سشن (Session) چیست؟ مفهوم سشن در بازاریابی دیجیتال
فهرست مطلب
سشن در آنالیتیکس یکی از مهمترین معیارها برای تجزیه و تحلیل عملکرد سایت است. در حقیقت هنگام راهاندازی یک سایت، باید با روشهای تجزیه و تحلیل آن نیز آشنا شوید که بتوانید میزان رشد سایت خود را اندازهگیری کنید. سشن در آنالیتیکس هر آنچه را که باید هنگام ورود بازدیدکننده به سایت و تعامل با آن بدانید به شما میگوید؛ بنابراین در این محتوا قصد داریم به مفهوم سشن بپردازیم و ابهامات پیرامون آن را شفاف کنیم:
سشن چیست؟
session گروهی از تعاملات کاربر در یک بازه زمانی مشخص با سایت شما است. به عنوان مثال، یک سشن میتواند شامل چندین بازدید از صفحات، رویدادها، تعاملات اجتماعی و تراکنشهای مالی در یک بازهی زمانی مشخص باشد. توجه داشته باشید که سشن با مواردی مانند بازدید صفحه متفاوت است و ممکن است حتی در ازای 10 بازدید صفحه 1 سشن در سایت شما ثبت شده باشد.
مفهوم سشن در آنالیتیکس
اما برای توضیح دقیقتر باید به توضیح مفهوم سشن در گوگل آنالیتیکس بپردازیم.
session در واقع وظیفهی جمعآوری تمام رفتارها، واکنشها و اقدامات کاربران مانند بازدید از یک صفحه، ثبتنام در سایت، خرید یک محصول یا خدمات و کلیک کردن روی لینکها را دارد.
در حقیقت هر ۳۰دقیقه غیرفعال بودن کاربر در سایت، باعث منقضی شدن session کاربر میشود. کاربر از لحظه ورود به سایت اگر کلیکی برای ورود به صفحه دیگر یا هر فعالیت دیگری انجام ندهد آن session تا ۳۰ دقیقه بعد به اتمام میرسد.
به بیان دیگر اگر کاربر از صفحه ما به طور کامل خارج شود و قبل از اتمام ۳۰دقیقه از آخرین فعالیتش، دوباره به صفحه ما مراجعه کند وارد همان session قبلی میشود ولی اگر حتی پس از گذشت ۳۱ دقیقه دوباره وارد سایت شود session جدید باز شده و شروع به محاسبه میکند.
مدت زمان تعریف شده برای منقضی شدن session به صورت اتوماتیک توسط خود آنالتیکس روی ۳۰دقیقه تنظیم شده اما میتوان این زمان را تغییر داده و روی مدت زمان کمتر یا بیشتری تنظیم کرد.
به جز اتمام زمان تنظیم شده برای منقضی شدن، اگر منبع کمپین یا خود کمپین تغییر کند، session به پایان میرسد. به طور مثال اگر کاربر به صورت ارگانیک از گوگل به شما مراجعه کند و از سایت شما خارج شود، سپس ۵دقیقه بعد به وسیله گوگل ادز دوباره به سایت شما برگردد در این صورت سشن کاربر منقضی شده و وارد یک session جدید خواهد شد. ناگفته نماند که هر session در آخر روز یعنی ۱۱:۵۹:۵۹ نیز منقضی میشود؛ به بیان دیگر تفاوتی ندارد کاربر در حال فعالیت است یا خیر، با اتمام روز، سشن نیز منقضی شده و در ادامه session جدیدی ایجاد خواهد شد.
چرا ردیابی سشن در آنالیتیکس مهم است؟
حال که با مفهوم سشن در آنالیتیکس آشنا شدیم؛ بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که مزایای سشن چیست؟
بررسی رفتار کاربران
سشن در آنالیتیکس به شما این امکان را میدهند که نحوه تعامل کاربران با سایت یا برنامه خود را در طول یک بازدید مشخص پیگیری کنید. به بیان دیگر شما میتوانید، تعداد session، مدت زمان آن، نرخ پرش و سایر معیارهایی را که در درک رفتار کاربرانتان تاثیرگذار است، بررسی کنید.
مطلب مرتبط: نقشه سفر مشتری چیست؟
بخشبندی کاربران
Sessionها را میتوان بر اساس معیارهای مختلفی مانند جمعیتشناسی، نوع دستگاه، موقعیت مکانی یا رفتار خاصی از کاربران، تقسیمبندی کرد؛ به این شکل شما میتوانید درک بهتری از کاربران و شرایط آنان به دست آورده و تلاشهای بازاریابی خود را برای مخاطبان خاص تنظیم کنید.
ردیابی تبدیلها
بررسی sessionها و تعداد جلساتی که منجر به تبدیل میشوند، اثربخشی کمپینها را به خوبی به ما نشان خواهد داد. برای مثال میتوان از بررسی سشنها، برای بررسی فعالیتهای منجر به تکمیل خرید یا پر کردن فرم استفاده کرده و سایت یا برنامه خود را بر اساس آن بهینه کنید.
تجزیه و تحلیل منابع ترافیک
شما میتوانید با بررسی sessionها و Google Analytics اطلاعاتی در مورد منابع ترافیک، مانند جستوجوی ارگانیک، رسانههای اجتماعی، ارجاعها یا ورودی کمپینهای بازاریابی دیجیتال خود به دست آورید. در حقیقت با تجزیه و تحلیل تعداد سشنهای هر منبع، میتوانید تعیین کنید که کدام کانالها در افزایش ترافیک موثرتر بودهاند و منابع بازاریابی خود را بر اساس آن تخصیص دهید.
