پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها
گزارش ۱۴۰۲ ایران‌تلنت منتشر شد:

ماندگاری بسیار پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات در مشاغل خود؛ مارکترها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه ارسال کردند

الهه صالحی الهه صالحی
18 شهریور 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ماندگاری بسیار پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات در مشاغل خود؛ مارکترها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه ارسال کردند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

پلتفرم کاریابی ایران‌تلنت گزارش سال ۱۴۰۲ خود را ارائه کرد . گزارشی که نشان می‌دهد فعالان حوزه بازاریابی، تبلیغات و تحقیقات بازار و برندینگ در این سال بیشتر از همه گروه‌های شغلی برای سازمان‌های دیگر رزومه ارسال کرده‌اند. این پلتفرم در بخشی دیگر به این نکته اشاره کرده است که ماندگاری فعالان حوزه ارتباطات و بازاریابی در یک سازمان به نسبت سایر گروه‌ها بسیار کمتر است و فعالان این گروه‌ها نه تنها ماندگاری نسبتا کمی در سازمان‌های خود دارند، بلکه حدود نیمی از آنها مایل به ادامه مسیر شغلی خود نیستند و آن را تغییر می‌دهند.

ماندگاری پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات

این پلتفرم در بخشی از گزارش خود به میانگین ماندگاری نیروها در یک سازمان براساس گروه شغلی پرداخته و اشاره کرده است که در این بین فعالان حوزه ارتباطات و روابط عمومی و تبلیغات، بازارایابی و برندینگ نیز به ترتیب ۲.۶ و  ۲.۱ سال در سازمان‌های خود مانده‌اند که اعداد پایینی‌ست. در واقع متخصصین بازاریابی از میان ۴۰ دسته شغلی، از آخر چهارم هستند!

ماندگاری بسیار پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات در مشاغل خود؛ مارکترها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه ارسال کردند 1

 

گزارش سال ۱۴۰۲ ایران‌تلنت را از اینجا دانلود کنید.

در بخش دیگری از این گزارش ایران تلنت به ماندگاری افراد در مسیر شغلی‌شان پرداخته و هرچند که این اطلاعات نشان می‌دهد که این آمار برای روابط عمومی و ارتباطات ۵۱ درصد و برای فعالان گروه بازاریابی، تبلیغات تحقیقات بازار و برندینگ ۵۲ درصد است. یعنی تقریبا نیمی از فعالان این گروه‌ها مایل به عوض کردن مسیر شغلی خود بوده‌اند.

ماندگاری بسیار پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات در مشاغل خود؛ مارکترها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه ارسال کردند 2

بازاریاب‌ها در ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه دادند

ایران‌تلنت در بخشی از گزارش خود به تفاوت میزان حقوق و دستمزد در شرکت‌های بزرگ و کوچک پرداخته است و آمارهای مرتبط با این بخش نشان می‌دهند که کارشناسان حوزه روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگی که در شرکت‌های بزرگ مشغول به کارند به ترتیب ۴۰ و ۳۱ درصد بیشتر از همتایان خود در شرکت‌های کوچک حقوق گرفته‌اند. البته مدیران مارکتینگ شرکت‌های بزرگ نیز ۲۱ درصد بیشتر از همتایان خود در شرکت‌های کوچک دریافت کرده‌اند.

ماندگاری بسیار پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات در مشاغل خود؛ مارکترها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه ارسال کردند 3

ای گزارش در بخش دیگری به بیشترین رزومه‌های ارسال شده برای گروه‌های مختلف شغلی پرداخته است که براساس آن در سال ۱۴۰۲ فعالان گروه شغلی بازاریابی، تبلیغات، تحقیقات بازار و برندینگ بیشترین میزان رزومه را ارسال کرده‌اند؛ موضوعی که نمی‌توان آن را با ماندگاری کم فعالان این حوزه در سازمان‌ها بی‌ارتباط دانست.

ماندگاری بسیار پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات در مشاغل خود؛ مارکترها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه ارسال کردند 4

 

۴۹ روز برای جذب متخصص بازاریابی و تبلیغات زمان لازم است

ایران‌تلنت در بخش دیگری به میانگین زمان جذب نیرو برای هر فرصت شغلی پرداخته است. آماری که نشان می‌دهد میانگین فرایند جذب نیرو برای موقعیت‌های شغلی مرتبط با بازاریابی و مارکتینگ ۴۹ روز است که نسبت به سایر مشاغل طولانی محسوب نمی‌شود.

ماندگاری بسیار پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات در مشاغل خود؛ مارکترها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه ارسال کردند 5

 

زنان پابه‌پای مردان در بازاریابی و تبلیغات

این گزارش در ادامه به تناسبات جنسیتی در گروه‌های شغلی مختلف اشاره کرده است و اطلاعات آن نشان می‌دهد که در سالی که گذشت و در مشاغل مرتبط با خبرنگاری و تولید محتوا ۴۶ درصد آقایان و ۵۴ درصد خانم‌ها فعال بوده‌اند. در گروه ارتباطات و روابط عمومی نیز رقابت تنگاتنگی در جریان است چرا که ۵۲ درصد از فعالان این حوزه آقا و ۴۸ درصد خانم‌ها بوده‌اند. در مورد تبلیغات و بازاریابی هم با اندکی اغماض می‌توان گفت که این رقابت تنگاتنگ پابرجاست چرا که در بین فعالان این حوزه ۵۶ درصد آقایان و ۴۴ درصد خانم‌ها بوده‌اند.
ماندگاری بسیار پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات در مشاغل خود؛ مارکترها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه ارسال کردند 6

 

میانگین حقوق دستمزد، موضوع همیشه پرحاشیه

ایران‌تلنت در بخش دیگری از گزارش خود به موضوع میانگین حقوق و دستمزد در بین گروه‌های متفاوت شغلی و سطوح سازمانی پرداخته است. اما به نظر می‌رسد این بخش خالی از حاشیه نیست.

اگر تنها بخواهیم به میانگین حقوق و دستمزد اعلام شده از سوی ایران‌تلنت در رابطه با گروه‌های شغلی مرتبط با بازاریابی و مارکتینگ بپردازیم، این گزارش میانگین حقوق دریافتی در سطح کارشناس روابط عمومی را ۱۱.۵ میلیون، میانگین حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ را ۱۳.۷ میلیون، مدیر میانی مارکتینگ ۲۱.۳ میلیون و مدیر ارشد مارکتینگ را ۳۵.۶ میلیون تومان اعلام کرده است. اعدادی که با قیاس بازار کار اندکی عجیب به نظر می‌رسد.

ماندگاری بسیار پایین متخصصین بازاریابی و ارتباطات در مشاغل خود؛ مارکترها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از همه رزومه ارسال کردند 7

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که هرساله پلتفرم‌های حوزه کاریابی مانند ایران‌تلنت و جاب‌ویژن و … در گزارش‌های سالانه خود به میانگین حقوق و دستمزد افراد در گروه‌های متفاوت می‌پردازند و هرساله این آمار از سوی فعالان مورد انتقاد قرار می‌گیرد. این درحالی‌است که این پلتفرم‌ها هدف خود از ایجاد چنین آماری را ایجاد شفافیت در وضعیت حقوق و دستمزد می‌دانند. هدفی که به نظر می‌رسد تا اینجای کار در آن بسیار ناموفق بوده‌اند.

گزارش سال ۱۴۰۲ ایران‌تلنت را از اینجا دانلود کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

پلاتین