پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار اصول و استراتژی بازاریابی

10 فیلم برتر الهام‌بخش که هر بازاریابی باید ببیند!

کارن آهنگری کارن آهنگری
11 خرداد 1402
زمان مطالعه: 11 دقیقه
10 فیلم برتر الهام‌بخش که هر بازاریابی باید ببیند!
زمان مطالعه: 9 دقیقه

بیشتر مردم برای فرار از دنیای واقعی، به دنیای هیجان‌انگیز هنر پناه می‌برند و به تماشای فیلم می‌نشینند. تماشای فیلم‌های مرتبط با حوزه‌ی فعالیت کاری و تخصص‌مان، باعث می‌شود تا از دریچه‌ای دیگر به آن، نگاه کنیم و با اصطلاحات و مفاهیم جدیدی در قالبی متفاوت، آشنا شویم و یاد بگیریم؛ تماشای لیست بهترین فیلم‌های بازاریابی نیز برای ما بازاریاب‌ها جذاب است. این تجربه نه تنها به ما ارتباطی نوین ارائه می‌دهد، بلکه باعث می‌شود که احساس جدیدی را تجربه کنیم. برای همین، در این نوشته لیستی از 10 فیلم درباره بازاریابی را براساس معیارهای مرتبط انتخاب و معرفی کرده‌ایم.

برای کسب تجربه‌های جدید و نگاه به فعالیت‌های بازاریابی و استراتژی‌ها از زاویه‌ای دیگر، پیشنهاد می‌کنیم که در اوقات فراغت خود به تماشای بهترین فیلم‌های بازاریابی معرفی شده در دی‌ام‌برد بنشینید و خود را میهمان تماشای این فیلم و مستندهای جذاب کنید.

اگر اهل شنیدن پادکست هستید این پادکست‌ها را از دست ندهید.

مطلب مرتبط: آشنایی با بهترین شعارهای تبلیغاتی و اسلوگان‌ها در ایران و جهان 

لیست 10 فیلم درباره بازاریابی و فروش

در زیر 10 فیلم برتر درباره بازاریابی را به‌ترتیب امتیاز IMDB، لیست کرده‌ایم. این فیلم‌ها منتخبی از بهترین‌ها هستند و اگر جای فیلم دیگری در لیست خالی است، خوشحال می‌شویم در انتهای این نوشته برایمان بنوسید. البته در این لیست، فیلم «گرگ وال استریت» (The Wolf of Wall Street) به عنوان یکی از پیشنهادهای اول و همیشه از سمت دیگر افراد، معرفی نشده و سعی کرده‌ایم فیلم‌های جذاب دیگر را به‌عنوان برترین فیلم‌های بازاریابی به شما پیشنهاد کنیم.

10. مستند هنر و کپی (Art & Copy)

  • امتیاز در IMDB: 7.3
  • ژانر: مستند
  • سال ساخت: 2009
  • کشور سازنده: آمریکا
  • کارگردان: Doug Pray

مستند «Art & Copy» یک اثر فوق‌العاده است که به شیوه‌ی جذاب و متفاوتی به موضوع بازاریابی و تبلیغات می‌پردازد. این فیلم نشان می‌دهد که هنر و خلاقیت چگونه با استفاده از متخصصان تبلیغاتی و بازاریابان حرفه‌ای به صورت موثر در ترویج محصولات و خدمات تأثیرگذار هستند.

در این مستند، به طور واقعیت‌محورانه و البته الهام‌بخش، نمونه‌های برتر و پیشروی از کمپین‌های تبلیغاتی برجسته و موفق ارائه می‌شود. از طریق مصاحبه با متخصصان صنعت تبلیغات و بازاریابی معروف، «Art & Copy» به ما نشان می‌دهد که در بازاریابی موفق، ارتباط مستقیم با مشتریان هدف و همچنین استفاده از طراحی هنری و کپی‌نویسی خلاقانه چقدر مهم هستند.

این فیلم، انگیزه و الهام بخشی برای تمامی علاقه‌مندان به دنیای بازاریابی فراهم می‌کند و بر ما تأکید می‌کند که بازاریابی به چهارچوب تخیل و هنر نیاز دارد تا بیشترین تأثیر را روی جامعه‌ی هدف خود داشته باشد.

مستند هنر و کپی (Art & Copy) یکی از برترین فیلم‌ها در زمینه بازاریابی

 

9. جوی (Joy)

  • امتیاز در IMDB: 6.6
  • ژانر: بیوگرافی، درام
  • سال ساخت: 2015
  • کشور سازنده: آمریکا
  • کارگردان: David O. Russell

فیلم جوی (Joy) به کارگردانی دیوید او. راسل، یکی از فیلم‌های برتر درباره خلاقیت است. این فیلم داستان واقعی جوی مانگانو، بانویی که با ایده‌های خلاقانه و استعداد بازاریابی خود، توانست محصولات خانگی خود را به بازار عرضه کرده و به موفقیت برساند، را روایت می‌کند.