تجزیه و تحلیل محتوا
با تجزیه و تحلیل دادههای این معیار، میتوانید بینشهایی در مورد میزان محبوبیت و جذابیت صفحات یا بخشهای سایتتان به دست آورید. در واقع این دادهها این به شما کمک میکند که محتواهای با عملکرد بالا را شناسایی کرده و محتواهایی را که عملکرد ضعیفتری دارند، بهینه کنید.
ردیابی تجارت الکترونیک
اگر یک سایت تجارت الکترونیک داشته و از درگاه پرداخت استفاده میکنید، میتوانید از sessionها برای ردیابی معیارهای مهم مانند درآمد، ارزش سفارش و نرخ تبدیل استفاده کنید. بدین وسیله شما میتوانید موفقیت فروشگاه آنلاین خود را اندازهگیری کنید و تصمیمات مبتنی بر داده برای بهبود فروش بگیرید.
مدیریت هدف
سشنها میتوانند با اهداف یا رویدادهای خاصی در سایت یا برنامه شما هماهنگ شوند. برای مثال، شما میتوانید اهدافی را برای ردیابی ثبتنامهای خبرنامه، بازدیدهای ویدیویی، یا دانلودها تعیین کنید. با نظارت بر تعداد سشنهایی که منجر به تکمیل هدف میشوند، میتوانید اثربخشی سایت یا برنامه خود را در دستیابی به این اهداف ارزیابی کنید.
به طور کلی، sessionها در Google Analytics بینشهای ارزشمندی در مورد رفتار کاربر، منابع ترافیک، عملکرد محتوا و تبدیلها ارائه میدهند. با استفاده از این دادهها، میتوانید تلاشهای بازاریابی دیجیتال خود را بهینه کرده و تجربه کاربری را در سایت یا برنامه خود بهبود بخشید.
مطلب مرتبط: 11 روش افزایش بازدید سایت
یافتن بخش سشن در آنالیتیکس
برای یافتن بخش سشن در Universal Analytics باید به نوار کناری در داشبورد رفته و Audience و به دنبال آن Overview را انتخاب کنید. شما در گزارش Overview میتوانید میزان session را برای یک دوره زمانی معین مشاهده کنید.
برای یافتن بخش سشن در Google Analytics 4 و، ابتدا در نوار کناری داشبورد، گزینه Reports را کلیک کرده و سپس به ترتیب گزینههای Acquisition و Traffic acquisition انتخاب کنید. همچنین شما میتوانید در صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس 4، با کلیک بر روی users، آن را به sessions تغییر دهید و آمار سشن در سایت خود را مطابق تصویر زیر مشاهده کنید:
میزان سشن مناسب چقدر است؟
طبق گزارشات گوگل آنالیتیکس، مقدار متوسط سشن مناسب، زمانی بین 2 تا 4 دقیقه است اما سایر موتورهای جستوجو بیان کردهاند که بازههای زمانی سشن، بسته به دستگاهی که کاربران استفاده میکنند، متفاوت خواهد بود. به بیان دیگر کل زمانی که کاربران در یک صفحه صرف میکنند معمولاً در دستگاه تلفن همراه بیشتر از رایانه است.
همچنین توجه داشته باشید که زمانی که به عنوان میزان سشن مناسب عنوان میکنند کاملا بستگی به هدف، سایت، کمپین و کاربرانتان دارد؛ بنابراین برای آن که بتوانید میزان مناسب بودن سشن خود را بررسی کنید، بهترین کار آن است که ابتدا با توجه به سشنها، رفتار کاربرانتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. برای مثال:
- چرا برخی کاربران به نسبت دیگران به سرعت در قیف فروش حرکت میکنند؟
- چرا برخی از کاربران وارد قیف فروش نمیشوند؟
- چرا کاربران بودن تبدیل، سایت شما را ترک میکنند؟
- چه اطلاعاتی در سایتتان به خوبی دیده نشده است؟
- چه پیشنهادی نتوانسته کاربرانتان را برای تبدیل، ترغیب کند؟
تفاوت بین سشن و بازدید از صفحه (pageviews) چیست؟
تعداد بازدید از صفحه تعداد دفعاتی است که کاربران روی یک URL واحد کلیک میکنند. این به این معنی است که می توانید چندین بازدید از صفحه را در یک سشن داشت. در حالی که همانطور که توضیح داده شد، در یک سشن، کاربران میتواند صفحات مختلفی را ببیند و فعالیتهای متفاوتی را انجام دهد.
برای مثال:
اگر کاربری وارد سایت شما شود و قبل از خروج، هفت صفحه را مشاهده کند، در یک session هفت بازدید از صفحه خواهد بود و اگر همین شخص برای بررسی سه صفحه دیگر برگردد، این یک سشن دیگر و ده بازدید از صفحه برای آن کاربر است.
جمعبندی
همانطور که در این محتوا به آن اشاره کردیم، مزایای سشن بسیار بوده و میتواند به شما در تجزیه و تحلیل سایتتان کمک شایانی کند؛ بنابراین سعی کنید هر session را به دقت مورد بررسی قرار داده و کاربران خود را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید به نتایج مطلوبی دست یابید.
منابع: