پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

افتتاحیه رویداد کژوال کمپ برگزار شد

زهرا قنبری زهرا قنبری
23 شهریور 1399
زمان مطالعه: 7 دقیقه
افتتاحیه رویداد کژوال کمپ برگزار شد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

افتتاحیه دومین رویداد کژوال کمپ 22 شهریور به صورت آنلاین برگزار شد. مدیران کافه بازار در این رویداد توسعه صنعت بازی‌سازی در ایران را از اهداف مهم خود دانستند.

امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار از برنامه‌های کافه بازار برای رشد این صنعت خبر داد، به گفته او تا اوسط مهر ماه قابلیت جدیدی به نام «اینسایت» به کافه بازار اضافه می‌شود که توسعه‌دهندگان می‌توانند آمار و ارقام وضعیت بازی خود را به صورت زنده مشاهده کنند. همچنین او اعلام کرد که کافه‌بازار قصد دارد روی پروژه‌هایی که پتاسیل دارند سرمایه‌گذاری کند. مدیرعامل کافه بازار خبر از سرمایه‌گذاری مشخصی برای انتشار بازی به صورت آزمایشی در منطقه منا داد. مدیرعامل کافه بازار در افتتاحیه رویداد کژوال کمپ آمار و ارقامی از صنعت بازی‌ در ایران ارائه داد. به گفته او گزارش‌های حاکی از آن است که تا سال 2022، صنعت بازی‌های موبایلی 41 درصد از درآمد 196 میلیارد دلاری صنعت بازی در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

افتتاحیه رویداد کژوال کمپ برگزار شد 1

امیرشریفی با تاکید بر این موضوع که هنوز مارکت بازی‌های موبایل به اندازه‌ای که پناسیل دارد محتوای مناسبی ارائه نمی‌دهد، می‌گوید: «بررسی صنعت بازی موبایل ایران نشان می‌دهد که این بازار باید حدود 100 میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد اما در حال حاضر فقط یک دهم این عدد، وجود دارد. به عقیده ما این بازار می‌تواند رشد ده برابری داشته باشد. بازار موبایل ایران باید به مرحله‌ای برسد تا محتوای خوبی در این زمینه ارائه دهد،که در نهایت باعث اشتغال‌زایی بیشتر شود.» به گفته او در دنیا بازار موبایلی ایران در حال رشد است اما بازار ایران با توجه به پتانسیلی که دارد، فاصله دارد. مدیرعامل کافه بازار با ارائه آمار بخش بازی‌های کافه بازار اعلام کرد که در انتهای سال 98 در حدود ۱۸ هزار بازی در کافه‌بازار فعال بوده است که در مقایسه با گذشته افت ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد، این درحالی است که در همان سال نصب فعال بازی‌ها حدود ۸۳ میلیون بوده که افزایشی ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در زمینه درآمد 69 میلیارد تومان درآمد خالص نصیب صنعت بازی شده است. طبق این گزارش یک میلیون خریدار بیش از ۶ میلیون بار از هفت هزار و هفتصد بازی فروشنده، خرید موفق داشتند. آمار ۷.۷ هزار بازی فروشنده کاهش ۲۵ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

افتتاحیه رویداد کژوال کمپ برگزار شد 2

او با تاکید بر این موضوع که از سال 90 تا 98 رشدی که در سمت تقاضا وجود دارد در سمت عرضه تجربه نکردیم، اعلام می‌کند که عرضه و تقاضای بازی در بازار ایران تناسبی ندارد. مدیرعامل کافه بازار در ادامه می‌گوید: «آمارها نشان می‌دهد که سمت تقاضا با رشد و سمت عرضه با افت مواجه هستیم که این موارد دلایل مختلفی دارد و ما سعی می‌کنیم دلایل را شناسایی و برطرف کنیم. درواقع بازار بازی در ایران صنعت کم رقابت و پرتقاضایی است؛ اما عرضه کم و محدود است. ۱۷ درصد توسعه‌دهندگان بازار هم تولیدکننده بازی هستند که ۳۶ درصد درآمد توسعه‌دهندگان را شکل می‌دهند. درآمد خالص توسعه‌دهندگان ۱۸۹ میلیارد ریال است که از این تعداد ۶۹ میلیارد ریال متعلق به توسعه‌دهندگان بازی است.» او اعتقاد دارد که رقابتی نبودن صنعت بازی موبایل در حال حاضر، فرصتی است تا هر بازی جدید درآمد و کاربران جدیدی را داشته باشد. امیرشریفی در پاسخ به این سوال‌ها که چرا بازی‌ها در بازار ایران فرصت به حساب می‌آیند، می‌گوید: «در چند سال گذشته دستگاه‌های هوشمند با ویژگی‌های جدیدی که دارند به راحتی در دسترس هستند. همچنین مشتریان بازی وفادار و سودآور هستند.

بخوانید  گوگل، سرچ کنسول و آنالیتیکس را در یک گزارش ادغام می‌کند

براساس آمار ارزش طول عمر مشتریان بازی‌ها ۱/۸۹ برابر برنامه‌ها است. سومین مورد جستجوی پر تعداد بازی‌ها در مقایسه با برنامه‌ها در کافه بازار است که طبق آمار بیشترین جستجوی کلمه در ماه در کافه ‌بازار کلمه «بازی» پرتکرار است. آخرین مورد هم این است که مردم در همه شرایط به خصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا در حال بازی هستند. در نهایت صنعت بازی از نظر عرضه و تقاضا صنعت جذابی به شمار می‌آید.»