در «Joy»، اهمیت نقش بازاریابی و استراتژی‌های فروش در راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار مورد بررسی قرار می‌گیرد. جوی مانگانو با استفاده از استعداد خلاقانه‌اش و طراحی منحصربه‌فرد، توانست محصولات خانگی خود را به صورت جذاب و قابل جذب به مشتریان ارائه دهد و استراتژی‌های بازاریابی مناسب را به کار ببرد.

این فیلم همچنین به اهمیت خلاقیت و پشتکار در موفقیت کسب‌وکار اشاره می‌کند. جوی مانگانو با ایده‌های نوآورانه خود، توانسته است در برابر چالش‌ها و مشکلات صنعت مورد عمل قرار بگیرد و محصولات خود را به موفقیت برساند.

فیلم جوی (Joy) به کارگردانی دیوید او. راسل، یکی از فیلم‌های برتر درباره خلاقیت است.

8. کارآموز (The Intern)

  • امتیاز در IMDB: 7.1
  • ژانر: کمدی، درام
  • سال ساخت: 2015
  • کشور سازنده: آمریکا
  • کارگردان: Nancy Meyers

فیلم کارآموز (The Intern) به کارگردانی نانسی مایرز، یکی از فیلم‌های برتر درباره روابط عمومی و ارتباطات است. این فیلم داستان یک بازنشسته (با بازی رابرت دنیرو) را روایت می‌کند که به عنوان کارمند در یک استارتاپ فناوری جدید مشغول به کار می‌شود و فعالیت‌های بازاریابی را تجربه می‌کند.

در فیلم کارآموز، اهمیت بازاریابی و ارتباطات مؤثر در رشد یک شرکت فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرد. شخصیت بازی شده توسط رابرت دنیرو با استفاده از تجربه و دانش خود، به کارکنان جوان و متخصص این استارتاپ کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی مناسب را برای جذب مشتریان و توسعه کسب‌وکار اجرا کنند.

فیلم نیز به اهمیت ساختن ارتباطات قوی و سازنده با مشتریان تاکید می‌کند. شخصیت بازی شده توسط رابرت دنیرو با استفاده از دانش خود در زمینه بازاریابی و ارتباطات، توانسته است روابط بلندمدت با مشتریان را برقرار کند و به آن‌ها اعتماد و رضایت بیشتری از محصول و خدمات این شرکت بدهد.

کارآموز از طریق داستانی دل‌انگیز و نقش‌آفرینی واقع‌گرایانه، اهمیت بازاریابی و ارتباطات موثر در رشد یک استارتاپ را به تصویر می‌کشد. این فیلم برای بازاریابان و کسانی که در زمینه توسعه کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، الهام‌بخش است و ایده‌های جدیدی درباره روش‌های بازاریابی و ارتباط با مشتریان ارائه می‌دهد.

فیلم کارآموز (The Intern) به کارگردانی نانسی مایرز، یکی از فیلم‌های برتر درباره روابط عمومی و ارتباطات است.

7. موسس (The Founder)

  • امتیاز در IMDB: 7.1
  • ژانر: بیوگرافی، درام
  • سال ساخت: 2016
  • کشور سازنده: آمریکا
  • کارگردان: John Lee Hancock

و اما از نظر من، یکی از بهترین فیلم‌ها در مورد بازاریابی و تاثیر زوایه دید بر مسائل، این فیلم است. فیلم فاندر (The Founder) یا همان بنیان‌گذار روایت زندگی ری کروک، یک فروشنده 52 ساله مخلوط‌کن شیر بستنی‌ست که چندین سال مشغول به این کار است و درآمد متوسطی دارد و از جریان زندگی‌اش راضی نیست. این فیلم ماجرای به‌دست آوردن فست فود زنجیره‌ای مک‌دونالد را به نمایش می‌گذارد. اینکه چطور یک همبرگر کوچک، مک‌دونالد را به بزرگ‌ترین امپراتوری فست‌فود جهان تبدیل می‌کند.

در طول داستان فیلم می‌آموزید که امپراتوری مک‌دونالد چه فرآیندی را طی کرده تا به برند برتر فست‌فود برسد. پس از دیدن فیلم متوجه خواهید شد که هیچ‌چیز جای اصرار و سماجت در کار را نمی‌تواند بگیرد، نه استعداد، نه تحصیلات و نه حتی نبوغ. چراکه نوابغ بااستعداد ناکام بسیاری در دنیا هستند و پشتکار رمز موفقیت در کار است.

