10 نکته کاربردی و تاثیرگذار در موفقیت کمپینهای بلک فرایدی
فهرست مطلب
” این مطلب توسط تیم مارکتینگ یکتانت و با توجه به نزدیک شدن به بلک فرایدی نوشته شده و در آن، چند توصیه کاربردی برای موفقیت در اجرای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد میشود. محتوای این مطلب بر اساس وبیناری با عنوان”طراحی کمپینهای مارکتینگ در بلک فرایدی” نوشته شده است. برای مشاهده این وبینار می توانید به این لینک مراجعه بفرمایید.”
اعداد و ارقام به ما میگوید که در سالهای گذشته به دلیل عوامل بسیاری که شاید یکی از آنها زندگی در دوران دهکده جهانی باشد، فرهنگ بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه وارد زندگی ما ایرانیها شده است. همه گیری کرونا در سالهای اخیر و تمایل به خرید آنلاین به عنوان نیروی محرکهای عمل کرد که در گسترش و نفوذ هرچه بیشتر این رویداد تاثیر قابل توجهی داشت. در سال 2018 به طور میانگین 25 درصد کل بودجه تبلیغات سالانه شرکتهای آمریکایی مربوط به کمپین های بلک فرایدی و سایبرماندی بوده است. سرعت گرفتن رشد فروش آنلاین در بلک فرایدیهای هر سال باعث شده که کسب و کارهای مختلف نتوانند به راحتی از کنار آن عبور کنند وبه عبارتی از قافله عقب بمانند.
در ذهن مخاطبان و جامعه، بلک فرایدی روزی است که شما با کمترین قیمت می توانید یک کالا را خریداری کنید. نتیجه این موضوع این می شود که نسبت به دیگر بازهها، تعداد بالایی خرید صورت می گیرد. اما از سوی کسبوکارها، کمپینها فرصت بسیار مناسبی برای ارتباط مجدد با مشتریان گذشته و جذب مشتریهای جدید هستند. گزارش کمپین های برگزار شده در یکتانت نیز می تواند اطلاعات مفیدی در این خصوص برای کسب وکارهایی که می خواهند کمپین هایی را برای بلک فرایدی برگزار کنند داشته باشد.
چطور باید برای کمپین های بلک فرایدی آماده شد؟
در ادامه به 10 نکته اساسی در خصوص اجرای کمپین های بلک فرایدی اشاره می کنیم که بر اساس تجربه کمپین های اجرا شده در پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت نوشته شده و رعایت آنها تاثیر قابل توجهی بر اهداف کسبوکارها چه در بخش فروش و چه در بخش حفظ مشتری خواهد داشت.
سایت خود را به پیشواز بلک فرایدی ببرید
آمادگی سایت کسب و کار برای بلک فرایدی بسیارمهم است. با توجه به اینکه در این بازه جهش عجیبی در ترافیک سایت ها رخ میدهد، آماده بودن سایت از جهت دریافت ترافیک بالا بسیار مهم است و عدم توجه به آن می تواند کل کمپین شما را با شکست مواجه کند. کاربرپسند بودن نسخه های دسکتاپ و موبایل سایت یکی دیگر از موارد قابل توجه است و قبل از شروع کمپین بهتر است این موارد را بهینه کنید.
در نوع تشویق افراد برای خرید دقت داشته باشید
یکی دیگر از نکات مهم مربوط به نوع تشویق افراد برای خرید می شود. قبل از شروع کمپین بایستی روی اصطکاک ها تمرکز کرد تا نرخ تبدیل بالاتری به دست بیاورید. سال 2018 گزارشی درباره اینکه افراد به چه دلیل برای خرید آنلاین وارد یک سایت می شوند منتشر شد که در آن نشان می داد به چه دلیل افراد در میانه راه، فرآیند خرید را متوقف می کنند. مهمترین دلیل با سهم 55 درصدی، هزینه ارسال و بالا بودن مالیات کالا بوده است. دلیل دیگر مربوط به ثبت نام وقت گیر و درخواست اطلاعات زیاد از مشتری بوده است. این دلایل، تاثیر زیادی روی منجر شدن لید به فروش می شود.
مشتری جدید مهم است اما قدیمیها را فراموش نکنید
همیشه به یاد داشته باشید که تمام تمرکز خود را به جذب مشتری جدید اختصاص ندهید. بلک فرایدی به خودی خود و فارغ از در کسب و کارهای مختلف، مزایا و معایبی دارد. از جمله مزایای آن می توان به افزایش تمایل به خرید و افزایش نرخ تبدیل و ورودی به خریداران اشاره کرد. در مقابل می توان به معایبی همچون سود کمتر به ازای هر فروش، هزینه بیشتر تبلیغات و رقابت بیشتر اشاره کرد. بر همین اساس باید توجه داشت که کاربران کنونی وب سایت را هم مورد توجه قرار داد.(در مورد طول عمر مشتری اینجا بخوانید)
قبل از شروع کمپین بایستی اطلاعات دریافتی به خوبی دسته بندی شود. به عنوان نمونه اطلاعات اینکه چه افرادی وارد سایت ما می شوند، چه رفتاری از خود نشان می دهند، چه محصولاتی را می بینند، در چه مرحله ای از فروش باقی می مانند و … این موضوع می تواند برای کسب و کارهای مختلف متفاوت باشد اما نکته مهم این است که تا جایی که می توان باید مشتری ها را دقیق تعریف کرد و برای این کار می توان از تگهای ریتارگتینگ یکتانت و یا تگهای ریمارکتینگ گوگل ادز استفاده کرد. در مجموع لازم است که ساختار کسب و کار شما آماده بلک فرایدی باشد و در این مسیر هرچه قدر شخصی سازی شده تر تبلیغات کنیم، نتیجه بهتری دریافت خواهیم کرد.
