پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
تبلیغات گزارش‌ها منتخب سردبیر

آیا تبلیغات ایرانی دور زمین بازی پورتو قانونی بود؟ همه‌چیز درباره Digital Replacement، نواقص اجرایش در ایران و علت آن

رویا عزیزی رویا عزیزی
10 مهر 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا تبلیغات ایرانی دور زمین بازی پورتو قانونی بود؟ همه‌چیز درباره Digital Replacement، نواقص اجرایش در ایران و علت آن
زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه در کشورهای مختلف جهان، تبلیغاتی که در اطراف زمین بازی‌های فوتبال منتشر می‌شوند، با تکنولوژی digital replacement برای بیننده‌های هر لوکیشن می‌توانند جایگذاری می‌شوند. تا پیش از این تکنولوژی، تبلیغ در زمین بازی تنها با استفاده از تابلوهای چاپی و استاتیک امکان‌پذیر بود. در نهایت ورزشگاه‌ها توانستند با آوردن مانیتورها به دور زمین، جذابیت و درآمدزایی این ابزار تبلیغاتی را دوچندان کنند. اما حالا چند سالی‌ست که با تکنولوژی جایگذاری یا همان Digital Replacement، امکان این وجود دارد که بینندگانی که از یک شهر یا کشور خاص بازی‌ای را تماشا می‌کنند، با تبلیغات متناسب با خودشان رو‌به‌رو شوند.

تکنولوژی Virtual Advertising یا همان Digital Replacement در تبلیغات ورزشی چیست؟

یکی موقعیت‌هایی که فرصت نوآوری را برای تبلیغات ورزشی در استادیوم فراهم می‌کند تبلیغ روی صفحه نمایش و تبلیغات مجازی LED است. technology replacement به بازاریابان این امکان را می‌دهد که با ارائه تعداد زیادی «فید» دیجیتالی برای هر مخاطب، تبلیغات تابلوی محیطی خود را به گونه‌های مختلف مخاطبان هدف برسانند. این همچنین به نام Virtual Replacement Perimeter Overlay نیز شناخته می‌شود.

تبلیغات دور زمین

در این تکنولوژی تبلیغات مجازی که پیش از این طراحی و آماده شده‌اند، با استفاده از فناوری دیجیتال در برنامه‌های پخش تلویزیونی جایگذاری می‌شوند. ناشران تبلیغ معمولا در زمان‌هایی که مخاطبان بازی ارتباط منطقه‌ای با بازی ندارند، از این تکنولوژی استفاده کرده و تبلیغاتی که زمین بازی منتشر شد را با تصاویر مجازی پر می‌کنند. ویدیوی زیر به‌طور کامل این روش نوین تبلیغاتی را نشان می‌دهد

در این تکنولوژی، بیننده تصور دارد که تبلیغی که در تلویزیون مشاهده می‌کند، همان تصویری است که واقعا در زمین بازی نصب شده است. در حالی که امکان تعویض این تبلیغ هم وجود دارد. در واقع تبلیغات محلی را در یک رویداد بین‌المللی مثل مسابقه مهم فوتبال جایگزین می‌کنند. به این ترتیب بینندگان در هر نقطه از جهان تبلیغی را خواهند دید که آگهی‌دهندگان محلی سفارش داده‌اند.

حداقل چند دقیقه می‌توان تبلیغ کرد؟

بررسی‌های دی‌ام برد از چند آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغاتی ایرانی که در تبلیغات تلویزیونی با صداوسیما همکاری می‌کنند، گویای این است که حداقل زمانی که virtual advertising در طول ۹۰ دقیقه بازی به برندها فروخته می‌شود، ۱۰ دقیقه است. هزینه اکران این تبلیغ هم با توجه به دقایقی که تبلیغ جایگذاری شده باشد، محاسبه می‌شود.