فیلم فاندر یا بنیانگذار یکی از برترین فیلم ها درباره بازاریابی

6. استیو جابز (Steve Jobs)

  • امتیاز در IMDB: 7.2
  • ژانر: بیوگرافی، درام
  • سال ساخت: 2015
  • کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
  • کارگردان: Danny Boyle

این فیلم زندگی‌نامه استیو جابز، بنیان‌گذار شرکت اپل، را به تصویر می‌کشد و نحوه‌ی تأثیرگذاری او در صنعت فناوری را نشان می‌دهد.

در فیلم «استیو جابز»، برخی از عوامل کلیدی در بازاریابی و موفقیت اپل بیان می‌شوند. فیلم نشان می‌دهد که استیو جابز چطور با ارائه محصولاتی متفاوت و منحصربه‌فرد، نیازهای مشتریان را برآورده می‌کرد. او به عنوان یک نوآور و طراح، توانسته است محصولاتی را به بازار عرضه کند که باعث شدند کاربران احساس کنند که آن‌ها نیازمند آن محصول هستند.

فیلم همچنین به اهمیت استراتژی بازاریابی در تبلیغات و ارتباطات اپل اشاره می‌کند. استیو جابز تمرکز قوی بر تبلیغات تأثیرگذار داشت و توانست ارتباطی نزدیک و قوی با طرفداران اپل برقرار کند. نمایش این روند در فیلم، بر مهارت‌های بازاریابی جابز در ایجاد یک برند قدرتمند تأکید می‌کند.

این فیلم زندگی‌نامه استیو جابز، بنیان‌گذار شرکت اپل، را به تصویر می‌کشد و نحوه‌ی تأثیرگذاری او در صنعت فناوری را نشان می‌دهد.

5. ممنونم که سیگار می‌کشید (Thank you for smoking)

  • امتیاز در IMDB: 7.6
  • ژانر: بیوگرافی، درام
  • سال ساخت: 2005
  • کشور سازنده: آمریکا
  • کارگردان: Jason Reitman

مذاکره و تحت تأثیر قرار دادن افراد یکی از معیارهای اصلی بازاریاب‌هاست. فیلم ممنونم که سیگار می‌کشید روایتگر موسس و رئیس یک سازمان تحقیقاتی در مورد توتون و دخانیات است، نیک در این فیلم تبحر خاصی در مذاکره و سخنوری دارد و همین ویژگی‌اش باعث شده تا اهداف سازمان را به خوبی پیش ببرد.
شما هم احتمالاً در تلاش نیستید که اطرافیانتان را به سیگار کشیدن تشویق کنید اما فیلم در مورد این است که مردم چگونه می‌خواهند آنچه را که می‌شنوند باور کنند. این فیلم یک درس عالی است که چطور می‌توان «هر چیزی» را به بازار عرضه کرد، اما به شرط ارائه خوب و عالی!

فیلم ممنونم که سیگار می‌کشید روایتگر موسس و رئیس یک سازمان تحقیقاتی در مورد توتون و دخانیات است

شخصیت اصلی در این فیلم باعث می‌شود که استعمال دخانیات امری جذاب به نظر برسد و بنابراین می‌توان اینجا هم تأثیر «بازاریابی پنهان» را به خوبی دید. یکی از سکانس‌های اوج فیلم وقتی است که نقش اول فیلم در یک مدرسه‌ی ابتدایی به دانش آموزان می‌گوید:

سیگار کشیدن زیاد هم بد نیست

4. مانیبال (Moneyball)

  • امتیاز در IMDB: 7.6
  • ژانر: بیوگرافی، درام، ورزشی
  • سال ساخت: 2011
  • کشور سازنده: آمریکا
  • کارگردان: Bennett Miller

تلاش، امید، پشتکار و جاه‌طلبی را می‌توان پکیجی از یک هدف موفق دانست. این فیلم داستان واقعی شخصیتی بنام بیلی بین با بازی برد پیت، مدیر یک تیم ورزشی بیس‌بال است. مانیبال را می‌توان روایتی از یک مسیر پر پیج و خم با دغدغه‌های بزرگ دانست چراکه تیم با مشکلات مالی بسیار درگیر است و مدیر تیم با استراتژی‌های عجیب‌وغریب خود تیمی قدرتمند می‌سازد.

