چطور یک کمپین ایمیل مارکتینگ طراحی کنیم؟
فهرست مطلب
یک کمپین ایمیل مارکتینگ، از انواع کمپینهای دیجیتال بوده و در واقع ایمیلی است که با هدفی خاص، طراحی و از طرف یک کسب و کار به بخشی از مشتریان ارسال میشود. یک کمپین ایمیلی موفق، باعث افزایش تعامل مشتریان با کسب و کار، جمعآوری سرنخ بیشتر از آنها و در نهایت فروش بیشتر میشود.
برخلاف چیزی که بسیاری از افراد فکر میکنند، یکی از مزایای بزرگ ایمیل مارکتینگ این است که مردم هنوز هم از ایمیل استفاده زیادی دارند. این امر باعث میشود تا بازاریابی ایمیلی به ابزاری مناسب برای ایجاد روابط با مشتری تبدیل شود و به کسب و کارها در فروش بیشتر کمک کند.
اما قبل از اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق، باید کارهای مقدماتی زیر انجام شود.
۱. ایجاد یک لیست ایمیل هدفمند
اولین قدم برای داشتن یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق، آمادهسازی یک لیست از مخاطبینی است که به پیشنهادات شما در ایمیل علاقه دارند. بهترین راه برای ایجاد لیست ایمیل هدفمند، تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت شما به مشترکین است. اما باید در نظر داشته باشید که به طور متوسط، ۸۰٪ از بازدیدکنندگان وبسایت شما بدون ثبت نام در خبرنامه، سایت شما را ترک میکنند. به همین دلیل توصیه میکنیم از پاپآپها، برای تبدیل این افراد به مشترکان و احتمالا مشتریان خود استفاده کنید.
برای مثال میتوانید، پاپآپی طراحی کنید تا زمانی که مخاطبان میخواهند سایت شما را ترک کنند، به آنها نمایش داده شود و پیشنهاد شما برای عضویت در خبرنامه را مطرح کند.
۲. اهداف خود را بشناسید
تمامی برنامههای بازاریابی خوب با تعیین اهداف شروع میشوند. کمپین ایمیلی نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق به چیزی که میخواهید به آن برسید، فکر کنید. برخی از اهداف مرسوم که میتوانید برای یک کمپین ایمیلی از آن استفاده کنید، در زیر آورده شده است:
- به مشترکین جدید خود خوشآمد بگویید. در مورد کسب و کار و ارزشهای خود صحبت کنید تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار نمایید.
- مشترکین موجود را با ارائه چیزی که برای آنها ارزشمند است، تشویق کنید.
- مشترکانی که فعال نبودهاند را دوباره جذب کنید.
- مشترکان خود را تقسیمبندی کنید. بنابراین میتوانید کمپین ایمیلی هدفمندتری داشته باشید.
۳. به انواع ایمیلها دقت کنید
با توجه به محتوای ایمیل، ایمیلها را میتوان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:
- ایمیلهای تبلیغاتی: همه ما با این دسته آشنا هستیم. در این ایمیلها در مورد پیشنهادات و فروش صحبت میشود.
- ایمیلهای ارتباطی: در این دسته، آنچه که کسب و کارها وعده دادهاند، به مشترکان داده میشود. مانند خبرنامه هفتگی، هدیه رایگان، اطلاعات مرتبط به کسب و کار و …
- ایمیلهای تراکنشی: ایمیلهای تراکنشی معمولا براساس اقدامات مشترکین ارسال میشوند و به عملی که در سایت شما انجام دادهاند، مربوط است. مانند تأیید ثبت نام مشترک، پیامهای خوشآمدگویی، تأییدیه سفارش یا خرید، قدردانی از تغییرات در اطلاعات مشترکین و …
اکنون که انواع ایمیلهایی که میتوانید، ارسال کنید را شناختید؛ زمان آن رسیده که برای ایجاد یک کمپین ایمیلی موفق مرحله بعدی را انجام دهید.
