پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار اصول و استراتژی بازاریابی تبلیغات آنلاین و E-CRM

همه‌چیز راجع به لندینگ پیج، آخرین ترندها، توصیه‌ها و نحوه طراحی

نوید امیرنجات نوید امیرنجات
6 آبان 1402
زمان مطالعه: 11 دقیقه
همه‌چیز راجع به لندینگ پیج، آخرین ترندها، توصیه‌ها و نحوه طراحی
زمان مطالعه: 9 دقیقه

در اجرا و طراحی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ، مواردی مانند بودجه و اندازه‌گیری عملکرد کمپین برای دیجیتال مارکترها بسیار جذاب است؛ اما هنگام رسیدن به طراحی بخش‌های مختلف کمپین تبلیغاتی مانند صفحه فرود یا لندینگ پیج که یکی از مهم‌ترین المان‌های یک تبلیغ دیجیتال است می‌رسیم، بیشتر دیجیتال مارکترها با چالش  مواجه می‌شوند. 

اگر در یک کمپین تبلیغاتی، لندینگ پیج یا همان صفحه‌ای که تبلیغ شما کاربر را به آن هدایت می‌کند، به درستی طراحی نشود، قطعا نرخ تبدیل شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد. به همین دلیل، در این مقاله‌ی رسانه بازاریابی دی‌ام برد قصد داریم  تا به بررسی مفهوم لندینگ پیج و اجزای اصلی و نحوه طراحی اصولی آن بپردازیم.

لندینگ پیج چیست؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

بگذارید مفهوم لندینگ پیج را با ذکر یک مثال ساده برای شما شرح دهیم:

فرض کنید کاربر هدف شما یک هواپیما است که راه فرود در فرودگاه را گم کرده است و شما مالک همان فرودگاه هستید. در این موقعیت شما تلاش می‌کنید تا با چراغ‌های چشمک‌زن از فروشگاه، هواپیما را نسبت به فرودگاه خود آگاه کنید تا در نهایت، هواپیما در آن فرود آید. حتی ممکن است هواپیما از وجود فرودگاه شما آگاه باشد و بدون نیاز به مشاهده چراغ‌های چشمک‌زن، در آن فرود بیاید. 

در این مثال، فرودگاه همان صفحه لندینگ یا صفحه فرودِ سایت شماست و آن چراغ‌های چشمک‌زن، حکم تبلیغات شما را دارند. به زبان ساده‌تر، می‌توان با توجه به این مثال، لندینگ پیج را اینگونه تعریف کرد:

لندینگ پیج یا صفحه فرود شامل اولین صفحه از سایت شما است که کاربر پس از ورود به سایت از آن بازدید می‌کند. 

در اینجا ممکن  است این سوال ذهن شما را درگیر کند: آیا با توجه به این تعریف، صفحه لندینگ سایت ما تنها شامل صفحه اصلی ما است؟ در جواب باید گفت خیر! 

ممکن است شما با اجرای یک کمپین تبلیغاتی، کاربران را به یک صفحه خاصی از سایت به غیر از صفحه اصلی ارجاع داده باشید که در این صورت، صفحه لندینگ شما همان صفحه‌ای خواهد بود که در کمپین خود آن را تبلیغ کرده‌اید.  یا حتی ممکن است کاربر، یک عبارت را در گوگل جستجو کرده و به‌طور مستقیم، به مقاله‌ای از سایت شما برسد که در این صورت نیز، آن مقاله نقش لندینگ پیج یا صفحه فرود شما خواهد داشت. 

با توجه به این تعریف، لندینگ پیج تنها شامل صفحه اصلی یک سایت نیست و ممکن است هر صفحه‌ای از سایت شما یک لندینگ پیج باشد. علاوه بر این، تعداد لندینگ پیج‌ها در هر سایت، متغیر و نامشخص است. 

البته توجه کنید که لندینگ پیج، تنها به این صورت تعریف نمی‌شود و متخصصین، تعاریف گوناگونی را از این تعریف ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد معتقد هستند که لندینگ پیج یا صفحه فرود در یک سایت، تنها شامل صفحه‌ای از سایت است که کاربر از طریق تبلیغات به آن رسیده است؛ اما چیزی که فراتر از تعریف لندینگ پیج، در این میان اهمیت دارد، استفاده درست و اصولی از این مفهوم در کسب‌وکار است.

چگونه صفحات فرود سایت را مدیریت کنیم؟

چگونه لندینگ پیج‌ یا صفحات فرود سایت خود را مدیریت کنیم؟

همانطور که تا به الان متوجه شدید، ممکن است شما در سایت خود تعداد زیادی صفحات فرود داشته باشید و نتوانید تمامی آن‌ها را مدیریت کنید. البته شما نیازی به مدیریت تمامی صفحات فرود سایت خود نیز ندارید. به همین دلیل، نیاز است تا صفحات فرود کلیدی و مهم سایت خود را مشخص کنید و تمرکز خود را روی مدیریت و بهینه‌سازی آن‌ها بگذارید. در بخش  زیر معیارهایی بیان شده‌اند که می‌توانید با در نظر گرفتنِ آن‌ها صفحات  فرود سایت خود را مشخص کنید: 

  • بیشتر روی کدامیک از صفحات سایت خود تبلیغات دیجیتال اجرا می‌کنید؟
  • کدامیک از صفحات سایت شما بیشترین بازدید را دارند؟ (می‌توانید این معیار را از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس بررسی کنید)
  • کدام صفحات سایت شما، برای شما درآمد ایجاد می‌کنند؟ (صحفات محصول، خدمات، فرم مشاوره و …..) 

چگونه یک لندینگ پیج اصولی و بهینه طراحی کنیم؟

تا به اینجای کار، اهمیت صفحات فرود در سایت را متوجه شدید و دریافتید که صفحات فرود می‌توانند به‌صورت مستقیم روی درآمد ونرخ تبدیل سایت شما تاثیر بگذارند. به همین دلیل، نیاز است تا روی طراحی صفحات فرود مهم سایت خود وقت بگذارید و آن‌ها را به‌صورت اصولی طراحی کنید. 

به همین دلیل، در این بخش به بررسی نحوه  طراحی لندینگ پیج به صورت‌ اصولی خواهیم پرداخت. 

پرسونای مخاطب خود را طراحی و بررسی کنید 

پرسونا شامل تصویری فرضی از مشتری ایده‌آل کسب‌وکار شما است که در رابطه با بخش اعظمی از مشتریان شما صدق می‌کند. این نکته بسیار مهم است که صفحات لندینگ سایت خود و مخصوصا صفحات فرودی که برای شما درآمدزا هستند را بر اساس علایق کاربران و یا همان پرسونای مخاطب خود طراحی کنید. 

یک طرح از صفحه لندینگی که قصد طراحی آن را دارید، تهیه کنید 

با توجه به پرسونای مخاطب خود و تحقیقاتی که روی بازار انجام داده‌اید، نیاز است تا قبل از طراحی لندینگ پیج، یک طرح کلی از آن طراحی کنید. این طرح به شما کمک می‌کند تا هرآنچه در ذهن دارید را بدون ترس در فضای واقعی پیاده کنید. 

همچنین بهتر است تا این طرح خود را با صفحات فرود رقبا نیز مقایسه کرده و با سایر افراد تیم درباره آن بحث کنید تا در نتیجه، بهترین خروجی را داشته باشید. 

نحوه طراحی صفحه لندینگ

تیترها و زیرتیترهای جذابی برای صفحه فرود خود انتخاب کنید 

تیترها و زیرتیترها نقش اساسی در عملکرد صفحات فرود شما دارند و اولین المان‌هایی هستند که کاربر هنگام بازدید از صفحه فرود شما، آن‌ها را می‌بیند. به همین دلیل، در هنگام انتخابِ آن‌ها، باید وقت و سلیقه زیادی به خرج دهید و حتما از چند متخصص کپی رایتینگ در این فرایند کمک بگیرید.

به عنوان مثال، صفحه اصلی پلتفرم اسلک، می‌توانید یک میان تیتر با عنوان “جایی که کار اتفاق می‌افتد” مشاهده کرده و سپس در زیرتیتر توضیحاتی درباره امکانات اصلی این پلتفرم برای کار تیمی ببینید. شما می‌توانید تیتر و زیرتیتر صفحه اصلی اسلک را در تصویر زیر مشاهده کنید:

همه‌چیز راجع به لندینگ پیج، آخرین ترندها، توصیه‌ها و نحوه طراحی 1

 

واضح است که این میان‌تیتر و زیرتیتر به اندازه کافی خلاقانه است و به احتمال بسیار زیاد، کاربر با خواندن همین موارد کوتاه جذب شده و در پلتفرم اسلک ثبت نام می‌کند. از نقاط مثبت این میان‌تیتر و زیرتیتر پلتفرم اسلک می‌توانیم به برانگیختن احساس کنجکاوی کاربر و ساده بودن، اشاره کنیم. 

