نگاهی به کمپین‌های تبلیغاتی در بلک فرایدی 2020 بر اساس گزارش یکتانت

⏱زمان مطالعه: 4 دقیقه

بلک‌فرایدی یا جمعه سیاه که بزرگ‌ترین حراج سال است، هر ساله روز بعد از شکرگزاری یعنی در آخرین پنجشبه ماه نوامبر در اروپا، کانادا و سایر کشورهای دنیا از جمله ایران برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر با توجه به زیاد شدن فروشگاه‌های اینترنتی فروش بلک‌فرایدی قبل از روز جمعه شروع می‌شود و تا چند روز ادامه دارد. در واقع اگرچه سیاه در اکثر فرهنگ‌ها به معنی شومی و عزا است اما روز بلک فرایدی روزی جذاب و فرصتی طلایی برای خرید است. در این روز حتی کالاهای اساسی مانند گوشی‌های موبایل، دوربین‌های عکاسی، تلویزیون و … نیز با قیمت‌های باورنکردنی به فروش می‌رسد. رقابت بین فروشگاه‌ها بر سر ارائه خدمات بهتر و قیمت ارزان‌تر تا جایی افزایش یافته که حتی متحمل ضررهای زیادی می‌شوند. در ایران هم چندسالی است این روز به یک روز چالش برانگیز برای فرشگاه‌های آنلاین و تولیدکنندگان تبدیل شده و در تلاش برای جذب مشتری با گذاشتن تخفیفات بهتر هستند، هرچند هر سال عرصه رقابت در این روز تنگ‌تر می‌شود.

بلک‌فرایدی 2020 در ایران چگونه گذشت؟

تفاوت بلک‌فرایدی در ایران و آمریکا

اما باید به این نکته توجه کرد که بلک‌فرایدی در آمریکا و ایران یک تفاوت اساسی دارد. در آمریکا این روز حدود یک ماه پیش از آغاز سال نو است و مردم تمایل زیادی به خرید دارند و نیاز به خرید بیشتر است بنابراین مردم این فرصت را غنیمت شمرده و اقلام مورد نیاز خود را در حراجی‌‌ها می‌خرند. بنابراین فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند با استراتژی کشش (pull) در مارکتینگ این خریداران مشتاق و بالقوه را به سمت خود جذب کنند.

اما در ایران روز بلک فرایدی فرق چندانی با سایر روزهای تقویم ندارد و صرفا یک مناسبت وارداتی است بنابراین مشتریان هیجانی برای خرید ندارند از این رو کسب‌وکارها باید از استراتژی رانش (push) در مارکتینگ خود استفاده کنند و با تبلیغات تهاجمی و گسترده توجه مشتریان را به حراجی‌های موجود جلب کنند. در کنار این، پیشنهادات تخفیفی باید چشم‌گیر باشد تا مشتری برای خرید محصول قانع شود.

همین امر باعث شده تا فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در ایران با کمپین‌های تبلیغاتی متنوع و گسترده تلاش در جلب توجه مشتری داشته باشند تا در نهایت بتوانند در این روز فروش چند برابری را تجربه کنند.

  • یکتانت، پلتفرم تبلیغات آنلاین ایران در گزارشی کمپین‌های تبلیغاتی روز بلک‌فرایدی را بررسی کرده است که می‌تواند به مدیران بازاریابی کسب‌وکارها برای طراحی و بودجه بندی کمپین‌های تبلیغاتی در مناسبت‌های مختلف کمک کند. در این گزارش سه صنعت زیبایی، بهداشت و سلامت؛ مد و پوشاک، کالای الکترونیکی و دیجیتال که بیشترین رشد را در نمایش تبلیغات در بازۀ بلک فرایدی داشته‌اند، به طور خاص بررسی شده‌اند:

زیبایی، بهداشت و سلامت

222 کسب‌وکار فعال در این حوزه کمپین‌های تبلیغاتی بلک‌فرایدی خود را از طریق یکتانت اجرا کردند و در مجموع 536 کمپین در این حوزه توسط یکتانت اجرا شده است.

در این گزارش CTR و قیمت کلیک میانگین این حوزه در روز بلک فرایدی به تفکیک سرویس‌های تبلیغاتی یکتانت بیان شده است که مارکترها با اتکا به آن ‌می‌توانند میانگین قیمت‌ها در صنعت زیبایی، بهداشت و سلامت را ببینند و در بودجه بندی تبلیغات از آن استفاده کنند.

