پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

در نشست خبری «تأثیر سئو در اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌زایی و کارآفرینی» مطرح شد: نیازمند پیوند مهارت‌های نرم با مهارت‌های سخت در حوزه آموزش سئو هستیم

سهیل یاسائی سهیل یاسائی
20 آبان 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در نشست خبری «تأثیر سئو در اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌زایی و کارآفرینی» مطرح شد: نیازمند پیوند مهارت‌های نرم با مهارت‌های سخت در حوزه آموزش سئو هستیم
زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش دی‌ام‌ برد، در روز چهارشنبه ‍۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲، یک نشست خبری با موضوع «تأثیر سئو در اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌زایی و کارآفرینی» به میزبانی سئولب برگزار شد. در این نشست مجموعه‌های تریبون، پارس پک و کاردیکس نیز حضور داشتند و با ارائه‌ گزارش‌های اقتصادی و مالی حوزه سئو، از دغدغه‌ها و چالش‌های موجود کارفرمایان و مجریان حوزه سئو همانند کمبود متخصص واقعی و نبود آموزش‌های مناسب فنی و غیر فنی سخن گفتند.

در این نشست که در برج فناوری دانشگاه شریف برگزار شد، ارائه‌دهندگانی همچون فائزه غفوری (مدیر مارکام تریبون)، محمد زراعتی (مدیر دیجیتال مارکتینگ پارس پک)، علی حسینی (مؤسس سئولب) و نیما محمد‌حسنی (مشاور مارکتینگ مجموعه ایران‌تلنت) حضور داشتند.

کمبود منابع، اولین چالش حوزه سئو در جهان، در ایران چهارمین چالش متخصصین سئو است

فائزه غفوری، مدیر مارکام (ارتباطات بازاریابی) تریبون با ارائه دومین گزارش جامع سئو در ایران، که ارزیابی وضعیت سئو در سال ۱۴۰۱ است، با بیان و ارائه آمارهایی درخصوص وضعیت سئو و سئوکاران، مناسبات، وضعیت و چالش‌های این حوزه را در ایران تشریح کرد. لازم به‌ذکر است که این گزارش برآمده از ارزیابی پرسش‌نامه‌هایی است که ۶۲۸ نفر از متخصصین و فعالین سئو در ایران، در سال ۱۴۰۱ پاسخ داده‌اند.

غفوری درباره اهمیت سئو برای کسب‌وکارها گفت: «به گزارش BrightEdge، در سال ۲۰۱۹ به صورت میانگین ۵۳ درصد از ترافیک وب‌سایت‌ها، از کانال سئو به صورت ارگانیک بوده‌اند. برای همه واضح است که چرا سئو اهمیت دارد، اینکه یک کسب‌وکار در نتایج برتر گوگل باشد به بیشتر دیده‌ شدن‌ آنها کمک می‌کند. اما باید توجه داشت که نگاه به سئو باید یک نگاه بلند مدت باشد. سئو برای کسب‌وکارها یک کار بلند مدت و همچنین یک مزیت رقابتی پایدار نیز به‌حساب می‌آید؛ چراکه کسب‌وکارهای رقیب که شروع به فعالیت‌ می‌کنند، به سادگی نمی‌توانند جایگاه‌های برتر جستجو را کسب کنند.»

بخوانید  محدودیت‌های کافه‌بازار برای برنامه‌های مخرب و تخلفات سخت‌گیرانه‌تر شد
dmboard dmboard -->
فائزه غفوری، مدیر مارکام تریبون

فائزه غفوری، مدیر مارکام تریبون

برخی از آمارهای ارائه شده در این نشست، که براساس گزارش وضعیت سئو در سال ۱۴۰۱ بودند، به شرح زیر هستند:

  • متوسط درآمد متخصصان خانم، در موقعیت‌های شغلی یکسان، از آقایان کمتر است. (میانگین درآمد خانم‌ها و آقایان به‌ترتیب ۱۰ و ۱۶میلیون تومان است.)
  • صنعت سئو، صنعتی جوان است و اکثر فعالین این حوزه پنج سال سابقه کاری دارند. (۸۱درصد از فعالان حوزه سئو، تا ۳۵ سال سن دارند.)
  • سئوکاران پایتخت‌نشین، درآمد بیشتری دارند.
  • رشد درآمد افراد در مراکز استان‌ها، بیشتر از شهرهای کوچک‌تر بوده است.
  • میانگین درآمد ماهانه افرادی که در آژانس‌ها فعالیت می‌کنند، در مقایسه با فریلنسرها و مشاوران ۲میلیون تومان و نسبت به افرادی که در شرکت‌ها مشعول به کار هستند ۶میلیون تومان بیشتر است.
  • ۷۰درصد فعالین سئو قصد ادامه به فعالیت در این حوزه تا پنج سال آینده را دارند. و از سمتی دیگر ۷۰درصد از متخصصان سئو تمایل به مهاجرت از ایران را دارند.
  • ۶۹درصد از تیم‌های سئو، ۲ تا ۵ نفره هستند.

مدیر مارکام تریبون درخصوص چالش‌های حوزه سئو در ایران گفت: «متخصصان سئو اذعان داشته‌اند که در سال ۱۴۰۱، «فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی» پر‌چالش‌ترین مسئله در حوزه سئو بوده است. در ادامه و به‌ترتیب، «ناآگاهی کارفرما از روند یک پروژه سئو» و «ناهماهنگی در ارتباط با سایر تیم‌های فنی» در مقام‌های دوم و سوم چالش‌های متخصصان سئو بوده‌اند. اما نکته قابل توجه در اینجا است که «کمبود منابع» در مقام چهارمین چالش پرتکرار برای سئوکاران ایرانی قرار داشته است؛ این در حالی است که در جهان، کمبود منابع به‌عنوان اولین چالش سئوکاران عنوان می‌شود. این موضوع بیانگر آن است که در ایران همچنان مشغول به حل کردن مسائل بنیادین‌تری نسبت به جهان هستیم.»

بخوانید  قابلیت استوری از لینکدین حذف می‌شود!

در نشست خبری «تأثیر سئو در اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌زایی و کارآفرینی» مطرح شد: نیازمند پیوند مهارت‌های نرم با مهارت‌های سخت در حوزه آموزش سئو هستیم 1

غفوری در آخر، از انتشار «سومین گزارش جامع سئو در ایران»، تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

سئوکاران باید چندبعدی باشند

محمد زراعتی، مدیر دیجیتال مارکتینگ پارس پک گفته‌هایی در خصوص تخصص‌های متنوعی که یک سئوکار باید داشته باشد ارائه داد و اشاره کرد که یک سئوکار باید دانش‌های دیگری به‌غیر از سئو را نیز داشته باشد، تا بتواند مشکلات را حل کرده و راهکارهای مفید و بهینه ارائه دهد. زراعتی دراین‌خصوص گفت: «در نگاه اول، کسانی که سئو یاد می‌گیرند، تنها به این فکر می‌کنند که چطور مخاطب را هدایت به وب‌سایت یک کسب‌و‌کار کنند. اما یک سئوکار حرفه‌ای صرفاً به هدایت مخاطب به وب‌سایت اهمیت نمی‌دهد و به مسائل دیگر که بر عمق محتوا و شناخت کسب‌وکار تمرکز دارند نیز توجه می‌کند. یک سئوکار علاوه بر دانش سئو و همچنین محتوا، تا حدودی باید دارای دانش مارکتینگ نیز باشد. همچنین باید دارای مهارت حل چالش‌ها و تعارض‌ها نیز باشد؛ تا در مواجهه با تیم‌های دیگر، زمانی که اهداف تیم‌های گوناگون با سئو در تعارض است، بتواند چندبعدی به مسائل بنگرد و کارآمدترین راه‌حل را ارائه دهد. این موضوع سبب می‌شود تا یک سئوکار، همان‌طور که باید یک نیروی کلیدی یک سازمان باشد، تبدیل به آن نیروی کلیدی شود.»

