سنجاب
یادداشت‌های متخصصین

سوپر بول ۲۰۲۵: فینال رکوردشکنی تبلیغات با حضور ستارگان سینما و ورزش؛ یادداشتی به قلم مرتضی محسن‌پور متخصص رسانه و روابط‌عمومی

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
فروردین ۱۱, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سوپر بول ۲۰۲۵: فینال رکوردشکنی تبلیغات با حضور ستارگان سینما و ورزش؛ یادداشتی به قلم مرتضی محسن‌پور متخصص رسانه و روابط‌عمومی

فینال جذاب مسابقات سوپر بول، امسال هم شاهد رکوردشکنی در حوزه تبلیغات بود؛ مسابقه پایانی سوپر بول نقطه عطفی در دنیای تبلیغات ورزشی به شمار می‌آید؛ جایی که برندهای بزرگ بین‌المللی جدیدترین کمپین‌ها، تبلیغات پرهزینه و پرستاره خود را به نمایش گذاشتند و این رویداد را به صحنه رکوردشکنی تبدیل کردند.

رکوردشکنی در هزینه‌های تبلیغات

در حالی که مسابقه فینال سوپر بول به نوبه خود از جذابیت و هیجان بسیار زیادی برخوردار بود،‌ تبلیغاتی که در طول برگزاری این رویداد به نمایش درآمد، اعداد و ارقام جدیدی را در دنیای تبلیغات ثبت کرد. امسال هزینه پخش یک تبلیغ ۳۰ ثانیه‌ای در طول مسابقه فینال به مبلغ حیرت‌انگیز ۸ میلیون دلار رسید!

این رقم افزایش قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرد، در حالی که سال گذشته هزینه پخش یک تبلیغ ۳۰ ثانیه‌ای ۷ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۳ این رقم ۶ و نیم میلیون دلار بود.

این افزایش مداوم در هزینه‌ها نشان‌دهنده تقاضای روزافزون برای تبلیغات در این رقابت پرهیجان و پربیننده است. سوپر بول ۲۰۲۵ تنها در ایالات متحده بیش از ۱۱۵ میلیون بیننده تلویزیونی داشت و آن را به یکی از بزرگترین رویدادهای تلویزیونی یک روزه در طول تاریخ تبدیل کرد. برندهای بزرگ نیز از این فرصت استثنایی برای نمایش آخرین محصولات، ابتکارات و کمپین‌های خود نهایت استفاده را بردند و حاضر به پرداخت این ارقام کلان شدند. در این میان برندهایی همچون Uber، OpenAI، NIKE  به خاطر کمپین‌های نوآورانه و تبلیغات پرهزینه خود برجسته شدند.

در ادامه نگاهی داریم به برخی برندهایی که در جریان برگزاری مهمترین رویداد ورزشی آمریکا تبلیغات تلویزیونی داشتند.

ایمیل غافلگیرانه یاهو و بیل موری

یاهو امسال با حضور یکی از بازیگران سرشناس هالیوود پا به عرصه سوپر بول گذاشت. در این تبلیغ تلویزیونی بیل موری ظاهرا ایمیل خود را فاش می‌‌کند و اگر به آن آدرس، ایمیلی بزنید یک پاسخ طولانی خودکار از سوی یاهو دریافت خواهید کرد.

در این پاسخ آمده است: «حتماً فکر می‌کنی، بیل موری وسط بازی چه می‌کند؟ آیا ورشکسته شده؟ مشکلات قمار؟ طلاق بد؟ واکنش، قابل درک است، اما این صرفاً یک فروش بزرگ نیست. در آینه‌ من یک سگ هم هست! یک سگ واقعی جایی که صورتم باید باشد و همیشه بوده است.»

او همچنین از مردم می‌خواهد نظر خود را در مورد اینکه چرا موری وقتی به آینه نگاه می‌کند یک سگ می‌بیند، ارسال کنند.

تبلیغ احساسی فایزر

شرکت داروسازی فایزر با یک تبلیغ احساسی در دیدار فینال سوپر بول حضور یافت. در این تبلیغ ۶۰ ثانیه‌ای کودکی مبتلا به سرطان در حال مبارزه مانند یک قهرمان بوکس به تصویر کشیده شده است. این تبلیغ با آهنگ معروف “Mama Said Knock You Out”  از ال ال کول جی همراه شده و در این روایت، کودک پس از پایان درمان، زنگ نمادین بهبودی را به صدا درمی‌آورد و با استقبال پرشور از بیمارستان خارج می‌شود. او در یک جشن خیابانی با مردم حاضر در رژه همراه می‌شود و در سکانسی الهام‌گرفته از فیلم راکی از پله‌ها بالا می‌رود تا در نهایت به آغوش والدین خود در خانه بازگردد.

تبلیغ Bosch با حضور آنتونیو باندارس

آنتونیو باندارس در تبلیغات برند بوش به یکی از قهرمانان اسبق WWE کمک می‌کند تا در یک ظرف خیارشور را باز کند! اما اینکه باز کردن در یک ظرف خیارشور چه ربطی به برند بوش دارد،‌ احتمالا به تاریخی که این برند در تبلیغ خود درج کرده بازمی‌گردد.

