همه چیز در مورد نسخه جدید گوگل آنالیتیکس GA4
فهرست مطلب
بیشک شما هم در تب و تاب یادگیری کار با نسخه جدید آنالیتیکس یعنی گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) افتادهاید. به گفته گوگل در روز ۱ جولای سال ۲۰۲۳ دیگر اثری از نسخه آنالیتیکس یونیورسال باقی نخواهد ماند.
هر چند بسیاری از دیجیتال مارکترها و صاحبان کسبوکار در سراسر دنیا از مهاجرت به آپدیت جدید خوشحال نیستند. اما گوگل در تصمیم خود مصمم است و بهتر است نحوه کار با این ابزار کاربردی در چهره جدید را هر چه سریعتر آموخت. پس بیایید با هم از ابتدا شروع کنیم:
گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) چیست؟
گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) جدیدترین نسخه آنالیتیکس است. این آپدیت تازه، ساختار جمعآوری دیتا از وب سایت را به طور کامل دگرگون کرده است و یکی از دلایلی که در بدو ورود، استقبال گرمی از آن نشد همین ناآشنا بودن و تفاوتهای اساسی با نسخه سابق است. در نسخه جدید آنالیتیکس به مارکترها اجازه داده میشود تا از مرحله رصد کردن ترافیک فراتر بروند و متریکهای مهم مربوط به مشتریان را تجزیه و تحلیل کنند.
GA4 با ارتقا دادن خود به کمک هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، این قابلیت را دارد که تمام مسیر مشتری را در چندین پلتفرم ردیابی کند و اینسایت دقیقتری در مورد نحوه تعامل کاربران با وب سایت و اپلیکیشن شما ارائه دهد.
تفاوت گوگل آنالیتیکس جدید با نسخه یونیورسال
۱- GA4 یک داشبورد جدید به شما ارائه میدهد
اولین تغییری که احتمالاً متوجه آن خواهید شد؛ ظاهر متفاوت یا همان داشبورد کاملاً جدید است. به گفته گوگل این داشبورد بسیار سادهتر از قبل است و البته بسیاری از گزارشهایی که به آنها عادت داشتید نیز از بین رفته یا منتقل شدهاند. اکنون نوار پیمایش سمت چپ شامل دکمههای خانه(Home)، گزارشها (Reports)، کاوش (Explore) و تبلیغات (Advertising) است.
۲- GA4 تمام اقدامهای کاربر را با نام ایونت تعریف میکند!
همانطور که قبلاً هم اشاره شد، بزرگترین تفاوت بین UA و GA4 نحوه اندازهگیری و مدلسازی دادهها است.
در نسخه آنالیتیکس یونیورسال، اقدامهای (actions) کاربر از طریق بازدید از صفحه ردیابی میشد که جزو متریکهای مهم بود؛ اما از طرفی شکافهایی در جمعآوری دیتا ایجاد میکرد که اقدامهای دیگر از جمله تماشای ویدیو، کلیکها و غیره را در نظر نمیگرفت.
در GA4، هر اقدام (action) بهعنوان یک رویداد (event) طبقهبندی میشود که میتوانید با استفاده از ابزارهای گزارشدهی موجود، آنها را تحلیل و بررسی کنید. در نظر داشته باشید که ایونتها مستقل از سشنها (sessions) ردیابی میشوند که میتوان آنها را به دلخواه روشن یا خاموش کرد.
به طور دقیقتر ایونتها در GA4 به چهار دسته طبقهبندی میشوند:
۱) ایونتهایی که به صورت خودکار جمعآوری میشوند(Automatically collected events)
شامل ایونتهایی هستند که پس از نصب کد پایه GA4 به طور خودکار ردیابی میشوند. مانند: page_view session_start و first_visit
۲) ایونتهای پیشرفته قابل اندازهگیری پیشرفته(Enhanced measurement events)
شامل ایونتهایی مانند اسکرول، جستجوی سایت، تعامل با ویدیوی داخل صفحه و… هستند که بهطور خودکار جمعآوری میشوند که میتوانید متناسب با وبسایت یا اهداف خود آنها را فعال یا غیرفعال کنید. این پارامترها به شما این امکان را میدهند که برای اندازهگیری میزان موفقیت محتوای خود، به دیتاهایی فراتر از بازدیدهای صفحه توجه کنید.
