سنجاب
یادداشت‌های متخصصین
پیش‌گویی برای آینده:

پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات

پانیذ میلانی پانیذ میلانی
بهمن ۲۴, ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات

سال ۲۰۲۵ فرا رسیده و برندها حالا چیزی فراتر از لوگوها و شعارهای تبلیغاتی‌اند و به ابزاری برای تغییر چهارچوب‌ها و حتی سنگ صبور مردم تبدیل شده‌اند. عجیب است اما اگر به ترندهایی که این روزها آرام وارد دنیای ما می‌شوند توجه کرده باشید، می‌دانید که این فقط یک شعار در دنیای بازاریابی نیست؛ بلکه یک انقلاب درعرصه برندینگ است.

من سال گذشته را صرف گفتگو با متخصصان طراحی، تجزیه تحلیل (Pitch Decksها) و بررسی کمپین‌هایی کردم که به تازگی شکل گرفته بود تا بفهمم صنعت برندینگ به کدام سمت حرکت می‌کند. نتیجه؟ دیگر خبری ازروش‌های همیشگی نیست!

ترندهای مهم بازاریابی در سال ۲۰۲۵

از نظر من موارد زیر، مهم‌ترین ترندهای بازاریابی در سال پیش رو هستند:

ترندهای استراتژی برند

۱. تمرکز افراطی بر شخصی‌سازی برند بر اساس علایق مشتری

برندها از هوش مصنوعی و تحلیل داده به عنوان ابزاری استفاده خواهند کرد که تجربه‌های مشتریان را برای آن‌ها  شخصی‌سازی کند. این مورد از توصیه‌هایی درباره محصولات تا عناصر برندینگ فعال را شامل می‌شود که البته مطابق با ترجیحات فردی مشتریان قابل تغییر است.

پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات 1

از نمونه‌های موفق این مورد می‌توان به امکان جدیدی که  Spotify  جدیدا برای کاربران خود ایجاد کرده، اشاره کرد. این امکان که Spotify Wrapped نام دارد، تجربه گوش دادن به موسیقی هر فرد را به‌صورت شخصی بر اساس سلایق کاربر به او ارائه می‌دهد.

از نمونه‌های دیگر شخصی‌سازی برند  Nike For You است که امکان شخصی‌سازی کفش‌های ورزشی را بر اساس سلایق و علایق مشتریان فراهم می‌کند.

۲. برندینگ هدفمند

در حالی که هدف‌محوری همچنان مورد انتقاد قرار می‌گیرد، در سال ۲۰۲۵ برندها به‌جای آنکه فقط ادعاهای کلی مطرح کنند تمرکز خود را بر اصالت و تأثیرات قابل‌ اندازه‌گیری خواهند گذاشت. برندها در سال جدید باید خیلی واضح توازن و هماهنگی بین ارزش‌های برند خود و نتایج قابل مشاهده را نشان دهند.

پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات 2

از نمونه‌های این مورد نیز می‌توان به برند Patagonia که محصولات قابل‌تعمیر را تبلیغ می‌کند تا مصرف‌گرایی را کاهش دهد و برند Ben & Jerry’s که به جای ادعاهای کلی، از طریق همکاری‌های اختصاصی، فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی خود را پشتیبانی می‌کند.

۳. استراتژی‌های کامیونیتی‌محور

برندها به‌جای بازاریابی سنتی، روی ایجاد دایره مشتریان فعال تمرکز خواهند کرد. سرمایه‌گذاری در فضاهای دیجیتال و فضاهای شخصی که امکان ارتباط بین موسسان برندها با مخاطبان را افزایش دهد، در اولویت خواهد بود.

از نمونه‌های این مورد هم می‌توان  اپلیکیشن SNKRS نایکی که کفش‌های کتانی را از طریق مدل‌های محدود به جامعه‌ای از طرفداران اختصاص می‌دهد را نام برد.

پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات 3

 LEGO Ideas  نیز اخیرا به کاربران اجازه می‌دهد طراحی‌های خود را با این برند درمیان بگذارند وتا در  تصمیم‌گیری‌های برند برای تولیدات جدید نقش داشته باشند.

۴. مالکیت غیرمتمرکز برند

با پیشرفت وب۳ و فناوری بلاک‌چین، برندها ممکن است مدل‌های مالکیت غیرمتمرکز را آزمایش کنند، مثل اینکه برند این امکان را در اختیار مشتریان قرار دهد که از طریق توکنایز کردن برنامه‌های وفادارسازی مشتریان در شکل‌دهی برند نقش داشته باشند.

پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات 4

از نمونه‌های آن می‌توان به برنامه Odyssey استارباکس اشاره کرد که به مشتریان وفادار، NFT‌هایی می‌دهد که دسترسی به مزایای انحصاری را فراهم می‌کنند.

همچنین برنامه وفاداری The Paddock ردبول که به کاربران امتیازاتی برای مشارکت در رویدادهای ویژه ارائه می‌دهد.

۵. بومی‌سازی به‌جای جهانی‌سازی (تمرکز بر بازارهای محلی)

برندها این روزها به جای اینکه به دنبال این باشند که یک هویت جهانی یکپارچه برای خود ایجاد کنند، به صورت اغراق‌آمیزی استراتژی‌های بومی‌سازی برند دنبال می‌کنند که ارزش‌ها و زیبایی‌های یک بازار خاص محلی را منعکس کنند.

پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات 5

از نمونه‌های آن می‌توان  کمپین “هر کوکاکولا خوش‌آمد است” که بسته‌بندی و طعم‌های محلی را برای مناطق مختلف تطبیق می‌دهد را نام برد یا فعالیت اخیر مک‌دونالد که منوهای مخصوص هر منطقه را ارائه می‌دهد (مانند “مک‌ماسبالا” در هند یا “ترفل برگر” در فرانسه.)

ترندهای طراحی برند

۱. سیستم‌های طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی

در سال پیش رو طراحان به شدت برای تولید دارایی‌های برند، بهینه‌سازی رابط‌های کاربری و ساخت لحظه‌ای از لوگوها، بسته‌بندی‌ها و شخصی‌سازی تجربه‌ برندها در پلتفرم‌های مختلف به هوش مصنوعی تکیه خواهند کرد.

از نمونه‌های آن می‌توان به  Canva Magic Studio اشاره کرد که به کاربران امکان تولید طراحی‌های خودکار را می‌دهد.

پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات 6

در کنار آن می‌توان Adobe Fireflyرا نام برد که که ابزارهای هوش مصنوعی را برای تولید محتوای گرافیکی ارائه می‌دهد.

۲. نئوبروتالیسم و نقص‌های شیطنت‌آمیز

در حالی که دهه گذشته تحت سیطره مینیمالیسم بود، برندها در سال ۲۰۲۵ به طراحی‌های جسورانه، نقص‌ها و زیبایی‌های انسان‌محور روی خواهند آورد که کمتر صیقل‌یافته و دسترس‌پذیرتر به نظر می‌رسند.

از نمونه‌های آن به کمپین‌های خیابانی Glossier که ظاهری دست‌ساز و نامتقارن دارند.

پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات 7

 همچنبن هویت بصری Tony’s Chocolonely که طراحی‌های درهم و برهم اما تأثیرگذار ارائه می‌دهد که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

۳. طراحی‌های لمسی در فضاهای دیجیتال

برندها در سال جدید از ساختار فیزیکی و پاسخ‌های لمسی تاثیر می‌پذیرند و در طراحی دیجیتال، از عناصر سه‌بعدی و افکت‌های لمسی بیشتر استفاده خواهند شد تا شبیه‌ساز احساسات دنیای واقعی باشد.

از نمونه‌های این مورد می‌توان Moncler  را نام برد که از سایه‌ها و تصویرسازی‌های چندلایه برای شبیه‌سازی بافت پارچه استفاده می‌کند.

