پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
مصاحبه‌ها گزارش‌ها منتخب سردبیر

چرا در کمپین‌های تبلیغاتی شاهد کمبود خلاقیت هستیم؟ متخصصین پاسخ داده‌اند

سهیل یاسائی سهیل یاسائی
11 بهمن 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چرا در کمپین‌های تبلیغاتی شاهد کمبود خلاقیت هستیم؟ متخصصین پاسخ داده‌اند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی که ۱۳ لغایت ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، دی‌ام برد با مدیران ارشد برخی از مجموعه‌های فعال در حوزه تبلیغات، گفت‌وگویی در خصوص کمبود خلاقیت در کمپین‌های تبلیغاتی حوزه داشته است.

امروزه تصور یک محصول بدون اجرای کمپین‌های تبلیغاتی برای پروموت کردن آن دشوار است؛ گویی که کمپین‌های تبلیغاتی بخشی از خود آن محصول شده‌اند. اما یکی از چالش‌های اصلی در این حوزه کمبود خلاقیت است؛ کمبود خلاقیتی که سبب می‌شود مخاطب در مواجهه با کمپین‌های تبلیغاتی رغبتی برای توجه به آنها از خود نشان ندهد و به مرور زمان از تاثیرگذاری کمپین‌های تبلیغاتی کاسته شود.

در این گزارش با بابک معدن‌دار (مدیرعامل و بنیان‌گذار آژانس ارتباطات بازاریابی بووم)، رزا کریمی (مدیر امور مشتریان نماآگهی)، مهدی غلام‌پور (مدیرعامل رسانه تبلیغ رسش) و رضا وردی‌پناه (معاونت توسعه بازار کانون ایران نوین) گفت‌وگو داشتیم تا بتوانیم به صورت‌بندی شفاف‌تری از چرایی کمبود خلاقیت در کمپین‌های تبلیغاتی برسیم.

علت کمبود خلاقیت در کمپین‌های تبلیغاتی، نبود دورنمایی از آینده برای کسب‌وکارها است

بابک معدن‌دار، مدیرعامل و بنیان‌گذار آژانس ارتباطات بازاریابی بووم در پاسخ به سؤال دی‌ام برد، در خصوص چرایی نبود خلاقیت در کمپین‌های تبلیغاتی از سوی کسب‌وکارها گفت: «براساس تجربه شخصی خودم، من فکر می‌کنم ایران در وضعیتی قرار دارد که صاحبان کسب‌وکارها و مالکین بیزنس‌ها مجبور هستند تا در لحظه عمل کنند و هرآنچه دارند را در لحظه بفروشند. آنها نمی‌توانند دورنما و یا چشم‌انداز مناسبی از برندشان را متصور شوند و یا حتی تفکرات برندی بسازند. (به همین علت) جایی برای خلاقیت نمی‌ماند. زمانی که یک نفر به‌دنبال ساخت یک برند است، به‌دنبال ساخت یک دورنما است. متأسفانه درحال‌حاضر کسب‌وکارها دورنمایی ندارند و می‌خواهند که در همین لحظه بهترین کار را انجام دهند و هرآنچه دارند بفروشند، حقوق‌هایشان را پرداخت کنند و بتوانند بیزنس‌شان را سرپا نگه دارند. در نهایت، به نظر من، دلیل اصلی این موضوع (کمبود خلاقیت در کمپین‌های تبلیغاتی) وضعیت کنونی کشور است.»

چرا در کمپین‌های تبلیغاتی شاهد کمبود خلاقیت هستیم؟ متخصصین پاسخ داده‌اند 1

بابک معدن‌دار، مدیرعامل و بنیان‌گذار آژانس ارتباطات بازاریابی بووم

کسب‌وکارها به دنبال فروش سریع هستند و نه برندسازی بلندمدت

رزا کریمی، مدیر امور مشتریان نماآگهی یکی از دلایل اصلی کمبود خلاقیت در کمپین‌های تبلیغاتی را نبود فضای رقابتی ناشی از خروج برندهای خارجی از کشور عنوان کرد. وی در ادامه گفت:‌ «سفارش‌دهنده‌هایی که بیشتر به دنبال افزایش فروش هستند نیز در این موضوع بی‌تقصیر نیستند. امروزه در کشور کارهای خلاقانه‌ای که توسط آژانس‌های تبلیغاتی برای صاحبان کسب‌وکارها ارائه می‌شود، متأسفانه هیچ بازخوردی نخواهد گرفت؛ زیرا دوستان بیشتر تمایل دارند که دایرکت به مشتریان خود پیام دهند تا سریع‌تر به آن افزایش فروشی که مدنظر دارند، برسند. این موضوع بیانگر این است که کسب‌وکارها بیشتر دنبال فروش هستند نه دنبال برندسازی و باتوجه‌به اینکه پیشنهادهای خلاقانه و تأکید ما بیشتر بر برندسازی است و این موضوع نیز زمان‌بر است و در درازمدت نتیجه خواهد دارد به همین دلیل با استقبال صاحبان کسب‌وکارها و بیزینس‌من‌ها مواجه نخواهیم شد. در نتیجه خلاقیت در عرصه تبلیغات رو به افول است.»

