50 درصد از سهم ایکامرس ایران در دستان دیجیکالا: گزارش روم کلابهاوس
فهرست مطلب
به گزارش دیام برد، در روز یکشنبه 21 تیرماه 1401، گزارش سالانه 1400 گروه دیجیکالا در یک روم کلابهاوس مورد بررسی قرار گرفت. هادی مرادی سردبیر رسانه دیام برد و حسن قلیچخانی از اعضای تیم دیام برد میزبان امیرحسن موسوی مدیر ارشد ارتباطات دیجیکالا و امیر پاشا معاون بازاریابی دیجیکالا در این روم گفتوگو بودند. در ادامه، نکات مهم این گفتوگو پیرامون گزارش سال 1400 دیجیکالا را خواهید خواند.
دیجیکالا این گزارش را در خرداد 1401 منتشر کرد و در آن، به صورت مخصوص بر کسبوکارهای بومی-محلی تمرکز داشت. گفتوگو در این روم کلابهاوس با سوال در خصوص سهم دیجیکالا از بازار خردهفروشی ایران شروع شد و این مسئله که بازیگران این حوزه و سهمشان چگونه تخمین زده شده است. امیر پاشا معاون بازاریابی دیجیکالا گفت: «ما از سالها پیش تلاش میکردیم بر اساس دادههای موجود تخمینی از سهم دیجیکالا داشته باشیم و کارهایی هم در این راستا میکردیم. پس از اینکه امسال گزارش تکراسا منتشر شد، کمی اعتمادمان به این تخمین بیشتر شد و روی آن حساب کردیم. 4 درصد از کل بازار خردهفروشی ایران، بازار آنلاین است و طبق این تخمینها، 2 درصد از این 4 درصد، سهم دیجیکالاست. 2 درصد دیگر سوشال ایکامرس است.»
نیمی از ایکامرس در دستان دیجیکالا
امیر پاشا در خصوص تغییرات اخیر جهان و تاثیرش بر بازار خردهفروشی گفت: «پاندمی کرونا رفتار خرید آنلاین کاربر را تغییر داد و این تغییرات هماکنون هم ادامه دارد. 2 عامل وجود دارند که ایکامرس ایران را به شکل عجیبی رشد خواهند داد؛ اولی شفافیت (در خصوص کالاها) و دومی سرمایهگذاری گستردهتر بر روی ایکامرس ایران. این دو در پی هم اتفاق خواهند افتاد. با اضافه شدن این دو عامل به ایکامرس ایران، ممکن است بازار Etails (خردهفروشی اینترنتی) نسبت به Retails (خردهفروشی) به 6 تا 8 درصد رشد کند.
در خصوص این دو عامل مثال خوب موبایل وجود دارد. ما در موبایل، بازار شفافتری داریم و رقم سهم دیجیکالا هم نسبت به سهم کل در موبایل خیلی بالاتر است.»
طبق گفته علی علوی، هد ادسرویس دیجیکالا، دیجیکالا 15 درصد از کل تبلیغات دیجیتال ایران سهم دارد. او در این خصوص گفت: «سرویسهای تبلیغاتی در دیجیکالا به دو شاخه تقسیم میشوند: شاخه تبلیغات سنتی که به صورت دیسیپلی و بنرهای هوم پیج دیجیکالا ارائه میشود و به صورت دستی صورت میگیرد، و بخش دیگر، که ادتک است. ادتک بیشتر شامل سرچ ادز، سرویسهای CRMبیس، پوش نوتیفیکیشن و ایمیل و پیامک، تبلیغات در صفحات شگفتانگیز دیجیکالا و مواردی از این دست است که در پنل سلرها هست. ادتک تا سال 98 با نام «ادرو» در حال فعالیت بود و بعد از سال 98، با دیجیکالا ادغام شد.»