تکنولوژی تبلیغات پخش مستقیم

تکنولوژی درج مجازی اغلب از تکنیک‌های خودکار و هوشمند مانند تشخیص خودکار محدوده زمین بازی، تشخیص خودکار برش‌ها، عبور بازیکن‌ها، تشخیص سطح زمین بازی و تشخیص لوگوهای موجود برای جایگزینی لوگو استفاده می‌کند.

کنترل تصویری اثر، معمولاً توسط یک اپراتور انجام می‌شود، اما سیستم‌های جدید فرصتی را ایجاد کرده‌اند که از اپراتور پخش به طور لحظه‌ای استفاده گردد. این کار از طریق ادغام فناوری LED نسل بعدی، اپتیک ویژه و نرم‌افزارهای پیشرفته به روند تولید و پخش مکان و زمینه انجام می‌شود. تبلیغات محیطی بدون وقفه در زمان واقعی پخش ادغام می‌شوند و این امکان را به شرکت‌ها می‌دهند تا محتوای شخصی‌سازی شده را به هر زبانی که مخاطبان آن پخش دارند، برای مخاطبان مختلف ارائه دهند؛ همچنین این فرصت برای آژانس‌های تبلیغاتی فراهم می‌شود که موقعیت تبلیغ را به صاحبان مشاغل و برندها در هر منطقه بفروشند.

 

 

virtual replacement

 

آیا جایگذاری تبلیغ دور زمین بازی پورتو-بنفیکا قانونی بوده؟

تبلیغات اطراف زمین فوتبال در هفته گذشته و در پخش لیگ پرتقال در صداوسیما مرحله جدیدی از تبلیغات تلویزیونی را برای برندهای ایرانی و آژانس‌های تبلیغات TVC آغاز نمود. مسابقه بنفیکا-پورتو که در این هفته از صداوسیما پخش شد، از معدود دفعاتی بود که از این تکنولوژی در کشور ما به‌صورت رسمی استفاده می‌شد.

مطلب مرتبط: معنا و تفاوت استراتژی تبلیغات ATL ،BTL و TTL چیست؟

به گزارش دی‌ام برد و براساس تحقیقات، برخلاف آنچه که حدس زده می‌شد، این Replacemet رسمی انجام شده و شبکه ۳ با خرید حق بخش بازی پورتو-بنفیکا، طی یک همکاری رسمی با یک آژانس تبلیغاتی خارجی، که مجری اجرای این سبک تبلیغ در آن بازی بوده، تبلیغات دور زمین این بازی را با هماهنگی و پرداخت هزینه به آژانس خارجی با تبلیغ برند‌های ایرانی جایگذاری کرد.

آژانس مات، در اینستاگرام خود عنوان کرده که تبلیغات کاستومایز این بازی براساس تکنولوژی جدید و کاملا قانونی بوده و تبلیغات
پخش‌شده از مبدا به مقصد قابلیت تغییر داشته است.

 

آیا تبلیغات ایرانی دور زمین بازی پورتو قانونی بود؟ همه‌چیز درباره Digital Replacement، نواقص اجرایش در ایران و علت آن 1

 

قیمت‌گذاری و آژانس‌ها

همان‌طور که گفته شد، هزینه این تبلیغ به ازای هر دقیقه در طول بازی محاسبه می‌شود؛ در حال حاضر هزینه این نوع تبلیغات بسیار بالاست اما پیش‌بینی می‌شود که با گسترش این تکنولوژی، هزینه این تبلیغات هم کاهش یابد.

هم اکنون این تکنولوژی با همکاری آژانس‌های تبلیغاتی داخل کشور برای تبلیغات استفاده می‌شود. برای مثالِ روابط عمومی آژانس مات به دی‌‌ام برد گفت که در حال همکاری با صداوسیما برای اجرای این گونه از تبلیغات در برخی از بازی‌ها است.

این آژانس به تازگی از آخرین اکران تبلیغ دور زمین فوتبالی که بر عهده داشت، خبر داد. در بازی لیگ پرتغال که تکنولوژی
جایگذاری در آن اتفاق افتاد و از شبکه سه تلویزیون منتشر شد، تبلیغ یک موسسه مالی ایرانی اکران شد که حاصل تکنولوژی و همچنین
همکاری رسمی صداوسیما با این آژانس تبلیعاتی بود.

درباره هزینه تبلیغات، این گزارش را از دست ندهید: هزینه‌ تبلیغات جهانی در سال ۲۰۲۴ از ۱ تریلیون دلار فراتر خواهد رفت

آیا تبلیغات ایرانی دور زمین بازی پورتو قانونی بود؟ همه‌چیز درباره Digital Replacement، نواقص اجرایش در ایران و علت آن 2

 

چرا تبلیغ در برخی لحظات بازی بی‌کیفیت بود؟

 

در این بازی تبلیغ ۴ برند ایرانی اجرا شد. باسلام، موسسه مالی ملل، رونیکس و رامک. اجرای تبلیغات خوب پیش می‌رفت تا جایی که مه ورزشگاه را فرا گرفت.

 

قبل و بعد از مه

آیا تبلیغات ایرانی دور زمین بازی پورتو قانونی بود؟ همه‌چیز درباره Digital Replacement، نواقص اجرایش در ایران و علت آن 3
آیا تبلیغات ایرانی دور زمین بازی پورتو قانونی بود؟ همه‌چیز درباره Digital Replacement، نواقص اجرایش در ایران و علت آن 4

بعد از مه:

آیا تبلیغات ایرانی دور زمین بازی پورتو قانونی بود؟ همه‌چیز درباره Digital Replacement، نواقص اجرایش در ایران و علت آن 5
آیا تبلیغات ایرانی دور زمین بازی پورتو قانونی بود؟ همه‌چیز درباره Digital Replacement، نواقص اجرایش در ایران و علت آن 6

با آمدن مه کیفیت Virtual Ads پایین آمده و پس از برگزاری انتقادهایی را نیز در پی داشت.

آیا امکان جلوگیری از افت کیفیت تبلیغ ناشی از مه وجود داشت؟

بررسی‌هایی پیرامون این موضوع انجام دادیم. ظاهرا برخی از آژانس‌های تبلیغات Virtual ads بازی‌های فوتبال راهکاری برای این رخداد ندارند و در صورت مه‌گرفتگی در بازی، یا به Replacement تبلیغ با همان کیفیت نامطلوب ادامه می‌دهند یا نمایش تبلیغ را متوقف می‌کنند. که تحقیقاً مجری ایرانی این تبلیغات یا صداوسیما تصیم به ادامه نمایش تبلیغ گرفته‌اند.

نمونه‌ای هم برای این ادعا در زیر آمده است. بازی پاریسن‌ژرمن و لیون فرانسه که اوایل همین فصل برگزار شد.

آیا تبلیغات ایرانی دور زمین بازی پورتو قانونی بود؟ همه‌چیز درباره Digital Replacement، نواقص اجرایش در ایران و علت آن 7

یک بازی از لیگ فرانسه که virtual advertisement اجرا شده اما مه از کیفیت آن کاسته است.

پس تبلیغات برندهای ایرانی دور زمین بازی پورتو و بنفیکا که ۷ مهرماه برگزار و از شبکه ۳ سیما و پلتفرم‌های پخش زنده فوتبال مانند تلوبیون، آنتن و نماوا تی‌وی پخش شد، رسمی و قانونی با خرید حق جایگزینی این تبلیغات اجرا شده و کیفیت پایین پخش این نوع تبلیغ در دقایق خاصی از بازی به دلیل مه، اشکالی‌ست که برای برخی دیگر از آژانس‌های اجراکننده این تبلیغات در جهان هم قبلا به وقوع پیوسته است. هرچند که پخش‌کنندگان می‌توانستند با هدف ارتقا کیفیت تبلیغ‌ها در این دقایق پخش تبلیغات کاستومایزشده را تا زمان پایان مه، متوقف کنند.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
رویا عزیزی
رویا عزیزی
خبرنگارم و کلمه‌ها راه را نشانم می‌دهند.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

فرهاد... میم
فرهاد… میم

مرسی روئیا خانم مقاله خوبی بود