
چطور با Google API و Python تبلیغات یوتیوب اکالا را موثرتر اجرا کردیم؟ یادداشتی به قلم امیر همتی تیملید اکوزیشن مارکتینگ اکالا

فهرست مطلب
در کمپین یوتیوب ادز اکالا، هدف ما این بود که صدای بزرگترین حراج آنلاین سوپرمارکتی را به گوش همه برسانیم. من امیر همتی Marketing Acquisition Team Lead هستم و در این یادداشت قصد دارم به تجربهمان از تبلیغات در یوتوب در کمپین اخیرا اکالا بپردازم.
از کانالهای دیجیتال گرفته تا تبلیغات آفلاین همه میتوانستند کانالهای تبلیغات ما در این کمپین باشند، اما یوتیوب چیز دیگری بود. چون یوتیوب به ما اجازه میداد ارلی ادپترها را هدف بگیریم؛ یعنی همان افرادی که همیشه به دنبال چیزهای جدید هستند و سریعتر از بقیه وارد یک ترند میشوند؛ این دسته از کاربران دقیقا همان افرادی هستند که میتوانند بقیه کاربران را نیز با خود همراه کنند.
دلیل دوم این است که تبلیغات یوتیوب در ایران هنوز اشباع نشده، یعنی یک فضای بکر برای دیده شدن وجود دارد. پس تصمیم گرفتیم که این فرصت را از دست ندهیم و یک کمپین یوتیوبادز سنگینتر از همیشه اجرا کنیم.
هدف اصلی کمپین چه بود؟
- جذب کاربرهای جدید و وارد کردن آنها به سایت اکالا
- برگرداندن کاربرهای قدیمی که از آخرین خرید آنها از اکالا مدتی میگذشت
- افزایش آگاهی از برند و حراج بزرگ اکالا
یوتیوب یک دنیای وسیع و پر از کانالهای مختلف است، اما همه این کانالها برای تبلیغات ما مناسب نیستند. یک نکته دیگر هم این است که بررسی تکتک این کانالها و پیدا کردن آن دسته از کانالهایی که برای تبلیغات ما مناسب هستند، میتواند زمان زیادی از ما بگیرد. به همین دلیل ما روش جدیدی امتحان کردیم که بتوانیم راحتتر و سریعتر کانالهای یوتوب را برای هر دستهبندی پیدا کنیم. برای این کار یک اسکریپت نوشتیم که خودش بتواند کانالهای مرتبط با دستهبندی مورد نظر را پیدا کنه و در قالب اکسل با پارامترهای مد نظرمان به ما خروجی بدهد. به این ترتیب دیگر وقت ما برای بررسی دستی کانالها هدر نمیرفت و با استفاده از این روش جدید، هدفگذاری دقیقتری انجام دادیم.
چطور از گوگل کلاد API یوتوب را بگیریم؟
برای گرفتن API یوتیوب از گوگل کلاد، اول باید وارد حساب گوگل و سپس کنسول گوگل کلاد شد. بعد باید یک پروژه جدید ساخت و از قسمت”APIs & Services”، API یوتیوب را فعال کرد. پس از این اقدام این بخش به شما یک کلید API میدهد که باید از آن در کد پایتون استفاده کنید. حالا میتوان با استفاده از این کلید، در پایتون یک درخواست گذاشته و لیست کانالهای یوتیوب را دریافت کنید؛ با این شیوه خیلی راحت میتوانید به دادههای مختلف یوتوب دسترسی پیدا کنید. ولی نکته مهم این بود که با توجه به اهمیت سیاستهای برند، ما تصمیم گرفتیم که کانالهای انتخابی را با دقت بیشتر بررسی کنیم تا مطمئن شویم که این کانالها با برند اکالا همخوانی دارند یا نه.
سابتایپهای کمپین ویدیویی در گوگل ادز
وقتی شما در گوگل ادز یک کمپین ویدیویی میسازید، چند مدل مختلف برای اجرا دارید:
- Video Views: بیشترین بازدید و تعامل
- Efficient Reach: بیشترین دسترسی با کمترین هزینه
- Target Frequency: نمایش تبلیغ چند بار به یک کاربر خاص
- Non-Skippable Reach: تبلیغ ۱۵ ثانیهای که رد نمیشود
- Drive Conversions: تمرکز روی افزایش فروش
- Ad Sequence: تبلیغات پشت سر هم و داستانی
مرحله اول: پیدا کردن پلیسمنتهای بهینه
یوتیوب پر از کانالهای مختلف است، ولی همه آنها به درد تبلیغ ما نمیخورند؛ پس ما باید متوجه میشدیم که تبلیغاتمان باید کجا نمایش داده شود که بهترین نتیجه را بگیریم. پس از روشهای زیر استفاده کردیم:
- از Google YouTube Data API استفاده کردیم تا کانالهای مرتبط را پیدا کنیم.
- اساس تعداد سابسکرایبرها، میزان تعامل (ویو، کامنت، لایک) و زبان محتوا کانالها را فیلتر کردیم.
- فقط کانالهای فارسیزبان را انتخاب و بقیه را حذف کردیم.
مرحله دوم: ریتارگتینگ، ولی هوشمندانهتر!
ما نمیخواستیم فقط یک سری تبلیغ به مخاطب نمایش داده باشیم، بلکه میخواستیم که کاربرانی را که واقعا برای ما اهمیت دارند، دوباره درگیر کنیم. پس بر اساس رفتار کاربران، آنها را در ۴ دسته قرار دادیم:
- کسانی که از سایت اکالا بازدید کردند ولی خرید نکردهاند
- آنهایی که سبد خرید خود را پر کرده ولی آن را نهایی نکردهاند
- مشتریان قدیمی که مدتی است از اکالا خریدی نداشتهاند.
- کسانی که در ۵۴۰ روز گذشته وارد سایت یا اپ اکالا نشدهاند.
تحلیل عملکرد کمپین – بررسی KPIها
برای اینکه بفهمیم کمپین موفق بوده یا خیر، یه سری متریک کلیدی را مورد بررسی قرار دادیم:
- میانگین هزینه به ازای بازدید (Avg. CPV)
- تعداد کاربران یکتا (Unique Users)
- میانگین نمایش به ازای هر کاربر (Avg. Impr. Freq. / User)
- میانگین هزینه به ازای تعامل (Avg. CPE)
- سهم از دست رفته نمایش (Display Lost IS – رتبه)
- سهم نمایش (Display Impr. Share)
- نرخ مشاهده ویدیو تا ۲۵٪، ۵۰٪، ۷۵٪ و ۱۰۰٪
- تعداد مشتریان جدید (New Customers)
- درصد جلسات درگیرکننده (Engaged Sessions – GA4)
- افزایش تعداد سابسکرایبرهای کانال (Earned Subscribers)
- افزایش تعداد لایکهای ویدیو (Earned Likes)
تبلیغات ویدیویی در سایتهای پارتنر گوگل
علاوه بر یوتیوب، تبلیغات ویدیویی گوگل روی سایتها و اپلیکیشنهای پارتنر گوگل (Google Video Partners) هم نمایش داده شد. این یعنی تبلیغات ما فقط در یوتیوب نبود، بلکه روی سایتهای معتبر دیگر هم پخش شد تا دسترسی بیشتری داشته باشیم.
در نهایت اینکه نکتهای که حتما باید به آن توجه داشته باشید است که اگر تبلیغات ویدیویی را در سایتهای پارتنر گوگل اجرا میکنید، حتماً از ریتارگتینگ استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است تبلیغات شما به مخاطبان نامرتبط نمایش داده شود و نرخ تبدیل پایینی داشته باشید!