 5 هزار دلار
اردن 5 هزار دلار
مراکش 4 هزار دلار
مصر 4 هزار دلار

براساس اطلاعات جدول بالا می‌توان نتیجه گرفت که برای جذب مشتری عرب بهتر است روی کشورهای قطر، امارات، عربستان، کویت، بحرین و عمان تمرکز کنید؛ زیرا سرانه درآمد این کشورها اختلاف شگفت‌انگیزی با 6 کشور بعدی دارند. برای اینکه مقایسه صحیح‌تری هم درباره میزان سرانه هر کشور داشته باشید، ذکر کنیم که سرانه درآمد ایران 5 هزار دلار است. یعنی حدود یک چهارم عمان و حتی پایین‌تر از عراق و لیبی.

4. فرهنگ و رسوم کشورهای عربی

فرهنگ و رسوم کشورهای عربی ارتباط تنگاتنگی با مذهب دارد. این کشورها به‌واسطهٔ مذهب دارای اشتراکات زیادی هستند. از طرفی هم همچنان می‌توانید آثاری از برخی روابط قبیله‌ای را بین مردم کشورهای عربی ببینید. این موارد مهم‌ترین نکاتی است که در بحث فرهنگ باید به آن‌ توجه کنید.
البته در سال‌های اخیر جمعیت جوان شده کشورهای عربی باعث شده‌اند تا فرهنگ این کشورها نیز دستخوش تغییرات گسترده‌ای شود. برای مثال تا همین چند سال پیش رانندگی زنان در کشور عربستان محدودیت‌های زیادی داشت؛ یا قوانین سختی برای آزادی‌های زنان اجرا می‌شد. مواردی که این روزها خیلی کم‌رنگ شده‌اند. این تغییرات باعث شده تا شرکت‌های بین‌المللی و اروپاییان هم علاقه زیادی داشته باشند تا قدم به حوزه خلیج‌فارس بگذارند. نکته‌ای که اگرچه باعث رونق بخشیدن به بازار کشورهای عربی شده، اما رقابت را نیز سخت کرده است.
تبلیغات برای جذب مشتری عرب

1.تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

آمار حضور مردم کشورهای عربی در شبکه‌های اجتماعی را بالاتر آوردیم. با این حساب می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی باید مرکز اصلی تبلیغات برای جذب مشتری عرب باشد.
اگر به اینفلوئنسرهای کشورهای عربی هم دسترسی ندارید، می‌توانید به شیوه‌های دیگری تبلیغ در کشورهای عربی را پیش ببرید. برای مثال فیسبوک، اینستاگرام و توییتر خودشان هم خدمات مستقلی برای تبلیغات ارائه می‌دهند. به این شکل می‌توانید بدون واسطه تبلیغات جذب مشتری خود را منتشر کنید. مزیت این سبک از تبلیغات، دسترسی به پنل تبلیغاتی در این پلتفرم‌ها است؛ تمامی داده‌های کمپین و آمارهای تحلیلی مربوط به آن را می‌توانید در این پنل‌ها مشاهده کنید.

2.تبلیغ در صفحه نتایج گوگل

اگر وب‌سایت دارید و برای محصول یا خدمات خاصی در جستجوی مشتری هستید، بهترین راهکار برای شما رفتن به سراغ تبلیغات گوگل ادز است. در تبلیغات گوگل ادز می‌توانید به‌صورت دستی لوکیشن تبلیغات را انتخاب کنید. برای مثال لوکیشن انتخابی‌تان می‌تواند امارات یا عربستان باشد.

نکته دیگر اینکه اساس تبلیغات گوگل ادز کلمات کلیدی است. در نتیجه برای تبلیغ در گوگل ادز باید ببینید مردم کشورهای عربی اگر دنبال محصول یا خدمات شما باشند، از چه عبارت‌هایی در جستجوهای خود استفاده می‌کنند. سپس همین عبارت‌ها را انتخاب کرده، شارژ حساب گوگل ادز را انجام داده و روی آن‌ها یک کمپین تبلیغاتی ببندید. اگر در زمینه تحقیق کلمات کلیدی و اجرای تبلیغات گوگل ادز تخصص لازم ندارید، نگران نباشید. می‌توانید مدیریت اکانت گوگل ادزتان را به کارشناسان ادزینو بسپارید.

3.اجرای تبلیغات بنری در کشورهای عربی

اگرچه تبلیغات آنلاین جایگاه ویژه‌ای در کشورهای عربی دارد، اما همچنان نباید تبلیغات بنری را نیز فراموش کرد. البته در کشورهای عربی می‌توانید سراغ اجاره بیلبوردهای دیجیتال هم بروید. بیلبوردهایی که امکان نمایش ویدئو و انیمیشن‌های تبلیغاتی را دارند و میزان اثرگذاری تبلیغات بنری را افزایش می‌دهند.

4. تبلیغات کلیکی در کشورهای عربی

راهکار بعدی برای جذب مشتری عرب، رفتن به سراغ تبلیغات کلیکی است. این سبک از تبلیغات را احتمالاً در ایران با یکتانت و تپسل می‌شناسید. در کشورهای عربی هم پلتفرم‌های زیادی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. برای مثال در امارات می‌توانید از پلتفرم‌های Taboola و Criteo استفاده کنید.
اما اگر در جستجوی پلتفرم جهانی‌تری برای تبلیغات کلیکی هستید، پیشنهاد ما استفاده از تبلیغات بنری گوگل ادز است. گوگل با بیش از 35 میلیون سایت و اپلیکیشن در زمینه تبلیغات کلیکی همکاری می‌کند. این سایت و اپلیکیشن‌ها اصطلاحاً شبکه نمایش گوگل یا Google Display Network خوانده می‌شوند.

5.تبلیغات اپلیکیشنی در کشورهای عربی

به گفته سایت ادزینو:
این تبلیغات معمولاً در سرویس‌هایی مثل گوگل پلی و اپ استور نمایش داده می‌شوند. البته امکان تبلیغ در داخل اپلیکیشن‌های نصب شده نیز وجود دارد. خوشبختانه تبلیغات در گوگل پلی یکی دیگر از سرویس‌های تبلیغاتی گوگل ادز است. اگر قصد دارید به سراغ این سبک از تبلیغات بروید، می‌توانید مستقیماً از طریق گوگل ادز اقدام به راه‌اندازی کمپین خود کنید.
سخن آخر
جذب مشتری عرب و حضور در بازار کشورهای عربی سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاصی دارد. قبل از اینکه سراغ بازارهای عربی بروید، باید جنس مخاطب را در این کشورها بشناسید. همچنین لازم است با ابزارها و پلتفرم‌های تبلیغاتی این کشورها نیز آشنا باشید. با دانستن این موارد می‌توانید آگاهانه‌تر سراغ تبلیغات در کشورهای عربی بروید و ریسک فعالیت در این بازارها را کمتر کنید. اگر سوال دیگری درباره بازاریابی در کشورهای عربی دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
شقایق پرورش
شقایق پرورش
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

هارمونی