چرا در کمپین‌های تبلیغاتی شاهد کمبود خلاقیت هستیم؟ متخصصین پاسخ داده‌اند 2

رزا کریمی، مدیر امور مشتریان نماآگهی

یکی از دلایل افول خلاقیت در تبلیغات، عدم به‌روز بودن فعالین این حوزه است

مهدی غلام‌پور، مدیرعامل رسانه تبلیغ رسش خلاقیت را یکی از عنصرهای اصلی در تدوین و طراحی یک پروژه تبلیغاتی دانست. وی در همین خصوص عنوان کرد: «این خلاقیت در وهله اول برمی‌گردد به نیروی انسانی ما که در این حوزه فعالیت دارند. البته حرف بنده این نیست که ما نیروی خلاق در ایران نداریم برعکس ما تعداد زیادی نیروی خلاق داریم که اثرهای ماندگاری از خود به‌جای می‌گذارند. به نظر بنده آن ضوابط و چهارچوب‌های خاصی که در کشور بر انجام تبلیغات حاکم است، مانع از شکوفایی خلاقیت این عزیزان خواهد شد.»

غلام‌پور در ادامه بر لزوم به‌روز بودن و آموزش تاکید کرد و گفت: «یکی دیگر از دلایل افول خلاقیت در تبلیغات عدم به‌روز بودن ما و برخی دیگر از همکاران است. ما در ایران فرصتی برای آموزش ایجاد نمی‌کنیم و غالباً با همان اصول و متد اولیه که آموزش دیده‌ایم به کار خود ادامه می‌دهیم و همین موضوع جلوی رشد و شکوفایی استعداد ما را خواهد گرفت.»

چرا در کمپین‌های تبلیغاتی شاهد کمبود خلاقیت هستیم؟ متخصصین پاسخ داده‌اند 3

مهدی غلام‌پور، مدیرعامل رسانه تبلیغ رسش

باید به سوی روش‌های نوین حرکت کنیم

رضا وردی‌پناه، معاونت توسعه بازار کانون ایران نوین در پاسخ به سؤال دی‌ام برد گفت: «واقعیت امر این است که آن گروه‌های خلاق و افرادی که در حوزه طراحی تبلیغات کار می‌کنند به دلیل ترافیک و مشتریان محدودی که داشته‌اند، خود را به همان اطلاعات کم محدود کرده‌اند. کاری که در بخش طراحان ایران نوین در حال اتفاق‌افتادن است این است که از طریق هوش مصنوعی موفق شده‌ایم تا به دیتای جهانی دسترسی پیدا کنیم و در تلاش هستیم تا به برندهای بزرگی که در سراسر دنیا فعالیت دارند دسترسی یابیم و با تحلیل فعالیت آن‌ها دریابیم که بر اساس چه ایده‌ها و چه طرح‌هایی کار می‌کنند. ما اطلاعاتی که از این تحلیل‌ها به دست آورده‌ایم را در اختیار واحد طراحان سازمان قرار می‌دهیم. در نهایت واحد طراحان ما بر اساس تحلیل‌ها و داده‎‌هایی که از دیتاهای معتبر به دست آمده‌اند کار خود را برای تولید و ارائه ایده‌های خلاقانه‌ای که مدنظر ما است، شروع خواهند کرد.»

وردی‌پناه در آخر عنوان کرد: «اگر سازمان‌ها به این باور برسند که دنیا در حال تغییر است پس می‌بایست بر اساس روش‌های نوینی که در دنیا استفاده شده و کسب‌وکارها و سازمان‌ها از آن جواب گرفته‌اند باید خود را به‌روز کنند، مطمئناً به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت و البته حوزه تبلیغات ما نیز پیشرفت خواهد کرد و شاهد ارائه خلاقیت‌های جدیدی در این زمینه خواهیم بود.»

چرا در کمپین‌های تبلیغاتی شاهد کمبود خلاقیت هستیم؟ متخصصین پاسخ داده‌اند 4

رضا وردی‌پناه، معاونت توسعه بازار کانون ایران نوین

 

گزارش دی‌ام برد از نمایشگاه تبلیغات ۱۴۰۲ را می‌توانید از اینجا بخوانید.

خودنویس
به اشتراک بگذارید:
سهیل یاسائی
سهیل یاسائی
در سودای فهم و خلق
نظرات

اسمارتک