2000 میلیارد تومان؛ حجم بازار تبلیغات دیجیتال ایران
علی علوی در خصوص تبلیغات دیجیتال ادامه داد: «حجم بازار تبلیغات دیجیتال ایران حدود 1500 تا 2000 میلیارد تومان است که از این بازار، دیجیکالا ۱۵ درصد سهم دارد؛ یعنی به عبارتی، دیجیکالا در سال ۱۴۰۰، ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد از طریق تبلیغات برای سلرها روی پلتفرم دیجیکالا داشته است.»
امیر پاشا همین بحث را با تمرکز بر سگمنت و شاخه تبلیغات ادامه داد: «چیزی نزدیک به 40 درصد از بودجه بازاریابی دیجیکالا، خرج پرفورمنس و تبلیغات پرفورمنس مارکتینگی میشود. نیمی از این 40 درصد به افیلیت اختصاص مییابد و باقی، برای موبایل مارکتینگ، مارکتینگ آتومیشن، سئو و SEM میماند. مزایدههای شگفتانگیز دیجیکالا هم یکی از روشهای جالب تبلیغات برای فروشندگان است. در سال ۱۴۰۱ بیش از 2000 فروشنده از سرویس مزایدهای شگفتانگیز استفاده کردهاند که مبتنی بر یک بازه زمانی کوتاه در برنامه بالا میرود.»
امیرحسن موسوی نیز در خصوص کانال توییتر دیجیکالا توضیح داد: «توییتر یه کانال استراتژیک برای ماست و فرهنگ پاسخگویی ما را تقویت و نمایان میکند. توییتر خیلی پلتفرم مناسبی برای کمپینهای فروش نیست، بلکه جایی برای بروز خلاقیت و ایجاد موج یا سوار شدن به موقع بر موجهاست. فکر میکنم اکانت توییتر دیجیکالا پرفالوئرترین اکانت بیزنسی ایران است و در آن تلاش میشود که به هر نظر و کامنت، یک پاسخ شخصیسازیشده ارسال شود. درواقع ما برای این کار یک تیم داریم.»
در این روم از امیر پاشا در خصوص شاخص توصیهکنندگان (NPS) نیز سوال پرسیده شد و او در پاسخ گفت: «میزان NPS اعلامی در گزارش دیجیکالا 45 درصد بود. هدف ما برای سال جدید رسیدن به 60 درصد در این شاخص است. در جهان و در میان کسبوکارهای بزرگ این میزان 60 تا 70 درصد است و در میان فروشندگان ما 45 تا 50 است. هدف سال 1400 ما رسیدن به 45 درصد بود و پله بعدی برایمان، 60 درصد است.»
از نکات جالب توجه مطرحشده در روم دیام برد، اشاره به اهمیت تولید محتوا و مخصوصا محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) است. طبق گفته افراد حاضر در روم نرخ رد نظرات از 20 درصد 3 سال پیش، به کمتر از 6 درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است و کاربران دیجیکالا نیز کمکم به این فرهنگ واقف شدهاند و نظرات کالاها کمک عمدهای به آنها در خرید میکند.
اهداف انتشار گزارش سال
امیرحسن موسوی در خصوص انتشار این گزارش گفت: «هر شرکت یا سازمانی که به بخش بزرگی از دادههای مردم دسترسی دارد، موظف است چنین گزارشی را با محور شفافیت منتشر کند. ما در انتشار این نوع گزارشها پیشرو بودیم و حتی گزارشهای تخصصیای نیز مثلا در زمینه موضوع «منابع انسانی» یا «کتاب» داشتهایم. گزارش سالانه و فرهنگ انتشار داده دارد بیشتر بین کسبوکار رواج پیدا میکند و این برای ما خوشحالکننده است. هدف اولیه ما از انتشار چنین گزارشهایی، ادای مسئولیت اجتماعی و ایجاد همین شفافیت است.»
محمد زرینصدف به نمایندگی از بخش «مگنت» دیجیکالا، مدیر باشگاه مشتریان و برخی از اعضای تیم تولید محتوای سوشال دیجیکالا هم در روم بودند و به برخی از سوالات پاسخ دادند. شما میتوانید با ورود به این لینک، گفتوگو را به صورت کامل گوش دهید.
خوب بود عالی