پیش‌بینی ترندهای برتر در حوزه برند و طراحی برای سال ۲۰۲۵ مقاله‌ای به قلم آملیا ناش، استراتژیست تبلیغات 8

  macOS Sequoia اپل نیز که با جلوه‌های ویژه  مانند ایجاد سایه‌های نرم و طبیعی اطراف پنجره‌های دسکتاپ و تار کردن پس‌زمینه، برای عمیق‌تر کردن ارتباط با مخاطب استفاده می‌کند.

۴. احیای تایپوگرافی‌ها

فونت‌های رایج و تایپوگرافی‌های بیانگر در مرکز توجه قرار خواهند گرفت، زیرا برندها به دنبال ایجاد تمایز در هویت بصری خود هستند.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ ترکیبی از فونت‌های سریف شبیه به سبک‌های Retro  و فونت‌های سن‌سریف مدرن را ببینیم.

از نمونه‌های آن می‌توان به بازگشت Burberry  به سبک فونت‌ تایپ‌فیس رایج سریف و L’eggs  که لوگوتایپ نمادین Herb Lubalin را بازآفرینی کرده است، اشاره کرد.

۵. استفاده از رنگ‌های سایه‌ روشن

استفاده از رنگ‌های سایه روشن از یک عنصر تزئینی فراتر خواهند رفت و به ابزاری برای بیان جزببات، برنامه‌های روایت محور، بازتاب حالات روحی، نشان‌دهنده زمان‌های مختلف از شبانه‌روز یا تغییرات فرهنگی تبدیل خواهد شد.

از نمونه‌های استفاده از زنگ‌های گرادیانت می‌توان به رنگ‌های پس‌زمینه اینستاگرام اشاره کرد که در اینجا رنگ‌های گرادیانت می‌تواند نشان‌دهنده احساسات و لحظات مختلف باشد.

برنامه یادگیری زبان دولینگو نیز از رنگ‌های سایه روشن برای ساخت دیجیتالی شاد و سرزنده استفاده می‌کند.

ترندهای نوظهور

برندینگ با هویت بصری سازگار با محیط زیست:

پایداری نه‌تنها بر مواد مصرفی بلکه بر زبان طراحی برند  نیزاثر خواهد گذاشت. تناژهای رنگی خاکی ملایم، بافت‌های قابل بازیافت، و تصاویری که نشان‌دهنده‌ی توجه به محیط زیست هستند، بسیار رایج‌تر خواهند شد.

از نمونه‌های آن می‌توان تناژهای خاکی ملایم و بسته‌بندی‌های قابل بازیافت برند اورلین (Everlane) ومواد بازیافتی و طراحی‌های مینیمالیستی برند ایسوپ (Aesop) را نام برد.

هویت بصری مبتنی برتنوع و تفاوت‌ها 

نمایش تنوع بسیار فراتر از نمایش نمادین (Tokenism) خواهد رفت. برندها هویت‌های بصری خود را طوری توسعه خواهند داد که برای مخاطبان متنوع و نیازهای دسترسی‌پذیر و تطبیق‌پذیر باشد.

از نمونه‌های این مورد می‌توان به تبلیغات جدید برند لوازم آرایشی فنتی بیوتی اشاره کرد که از مدل‌های با اندام متفاوت و رنگ‌های پوستی متنوع استفاده کرده است.

سیستم طراحی فلوئنت (Fluent Design System) مایکروسافت نیزاولویت خود را به دسترسی‌پذیری و شمولیت داده و ابزارها و راهنمایی برای ایجاد رابط‌هایی ارائه می‌دهد که برای همه قابل استفاده باشند.

برندینگ چندحسی (Multi-Sensory Branding)

فراتر از حس بینایی و شنوایی، برندها تجربه‌های نوآورانه‌‌ای را در زمینه‌ی چشایی، لمس، و بویایی از طریق بسته‌بندی‌های خلاقانه، تجربیات فیزیکی، و تعاملات واقعیت مجازی ارائه خواهند داد.