اگر نمیتوانید بفروشید، ارتباط بسازید
نکته بعدی این است که اگر نمی توانید بفروشید، می توانید ارتباط بسازید. الزاماً قرار نیست همیشه تبلیغات به فروش منجر شود. این ارتباط حتی می تواند قبل از تعریف کمپین اتفاق بیافتد. در طول کمپین نیز میتوانید با پیشنهاداتی که ارائه می دهید، نتیجه بهتری برای مشتری رقم بزنید.
افزایش آگاهی از برند با ارئه پیشنهادهای شگفت انگیز
به یاد داشته باشید که می توانید با ارائه پیشنهادهای شگفت انگیز، آگاهی از برند، تعامل و جمع آوری لید را افزایش دهید. این موضوع باعث می شود که مشتریها در شبکههای اجتماعی شما عضو شوند و همچنین آنها را تبدیل به لید کنید. همچنین این موضوع سبب میشود که تعامل کاربر از طریق سورس های مختلف بالا برود. در جدول زیر می توان به خوبی دید که انتخاب واژه های مناسب برای کمپین تا چه میزان در بالا رفتن نرخ کلیک مؤثر خواهد بود. در شرایطی که در کمپین های برگزار شده در بازه زمانی بلک فرایدی 2020، میانگین CTR کل سیستم 0.1% بوده، با انتخاب واژه های مناسب این نرخ تا 0.27% نیز افزایش داشته است.
به اندازه سبد خرید توجه کنید
با توجه به اینکه ارائه تخفیف در کمپینهای بلک فرایدی باعث پایین آمدن سود می شود. اگر بتوان سبد خرید را بزرگ کرد، میتوان میزان سود از دست رفته بر اثر ارائه تخفیف را بالا برد. درک نیاز مشتری در این وضعیت بسیار مهم است. البته باید حواستان به این نکته باشد که از قبل، اطلاعات را به درستی ذخیره کنید تا در زمان کمپین قابل استفاده باشد.
فوریت، رمز موفقیت در کمپینهای بلک فرایدی
به یاد داشته باشید که مشتری ها باید از این موضوع آگاه شوند که زمان محدود برای پیشنهادها دارند و همچنین تعداد کالاها نیز محدود است. حتی در مواردی کسب و کارها اینکه چند عدد از کالای مدنظر در انبار باقی مانده را نمایش می دهند. لازم به یادآوری است که خدمات ریتارگتینگ، کاربرد زیادی در این بخش دارند و شما می توانید به کمک آن محدود بودن زمان و کالا را به کاربر یادآوری کنید. البته برای اجرای این خدمت باید از پلتفرم هایی که آن را ارائه می دهند مانند یکتانت استفاده کنید.
خلاق باشید
توصیه بالا شاید زیادی کلیشهای باشد اما در خصوص کمپین های بلک فرایدی اهمیت بالایی دارد. از آنجایی که در این بازهی زمانی محدود، همهی کسبوکارها روی تخفیفهای بالا کار می کنند؛ مهم است که شما تمایز خود را با خلاقیت مشخص کنید. اگر کمپین شما از نوع ریتارگتینگ باشد، شانس خرید بالا میرود اما اگر از جنس ریتارتینگ نباشد کار شما دشوار میشود و در این شرایط، خلاقیت میتواند به شما کمک کند.
نگاه بلند مدت را فراموش نکنید
با توجه به قرار گرفتن رویدادهایی مثل بلک فرایدی، شب یلدا، ولنتاین و سال نو پشت سر هم بهتر است که نگاه بلند مدت تری داشته باشید. بهتر است از اطلاعات دریافتی در کمپینهای بلک فرایدی برای کمپینهای بعدی و حتی در سالهای بعدی استفاده کنید. به بلک فرایدی به این چشم نگاه نکنید که قرار است در این بازه فروش بالایی داشته باشیم و تمام. به ارزش طول عمر مشتری توجه بیشتری داشته باشید.
تست کنید و یاد بگیرید
در کمپینهای تستی و یادگیری باید حواستان باشد که دقیقاً چه چیزی را تست میکنید. باید دقت کنید که تگهای درستی ساخته باشید، اطلاعات دریافتی را به درستی ذخیره کرده باشید، از چه چنل هایی ورودی گرفته اید و… به واسطه این موارد است که تست شما به یادگیری منجر میشود. این موضوع سبب میشود که کمپینهای بلک فرایدی شما در سال های بعدی با خطاهای کمتری اجرا شود.
اگر مایل هستید خوشحال میشویم نقطه نظرات و سوالات خود را را با ما درمیان بگذارید.