پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
تبلیغات آنلاین و E-CRM

روش‌های هدفمندسازی تبلیغات دیجیتال در ایران

مه‌گل غیوری مه‌گل غیوری
9 آبان 1400
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روش‌های هدفمندسازی تبلیغات دیجیتال در ایران
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مهم‌ترین اصل‌های مارکتینگ، تبلیغات هدفمند یا targeted advertising است. وقتی شما ندانید خود را برای چه کسی معرفی می‌کنید، هزینه، زمان و انرژی شما به‌فنا خواهد رفت. فرض کنید شما یک اپلیکیشن سلامت بانوان دارید، حال اگر شما تبلیغی در کانال تلگرام «زنان طهرونی» و تبلیغی در کانال تلگرام «باشگاه بدنسازی اصغر» بگذارید، کدام یک برای شما آورده بیشتری دارد؟ به‌احتمال قوی «زنان طهرونی» چون اپلیکیشن شما مختص زنان است. حال اگر تبلیغی در کانال «سلامت زنان طهرونی» بگذارید، چطور؟ احتمالا کانال سوم برای شما آورده بیشتری از «زنان طهرونی» دارد چون موضوع این کانال تلگرام با موضوع اپلیکیشن شما یکی است. در این حالت ما به‌ساده‌ترین روش ممکن یک تبلیغ هدفمند به‌وجود آوردیم. اما اگر از این مثال ساده بگذریم، وارد دنیای هوش‌مصنوعی و داده می‌شویم، دنیایی که دیگر محدود به پیدا کردن یک کانال تلگرامی نیست، بلکه دقیقا فرد موردنظر شما را پیدا می‌کند!

ما برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی هدفمند در ابتدا باید بخش‌بندی بازار یا (market segment) خود را انجام دهیم، برای این بخش بندی و مشخص کردن مخاطب هدف‌مان باید معیارهای زیر را برای مشخص کردن آن‌ها درنظر بگیریم:

۱ – پارامترهای مردم،شناسی: به مواردی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، میزان درآمد، ازدواج و… پرداخته می‌شود.

۲ – پارامترهای جغرافیایی: شامل مواردی چون محل سکونت، وسعت شهر، استان یا کشور، تراکم جمعیتی، پوشش گیاهی، و… می‌شود.

۳ – پارامترهای روانشناسانه: سبک زندگی، تفکرات مذهبی، وضعیت اجتماعی، وابستگی‌ها و از این دست موارد مرتبط با روانشناسی را باید مدنظر گرفت.

۴ – پارامترهای رفتاری: رخ بازگشت استفاده از محصول، میزان وفاداری، زمان استفاده از محصول و… معیارهایی هستند که تصمیم‌گیری کاربر مهم هستند.

تبلیغات بهینه و هدفمند چیست؟

در جهان 3 روش محبوب برای تبلیغات هدفمند وجود دارد

۱ – گوگل ادز: گوگل ادز غول آخر تبلیغات جهان است. بهترین پلتفرم تبلیغاتی که با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده خود سعی می‌کند هدفمندترین نتیجه را داشته باشد. گوگل ادز قابلیت تبلیغاتی بنری، کلیکی، ویدیویی را دارد، اما به‌واسطه تحریم‌ها مشکلات متعددی نیر برای ایرانیان در پی دارد، نظیر تحریم ایران در انتخاب جغرافیا تبلیغ و یا بن شدن‌ اکانت به‌بهانه‌های مختلف. از طرفی با دلار 30 هزار تومانی فعلی چندان ایده جالبی به‌نظر نمی‌رسد، هرچند هنورهم در دراز مدت گوگل ادز به‌صرفه‌ترین کانال تبلیغاتی شناخته می‌شود.
۲ – تبلیغات شبکه‌های اجتماعی(اینستاگرام/فیسبوک/توییتر ادز): اینستاگرام، فیسبوک و توییتر به‌عنوان بسترهایی که تعداد زیادی از کاربران وب زمان قایل توجه‌ای از روزها در آن‌ها می‌گذارنند رقیب سرسخت گوگل ادز هستند، با این وجود مانند گوگل ادز عملا امکان انتخاب ایران به‌عنوان کشور هدف برای تبلیغات وجود ندارد. راه‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها وجود دارد، اما با این‌حال هزینه معقولی را برای شما به‌ارمغان نمیاورند و فقط در شرایطی خاص برای شما صرف دارند.
3 – تبلیغ در مارکت‌پلیس‌ها و کسب‌و‌کارهای پلتفرمی: یکی از روش های رایج تبلیغات در دنیا که اتفاقا نرخ تبدیل جذابی را به همراه دارد این مورد است، زیرا مخاطب را درست درجایی که باید گیرمیندازند، اگر به وبسایت Airbnb یا اپ استور توجه کنید کنار بعضی موارد یک برچسب AD هم چسبیده است، آن ها آگهی خانه‌ها و اپلیکیشن‌هایی‌ست که با پرداخت پول به بالای لیست آمده‌اند، درست مثل روشی که گوگل ادز استفاده می‌کند.