۴. مخاطبان خود را بشناسید
اگر مدتی است که در حال انجام بازاریابی ایمیلی هستید، احتمالا مخاطبان خود را میشناسید. اما اگر تازه این کار را شروع کردهاید، باید براساس اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید، حدسهای معقولی را ارائه دهید تا بتوانید کمکم مخاطبان خود را بشناسید. نگران نباشید! دقایقی بعد از این که اولین کمپین ایمیلی خود را آغاز میکنید، جمعآوری اطلاعات مشترکان خود را شروع کردهاید. بنابراین دفعه بعد، دادههای واقعی برای انجام این کار خواهید داشت.
در ضمن، دادههای Google Analytics و شبکههای اجتماعی شما، منابع خوبی برای شناخت مخاطبانتان هستند. دادههای مربوط به جمعیت، موقعیت مکانی و علایق مخاطبان که در گوگل آنالیتیکس جمعآوی شده، به شما کمک میکنند تا بتوانید بفهمید مشتریانتان به چه چیزی علاقه دارند.
۵. از تکنولوژی به صورت هوشمندانه استفاده کنید
بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ دارای ابزاری هستند که به شما در ایجاد یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفقتر کمک میکنند. این سرویسها ویژگیهای زیر را دارند:
- ایجاد و اتوماسیون آسان کمپینها از جمله ساخت ساده قالب برای ایمیل و گردش کار. (templates and workflows)
- ادغام با نرمافزارهایی که از آنها استفاده میکنید، مانند WordPress.
- راههایی برای تقسیمبندی مخاطبان خود.
- تجزیه و تحلیل عمیق در مورد عملکرد کمپین ایمیل.
۶. optinهای جذاب ایجاد کنید
برای این که بتوانید، توجه مخاطبان خود را جلب و آنها را تشویق به ثبت نام کنید، باید فرمهای optin جذاب ایجاد و انواع متفاوت آنها را در قسمتهای مختلف سایت خود آزمایش کنید. انواع این فرمها به شرح زیر است:
- فرمهای خوش آمدگویی، که با ورود افراد به سایت شما ظاهر میشوند.
- پاپآپ Lightbox، که میتواند در هر صفحه نمایش داده شود و باعث شود تا مخاطب روی فرم متمرکز شود.
- پاپآپ Exit-intent، که وقتی افراد در حال ترک سایت هستند، نمایش داده میشود. این برای زمانی خوب است که پیشنهاد خود را برای گرفتن سرنخ مطرح میکنید.
۷. برنامهریزی و پیگیری یک کمپین ایمیلی
Kuno Creative میگوید که برای ایجاد ایمیلهای خود نیاز دارید که آنها را به موقع، مرتبط، جالب و ارزشمند کنید.
هنگامی که اهداف، نوع ایمیل و مخاطبان خود را شناختید و افراد را با استفاده از گزینههای هدفمند به لیست خود جذب کردید، زمان آن رسیده است که برنامهریزی کمپین ایمیلی خود را شروع کنید.
توجه داشته باشید که در ایمیل مارکتینگ، باید علاوه بر محتوای ارسالی خوب، تکرار و تداوم داشته باشید و بر روی اصلیترین کاری که میخواهید مشترکان شما انجام دهند، تمرکز کنید؛ مانند ثبت نام در یک رویداد، دنبال کردن شما در شبکههای اجتماعی و یا خرید یک محصول.
به عنوان مثال، فرض کنید که شما ارائهدهنده یک نرمافزار هستید. از مشترکین جدید با یک سری ایمیل کوتاه استقبال کنید تا به آنها در آشنایی با خدمات خود کمک نمایید. در اولین ایمیل خوشآمدگویی خود، سه کاری که مخاطبان میتوانند در نرمافزار شما انجام دهند را شرح دهید. در ایمیل دوم که سه روز بعد ارسال میکنید، مخاطبان را برای شروع استفاده از خدمات خود ترغیب کنید. دو روز بعد، مجدد ایمیلی ارسال کنید و در مورد داشبورد نرم افزار خود توضیحات بیشتری ارائه دهید و در نهایت بعد از دو روز، کمپین خود را با ارائه یک پیشنهاد به اتمام برسانید.
دقت داشته باشید که نباید مشترکین خود را با ارسال بیش از حد ایمیل کلافه کنید. گاهی این باعث میشود که آنها مستقیم دکمه اسپم را فشار دهند. درعوض، به برنامهای که به آنها وعده دادهاید، عمل کنید تا آنها بدانند که چه انتظاری باید از شما داشته باشند.
وقتی طرح ایمیل خود را بیان کردید، نوبت نوشتن است.
۸. مهارت عنوان نویسی
عنوان، نقطه شروع خوب برای هرگونه فعالیت موفق در کمپین ایمیلی است و در باز کردن و کلیک کردن ایمیلها بسیار اهمیت دارد. عنوان ایمیل، همانند عنوان در پست وبلاگ باید مورد توجه قرار گیرد تا مردم ترغیب شوند که ایمیل شما را باز کنند.
شما در عنوان ایمیل، تعداد کلمات زیادی برای ایجاد تصور ذهنی برای مخاطب ندارید. دادههای کمپینهای ایمیل مارکتینگ نیز نشان میدهند که بیشتر عناوین، بین ۴۱ تا ۵۰ کاراکتر است. از آنجایی هم که در برخی از صفحههای تلفن همراه، عنوان ایمیل کامل نشان داده نمیشود، بنابراین عاقلانه است که مهمترین بخشها را در ابتدا بنویسید.
برای عنوان نویسی بهتر به موارد زیر توجه کنید:
- به مردم بگویید وقتی ایمیل شما را باز میکنند، چه به دست میآورند. (نیازی به حس هوشمند بودن و شوخ بودن نیست مگر اینکه این شخصیت برند شما باشد.)
- افزودن شخصیسازی. استفاده از نام افراد در عنوان ایمیل، میتواند آنها را درگیرتر کند.
- از استفاده از کلمات اسپم خودداری کنید تا ایمیلهایتان به inbox برود.
- و …
۹. متن ایمیل خود را بنویسید
برای نوشتن متن ایمیل، در ابتدا باید قلاب درست کنید که باعث شود افراد تمایل پیدا کنند که ایمیل شما را بخوانند.
برای دریافت بهترین نتیجه، سعی کنید متنتان کوتاه باشد و پیشنهاد خود را زود ارائه ندهید. ابتدا سعی کنید که مردم با شما ارتباط گرفته و احساس راحتی کنند.
از آنجا که معمولا ایمیلهای شخصی موفقترهستند، مشترکین خود را با نام خودشان صدا کنید و ایمیلها را با نام یکی از پرسنل کسب و کار خود بفرستید.
همچنین پیشنهاد میشود که ایمیلهای خود را براساس نیاز مخاطبان، شخصیسازی کنید. این باعث میشود که ارسال ایمیل شما هدفمندتر شده و احتمال موفقیت بیشتری پیدا کنید. برخی از مطالعات نشان میدهد که تقسیم مخاطبان، میزان کلیک شما از طریق ایمیل را تا ۵۰٪ افزایش میدهد.
موارد دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از:
- استفاده از یک داستان شخصی: به کسب و کار خود، شخصیت انسانی بدهید. انسان بودن هرگز به یک شرکت آسیب نمیرساند و اغلب به افراد کمک میکند تا با کسب و کار شما ارتباط عاطفی برقرار کنند. برخی از موفقترین ایمیلهایی که دیدهایم از این تکنیک استفاده می کنند.
- توجه به چیزی که برای خوانندگان شما ارزش دارد: این می تواند بخشی از محتوا، برخی از اطلاعات مفید یا منبعی باشد که شما تبلیغ می کنید. توضیح دهید که چگونه این موارد به آنها کمک می کند. مثال زیر از SEMrush بر مزیت احتمالی در اولین خط ایمیل تأکید میکند.
