گفتوگو با مدیر روابط عمومی یکتانت پیرامون ممنوعیت نمایش تبلیغات آزاردهنده در وبسایتها!
فهرست مطلب
مصاحبه دیام برد با مهدیه معظمی، مدیر روابط عمومی یکتانت درباره نحوه فیلتر کردن تبلیغات و بارگذاری آنها روی سایتها
در استراتژیهای بازاریابی از تکنیکهای مختلفی استفاده میکنند که یکی از آنها و تاثیرگذارترین آن، تبلیغات است. بازاریابان سوالاتی را از قبیل کجا افراد هستند؟ کجا وقت میگذرانند؟ از خود میپرسند و همانجا را هدف قرار میدهند و تبلیغات را چون جریان آبی وارد آن میکنند. امروزه بنگاههای تبلیغاتی بر اساس سلایق کاربران، سن، موضوعات موردعلاقه، محل زندگی و اطلاعات دیگر تبلیغات را کار کرده و به کاربران نشان میدهند تا بیشترین تاثیرگذاری را برای صاحب تبلیغ داشته باشد. اما در این میان تبلیغاتی هم با محتواهای غیرعادی نشان داده میشود که بعضا خوشایند نیستند که تصاویر زیر شامل این دسته می شوند. در این مورد با مهدیه معظمی، مدیر روابط عمومی یکتانت که یکی از شرکتهای تبلیغات است، صحبتی کردهایم و او درباره نحو فیلتر کردن تبلیغات و معیارهای نشان دادن آنها برایمان میگوید.
اخیرا تبلیغات زیادی در سطح وب نمایش داده میشود که حاوی تصاویر آزاردهنده هستند، مانند تبلیغات کاشت مو. به نظر شما پلتفرمهای تبلیغات آنلاین در این باره چه مسئولیتی دارند؟
ما معتقدیم که کسب و کاری مانند یکتانت سه گروه مخاطب اصلی دارد؛ گروه اول تبلیغکنندگان هستند که یکتانت بستری برای تبلیغ محصولات، خدمات و محتوا در اختیار آنها قرار میدهد. گروه دوم وبسایتهای نمایشدهنده تبلیغات بوده که یکتانت با نمایش تبلیغات به درآمدزایی این وبسایتها کمک میکند. گروه سوم کاربران وب هستند که مخاطب این تبلیغات محسوب میشوند.
ما وظیفه خود میدانیم که با نمایش تبلیغات مناسب در وبسایتهای مناسب؛ به درآمدزایی بیشتر نمایشدهندهها کمک کنیم تا آنها بتوانند فارغ از دغدغههای مالی محتوای بهتری برای کاربران وب فارسی فراهم کنند. از سوی دیگر در قبال محتوایی که کاربران وب میبینند هم مسئولیت داریم. بنابراین تا جای ممکن از انتشار تبلیغات آزاردهنده جلوگیری میکنیم. نظارت بر محتوای تبلیغاتی همواره در یکتانت وجود داشته، در حال حاضر هم با افزایش این گونه محتواها حساسیت بیشتری داریم به طور مثال از چند ماه پیش با توجه به بازخوردهایی که کاربران به ما دادند از نمایش تبلیغاتی با تصاویر حاوی خون و زخم ناشی از فرآیندهای پزشکی، تصاویر حشرات و… است جلوگیری میکنیم.