در بخش مربوط به CTR می‌بینیم که تبلیغات ریتارگتینگ محصول با CTR معادل 0.51 درصد با اختلاف نسبت به سایر سرویس‌ها بیشترین CTR را داشته‌اند.

تبلیغات ریتارگتینگ محصول نوعی از ریتارگتینگ است که هر محصول را به مشتری بالقوه‌ای که در گذشته از آن محصول بازدید کرده است نمایش می‌دهد.

در بخش بعدی گزارش، آماری ارائه شده که بر اساس آن می‌توان تا حدی تاثیر بلک‌فرایدی را بر فروش کسب‌وکارها دید. در این بخش نرخ ایجاد سبد خرید بر اساس تگ اضافه کردن به سبد خرید (add to cart) ارائه شده است. تگ اضافه کردن به سبد خرید یکی از تگ‌هایی است که در پنل یکتانت ساخته می‌شود و بر اساس آن ‌تبلیغ‌کننده‌ها می‌توانند نرخ افرادی که دکمه افزودن به سبد خرید را زده‌اند ارزیابی کنند.

طبق گزارش یکتانت در حوزۀ زیبایی، بهداشت و سلامت درصد تبدیل نرخ ورودی‎های سایت از تبلیغات ریتارگتینگ محصول به افرادی که سبد خرید را ساخته‌اند در کمپین‌ها بلک فرایدی نسبت به میانگین این دسته 108 درصد افزایش داشته است.

در جمعه نارنجی سفرمارکت چه گذشت؟

مد و پوشاک

دومین صنعت بررسی شده در این گزارش، مد و پوشاک است. 184 کسب‌وکار فعال در این حوزه در بازۀ بلک فرایدی 509 کمپین تبلیغاتی را با همراهی یکتانت اجرا کرده‌اند. تبلیغات این حوزه در مجموع بیش از یک میلیارد بار نمایش داده شده.

در بخش بعدی نرخ کلیک و CTR براساس سرویس‌های یکتانت به تفکیک موبایل و دسکتاپ ارائه شده است که اعداد آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کند.

در این صنعت در هفتۀ منتهی به بلک فرایدی که کسب‌وکارها کمپین‌های تخفیفی داشتند، درصد تبدیل نرخ ورودیهای سایت‌ از تبلیغات ریتارگتینگ محصول به افرادی که سبد خرید را ساخته‌اند نسبت به میانگین این دسته 64 درصد افزایش داشته است.

کالای الکترونیک و دیجیتال

سومین حوزه با بیشتری میزان رشد در نمایش تبلیغات دستۀ کالای الکترونیک و دیجیتال است. 180 کسب و کار فعال این حوزه در مجموع 439 کمپین بلک فرایدی را با یکتانت اجرا کردند.

در تصویر زیر می‌توانید میانگین قیمت کلیک و CTR کمپین‌های این حوزه را به تفکیک موبایل و دسکتاپ ببینید.

با توجه به قیمت بالای کالاهای الکترونیک و دیجیتال معمولا تعداد فروش این محصولات نسبت به محصولات با قیمت پایین‌تر، کمتر است. اما همچنان می‌توانیم تاثیر تخفیف‌های بلک فرایدی را بر افزایش خرید دید. طبق گزارش یکتانت در هفتۀ منتهی به بلک فرایدی که کسب‌وکارها کمپین‌های تخفیفی داشتند، درصد تبدیل نرخ ورودی‎های سایت‌های دستۀ کالای الکترونیک و دیجیتال از تبلیغات ریتارگتینگ محصول به افرادی که سبد خرید را ساخته‌اند نسبت به میانگین این دسته 27 درصد افزایش داشته است.

واژه‌های تاثیرگذار!

در انتهای گزارش، یکتانت به بررسی تاثیر واژه‌های خاص در بالا بردن CTR تبلیغات همسان پرداخته است. می‌بینیم برخی از این واژه‌ها مثل: «قیمت»، «بهترین»، «رایگان» و «حراج» تاثیر باورنکردنی بر افزایش CTR داشته‌اند. تبلیغات همسانی که واژۀ قیمت در آن‌ها به کار رفته است CTR معادل 0.27 درصد داشته‌اند این یعنی 170 درصد بیشتر از میانگین سیستم. بعد از آن واژۀ بهترین توانسته CTR تبلیغات را تا 150 درصد افزایش دهد و پس از آن واژه‌های رایگان و حراج بیشترین تاثیر را در افزایش CTR داشته‌اند.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید