پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

جزییات آپدیت اخیر هسته گوگل: برای جلوگیری از افت، محتوای خود را بهبود دهید

زهرا محبی زهرا محبی
21 خرداد 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جزییات آپدیت اخیر هسته گوگل: برای جلوگیری از افت، محتوای خود را بهبود دهید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

همانطور که پیش‌تر در دی‌ام برد اعلام کردیم، شرکت گوگل در می سال 2022 خبر از یک به‌روزرسانی گسترده در هسته گوگل داد. این به‌روزرسانی‌ها هر چندوقت یکبار توسط تیم فنی گوگل اعمال و عمومی می‌شوند و تغییراتی در الگوریتم هسته گوگل شکل می‌دهند. آخرین آپدیت هسته گوگل با نام «آپدیت هسته گوگل می 2022» که در 25 می امسال آغاز شده بود، نهایتا در 9 ژوئن نهایی و تکمیل شد و حالا می‌توان ارزیابی دقیقی از آن ارائه داد. در ادامه جزییاتی از این آپدیت گسترده هسته گوگل را بخوانید.

بررسی تاثیرات آپدیت هسته گوگل در می 2022

اگر هم‌اکنون که دو روز از نهایی شدن آپدیت هسته گوگل گذشته است متوجه تغییرات جدیدی در سایت خود شده‌اید، باید جهت این تغییرات را بررسی کنید. اگر تغییرات مشاهده‌شده:

  • مثبت هستند، این یعنی شما از یک به‌روزرسانی دیگر جان سالم به در برده‌اید و طبق استانداردهای گوگل جلو رفته‌اید.
  • منفی هستد، این یعنی باید در استراتژی‌ها و رویکرد خود در سایت تغییر ایجاد کنید و احتمالا باید به دنبال راه چاره باشید.

به صورت کلی توصیه همیشگی گوگل پس از هر آپدیت این است: محتوای خود را بهبود دهید.

جان مولر، وبمستر کمپانی گوگل نیز پیش‌تر در ماه اکتبر گفته بود: «ما در به‌روزرسانی‌های اصلی و گسترده خود، آنقدرها هم روی مسائل جزئی و کوچک تمرکز نمی‌کنیم، بلکه بر مرتبط بودن کلی وب‌سایت در نتایج تمرکز می‌کنیم. چنین چیزی می‌تواند شامل مواردی مانند قابلیت استفاده از یک سایت یا وجود تبلیغات در یک صفحه باشد، اما نکته مهم همین است که ما کل  وب‌سایت را در نظر می‌گیریم.»

بخوانید  21 امکان فوق‌العاده Gmail که نمی‌دانید!

به همین دلیل هم هست که چه در صورت دیدن تغییرات مثبت و چه تغییرات منفی پس از اتمام این به‌روزرسانی، به جای تمرکز روی عناوین مطالب، برچسب‌ها یا تصاویر، رویکرد کلی‌تری برگزینید و برای بهبود، از خود محتوا آغاز کنید. قابل توجه است که تغییرات هسته گوگل، بر روی همه محتواهای منتشرشده در همه جهان و با همه زبان‌ها اعمال خواهد شد. به یاد داشته باشید که با دور زدن گوگل نمی‌توانید به رتبه‌های برتر برسید؛ چرا که گوگل با هر آپدیت هسته خود در تلاش است یک مسابقه عادلانه‌تر را برای نشان دادن محتوای مرتبط‌تر به کاربر بسازد. به همین دلیل، با اینکه فعلا گوگل حرف مشخص و دقیقی از میزان تاثیر بر روی نتایج یا چگونگی آن به میان نیاورده است، اما اگر رویکرد کلی‌تری در خصوص بهبود محتوای خود داشته باشید، در هر صورت جای پای خود را محکم کرده‌اید.

توصیه کلی گوگل در خصوص آپدیت‌های الگوریتم هسته

همانطور که گفته شد، گوگل روی یک موضوع خاص در آپدیت‌های گسترده خود تمرکز نمی‌کند؛ به همین دلیل هم هست که برای همه آپدیت‌های خود یک‌سری توصیه و نکات دارد که بهتر است همان‌ها پس از این آپدیت نیز در نظر داشته باشید. این توصیه‌ها و نکات شامل موارد زیر هستند.