این فیلم در اسکار ۲۰۱۱ در شش بخش نامزد برترین‌ها شد. فیلم پیرامون موفقیت یک تیم بیس‌بال در لیگ دسته اول آمریکا شکل‌گرفته و چگونگی رسیدن به آرزوها و جاه‌طلبی‌ها را به نمایش گذاشته است.
حتی اگر ورزش بیس‌بال برای شما جذابیت چندانی نداشته باشد، از تماشای روند درام داستان و پیاده‌سازی های استراتژی‌های مدیر تیم لذت خواهید برد.

فیلم مانیبال درباره بازاریابی با بازی بردپیت

3. شبکه اجتماعی (The Social Network)

  • امتیاز در IMDB: 7.7
  • ژانر: بیوگرافی، درام
  • سال ساخت: 2010
  • کشور سازنده: آمریکا
  • کارگردان: David Fincher

فیلم «The Social Network»، که به کارگردانی دیوید فینچر ساخته شده است، یکی از فیلم‌های برتر درباره بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی است. این فیلم داستان بنیان‌گذاری و رشد شبکه اجتماعی فیس‌بوک توسط مارک زاکربرگ را به تصویر می‌کشد.

در فیلم شبکه اجتماعی، به بررسی عوامل مختلفی که باعث موفقیت فیس‌بوک شده‌اند، پرداخته می‌شود. فیلم نشان می‌دهد که درک نیازها و تمایلات مشتریان و ایجاد یک پلتفرم متناسب با آن‌ها، چقدر اهمیت دارد. مارک زاکربرگ و تیمش با شناخت عمیق از نیازها و ترجیحات کاربران، توانستند یک محصول جذاب و مورد علاقه را به بازار عرضه کنند.

فیلم نیز به اهمیت بازاریابی در ایجاد شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. استراتژی‌های بازاریابی هوشمندانه، مانند تحلیل داده‌های کاربران، تبلیغات هدفمند و ارتباطات قوی با مشتریان، به فیس‌بوک کمک کردند تا جامعه‌ای بزرگ و پرفعال را به وجود آورد.

«The Social Network» از طریق داستانی جذاب و شخصیت‌پردازی دقیق، نقش بازاریابی در رشد یک شرکت فناوری را به تصویر می‌کشد. این فیلم الهام‌بخشی برای کسانی است که در صنعت بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و به دنبال درک عمیق‌تری از نیازها و ترجیحات مشتریان هستند.

فیلم شبکه اجتماعی، داستان شکل گیری فیس بوک

2. مستند رویاهای جیرو درباره سوشی (Jiro Dreams of Sushi)

  • امتیاز در IMDB: 7.9
  • ژانر: مستند، درام
  • سال ساخت: 2011
  • کشور سازنده: آمریکا، ژاپن
  • کارگردان: David Gelb

فیلم مستند «Jiro Dreams of Sushi»، که توسط دیوید گلدمن کارگردانی شده، درباره دنیای رستوران و صنعت غذایی است. این مستند به زندگی جیرو اونو، یکی از بهترین سرآشپزان سوشی در ژاپن، می‌پردازد و روایتی فرازمینی از استعداد، عشق و تفانی در هنر آشپزی را ارائه می‌دهد.

داستان فیلم روی جیرو اونو و رستوران کوچک او در چنتیو، توکیو تمرکز دارد. جیرو، که در طول عمر خود به تکامل و بهبود مداوم غذاهای سوشی می‌پردازد و به دنبال کامل کردن هر جزئیات ریز در روند تهیه غذاها است. او روی انتخاب بهترین مواد اولیه، فنون پیچیده تهیه و نحوه ارائه غذا تمرکز می‌کند. این رویکرد دقیق و متمرکز او باعث شده تا رستوران جیرو سه ستاره میشلن و جوایز دیگری را بدست آورد.

فیلم مستند «Jiro Dreams of Sushi»، که توسط دیوید گلدمن کارگردانی شده، درباره دنیای رستوران و صنعت غذایی است.

مستند «Jiro Dreams of Sushi» نه تنها به زندگی جیرو اونو می‌پردازد، بلکه به طور غیرمستقیم نحوه بازاریابی و ایجاد یک برند قدرتمند را نشان می‌دهد. جیرو با تمرکز بر کیفیت بی‌نظیر غذاها و خدمات استثنایی، توانسته است مشتریانی پایدار و همچنین شهرت جهانی را جلب کند. وی نشان می‌دهد که ارائه یک تجربه منحصربه‌فرد و عالی به مشتریان، بستری برای موفقیت و رشد برند است.

جیرو اونو نمونه‌ای برجسته از این است که چگونه با استفاده از بازاریابی متمرکز بر مشتری، یک برند استثنایی و پرطرفدار را ایجاد کنیم.