بخوانید  افیلیت مارکتینگ چیست و چطور برای ما مشتری می‌آورد؟

تبلیغات هدفمند در ایران

1 – تبلیغات بنری و همسان

درمورد روش‌های هدفمندسازی تبلیغات در جهان صحبت کردیم و شاهد محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم‌ها و قیمت ارز داریم، بودیم. اما با این‌حال راهکارهایی وجود دارند که توسط پلتفرم‌های داخلی به‌وجود آمده‌اند، مانند تبلیغات نیتیو (هدفمند) یکتانت و مدیا اد که به‌صورت بنری و همسان وجود دارند. شما می‌توانید به‌راحتی جامعه هدف خود را در این پلتفرم‌ها انتخاب کنید، و به مخاطب هدف خود پیام مناسب را برسانید. برای مثال شما می‌توانید کمپینی تعریف کنید که تبلیغ تنها به افراد ساکن تهران، مخاطب سایت دیجیاتو، دارای اندروید 7 به بالا و کاربر سرویس اینترنتی شاتل نمایش داده شود.

2 – تبلیغات کلیدواژه‌ای

یکتانت چند ماهی‌ست که سرویس تبلیغات کلیدواژه‌ای خودش را افتتاح کرده‌است، که به تبلیغ‌دهنده‌ها کمک می‌کند تا تبلیغات‌شان حتی از قبل‌هم هدفمند‌تر باشد. در این سرویس شما کلمات مرتبط با خدمات یا کالا خود را انتخاب می‌کنید و تبلیغ شما صرفا در صفحاتی نمایش داده می‌شود که در تایتل و یا متادیسکپریشن آن‌ها آن کلمه عیناً تکرار شده باشد. مثلا فرض کنید شما کسب‌و‌کاری در حوزه پرداخت الکترونیک دارید با انتخاب کلمه «رمز دوم» خبری از سایت ایسنا با عنوان «نحوه فعال‌سازی رمز دوم» تبلیغ کسب‌و‌کار شما را نمایش می‌دهد و در این بین شما می‌توانید در لحظه مناسب، مخاطب مناسب خود را هدف قرار دهید.

3 – تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی در ایران در آپارات، نماوا و سرویس VOD کافه بازار مانند یوتوب جریان دارد و از طرفی پتلفرم تبلیغاتی طاووس سرویس جذابی برای نمایش تبلیغات ویدیویی در ویدیوهای آپلود شده مابین مقالات سایت‌های مختلف نیز دارد.

بخوانید  سفرمارکت سرویس تبلیغات جستجو (Search Ad) ارائه داد!

4 – تبلیغ در مارکت‌پلیس‌ها و کسب‌و‌کارهای پلتفرمی ایرانی

همانگونه که در بخش تبلیغات خارجی توضیح دادیم، این روش تبلیغاتی یکی از روش‌های جذاب تبلیغات برای بعضی کسب‌وکارها مانند هتل‌ها و اپلیکیشن‌ها است. در ایران مارکت پلیس‌هایی مانند سفر بلیط و دیجیکالا این امکان را دارند و از طرفی اپلیکیشن کافه بازار نیز این امکان را فراهم می‌کند.