از نمونه‌های این مورد هم می‌توان استفاده‌ی برند سونوس (Sonos) از بافت‌های لمسی و صداهای آرامش‌بخش در نمایشگاه‌های خود را نام برد. تجربه‌ی فیزیکی محصولات اپل هم از هپتیک (Haptics) و افکت‌های صوتی ظریف برای افزایش تعامل و ارتباط با کاربر بهره می‌برد.

هویت‌های برند انعطاف‌پذیر و پویا

لوگوها و پالت‌های رنگی ثابت و تغییرناپذیر جای خود را به سیستم‌های انعطاف‌پذیری خواهند داد که بر اساس زمینه، احساسات، یا مخاطب  تغییر می‌کنند و یک هویت سرزنده و به‌روز را برای برند ارائه می‌دهند.

از بین این نمونه‌ها می‌توان به برندینگ جشنواره‌ موسیقی کوچلا (Coachella) که هر ساله رنگ‌ها، اشکال و تم‌های خود را برای هماهنگی با حال‌وهوای متغیر فستیوال تغییر  می‌دهد، اشاره کرد. گوگل دادلز (Google Doodles) که نیز برای جشن گرفتن رویدادهای فرهنگی و تاریخی نیز مرتبا تغییراتی را تجربه می‌کند.

برندینگ آماده‌ی ورود به متاورس

برندها طراحی‌های خود را برای تعامل و ارتباط بیشتر میان دنیای فیزیکی و مجازی آماده خواهند کرد تا هویت و دارایی‌هایشان به‌صورت یکپارچه در پلتفرم‌های AR، VR، و فضاهایی مانند عینک‌های واقعیت مجازی منطبق باشد.

از نمونه‌های آن می‌توان به تجربه‌ی دیجیتالی “Gucci Garden”  در متاورس یا همکاری برندهای بالنسیاگا و فورتنایت در ارائه‌ی اسکین‌های برندینگ‌شده و رویدادهای مجازی اشاره کرد.

نتیجه‌گیری؟ جسور و شجاع باشید

مسئله اینجاست: در سال ۲۰۲۵ فقط برندهایی که بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند، موفق نخواهند شد. آن‌ها فقط با ما در سطحی از آداب معاشرت و ارتباطات اجتماعی ارتباط برقرار خواهند کرد. برندهای موفق هدفمند، سرزنده و گاهی وقت‌ها هم کمی شلخته و نامرتب خواهند بود. اما همین، جادوی برندینگ آینده است.

بهترین بخش ماجرا اینجاست که این ترندها فقط مخصوص برندهای بزرگ نیستند. کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند وارد این دنیای جسورانه‌ی جدید شوند.

راهکارهایی برای برند برنده بودن در ۲۰۲۵

روی روابط قابل اعتماد و واقعی سرمایه‌گذاری کنید و استراتژی‌هایی بسازید که تعاملات واقعی را به‌جای ارتباطات صرفاً تراکنشی تقویت کند

طراحی را برای انعطاف‌پذیری بهینه کنید و مطمئن شوید که هویت برند شما می‌تواند در پلتفرم‌های مختلف، از صفحه‌نمایش‌ها گرفته تا فضاهایی مانند عینک‌های واقعیت مجازی که فرد را درون خود غرق می‌کند، سازگار شود.

از داده‌ها به عنوان ابزاری برای همدلی استفاده کنید و از رویکردهای تحلیلی برای خلق تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده و معنادار، بدون نقض حریم خصوصی، بهره ببرید.

سازگاری با محیط زیست را به‌عنوان استاندارد در نظر بگیرید؛ در سال ۲۰۲۵ دیگر فقط سبزشویی (Greenwashing) کافی نیست. برندها باید سازگاری با محیط زیست را در هسته‌ی اصلی فعالیت‌ها خود و در طراحی خود جای دهند.

به اشتراک بگذارید:
پانیذ میلانی
پانیذ میلانی
نظرات