 

1. سقوط بزرگ (The Big Short)

  • امتیاز در IMDB: 7.8
  • ژانر: بیوگرافی، کمدی، درام
  • سال ساخت: 2015
  • کشور سازنده: آمریکا
  • کارگردان: Adam McKay

فیلم «The Big Short»، که توسط آدام مک‌کی، کارگردان برجسته هالیوودی، ساخته شده است، یکی از فیلم‌های برتر درباره بازاریابی است. این فیلم، بر اساس رمانی با همین نام اثر مایکل لویس است و به‌طور جالب و خلاقانه‌ای نحوه‌ی روبه‌رو شدن بانک‌ها و سیستم مالی جهانی در سال 2088 با بحران مالی را روایت می‌کند.

داستان فیلم در ابتدا مربوط به گروهی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و شخصیت‌های با تجربه که موفقیت آن‌ها در بازار مالی بی‌نظیر بوده، است. این افراد توانسته‌اند الگوهای نامتعارف در بازار املاک ورشکسته‌شده را شناسایی کنند و بر این اساس، پیش‌بینی‌هایی مبتنی بر فروپاشی بازار مسکن ایالات متحده را ارائه دهند.

در طول فیلم، شاهد هستیم که این سرمایه‌گذاران با استفاده از ابزارهایی همچون سواپ کردن برای برنده شدن از این بحران مالی بهره‌برداری می‌کنند. آن‌ها از تحلیل دقیق داده‌های مالی، برهم‌کنش‌های پیچیده و بی‌رویه در سیستم بانکی و تحقیقات خود برای کشف شیوه‌هایی که بانک‌ها برای سودجویی و تضییع معیارهای ریسک استفاده می‌کنند، بهره می‌برند.

فیلم «The Big Short» به صورت شگفت‌انگیزی و با تمرکز بر روی جزئیات، به تصویر می‌کشد که چگونه این سرمایه‌گذاران با اعتماد به نفس، هوش تجاری و مهارت‌های بازاریابی، از این بحران بهره‌برداری می‌کنند و در رسیدن به اهداف تجاری خود، موفق می‌شوند.

10 فیلم برتر الهام‌بخش که هر بازاریابی باید ببیند! 1

دیدگاه نویسنده در مورد برترین فیلم‌های بازاریابی

فیلم شبکه‌ی اجتماعی، همیشه به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌ها در حوزه بازاریابی بین علاقه‌مندان مطرح بوده است؛ اما در این نوشتار تلاش کردم تا فیلم‌های جذاب و متفاوتی را معرفی کنم تا طعم لذت‌بخش بازاریابی را در داستان‌های متفاوت، تجربه کنید.

اگر فیلمی هست که از قلم انداختیم، شما برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید.

خودنویس
به اشتراک بگذارید:
کارن آهنگری
کارن آهنگری
شیفته‌ی سئو، محتوا و هوش مصنوعی! تو دی‌ام‌برد، تلاش می‌کنم که دانسته‌هاتون رو تو این حوزه‌ها، بیشتر کنم!
نظرات

حامد معز
حامد معز

it’s all good,man

مرسی کارن عزیز.

این 2 فیلم هم نه خیلی پربار ولی دارای نکات و جرقه های جذابه.
How to Get Ahead in Advertising
working girl

ولی استاد استراتژی و مارکتینگ فقط «ساول گودمن» در سریال Beter Call Saul

طراحی بنر
طراحی بنر

مستند جیرو واقعا خیلی دوست داشتنی!

بردیا
بردیا

جری مگوایر

زهرا
زهرا

سریال
Emily in paris
درباره دختر آمریکایی هستش که مدیر بازاریابی شرکتیه و ایده هایی برای سوشال مدیا ارائه میکنه. سریال جذابیه حتما ببینید.

    کارن آهنگری
    کارن آهنگری

    ممنون از پیشنهادتون 🙂
    حتما این فیلم هم بررسی میشه.

    مبینا
    مبینا

    مینی سریال امیلی در پاریس، هرجه از ابتدا تحت تاتیر کنش‌های اجتماعی افراد و درصد زیادی از درام در روند خودش هست و بیشتر از اینکه بازاریابی رو روایت کنه، هرچند در واسع علت اصلی حضورش در یک شرکت پاریسی همین هست_ اما شبیه چند تار نازک صرفا تنیده شده و بن مایه اصلی که بخواد ایده خاصی منتقل شده رو ازش نمیشه گرفت از میانه داستان هم که ماجراهای حسی بین امیلی و پسر همسایه بالا میگیره
    من خیلی دوست نداشتم کار رو
    خیلی سطحی بود

اشاره