  • آپدیت شدن الگوریتم هسته گوگل باعث تغییرات گسترده‌ای در رنکینک نتایج سرچ خواهد شد، بنابراین با کاهش یا افزایش رتبه خود نگران نشوید.
  • آپدیت هسته گوگل مختص به یک سایت خاص یا یک قانون خاص نیست و به طور کلی، سیستم‌های گوگل و نحوه تشخیص آن را بهبود می‌بخشد.
  • صفحاتی که با کاهش رتبه مواجه شده‌اند شامل جریمه نمی‌شوند؛ بلکه با محتواهای جدیدی که پس از آپدیت هسته گوگل منتشر می‌شود مجددا بررسی خواهند شد.
  • تلاش کنید بهینه‌ترین و بهترین محتوا را منتشر کنید تا اثرات منفی آپدیت هسته گوگل بر روی سایت شما به حداقل برسد.
  • بسته به محتوای هر سایت، تغییرات رخ‌داده پس از هر آپدیت هسته گوگل بر روی سایت‌های مختلف، متفاوت است. با توجه به این نکته، محتوای خود را دائما به‌روزرسانی کنید چراکه در صورت عدم مشاهده بهبود، گوگل سایت شما و نتایجش را بازیابی نخواهد کرد.
بخوانید  3 متریک جدید و کلیدی به گوگل آنالیتیکس 4 اضافه می‌شوند

آپدیت هسته گوگل در می 2022

راه‌اندازی و شروع آخرین آپدیت هسته گوگل در ساعت 11 شب روز 25 می اتفاق افتاد. هر آپدیت هسته گوگل چیزی حدود ده الی دو هفته طول می‌کشد و در طول کامل و نهایی شدن آپدیت، ممکن است تغییرات و نوساناتی در رنکینگ و دیگر قسمت‌های نتایج گوگل به وجود بیاید. نهایتا این آپدیت 3:45 بامداد روز 9 ژوئن تکمیل شد و گوگل از نهایی شدن این آپدیت خبر داد.

هسته گوگل

به صورت کلی، گوگل از اعمال این به‌روزرسانی‌ها در الگوریتم هسته یک هدف مهم دارد و آن نشان دادن محتوای دست اول و مرتبط به کاربر است. تغییرات اخیر در الگوریتم هسته هم در راستای همین هدف و بهبود نتایج جست‌وجو عمل می‌کنند. با توجه به چنین نکته‌ای، آپدیت شدن هسته الگوریتم گوگل تاثیرات جزئی و قابل مشاهده‌ای ندارد بلکه روی کلیت محتوای یک سایت تاثیرگذار است.

تاثیر آپدیت جدید بر روی محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی

یکی از مواردی که پس از هر آپدیت و مخصوصا در دو سال گذشته مطرح شده است، حذف کردن محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی توسط گوگل است. گوگل اعلام کرده است که مشکلی با این نوع محتوا ندارد، مگر اینکه چنین محتوایی در راستای دور زدن گوگل و بر خلاف دستورالعمل‌های کمپانی منتشر شده باشد. اگر روند قابل توجهی در افت محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی پس از به‌روزرسانی هسته گوگل در می 2022 وجود داشته باشد، احتمالا تنها دلیل آن، عدم پیروی از دستورالعمل‌های گوگل خواهد بود.

شاید هم بتوان گفت که گوگل پس از این آپدیت، در تشخیص اینکه چه زمانی از محتوای هوش مصنوعی برای دستکاری رتبه‌بندی‌ها استفاده می‌شود و چه زمانی برای افزودن ارزش استفاده می‌شود، بهتر شده است. به هر روی، گوگل به صورت کلی مشکلی با این نوع از محتوا ندارد و به نظر نمی‌رسد که پس از این آپدیت هم، رویکرد منفی و تبعیض‌آمیزی نسبت به آن داشته باشد.

بخوانید  آپدیت موتور جستجوی گوگل برای Product Review و ۲ امکان جدید در سرچ‌کنسول

نتیجه چیست؟

آپدیت هسته گوگل می 2022 هم مانند دیگر آپدیت‌ها کم‌کم تاثیرات خود را روی رنکینگ صفحات و سئوی مطالب خواهد گذاشت. با اینکه این آپدیت نهایی شده است، اما هنوز هم برای بررسی اثرات مثبت یا منفی آن کمی زود است. از این رو، با فعالیت مداوم بر روی سایت، از افت سایت خود جلوگیری کنید و رتبه خود را افزایش بدهید. در نوامبر 2021 هم شاهد یک آپدیت هسته گوگل دیگر بودیم و طبق این تجربه، می‌توان هنوز ده الی بیست روز برای نشان داده شدن تغییرات اصلی صبر کرد. به هر روی جای نگرانی وجود ندارد و پس از تایید شدن کامل این تغییرات از سوی گوگل، کار بر روی محتوای سایت خود را آغاز کنید.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

اسمارتک