مطلب مرتبط: آشنایی با بهترین شعارهای تبلیغاتی و اسلوگان‌ها در ایران و جهان 

ویژگی‌های محصول یا خدمت خود را در صفحه فرود به مزایا تبدیل کنید 

مهم‌ترین چیزی که توجه کاربر را به محصول یا خدمت شما در یک صفحه فرود جلب می‌کند، نه خودِ محصول بلکه مزایایی است که آن محصول برای کاربر شما دارد. به همین دلیل، بهتر است تا برای طراحی یک لندینگ پیج بهینه، ابتدا ویژگی‌های محصول یا خدمت خود را در نظر گرفته و سپس آن‌ها را در صفحه فرود به مزایا تبدیل کنید..

به عنوان مثال، ممکن است شما یک محصول آموزشی مانند دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ  ارائه کنید که ویژگی این محصول، می‌تواند شامل ۱۰۰ ساعت ویدیوی آموزشی باشد؛ اما مزیت آن، جامع بودن و شامل شدن تمامی سرفصل‌های دیجیتال مارکتینگ است. 

به درد اشاره کنید 

مغز تمامی انسان‌ها برای بقا برنامه‌ریزی شده است و به همین دلیل، افراد به‌طور غریزی، از درد اجتناب می‌کنند. با توجه به این موضوع، شما می‌توانید علاوه بر چیزی که انسان‌ها از محصول یا خدمت شما بدست می‌آورند، به چیزهایی که با عدم استفاده از محصول یا خدمت شما از دست می‌دهند نیز اشاره کنید. 

به عبارت دیگر، وقتی انسان یک صد دلاری را از دست می‌دهد، احساساتش بسیار شدیدتر از زمانی است که یک صد دلاری بدست می‌آورد و می‌دانید هرچقدر انسان در هنگام مواجهه با برند شما، بیشتر در معرض احساسات قرار بگیرد، احتمال خریدِ آن از شما بیشتر است. 

همه‌چیز راجع به لندینگ پیج، آخرین ترندها، توصیه‌ها و نحوه طراحی 2

روش‌های مختلفی از ارتباط را برای کاربران در صفحه فرود خود مشخص کنید 

اگر می‌خواهید کسب‌وکار اینترنتی خود را به مرور زمان و با یک حرکت نابود کنید، می‌توانید به‌طور غیرمستقیم برای کاربران خود محدودیت ایجاد کنید. یکی از این محدودیت‌ها می‌تواند محدود کردن کانال‌های ارتباطی باشد.  به عبارت دیگر، با قرار دادنِ تنها یک یا دو راه ارتباطی برای کاربران خود، بخش زیادی از کاربران را از دست داده در نتیجه نرخ تبدیل صفحه فرود خود را کاهش می‌دهید. 

به بیان دیگر، بهتر است تا می‌توانید محدودیت‌های پیش‌روی کاربر را در صفحه فرود خود کاهش دهید و راه‌های زیادی برای ارتباط مانند پرکردنِ فرم، تماس و شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربر قرار دهید. 

دکمه فراخوان به اقدام (CTA) را فراموش نکنید 

مهم‌ترین المانی که صفحه فرود شما باید داشته باشد، دکمه فراخوان به اقدام است که باعث می‌شود تا کاربر پس از بررسی صفحه فرود شما، اقدامی سودآور مانند خرید یا پر کردن فرم را برای کسب‌وکار شما انجام دهد. در اینجا پایبندی به اصول کپی رایتینگ و انتخاب یک متن جذاب برای دکمه فراخوان به اقدام  صفحه فرود شما اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

همچنین در هنگام طراحی یک دکمه  فراخوان به اقدام در صفحه فرود خود، بهتر است به مواردی مانند رنگ و فضای خالی دور دکمه فراخوان به اقدام نیز اهمیت دهید. در تصویر زیر، می‌توانید نمونه‌ای از دکمه فراخوان به اقدام در یک صفحه فرود را مشاهده کنید:

مثالی از دکمه فراخوان به اقدام در یک صفحه فرود

ویدیو را فراموش نکنید 

استفاده از ویدیو در یک صفحه فرود ضروری نیست؛ اما وجود آن می‌تواند ارتباط راحت‌تری را بین کاربر و کسب‌وکار شما ایجاد کند و در نتیجه احتمال خرید و استفاده کاربر از برند شما را افزایش دهد. 