این تبلیغ همچنین ادای احترامی به اسطوره کشتی کج، رندی سوج است که در سال 2011 درگذشت.

اولین حضور تبلیغاتی بوش در سوپر بول با ترکیبی از جذابیت، نوستالژی و طنز یکی از تبلیغات جذاب این رویداد بود.

متیو مک‌کانهی و Salesforce

در تبلیغی برای پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت Salesforce به نام  Agentforce، متیو مک‌کانهی بازیگر سرشناس سینمای جهان در حال صرف غذا در فضای باز نشان داده می‌شود، در حالی که باران او را خیس کرده است.

او در این تبلیغ می‌گوید: اپلیکیشن رزرو من Agentforce نداشت، پس عامل هوش مصنوعی نمی‌دانست که رزروهایم را به داخل منتقل کند.

این تبلیغ جالب که از حضور دیگر ستاره‌های سینمای جهان بهره می‌برد از جمله فیلم‌های تبلیغاتی مورد توجه امسال بود.

سه کریس در تبلیغ عینک‌های هوشمند!

کریس پرت، کریس همسورث و کریس جنر در تبلیغی برای عینک‌های هوشمند Ray-Ban مبتنی بر هوش مصنوعی شرکتMeta  حضور یافتند.

سوپر بول امسال نگاهی ویژه به ستاره‌های فیلم‌های مارول داشت و متا با همکاری ری-بن با انتخاب کریس پرت و کریس همسورث این اتفاق را رقم زد. هر دو بازیگر با عینک‌های هوشمند در یک گالری هنری خانگی ظاهر می‌شوند و به آثار هنری نگاه می‌کنند.

در یکی از لحظات جذاب آگهی، کریس همسورث یک موز ۶.۲ میلیون دلاری که به عنوان اثر هنری به نمایش گذاشته شده را می‌خورد، در حالی که شوخی‌های بامزه‌ای میان دو ستاره سابق دنیای مارول رد و بدل می‌شود.

این کمپین به معرفی عینک‌های هوشمندRay-Ban Meta  می‌پردازد. این تبلیغ به موز حاشیه ساز و جنجالی چسبانده‌شده به دیوار از هنرمند ایتالیایی مائوریتزیو کاتلان نیز اشاره دارد؛ موزی که در نهایت در حراجی نیویورک به قیمت ۶ میلیون دلار به فروش رسید.

تبلیغ پرهزینهOpenAI

OpenAI  یکی از جنجالی‌ترین حضورها را در میان تبلیغ‌کنندگان سوپ ربول امسال داشت. این شرکت 14 میلیون دلار را برای ساخت یک تبلیغ 60 ثانیه‌ای در مورد ChatGPT هزینه کرد و محصول خود را در میان برخی از بهترین اختراعات جهان نشان داد.

مدیران این شرکت گفته‌اند، ‌تبلیغ تلویزیونی خود را طوری ساخته‌اند که حتی آنهایی که با ChatGPT آشنا نیستند نیز برایشان جذاب باشند.

این آگهی با شعار عصر هوش به معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی در تغییر زندگی روزمره پرداخته و تصویری امیدوارکننده از آینده‌ای ترسیم می‌کند که در آن انسان‌ها و فناوری در کنار هم برای پیشرفت جهان کار می‌کنند.

این تبلیغ بدون ستاره‌های سینمایی و جلوه‌های پر زرق‌وبرق، اما با لحنی الهام‌بخش سعی داشت نقش هوش مصنوعی را به عنوان ابزاری برای توانمندسازی مردم برجسته کند.

چیپس Lay’s با حضور کارگردان برند اسکار

تایکا وایتیتی، برنده جایزه اسکار کارگردانی تبلیغ لیز را در جریان مسابقه فینال سوپر بول بر عهده داشت. در این تبلیغ تلاش‌های دختر کودک یک کشاورز در ویسکانسین آمریکا برای کاشت یک سیب‌زمینی و محافظت از آن به نمایش کشیده شده است. مشارکت این دختر کوچک در برداشت محصول اهمیت سنت‌های خانوادگی و ارتباط بین زمین و محصول نهایی را برجسته می‌کند. این تبلیغ تصویری احساسی از پیوند میان خانواده، کشاورزی و برند لیز ترسیم را می‌کند.

این تبلیغ در فینال سوپر بول با تلاش‌های گسترده‌تر لیز برای برجسته کردن پایداری و حمایت از کشاورزان محلی همسو بود و تعهد این برند به جامعه و کیفیت را تقویت می‌کند.

Stella Artois حضور دیوید بکهام

تبلیغ برندStella Artois ، به جستجوی برادر دوقلوی گمشده دیوید بکهام می‌پردازد. حضور مت دیمون ستاره فیلم‌های هالیوودی در این تبلیغ نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. داستان اینطور پیش می‌رود که دیوید بکهام متوجه می‌شود برادر دوقلویی با همین نام دارد که توسط والدینش «دیگر دیوید» نامیده شده است. او به دیدار برادرش با بازی مت دیمون در آن سوی اقیانوس می‌رود و در کنار محصولStella Artois  با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

هر دو چهره مشهور حاضر در این تبلیغ، سابقه حضور در تبلیغات تلویزیونی و کمپین‌های سوپر بول را داشته‌اند.