چطور روی محتوای تبلیغاتی نظارت میشود؟ چه معیارهایی برای پذیرش یک محتوا دارید؟
ما یک تیم تایید محتوا داریم و هر محتوایی که در سیستم ساخته میشود باید توسط کارشناسان این بخش تایید شود و بعد از آن وارد سیستم نمایش میشود. اگر یک آیتم تبلیغاتی حاوی محتوای نامناسب، خشن یا آزاردهنده باشد در کل سیستم رد میشود و اجازه نمایش نمیگیرد. اما گاهی آیتم تبلیغاتی در تعدادی از نمایشدهندهها رد میشود و برای سایر نمایشدهندهها تایید میشود، به طور مثال برخی از نمایشدهندهها مایل نیستند که تبلیغات مربوط به ویزا و اقامت در وبسایتشان نمایش بگیرد به همین خاطر تبلیغات مربوط به ویزا و اقامت برای این نمایشدهندههای خاص رد میشود و شانس نمایش در این گروه از نمایشدهندهها را از دست میدهد اما در سایر نمایشدهندهها که محدودیتی برای این گروه از تبلیغات اعمال نکردهاند؛ نمایش میگیرد. در این حالت در پنل به تبلیغ کننده هشدار داده میشود که بخشی از ظرفیت نمایش سیستم را از دست داده است.
شما به عنوان یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی و داده شناخته میشوید و این توقع ایجاد شده است که با توجه به تکنولوژیهای موجود، تبلیغات متناسب با موضوع وبسایت نمایشدهنده باشد. اما گاهی شاهد نمایش تبلیغات بیربط در وبسایتها هستیم، علت این موضوع چیست؟
حالت ایدهآل برای ما این است که کاربران در صفحات وب تبلیغات مرتبط با موضوع آن صفحه را ببینند. به همین منظور ما چند نوع سرویس برای تبلیغات هدفند توسعه دادهایم. در تبلیغات موضوعی تبلیغ کننده میتواند از بین موضوعات مختلف؛ دسته مرتبط با تبلیغ خود را انتخاب کند تا تبلیغ فقط در صفحات با موضوع مرتبط نمایش بگیرد. در تبلیغات کلیدواژهای، تبلیغ کنندهها میتوانند کلیدواژههای مدنظر خود را انتخاب بکنند تا تبلیغشان تنها در صفحاتی که در عنوان یا متادیسکریپشن آن این کلیدواژهها به کار رفته است نمایش بگیرد.
همۀ این سرویسها کمک میکنند که تبلیغات مرتبط با موضوع وبسایت را نمایش دهیم اما میپذیرم که در حال حاضر با حالت ایدهآل فاصله زیادی داریم و تلاش میکنیم که به آن نزدیک شویم.
در این خصوص باید به نکتۀ دیگری نیز توجه کنیم و آن خواستۀ وبسایتهای نمایشدهنده است. به هر حال نمایشدهنده میخواهد که از تبلیغات در وبسایتش درآمدزایی کند و به همین خاطر درخواست نمایش تبلیغات با توجه به پرسونای خواننده دارد، نه موضوع صفحه! مثلا نمایشدهندگانی در حوزه تکنولوژی داریم که میگویند مخاطب سایت ما اکثراً بانوان هستند و میخواهند که تبلیغات مناسب بانوان در سایتشان نمایش بگیرد.
تلاش ما بر این است که تعادل را بین خواسته نمایشدهنده، تبلیغ کننده و نیاز کاربر وب برقرار کنیم.
آیا شرایطی در نظر گرفتهاید که نمایشدهندهها بتوانند نظارتی روی محتوای تبلیغات در وبسایتشان داشته باشند؟
بله، این اتفاق به دو شکل امکانپذیر است. در حالت اول نمایشدهنده محدودیتهایی را به ما اعلام میکند و تیم تایید محتوا با توجه به آنها آیتمهای مناسب را برای آن نمایشدهنده تایید میکنند.
حالت دوم، معمولا برای سایتهایی مانند خبرگزاریهای دولتی که حساسیت زیادی بر روی نمایش تبلیغات دارند اتفاق میافتد. به این صورت که به طور پیش فرض همه محتواها برای این سایتها در حالت تایید نشده قرار میگیرند و خود سایت از بین محتواها انتخاب میکند که چه محتوایی اجازه نمایش داشته باشد. البته ما این شکل از تایید محتوا را به نمایشدهندهها توصیه نمیکنیم. زیرا هم به نیروی انسانی برای تایید محتوا نیاز خواهند داشت و هم چون معمولا تایید محتوا از سمت سایت با تاخیر انجام میشود این تاخیر سبب میشود که وقتی آیتم شروع به نمایش میکند بخش زیادی از بودجۀ کمپین مصرف شده باشد و به این ترتیب درآمد نمایشدهنده کاهش یابد.