مطلب مرتبط: ویدیو مارکتینگ چیست؟ | همه چیز درباره ویدیو مارکتینگ

اندازه‌گیری و بهینه‌سازی صفحه فرود 

اندازه‌گیری و بهینه‌سازی صفحه فرود سایت شما، کاری است که پس از طراحی و انتشار آن انجام شده و معمولا این مورد توسط بسیاری از افرادی که صاحب سایت هستند، نادیده گرفته می‌شود. به زبان ساده، پس از طراحی یک لندینگ پیج در سایت خود، نیاز دارید تا سنجه‌هایی مانند میزان کلیک روی دکمه فراخوان به اقدام، میانگین زمانی که کاربران روی صفحه فرود سایت شما می‌گذارند و محل‌هایی از صفحه فرود که کابران بیشتر روی آن‌ها کلیک می‌کنند را اندازه‌گیری کرده و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. 

شما می‌توانید این سنجه‌ها را با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل تگ منیجر، گوگل آنالیتیکس، Hotjar و Microsoft clarity اندازه‌گیری کنید. 

ابزارهای بهینه‌سازی لندینگ پیج 

تصور بسیاری از افراد بر این است که اگر صرفا در هنگام ساخت یک لندینگ پیج، تنها رعایت اصول طراحی آن کفایت می‌کند؛ اما باید گفت کار اصلی شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر، پس از ساخت لندینگ پیج و در فرایند بهینه‌سازی آن است. 

در این بخش به برخی از ابزارهای بهینه‌سازی لندینگ پیج و نحوه اصولی کار با آن‌ها برای این فعالیت خواهیم پرداخت. 

گوگل آنالیتیکس 

کاربرد گوگل آنالیتیکس در بهینه‌سازی لندینگ پیج

هیچ دیجیتال مارکتری نیست که با گوگل آنالیتیکس 4 آشنایی نداشته باشد و این ابزار دستِ راست تمامی کسانی است که فعالیتشان با بازاریابی و مخصوصا بازاریابی دیجیتال، در یک راستا پیش می‌رود. تغییرات سنجه‌هایی مانند users، new users، avrage time on page و همچنین سشن، می‌تواند به شما کمک کند که راحت‌تر صفحه لندینگ خود را بهینه‌سازی کرده و دلیل کاهش یا افزایش عملکرد صفحات فرود خود را متوجه شوید. 

گوگل تگ منیجر 

کاربرد گوگل تگ منیجر در بهینه‌سازی لندینگ پیج

ترکیب گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس در بهینه‌سازی صفحات فرود، می‌تواند تا حد زیادی در کار شما تاثیر مثبت داشته باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید با استفاده از گوگل تگ منیجر، تعداد کلیک بر روی دکمه فراخوان به اقدام صفحات فرود خود یا هر رویداد دیگری را رصد کرده و داده آن را به‌صورت عددی در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید. 

بسیاری از افراد با استفاده از این امکان و اعمال تغییراتی در بازه‌های زمانی مختلف مانند تغییر رنگ یا متن دکمه فراخوان به اقدام، تغییراتِ تعداد کلیک روی آن را رصد کرده و در نهایت بهترین حالت را برای صفحه فرود خود انتخاب می‌کنند. 

ابزار microsoft clarity

مایکروسافت کلریتی یکی دیگر از ابزارهایی است که می‌تواند در کنار ابزارهای تحلیلی دیگر، کمک زیادی به شما در زمینه بهینه‌سازی صفحات فرود کند. به عنوان مثال، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در داشبود ابزار microsoft clarity، می‌توانید داده‌ای را به‌صورت نمودار حرارتی مشاهده کنید که به شما نشان می‌دهد کدام بخش‌های صفحات فرود شما بیشتر در معرض لمس، دید و کلیک کاربران قرار دارد:

کاربرد مایکروسافت کلریتی در بهینه‌سازی لندینگ پیج

از یکی دیگر از داده‌های کاربردی microsoft clarity برای بهینه‌سازی سایت نیز می‌توان به ارائه فیلم از صفحه کاربران در هنگام کار با سایت شما اشاره کرد. 

اینفوگرافی صفر تا صد طراحی لندینگ پیج

در این مقاله با بررسی مفهوم لندینگ پیج مراحل طراحی آن، همراه شما بودیم. خبر خوب این است که دی‌ام برد از مراحل طراحی یک صفحه فرود اصولی، یک اینفوگرافی تهیه کرده است که شما می‌توانید هنگام طراحی هر صفحه لندینگی آن را در نظر بگیرید. در بخش زیر می‌توانید این اینفوگرافی را مشاهده و آن را دانلود کنید:

اینفوگرافی صفر تا صد طراحی لندینگ پیج

خودنویس
به اشتراک بگذارید:
نوید امیرنجات
نوید امیرنجات
نوشتن برای من باعث یادگیری و درک بیشتر می‌شه. برای شما چطور؟
نظرات

اشاره