- نظرسنجی، GIF یا ویدیو: همگی ثابت شده است که خوانندگان را بیشتر درگیر نگه میدارند.
آخرین قسمت از نوشته بازاریابی ایمیل شما دعوت به اقدام (Call To Action) است. CTA شما منعکسکننده کاری است که شما میخواهید، مردم هنگام خواندن ایمیل شما انجام دهند. CTA معمولا میتواند چندین بار در متن ایمیل شما ظاهر شود. بهترین CTA ها کوتاه و واضح هستند. همچنین تجربه ثابت کرده است که اگر در CTAها از کلمه رایگان استفاده شود، حدود ۳۰ درصد کلیکها افزایش مییابد.
اگر متن خود را طبق موارد گفته شده نوشته و تصحیح کرده باشید، مشترکان شما باید بدون حس ایجاد مزاحمت روی لینک شما کلیک کنند.
۱۰. بر طراحی ایمیل خود تمرکز کنید
طراحی ایمیل در هر کمپین ایمیلی اهمیت دارد. اگر ایمیلهای شما طراحی مناسبی نداشته باشند، باعث میشوند که مردم ایمیل شما را نخوانند. همچنین بسیاری از افراد، ایمیلهای خود را در تلفن همراه خود باز میکنند، بنابراین مهم است که اندازه ایمیل شما به صورت خودکار تغییر کند که افراد بتوانند آن را از طریق تلفن، تبلت و دسکتاپ به راحتی بخوانند.
بیشتر ایمیلهای خوب، متن بیشتری نسبت به تصاویر دارند. درست است كه تصاویر، ایمیل را جذابتر میكنند، اما توجه داشته باشید كه بسیاری از افراد، تصاویر را در ایمیل خود غیرفعال میكنند. بنابراین برای این که در هر صورت، ایمیل شما کارایی خود را از دست ندهد، بهتر است بیشتر از متن استفاده نمایید. همچنین، اطلاعات مهم را در تصاویر ننویسید و به یاد داشته باشید برای توصیف تصاویر از برچسبهای alt استفاده کنید تا افرادی که نمایش تصاویر را غیرفعال کردهاند، بدانند که قرار است چه چیزی را ببینند. یک توصیف خوب، ممکن است مشترکان را وادار به فعال کردن تصاویر کند و همین امر باعث میشود که ایمیلهای شما بهتر به نظر برسد.
۱۱. تست و پیگیری کمپین ایمیل مارکتینگ
ارسال ایمیل شما فقط اولین قدم برای دستیابی به موفقیت در کمپین ایمیلی است. برای استفاده واقعی از آن، باید دادههایی را برای بهبود فعالیتهای آینده جمعآوری کنید. پس باید همه چیز را اعم از طراحی و چیدمان، متن ایمیل، عنوان و دعوت به اقدام را آزمایش کنید. همچنین باید ایمیلهایی که به دستههای مختلفی از مشترکینتان و در زمانهای مختلف ارسال کردیدهاید، را بررسی نمایید.
برای تجزیه و تحلیلهای ایمیلهای خود میتوانید، از سرویسهای ایمیل مارکتینگ مانند mailchim ،mailerlite ،sendinblue و … استفاده کنید. این سرویسها اطلاعاتی در رابطه با نرخ باز شدن ایمیلها، نرخ کلیکها، لغو اشتراکها و … در اختیار شما قرار میدهند. این به شما امکان میدهد تا بفهمید که چه چیزی واقعا برای کمپین بازاریابی شما خوب است.
مسئله دیگر بررسی اعتبار فرستنده شما است که روی غیر اسپم شدن ایمیل تأثیر میگذارد. از امتیاز ارسال کننده استفاده کنید تا ببینید آیا موردی وجود دارد که ممکن است ایمیل های شما به inbox مشترکین نرسد یا خیر.
سرانجام، با تلاش برای جذب مجدد مشترکان غیرفعال، لیست مشترکین ایمیل خود را مدیریت کنید و در صورت عدم موفقیت برای جذبشان، آنها را از لیست حذف کنید.