پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

تحریم ایرانی‌ها در گوگل گسترش می‌یابد! شناسایی آی‌پی‌های کاربران ایرانی جدی‌تر از قبل!

مرجان عبدی مرجان عبدی
14 فروردین 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تحریم ایرانی‌ها در گوگل گسترش می‌یابد! شناسایی آی‌پی‌های کاربران ایرانی جدی‌تر از قبل!
زمان مطالعه: 4 دقیقه

 

امروز خبری منتشر شد مبنی بر سختگیری بیشتر گوگل در شناسایی آی‌پی کاربران. به این معنا که ایرانی‌هایی که از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند نیز شناسایی و احتمالاً دسترسی به برخی سرویس‌ها محدود خواهد شد…
امشب ساعت‌ ۱۱ دراین‌باره در اپلیکیشن کلاب‌هاوس مفصل با متخصصین بحث خواهیم کرد:

https://www.joinclubhouse.com/event/m34lEyrY

اخیراً تعدادی افراد در شبکه‌های مختلف اجتماعی گزارش داده‌اند که گوگل علی‌رغم استفاده از برنامه‌های تغییر IP نظیر VPN در حال شناسایی IPهای ایرانی  است و به همین شکل، ارائه برخی سرویس‌های تحریم شده به کاربران ایرانی را مسدود کرده است. هنوز علت این موضوع  روشن نیست اما کارشناسان فنی حدس‌های متفاوتی دارند که بیشتر به به لو رفتن IPها (پدیده IP Leak) مربوط می‌شود.

با این حساب کاملا بیم آن می‌رود که گوگل با یک تغییر سیاست ساده قادر است میلیون‌ها کاربر ایرانی و هزاران کسب‌وکار داخلی را تحت تاثیر خود قرار دهد.حال با توجه به اینکه بسیاری از این سرویس‌ها نظیر گوگل هیچ معادل قدرتمندی در داخل کشور ندارند و برخی مدل‌های بومی موجود نیز پاسخگوی نیاز کاربران ایرانی نیستند از سمت تمامی کاربران به شدت احساس خطر می‌شود.

قبل از این مساله تعدادی از یوتیوبرهای ایرانی خبر از کاهش درآمدشان به واسطه شناسایی بازدیدکنندگان از داخل کشور توسط یوتیوب دادند؛ به‌طوری که یوتیوب این کاربران را شناسایی می‌کرد و در ازای تماشای آن‌ها هیچ درآمدی به یوتیوبر نمی‌داد. اما اکنون به نظر می‌رسد موضوع پیچیده‌تر از صرفا سرویس یوتیوب باشد به‌طوری که برخی کاربران اعلام می‌کنند که استفاده از بعضی ابزارهای گوگل مانند Analytics حتی با استفاده از VPN برای آن‌ها شدنی نیست. کارشناسان می‌گویند گوگل در حال حاضر چیزی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاربران ایرانی را تشخیص می‌دهد ولی بیم این می‌رود که این تعداد رو به گسترش باشد.

بخوانید  گوگل در مورد اسپم‌های UGC هشدار می‌دهد

چون گوگل  هنوز خبر رسمی مبنی بر این موضوع اعلام نکرده است نمی‌توان به طور دقیق گفت که یابد منتظر چه اتفاقی بود اما مشخص است که گوگل در حال حاضر مشغول شناسایی کاربران ایرانی است. در مورد موضوعی چون یوتیوب بسیاری از تبلیغ‌دهندگان از گوگل خواسته بودند که تبلیغات را در کشورهایی که امکان خریداری شدن محصولشان وجود ندارد پخش نکند و در مورد دیگر سرویس‌ها نیز به نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد تا تحریم‌های خود را بیشتر کند. قوانین جدید مالیاتی در آمریکا می‌تواند یکی از دلایلی باشد که گوگل سخت‌گیری خود را در این باره بیشتر کرده است و این موضوع می‌تواند طی روزهای آینده سختگیرانه‌تر هم بشود. چرا که جدا از گوگل برخی از دیگر سرویس‌ها نظیر اسپاتیفای نیز سیاست‌های سختگیرانه‌تری نسبت به شناسایی کاربران ایرانی و عدم ارائه سرویس به آن‌ها را پیش گرفته‌اند.

تحریم ایرانی‌ها در گوگل گسترش می‌یابد! شناسایی آی‌پی‌های کاربران ایرانی جدی‌تر از قبل! 1

پیش از این کاربرانی که در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کردند نیز با موضوع فیکس ماندن IP و یا لو رفتن IPهایشان آشنایی بیشتری دارند. در حال حاضر همین اتفاق برای اکثر کاربران ایرانی رخ داده است، در واقع کاربران حتی با وجود استفاده از VPN توسط گوگل به عنوان کاربر ایرانی شناسایی می‌شوند.

گوگل چطور کاربران ایرانی را شناسایی می‌کند؟

تحریم ایرانی‌ها در گوگل گسترش می‌یابد! شناسایی آی‌پی‌های کاربران ایرانی جدی‌تر از قبل! 2

VPNهای رایگان احتمالاً یکی از دلایل لو رفتن IP کاربران ایرانی است. برای اینکه بفهمید آیا دچار IP Leak شده‌اید یا خیر می‌توانید با ورود به این سایت  موارد مورد نظر را چک کنید، اگر گزینه v6 در اینجا کشوری به جز کشوری که با VPN به آن وصل شدید نشان داده شود (مثلا ایران) باید از VPNخود را عوض کنید

بخوانید  اگر سایت وردپرسی دارید، از این ۲۵ اشتباه رایج سئویی دوری کنید!

علاوه بر این تست DNS Leak هم پیشنهاد میشود. بعد از باز کردن سایت آن، رو گزینه Extended Test کلیک کنید و اگر در بین IPها گزینه کشور ایران را دیدید، باید به فکر تغییر ابزار تغییر دهنده IP خود باشید. در نهایت مشکلاتی مانند لو رفتن WebRTC نیز وجود دارد که می‌توان با ورود به این سایت آن را سنجید و با استفاده از افزونه‌هایی برای مرورگر کروم (مانند این مورد) و یا این افزونه برای فایرفاکس، تا حد زیادی جلوی نشت اطلاعات آن را گرفت.

تحریم ایرانی‌ها در گوگل گسترش می‌یابد! شناسایی آی‌پی‌های کاربران ایرانی جدی‌تر از قبل! 3

اکثر VPNهای رایگان یا حتی مطرح فقط آدرس IP ما را مخفی می‌کنند و نمیتوانند جلوی این نشت‌ها را بگیرند. از آنجایی که بحث حریم خصوصی در میان است، برای جلوگیری از این مسئله باید اقدامات مناسبی انجام داد، هرچند این موارد هم صد درصد این مشکل را حل نمی‌کند.

در یک جمع‌بندی کلی باید گفت انتخاب VPN مناسب، انتخاب مرورگر مناسب، جلوگیری از نشت DNS و در نهایت جلوگیری از نشت WebRTC، فیکس کردن تایم زون و لوکیشن می‌تواند تا حد زیادی مانع از این تحریم‌های گوگل لااقل در بازه زمانی فعلی شود. در مورد تایم زون و لوکیشن (تغییر لوکیشن و ساعت سیستم به طور همسان با VPN کشوری که استفاده می‌کنید) می‌توان از افزونه‌های مختلفی نظیر این مورد برای گوگل کروم استفاده کرد.

 

منبع: دیجیاتو  به قلم آرش پارساپور

 

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

اسمارتک