این نمونه‌هایی از یک تبلیغات هدفمند بود، اما برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی هدفمند باید به ۵ نکته زیر توجه کنید:

تقسیم‌بندی مخاطبان (Segmentation)

ابتدا باید مشخص کنید مخاطب شما چه کسی است. شما چه بخشی از بازار را باید هدف خود قرار دهید. تا وقتی پیام به مخاطب مناسب کسب‌وکار شما نرسد، تبلیغات هدفمند عملا معنا ندارد. با تفکیک مخاطبان یا مشتریان براساس شرایط جغرافیایی، شرایط رواشناسانه و… که قبلا به آن‌ها پرداختیم شما می‌توانید افرادی که بهترین نرخ تبدیل را برایتان به‌ارمغان می‌آورند را پیدا کنید.

استراتژی دقیق و اصولی

برای آنکه بتوانید تبلیغات هدف‌مند خود را عملی کنید، صرفا مشخص کردن مخاطبان هدف کسب‌وکارتان کافی نیست. باید مشخص کنید برای به‌ثمر رسیدن این نوع از تبلیع چه مسیری را باید طی کنید. پیام‌تان دقیقا چیست، تقویم محتوایی شما برای تبلیغات چگونه است، شاخص‌های شما برای مشخص کردن موفقیت و یا عدم موفقیت چطور اندازه‌گیری می‌شود و… داشتن یک استراتژی به‌عنوان نقشه مسیری که باید آن‌را طی کنید جز اولین کارهایی است که در شروع هر فرایند بازاریابی باید ایجاد شود.

از داده غافل نشوید

بی‌شک داده محوری در تبلیغات امری مهم است. با استفاده از داده‌هایی که در تبلیغات قبلی خود و یا از مخاطبان و مشتریان خود به‌وسیله پرسشنامه و… به‌دست آوردید، می‌توانید تبلیغات خود را هدفمندتر کنید.

بخوانید  چطور در «همراه‌کارت» بازاریابی داده‌محور اجرا می‌کنیم؟ به قلم مدیر مارکتینگ همراه‌کارت

منابع‌تان را مشخص کنید

پول، منابع انسانی و زمان، منابع اصلی برای داشتن تبلیغات هدفمند است. شما باید برای تبلیغات خود هرکدام از این‌ها را مشخص کنید تا فرایند تبلیع شما با توازن و تعال بین منابع و خروجی موردنظر پیش رود.

تبلیغات هدفمند آنلاین

محتوای خوب یادتان نرود!

بعد از آن‌که چهار مرحله قبل را انجام دادیم، نوبت به جمله معروف “محتوا پادشاه‌است” می‌رسد. تبلیغات شما باید شفاف و متناسب با مخاطب هدف‌تان باشد. رنگ، فونت، پیام، طراحی از مواردی هستند که می‌توانند با تغییر هرکدام و اجرای A/B تست، تبلیغ خود را هدفمندتر از قبل کنید.

تبلیغات هدفمند یک بازی دو سر برد است، هم شما به‌عنوان تبلیغ‌کننده هزینه کمتری می‌کنید و مخاطب با کیفیت‌تری به‌دست می‌آورید هم بیننده‌های تبلیغ از تبلیغات آزاری نمی‌بینند و به نیازهاشون می‌رسند؛ پس هرگز دست از هدف‌مندتر کردن تبلیغات خودتان برندارید!

خودنویس
به اشتراک بگذارید:
مه‌گل غیوری
مه‌گل غیوری
از کلاس‌های دانشگاه فهمیدم که به بازاریابی علاقه دارم. دنبالش کردم تا رسیدم به دیجیتال مارکتینگ. به دیـ ام برد پیوستم تا هر روز از هم یاد بگیریم.
نظرات

اشاره