۳) ایونتهای پیشنهادی (Recommended events)
ایونتهایی که گوگل به شما توصیه میکند تا بر اساس صنعت خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، ایونتهای پیشنهادی برای کسبوکارهای ایکامرس شامل add_to_cart، buy، و begin_checkout است.
۴) ایونتهای سفارشیسازی شده (Custom events)
ایونتها و پارامترهایی که میتوانید بسته به نیاز خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، در یک کسبوکار ایکامرس تصمیم میگیرید که یک ایونت خطا پس از start_checkout تنظیم کنید تا ببینید کاربران در صورت مواجهه با خطا چه کاری انجام میدهند و از بازخورد آن برای بهبود فرآیند پرداخت استفاده کنید.
برای ساخت ایونت در GA4 مطابق چه ساختاری پیش برویم؟
۳- GA4 دیتای مربوط به اپلیکیشن را نیز در کنار سایت جمع آوری میکند
یکی از بزرگترین تغییرات در سیستم تجزیه و تحلیل گوگل آنالیتیکس 4 این است که بتوان داده های اپلیکیشن تلفن همراه را در کنار دادههای وب سایت جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.
برای انجام اینکار در نسخه آنالیتیکس یونیورسال، باید یک Property جداگانه ایجاد می کردید؛ اما در GA4، همه چیز را میتوان در یک داشبورد ردیابی کرد. در نتیجه صاحبان کسب و کار که دارای سایت و اپلیکیشن هستند میتوانند تصویر بسیار دقیقتری از سفر مشتریان در وب سایت و اپلیکیشن به دست آورند.
۴- GA4 ماشین لرنینگ را جایگزینی برای کوکیها انتخاب کرده است!
با وضع قوانین GDPR در اروپا و افزایش حریم خصوصی آنلاین، ردیابی کاربران با کوکی ها دشوارتر شد و بسیاری از کوکیهای شخص ثالث در حال حذف شدن هستند. مرورگرهای موزیلا و سافاری از قبل آنها را مسدود کردهبودند و گوگل نیز قول داد که برای حفظ حریم شخصی کاربرانش آنها را حذف کند و از شناسههای فردی برای تبلیغات پارتنرهای خود استفاده کند.
همچنین در نسخه جدید آنالیتیکس برای حفظ بیشتر حریم شخصی کاربران ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی را جایگزین کوکیها نمود. در گوگل آنالیتیکس 4 اینسایتهایی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل به طور خودکار در مورد روند دیتاهای محصول هشدار می دهند. همچنین متریکهای تازهای در دسترس شما قرار میدهد تا به شناسایی کاربران و اقداماتی که ممکن است منجر به خرید شود کمک کند. این متریکها عبارتند از:
- احتمال خرید (Purchase probability): احتمال خرید کاربر در هفت روز آینده نسبت به فعالیتی که در 28 روز گذشته داشته است.
- احتمال ریزش (churn probability): احتمال عدم فعالیت کاربر در هفت روز آینده نسبت به فعالیتی که در هفت روز گذشته داشته است.
- پیشبینی درآمد (revenue probability): درآمد قابل پیشبینی حاصل از خرید در ۲۸ روز آینده از کاربران فعال نسبت به ۲۸ روز قبل.
با استفاده از این دادهها، میتوانید اقدامات مشتری را پیشبینی کنید و کمپینهای بازاریابی را طوری تنظیم کنید که بر روی مخاطبان با ارزش خود بیشتر تمرکز کنید.
نحوه فعال سازی و نصب گوگل آنالیتیکس 4
۱) اگر نسخه آنالیتیکس یونیورسال را روی سایت خود داشته باشید؛ کافیست به اکانت خود در https://analytics.google.com وارد شوید و روی دکمه «ادمین (admin)» در پایین صفحه سمت چپ کلیک کنید.
۲) در بخش property نام اکانت را چک کنید که درست انتخاب کرده باشید و سپس روی دکمه GA4 Setup Assistant کلیک کنید.
۳) روی دکمه «Get Started» در زیر عبارت I want to create a new Google Analytics 4 property کلیک کنید.
۴) روی دکمه Create property کلیک کنید. تبریک اکانت شما ساخته شد.
توجه داشته باشید بعد از ساخت GA4 نیاز است به کمک ابزار تگ منیجر و یا به صورت مستقیم کد نصب را در کدهای سایت، قرار دهید.
