بررسی موردی کمپینهای دیزنی در فضای بازیهای آنلاین
فهرست مطلب
جذابیتهای بصری و تعاملی بودن محیطهای بازی، باعث شده است که شرکتهای فیلمسازی به همکاری مشترک با شرکتهای بازیسازی توجه بیشتری داشته باشند.
حتما شما هم بازیهایی که بر اساس فیلمهای معروف ساخته شدهاند و یا فیلمهایی که بر اساس بازیهای معروف ساخته شدهاند را دیدهاید، اما نکتهی قابل توجهی که وجود دارد این است که ارتباط بین سینما و بازی که هر دو در حیطه سرگرمی فعالیت دارند به همین جا ختم نمیشود. دیزنی یکی از شرکتهای فیلمسازی است که به تجربههای تازه در همکاری با بازیهای آنلاین علاقهمند است. همانطور که پیشتر از اجرای مجازی کنسرت آریانا گرانده در محیط بازی فورتنایت و تعامل حوزهی موسیقی و بازی صحبت کردیم، حال به بررسی دو نمونه از کمپینهای مارکتینگی دیزنی در محیط بازیها خواهیم پرداخت.
تبلیغ فیلم جدید دیزنی “ثور: دنیای تاریک” در محیط بازیهای فوتبال
در سال 2013، والت دیزنی فیلم جدید خود “ثور: دنیای تاریک” را با یک کمپین خلاق و پویا در محیط بازیها به کاربران معرفی کرد. این فیلم در ادامهی محصول پرطرفدار ثور (Thor) از هشتمین قسمت سینمای مارول بود.
یک هفته قبل از اکران عمومی فیلم با توجه به وسعت این ژانر و توانایی بیشتر آن برای جذب مخاطب، یک کمپین مارکتینگی در بازیهای فوتبالی محبوب برنامهریزی شد. محیط این بازیها، یک نسخه مجازی از زمین بازی فوتبال واقعی است که حتی تبلیغات حاشیهی زمین را در خود گنجانده است.
همانطور که در تصویر زیر میبینید، تبلیغات در سراسر استادیومهای فوتبال مجازی، روی تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین نمایش داده شد. تمام تبلیغات در محیطهایی قرار گرفت که کاربر انتظار دارد در یک بازی واقعی ببیند. قابلیت real time نمایش محتوا درون محیط بازی، آن را به یک کانال خلاقانه برای اینگونه کمپینهای مارکتینگی تبدیل کرده است.
رویداد معرفی سری جدید فیلم جنگ ستارگان در بازی فورتنایت
بازی فورتنایت به فضای تعاملی و کمپینهای خلاقانهاش معروف است. یکی از این کمپینها، همکاری مشترک دیزنی با اپیک گیمز برای رونمایی از تریلر فیلم جدید جنگ ستارگان “ظهور اسکار واکر” در دسامبر 2019 است.
قبلتر، فیلمهایی چون “جان ویک” و “انتقام جویان” به سبکهای مختلفی در بازی به کاربران معرفی شدهاند اما تفاوتی که این رویداد با رویدادهای قبلی داشت این بود که برای اولین بار یک شرکت فیلمسازی، تصاویری را به اشتراک گذاشت که در هیچ جای دیگری قابل مشاهده نبود .
در این رویداد بازیکنان با اطلاع رسانیهای قبلی، در یک زمان مشخص وارد بازی شده و همه در منطقهی مشخصی از بازی با نام «قرقرهی خطرناک» دور هم جمع شدند تا سخنرانی کارگردان این مجموعه یعنی “جی جی آبرامز” را دربارهی پیش نمایش فیلم تماشا کنند.
در طی برگزاری این رویداد، بازیکنان بدون توجه به اینکه کجا هستند یا با چه کسانی بازی میکنند رویداد را تماشا کردند. در طول رویداد تمام سلاحهای بازیکنان در زمان سخنرانی کارگردان فیلم توسط بازی غیر فعال شد تا بازیکنان نتوانند به یکدیگر آسیب برسانند و تمام توجه آنها معطوف به رویداد باشد.
بعد از گذشت حدود 15 دقیقه از رویداد و اتمام سخنرانی کارگردان، سکویی که بازیکنان در آنجا گرد هم آمده بودند به آسمان بلند شد و به صورت نمادین Millennium Falcon روی صفحهی نمایش به پرواز درآمد.
تنها در عرض چند ثانیه، نزدیک به دوازده شخصیت Star Destroyers و شش جنگندهی TIF وارد فضای بالای سر بازیکنان شدند و پرواز کردند. جلوههای بصری این رویداد بسیار قابل توجه و جذاب بود. لیزرهای سریع و انفجارهای هنگام نبرد کشتیها صحنهی بازی را به لرزه میانداخت.
لحظاتی پس از درگیری بازیکنان، در حالی که نابودگران در کمین بازیکنان بودند یک هولوگرام از مجری The Game Awards و MC به نام Geoff Keighley در مقابل شاهین هزاره، ظاهر شد و با بازیکنان به صحبت درآمد. او به همراه یک شخصیت Stormtrooper FN-0143 که صداپیشهی آن کمدین “بن شوارتز” بود به صورت زنده، دربارهی تریلر فیلم صحبت کردند که این تعامل یکی از بخشهای شگفت انگیز این رویداد بود!
کیلی در یک حرکت نمایشی برای نشان دادن خلاقیتهایی که در بازی درنظر گرفته شده، کاراکتر آبرامز را به یک دختر تغییر داد و پس از این حرکت، اولین بخش تعاملی بازی به بازیکنان ارائه داده شد. آنها از بازیکنان خواستند تا در یک مسابقهی چند گزینهای صحنه ی تریلر مخفیانه در بازی را حدس بزنند.
تریلر شروع شد و در آن “ری”، “فین” و “پو” چند تا از استورمتروپرها را نابود کرده و به یک کشتی دشمن حمله کردند. بازیکنان این تریلر را روی یک صفحه هولوگرام بالای صحنه تماشا کردند و بعد از آن کیلی از بازیکنان خواست تا نظر خود را با استفاده از واکنشهای موجود در بازی ( مثل رقص و دیگر حرکات نمایشی) نشان دهند.
میزان استقبال بازیکنان فورتنایت از این ایونت را میتوان در آمار فروش لباس استورمتروپر در بازی دید که بعد از این ایونت افزایش چشمگیری داشت.
چرا شرکتهای فیلمسازی به دنبال تجربههای جدید هستند؟
دنیای سینما به تنهایی، جذابیتهای زیادی را دارد که مخاطبین زیادی را با خود همراه کرده است، اما برای نگه داشتن این تعامل و جذب مخاطبین جدید به دنبال راهکارهای دیگری از جنس همکاری مشترک و کمپینهای پویاتر و تعاملی تر است. بازیهای آنلاین ، به دلیل داشتن محیط تعاملی با کاربران در حال تبدیل شدن به سرگرمی تعاملی هستند و جلب نظر مخاطبان از راهها و مکانهایی که انتظار آن را ندارند میتواند اثربخشتر از سایر روشها باشد.