افتتاحیه رویداد کژوال کمپ برگزار شد 3

در ادامه مدیرعامل کافه بازار از اهداف این پلتفرم در راستای توسعه صنعت بازی‌سازی در ایران صحبت کرد. به گفته او تولید، نشر و عرضه بازی‌ها سه اصل مهم در پاسخگویی به تقاضای کاربران هستند که کافه بازار کارهای مهمی را روی موضوع عرضه انجام داده است.

او اعتقاد دارد درآمد زایی و بازگشت درآمد به شرکت‌ها ازطریق خریدهای درون‌برنامه‌ای از جمله دلایل رشد قابل‌توجه صنعت بازی‌های موبایل در ایران است. امیرشریفی می‌گوید تمرکز کافه بازار در شش ماه گذشته روی بازی‌ها بوده است، یکی از اقدامات آن‌ها جدا کردن صفحه بازی با برنامه‌ها بوده است که به گفته او رشد 50 درصد نصب بازی‌ها را به دنبال داشته است. یکی دیگر از اقدامات کافه بازار شخصی سازی کردن محتوا برای کاربران بوده است که طبق آمارها باعث رشد 100 درصدی نصب بازی در صفحه اصلی شده است.

امیر شریفی خبر از اضافه شدن بخش جدیدی به نام اینسایت به کافه بازار را داد و اعلام کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند از اواسط مهرماه با مراجعه به این به بخش آمار و ارقام دسترسی داشته باشند تا دید بهتری نسبت به وضعیت صنعت بازی داشته باشند. گفتنی است که اطلاعات در زمان‌های مختلف و به فاصله کم اطلاعات به‌روزرسانی می‌شوند.

بخوانید  تسمینو در تولد 4 سالگی از پنل کاربری جدید خود رونمایی کرد

انتشار بازی‌های خارجی

او اعلام کرد که با وجود انتقادها به نشر بازی‌های خارجی وجود دارد اما انتشار این بازی‌ها در فروش کل بازی‌های کمک زیادی کرده است. او اعتقاد دارد که انتشار بازی‌های خارجی سهمی از کل بازار را نخواهد گرفت اما باعث می‌شود تا کاربران به سایر بازی‌ها توجه بیشتری کنند. مدیرعامل کافه بازار یکی از دیگر از برنامه‌های این پلتفرم را نشر بازی در خاورمیانه اعلام کرد و می‌گوید: « ی‌خواهیم چند بازی را به صورت آزمایشی با بودجه‌ای مشخص در منطقه منا منتشر کنیم. البته در مرحله تست هستیم و با بازی‌سازان صحبت می‌کنیم و در حال تحقیق و توسعه هستیم. البته باید توجه کنیم که تمرکز و هدف ما روی بزرگ کردن صنعت است و نمی‌خواهیم رقابت کنیم و تولیدکننده‌ها و ناشران را تضعیف کنیم تا تولیدکننده و ناشر خود را تقویت کنیم. بلکه همه افراد در این صنعت باید در کنار هم کار کنند چون هدف ما این است که صنعت بازی را به ظرفیت واقعی خود برسانیم.»

او در پاسخ به سوال نبض فناوری مبنی بر اینکه ناشران خارجی با توجه به مشکلات ریالی و دلاری چه سودی از همکاری با ایران نصیبشان می‌شود، می‌گوید: «صنعت بازیسازی ایران از نظر کم رقیب بودن برای ناشران خارجی جذاب است و اینکه سرویس دهی در این بازار نسب به بازارهای دیگر مانند عربستان بسیار آسان‌تر است.»

افتتاحیه رویداد کژوال کمپ برگزار شد 4

سرمایه‌گذاری کافه بازار روی بازی‌ها

او بخشی از صحبت‌های خود را به بحث نیروی انسانی در این حوزه اختصاص داد و تاکید کرد که بخش نیروی انسانی را باید از لحاظ مهارت‌ها آموزش‌های لازم را ببینند. او در این‌باره می‌گوید: « «در صحبتی که با اکثر بازی‌سازان داشتیم، نیروی انسانی معضل جدی است. باید روی رشد نیروی انسانی تمرکز لازم را داشته باشیم و آموزش خوبی عرضه کنیم. بخشی از این موضوع انگیزه است و کژوال کمپ هم همین وظیفه را به عهده دارد و می‌خواهد با حمایت خود از بازیسازان به آنها انگیزه دهد.»

بخوانید  دامنه شنوتو، پلتفرم انتشار پادکست از دسترس خارج شد!

به گفته مدیرعامل کافه بازار این پلتفرم قصد دارد روی پروژه‌هایی که پتانسیل دارند سرمایه‌گذاری کند.

او در ادامه با اشاره به فعالیت‌های کافه بازار درباره شتابدهی در صنعت بازی می‌گوید که تسهیل سه زنجیر مهم تولید، نشر و عرضه از اولین اقدامات این پلتفرم است و همچنین در آبان ماه رویداد ورزش الکترونیکی برگزار می‌شود که کمک زیادری به رشد سمت تقاضا و دیده شدن بازی‌ها می‌کند.

شرایط حضور در رویداد کژوال کمپ

ثبت‌نام در رویداد کژوال کمپ از فردا ( ۲۳ شهریورماه) آغاز می‌شود و تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد.در این دور از رویداد کژوال کمپ تیم برگزیده مبلغ شصت میلیون تومان دریافت می‌کند و برای تیم‌های دوم و سوم نیز به ترتیب ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان جایزه درنظر گرفته شده است.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
زهرا قنبری
زهرا قنبری
نظرات

اسمارتک