درباره نحوه کار تبلیغات ریتارگتینگ توضیح میدهید؟
ریتارگتینگ به تبلیغکننده این امکان را میدهد تا تبلیغات خود را به کاربری که قبلا به سایت مراجعه کرده است؛ نمایش دهد. تبلیغکنندگان میتوانند با پیشنهادات و تخفیفات ویژه، کاربری را که قبلا از سایتشان بازدید کرده است را برای نهایی کردن خرید به وبسایت خود بازگردانند، با استفاده از یک استراتژی درست در ریتارگتینگ میتوان برای برای هر مرحله از فرآیند خرید مشتری برنامهریزی کرد و با پیشنهادهای جذاب نظر آنها را جلب کرد. سرویس تبلیغات ریتارگتینگ برای اولین بار توسط یکتانت در ایران ارائه شد.
در مورد تبلیغات ریتارگتینگ شاهد نظرات متفاوت مثبت و منفی هستیم، درباره این تبلیغات و نحوه کار آن توضیح میدهید؟
سرویس ریتارگتینگ یکتانت این امکان را در اختیار تبلیغکننده قرار میدهد که مدت زمان ریتارگت کردن کاربران و تعداد دفعات نمایش تبلیغ در یک روز را مشخص کنند. برای استفاده درست از این سرویس، تبلیغ کننده باید با توجه به ویژگیهای محصول از جمله قیمت، مدت زمانی که به طور متوسط مشتریان برای خرید آن محصول جستجو میکنند و شناخت مشتری هدف خود مشخص کند که مشتری تا چند وقت و چند بار در روز ریتارگت شود. گاهی تبلیغکنندگان به این موارد توجهی نمیکنند و مدت و دفعات نمایش تبلیغات را به طور منطقی انتخاب نمیکنند که این میتواند برای کاربران آزاردهنده باشد.
با تمام این اوصاف ما بهبود تجربه کاربران وب را وظیفه خود میدانیم و تلاش میکنیم با بهبود عملکرد سرویس ریتارگتینگ از اذیت شدن کاربر جلوگیری کنیم. به طور مثال اگر کاربر روی تبلیغ کلیک نکند به مرور شانس نمایش آن تبلیغ به آن کاربر خاص کاهش مییابد. گرچه این شیوه هنوز هم نواقصی دارد اما تلاش میکنیم که به طور مداوم آن را بهبود دهیم.
چه برنامهای برای بهبود تجربه کاربران از وبگردی و تبلیغات وب دارید؟
ما با توسعه محصولات جدید مثل تبلیغات موضوعی، کلیدواژهای و ریتارگتینگ تلاش میکنیم که تبلیغاتی را به کاربران نمایش دهیم که در حوزۀ علاقۀ آنها است گرچه هنوز با حالت ایدهآل فاصله زیادی داریم. در کنار این برای ما اهمیت دارد تبلیغاتی که در جایگاههای یکتانت نمایش میگیرد، حاوی تصاویر آزاردهنده نباشند و در این راستا از چند ماه قبل جلوی نمایش تبلیغاتی که تصاویر مربوط به عملهای جراحی حاوی تصویر خون و زخم، کاشت مو، تصاویر حشرات و… است را گرفتهایم. تلاش ما برای بهبود فضای تبلیغات دیجیتال ادامه دارد. از کاربران نیز درخواست داریم که با گزارش مواردی که شامل محتوای نامناسب است به ما در این راه کمک کنند.