ساختار پنل و داشبورد گوگل آنالیتیکس 4
گوگل آنالیتیکس ۴ در تصویر سازی دیتاها پیشرفتهای قابل توجهی داده است و گوگل نیز مستقیما به بهبود این بخش اشاره کرده است. در این بخش همه امکانات موجود در این ابزار را با جزئیات کامل بررسی نمودیم:
بخش Home: در این بخش می توانید نگاهی به گزارشهای کلی بیندازید و همچنین تحلیلهای بهدستآمده توسط هوش مصنوعی را در انتهای صفحه مشاهده کنید.
بخش Reports: یکی از مهم ترین و کاربردی ترین بخش هاست که سروکار زیادی با آن خواهید داشت.
بخش Explore: به گزارشهای مهم و اختصاصی در این قسمت دسترسی خواهید داشت. هر چقدر بیشتر با این بخش کار کنید؛ دید شما نسبت به دنیای دادههای زیاد و پراکنده رشد خواهد کرد.
بخش Advertising: این بخش معادل گزارش چنلهای مختلف تبلیغات و عملکرد آنهاست. با مقایسه چنلهای مختلف در کنار یکدیگر میتوانید میزان اثربخشی آنها را نسبت به یکدیگر بسنجید.
آشنایی با گزارشهای بخش Reports
۱- Reports snapshot
هر زمان که وارد GA4 میشوید این گزارش را مشاهده خواهید کرد. این گزارش وضعیت کلی اکانت شامل: ترافیک سایت (traffic)، تعامل(engagement)، نرخ تبدیل (conversion)، درآمد(revenue)، کمپینهای فعال(campaign)، صفحات(pages) و منابع ترافیک(traffic sources) و … را نمایش میدهد.
وضعیت کمپینهای فعال شما که میتوانید بر اساس متریک دلخواه مشاهده کنید:
نمایش وضعیتِ
- صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته اند(کادر اول سمت چپ)
- ایونت های فعال (کادر وسط)
- کانورژنهایی که تعریف کرده اید(کادر اول سمت راست)
۲- Real-time
در این گزارش آمار لحظهای و آنلاین را که مربوط به نیم ساعت اخیر است؛ مشاهده میکنید.(توجه داشتهباشید که در نسخه یونیورسال هم مشابه این گزارش وجود داشت و آمارها مربوط به ۵ دقیقه اخیر بود.)
این گزارش در زمانهایی که تغییر جدیدی در سایت ایجاد کردهاید، محتوای متنی یا ویدیویی منتشر کردهاید و یا یک محصول جدید اضافه کردهاید بسیار به کارتان می آید. زیرا میتوانید با اضافه کردن ۵ سگمنت مختلف به صورت همزمان این تغییرات را رصد کنید.
همچنین با کلیک بر روی “view user snapshot” میتوانید سفر مشتری یک یوزر که به صورت تصادفی انتخاب شده را داخل سایت و اپلیکیشن خود بررسی کنید. میتوانید ببینید اهل کجا هستند و چه اکشنها و یا تعاملاتی با سایت و اپلیکیشن شما دارند.
۳- Life cycle
گزارشهای این بخش جزئیات گزارشهایی است که در بخش قبلی مشاهده کردهاید. میتوانید بررسی کنید یوزرهای شما از چه کانالهایی جذب شده و زمانی که وارد فانل شما میشوند چه رفتارهایی انجام میدهند؛ نرخ تبدیل هر بخش چقدر است و پاسخ سوالات زیر و مشابه آن را در بخش پیدا میکنید:
- آخرین باری که کاربر با سایت شما تعامل داشته؟
- آخرین باری که کاربر از شما خرید کرده؟
- از کدام چنلها مشتریانی با بیشترین ارزش طول عمر را جذب کردهاید؟
- کدام کمپینها بازگشت مشتریان به سایت را افزایش داده؟
همچنین شامل بخشهایی است که در ادامه میبینید:
- Acquisition
- Engagement
- Monetization
- Retention
بخش Acquisition: این بخش گزارش کاربران جدید، فعال و همچنین منبع و روش جذب آنها را در اختیار شما قرار میدهد. مهمترین گزارش این بخش مربوط به traffic acquisition است که احتمالا در نسخه قدیمی آنالیتیکس نیز این بخش را همیشه بررسی می کردید.
