پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

ابطال مجوز روبیکا توسط ساترا در پی اکانت‌های فیک و واکنش این پلتفرم!

مرجان عبدی مرجان عبدی
26 مرداد 1400
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ابطال مجوز روبیکا توسط ساترا در پی اکانت‌های فیک و واکنش این پلتفرم!
زمان مطالعه: 3 دقیقه

روز یکشنبه و دوشنبه در پی مطلع شدن برخی  از افراد، چهره‌های هنری و ورزشی از جمله فوتبالیست‌ها از ایجاد اکانت‌های غیرواقعی روبیکا به اسم آنها و کپی کردن تمام اطلاعات این افراد در صفحه روبیکا، اعتراضات زیادی به این پلتفرم وارد شد.(خبر کامل آن را اینجا بخوانید)

در پی این اعتراضات و پاسخ‌های ضد و نقیض روبیکا، علی سعد، معاون کاربران‌وتنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) اعلام کرد که با بررسی‌هایی که انجام شده است مجوز صوت و تصویر این اپلیکیشن را باطل کرده است.

علی سعد در توییتر خود عنوان کرده است که:

«از بهمن ۹۹ که پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و … ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.
ساترا با ابطال مجوز سرویس صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه‌ ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند.
در مورد تخلفات ترافیکی با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجر به حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه این پلتفرم هستیم.
علیرغم اینکه ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بود ولی خودش را به حمایت تمام‌قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند. روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مسأله نقض شده‌ است.
ساترا تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند آن ادامه خواهد داد.»

ابطال مجوز روبیکا توسط ساترا در پی اکانت‌های فیک و واکنش این پلتفرم! 1روبیکا ساترا

پاسخ روبیکا به ابطال مجوز ساترا

پلتفرم روبیکا نیز در پاسخ به خبر ابطال مجوز از سوی ساترا، گفته است که تا کنون این پلتفرم از سوی ساترا هیچ مجوزی اتخاذ نکرده است که اکنون لغو شود! روبیکا گفته است که ساترا در گذشته قصد داشته است که این پلتفرم را برای گرفتن مجوز متقاعد کند اما روبیکا قبول نکرده است و مجوزی از ساترا نداشته است.

ورود پلیس فتا

همچنین با روانه شدن سیل زیادی از اعتراضات، پلیس فتا نیز وارد ماجرا شده است و اعلام کرده است پیگیر شکایت‌هایی که از این پلتفرم شده، است.
در پی پیگیری‌های کاربران و شکایات آنها برای استفاده غیرمجاز از اطلاعات، نام و عکس اشخاص و ساخت اکانت‌های غیرواقعی برای آنها، سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا اعلام کرد:

«مستند بر رصدهای صورت گرفته و گزارشات متعدد مردمی به پلیس فتا از سوی کاربران عادی و تعداد زیادی از چهره‌های مطرح شده هنری و ورزشی مبنی بر « استفاده غیر مجاز از اطلاعات شخصی کاربران و ایجاد حساب کاربری بدون اطلاع و اجازه افراد» کلیه موارد و تخلفات مربوطه هم اکنون در کارگروه ویژه و تخصصی پلیس فتا مطرح شده است.
در این رابطه، ضمن استخراج ادله دیجیتال مرتبط با تخلفات صورت گرفته مراتب در حال پیگیری است و نتیجه اقدامات متعاقبا اعلام خواهد شد.»

 

 

بخوانید  دیوار گزارش سالانه 1399 خود را منتشر کرد!

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

اسمارتک