Uber و توطئه فوتبالی

متیو مک‌کانهی یکی از پرکارترین ستاره‌های سینما در تبلیغات سوپر بول امسال بود.او در تبلیغ اوبر پس از خوردن بال‌های مرغ پر از انرژی می‌شود و استدلال می‌کند که فوتبال همیشه توطئه‌ای برای گرسنه کردن ما بوده است!

در کنار مک‌کانهی، چهره‌های مشهوری مانند مارثا استوارت، چالی XCX، گرتا گرویگ، کوین بیکن و شان ایوانز در تبلیغات مختلف این کمپین حضور داشتند.

Uber Eats نه تنها از قدرت چهره‌های مشهور استفاده کرده، بلکه با لحن بامزه و روایت‌های سرگرم‌کننده یکی از به‌یادماندنی‌ترین تبلیغات سوپر بول 2025 را رقم زده است.

در این تبلیغ، مک‌کانهی در صحنه‌ای کنار شان ایوانز بال مرغ می‌خورد و درباره نام‌گذاری تیم بوفالو بیلز صحبت می‌کند. در صحنه‌ای دیگر، همراه با مارثا استوارت و چالی XCX به این نکته اشاره می‌کند که بازی در ورزشگاهی برگزار می‌شود که به نام سالاد سزار نامگذاری شده است.

از نکات جذاب این کمپین، ارائه سالاد سزار مارثا استوارت و سالاد تن ماهی معروف مک‌کانهی در منوی Uber Eats  است.

عروسک‌بازی Booking.com

امسال و در جریان فینال سوپر بول عروسک‌های ماپت‌ در تبلیغBooking.com  حضور یافته‌اند و تماشاگران را دعوت می‌کنند تا با استفاده از این شرکت، اقامت خود را بسیار درست انتخاب کنند.

در این تبلیغ کرمیت قورباغه، میس پیگی و سایر ماپت‌ها به دنبال یافتن محل اقامت ایده‌آل برای تعطیلات خود می‌گردند؛ تبلیغی که اخیرا چندین قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی را برای کاربران معرفی کرده است.

نایک: قدرت از طریق ورزش

تبلیغ نایک در سوپر بول ۲۰۲۵ پیامی قوی درباره توانمندسازی به همراه داشت. این تبلیغ با حضور چندین ورزشکار حرفه‌ای و به نمایش گذاشتن داستان‌هایی از ورزشکاران کمتر دیده‌شده که چالش‌های مختلف را پشت سر گذاشته و در ورزش‌های خود موفق شده‌اند، پیام نایک را در مورد اهمیت ورزش برای همه منتقل کرد.

حضور لبرون جیمز و سرنا ویلیامز به وزن این تبلیغ افزود و پیام قدرت، استقامت و برابری در ورزش را تقویت کرد.

حضور فورد در تبلیغ جیپ

حضور هریسون فورد در تبلیغات شرکت جیپ، یکی از جذاب‌ترین‌های سوپربول امسال بود. این بازیگر آمریکایی که در آستانه ۸۳ سالگی قرار دارد و بیشتر او را برای ایفای نقش در سری فیلم‌های ایندیانا جونز می‌شناسیم، در تبلیغ شرکت خودروسازی جیپ به بیان مطالبی در مورد زندگی و ارزش‌های آن می‌پردازد و می‌گوید زندگی هیچ دفترچه راهنمایی ندارد. نکته جالب این تبلیغ آنجاست که گفته می‌شود یک «فورد» در تبلیغ برند جیپ حاضر شده است.

در حالی که هریسون فورد موضوعات فلسفی زندگی را بیان می‌کند، چندین مدل جیپ در حال رانندگی و آفرود به نمایش درمی‌آیند، از جمله مدلی که از کنار خودروی شاسی‌بلند فورد برونکو (رقیب جدید جیپ رانگلر) عبور می‌کند، درست زمانی که بازیگر درباره الهام‌بخشی به دیگران صحبت می‌کند.

اشاره دیگر در پایان تبلیغ توسط خود هریسون فورد مطرح می‌شود: چیزی را انتخاب کنید که شما را خوشحال می‌کند. دوستانم، خانواده‌ام و کارم، من را خوشحال می‌کنند. این جیپ هم من را خوشحال می‌کند، حتی با وجود اینکه نام من فورد است. این دفترچه راهنمای من است. بروید بیرون و داستان خودتان را بنویسید.

ناگفته در کنار برخی از برندهایی که در جریان برگزاری فینال سوپربول ۲۰۲۵ به آنها اشاره شد، بسیاری دیگر از برندها مانند گوگل،‌ داو، دیزنی پلاس،‌ دورسل، ‌یونیورسال و ‌تی‌موبایل نیز حضور داشتند و می‌توانید فیلم‌های مرتبط با تبلیغات این برندها را پیدا کنید.

به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

در حال بارگیری کپچا...