بخش Engagement: این بخش نشاندهنده نحوه تعامل کاربران با سایت یا اپلیکیشن شماست و هر یک از گزارشهای آن حاوی این اطلاعات است:
- Events: شامل اقدامهایی(اکشن هایی) که از قبل تعریف شده یا خود شما تعریف کردهاید.
- Conversion: شامل تبدیلهای موفقی که شما تعریف کردهاید.
- Pages and screens: تعداد بازدید از هر یک از صفحات وبسایت. (توجه کنید این گزارش شامل Page view است.)
- Landing page: اولین صفحهای که کاربر در یک سشن(session) میبیند.(در این گزارش دیتای Page view را نمیبینید.)
بخش Monetisation: اگر سایت فروشگاهی یا سایتی برای انتشار تبلیغات و یا اپلیکیشن با پرداخت درون برنامهای دارید، در این بخش میتوانید دیتاهای مربوط را بررسی کنید.
بخش Retention: در این بخش میزان بازگشت به سایت و یا اپلیکیشن را در دو گروه کاربران جدید و بالقوه بررسی کنید.
۴- User
این بخش، اطلاعات کاربران سایت و اپلیکیشن را در دو دسته اطلاعات دموگرافیک(Demographics) مانند جنسیت، سن و لوکیشن و… و دسته دوم تِک (Tech) مانند اطلاعات دیوایس و مرورگر کاربر و… در اختیار شما قرار میدهد.
۵- The Explorations Hub
شاید مهمترین ویژگی GA4 برای مارکترها همین بخش باشد. با وارد شدن به این بخش میتوانید مدلهای تخصصی مختلفی متناسب با نوع دیتا برای گزارشهای خود پیدا کنید که در ادامه با چند نمونه از آنها آشنا میشویم:
- گزارش User explorer
این مدل رایج ترین روش برای تجزیه و تحلیل دادههاست. شما میتوانید دادههای خود را در انواع نمودارهای میلهای، دایرهای، خطی و … ارائه دهید.
- گزارش Cohort exploration
این گزارش آنالیزی از کاربرانی که ویژگی یکسانی دارند به شما میدهد. مثلا :
- کاربران شما از چه منابعی وارد سایت شما میشوند؟
- رفتار کاربرانی که در مدت یک ماه به اپلیکیشن شما بازگشتهاند چگونه است؟
- چند درصد کاربران پس از مطالعه کامل صفحه محصول آن را خریداری میکنند؟
گزارش Funnel exploration
با ایجاد قیفهای گوناگون بازاریابی میتوانید برای هر بخش اکشن(event) و تبدیل (conversion) تعریف کنید و میزان ریزش یا دلیل موفقیت یا نرسیدن به تارگت مدنظر را بررسی کنید.
گزارش Path exploration
در این گزارش میتوانید یک ایونت را به عنوان نقطه شروع یا پایانی مشخص کنید و مسیر کاربر را در قالب یک نمودار درختی ببینید و بررسی کنید. این گزارش به شما کمک می کند صفحات کلیدی خود را بهبود ببخشید. اگر کاربر در یک لوپ گیر کرده باشد متوجه شوید و مشکل را برطرف کنید و یا اقدام بعدی کاربر را پیشبینی کنید.
گزارش Segment overlap
در این گزارش میتوانید ارتباط میان سگمنتهای مختلف مشتریان خود را بررسی کنید و بر اساس رفتار آنها، کمپینهایی برای جذب کاربر جدید، تعامل با کاربران فعلی و یا بازگشت کاربران به اپلیکیشن و … در نظر بگیرید.
گزارش User lifetime
این گزارش طول عمر کاربران سایت یا اپلیکیشن شما را نمایش میدهد. با بررسی این گزارش میتوانید متوجه شوید کدام کمپینها در جذب کاربران با طول عمر بیشتر موفق بودهاند و رفتار آنها را بررسی کنید.
تا به اینجا تلاش کردیم آنچه در مرحله اول مهاجرت به GA4 نیاز دارید؛ به شما بیاموزیم. دنیای ابزاری مانند آنالیتکس بسیار بزرگ است و نکات زیادی در دل آن وجود دارد که در مراحل بعدی به آن میپردازیم. از مهاجرت به GA4 جا نمانید.
سپاس از کمک به جامعه اطلاعاتی فارسی.
عالی و ساده
ممنون🙏