محمد زراعتی، مدیر دیجیتال مارکتینگ پارس پک

محمد زراعتی، مدیر دیجیتال مارکتینگ پارس پک

تمرکز سئولب، بر آموزش عملی و پیوند مهارت‌های نرم با مهارت‌های سخت است

علی حسینی، مؤسس سئولب از عدم وجود آموزش‌های مناسب در حوزه سئو گفت و با اشاره به دارا نبودن مهارت‌های نرم توسط بسیاری از کارآموزان و فعالین سئو، بر اهمیت آموزش مهارت‌های نرم تأکید کرد. حسینی دراین‌خصوص گفت: «یک سئوکار صرفاً نباید تک‌تخصصه باشد و برای پایداری و رشد شغلی، باید بر دانش‌ها و حرفه‌های دیگر نیز مسلط باشد؛ همچون آشنایی با برنامه‌نویسی، آشنایی با اصول محتوا، فهم اصول و ساختار یک کسب‌و‌کار و مارکتینگ. در کنار تمام این مهارت‌های سخت، مهم‌ترین عامل، دارا بودن مهارت‌های نرم است. این مهارت‌های نرم سبب می‌شوند تا یک سئوکار بتواند با تیم‌های فنی دیگر، تعاملی سازنده داشته باشد. به‌همین جهت هدف از ایجاد سئولب آموزش پرکتیکال و عملی دانش سئو در کنار آموزش مهارت‌های نرم بوده است. در خصوص رفع موانع و چالش‌های پیوند آموزش مهارت‌های سخت با مهارت‌های نرم تصمیم به همکاری با مجموعه تلنت‌کوچ ایران‌تلنت و کاردیکس گرفتیم.»

علی حسینی، مؤسس سئولب

علی حسینی، مؤسس سئولب

سئوی تخصصی، دچار کمبود نیرو است

در بخش پایانی، نیما محمدحسنی (مشاور مارکتینگ مجموعه ایران‌تلنت)، درخصوص کمبود نیروی انسانی در بین متخصصان سئو صحبت کرد. به گفته او در یک ماه گذشته حدود سه هزار آگهی از سوی کارفرمایان برای جذب نیروی متخصص سئو در فضای وب منتشر شده است‌. همچنین بسیاری از این آگهی‌های استخدام دارای شرایط مناسبی همچون نداشتن سابقه کاری یا امکان دورکاری بوده، اما تعداد کسانی که برای دریافت این فرصت‌های شغلی اقدام کرده‌اند بسیار محدود بوده است.
محمدحسنی در ادامه، از همکاری مجموعه ایران تلنت و سئولب برای بهبود مهارت‌های نرم کارآموزان سئو اشاره کرد. وی دراین‌خصوص گفت: «افراد بااستعدادی که در آکادمی‌هایی همچون سئولب آموزش دیده‌اند، به درستی به بازار کار معرفی نمی‌شوند. در همین راستا، ما در ابتدای سال ۱۴۰۲ محصول خود به نام تلنت‌کوچ را معرفی کردیم که تنها با ۱۲ دانشگاه سراسری کشور در ارتباط بوده است. سپس آن را در گروه کاردیکس از مجموعه ایران‌تلنت ریبرند کردیم و اکنون با آکادمی‌های بسیاری در تخصص‌های مختلف همکاری می‌کنیم.»

نیما محمدحسنی، مشاور مارکتینگ مجموعه ایران‌تلنت

نیما محمدحسنی، مشاور مارکتینگ مجموعه ایران‌تلنت

در انتهای این نشست، سئولب از بسته آموزشی خود که با همکاری ایران تلنت (کاردیکس)، به منظور ارتقای سطح دانش و اشتغال جامعه سئو تهیه شده بود را با نام «دوره جامع سئو» رونمایی کرد.

بخوانید  رویداد «چشم‌انداز ایران در سال پیش‌رو» برگزار شد؛ تو کجای ماجرایی؟

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
سهیل یاسائی
سهیل یاسائی
در سودای فهم و خلق
نظرات