KPIهای محتوایی را چگونه بسنجیم؟

⏱زمان مطالعه: 2 دقیقه

تعیین KPIهای محتوایی عموما یکی از دغدغه های مدیران محتوای شرکت هاست. دلیل این امر هم کاملا مشخص است. بدون در نظر گرفتن پارامترهای اندازه گیری برای این کار، نمی توان از میزان موفقیت و یا شکست آن آگاه شد و استراتژی درست و مخصوص یک کسب و کار را تدوین کرد.

اهمیت KPIهای محتوایی

اما واقعاً در زمینه بازاریابی محتوایی چه KPIهایی را باید دنبال کنیم؟ قبل از تدوین KPIهای محتوایی خود، نیاز است که به چند سوال پاسخ دهید!

  1. چرا به بازاریابی محتوا می‌پردازید؟
  2. آیا تمرکز شما بر تعداد لایک و بازدید است؟
  3. آیا میخواهید محتواهایی دلخواه گوگل تهیه کنید؟ حتی اگر در سطح متوسطی باشد؟
  4. آیا به قصد وایرال شدن محتوا تولید می کنید؟

اگر جواب هرکدام بله بود، هدف‌گذاری شما با مشکل روبروست چون این موارد KPIهای محتوایی مناسبی نیستند. قطعا سوال جدیدی برایتان پیش آمده است! اگر این اهداف مناسب KPIها محتوایی نیست، پس بازاریابی محتوا باید چگونه باشند؟ جواب این سوال را با این جمله شروع می کنیم:

اهداف بازاریابی محتوا باید هزار درصد مبتنی بر رشد باشند، تا محتوا شما را به عرش ببرد!

اگر تا به حال چیزی از بازاریابی محتوایی  عایدتان نشده است، احتمالا دارید روی اهداف اشتباهی تمرکز می‌کنید! روی اعداد پوچ زیادی مانور ندهید. اگر ندانید که دنبال چه هستید، انتظار پیشرفت نداشته باشید.

تعیین اهدف درست در KPIهای محتوایی

رتبه در گوگل:

بدون شک توجه به گوگل و پارامترهایش، مهمترین تاثیر در اهداف محتوایی شما را خواهد داشت! اگر محتوایی که خلق میکنید به صفحه اول گوگل دست پیدا کند، یعنی جزو بهترین هاست. سه/پنج/ده مورد اول در صفحه نتایج جستجوی گوگل معمولا حاوی مفیدترین اطلاعات مورد نیاز کاربران هستند و ترافیک بسیار بیشتر و باکیفیت تری را به ارمغان می آورند. طبق بررسی های انجام شده، حدود ۳۳٪ کل ترافیک از سرچ ارگانیک، روانه اولین سایت نمایش داده شده در گوگل می شود. بنابراین اگر شما سایت اول نباشید، فرصت بزرگی را از دست داده اید!

ویدیو مارکتینگ دقیقاً چیست و ما را به چه اهدافی می‌رساند؟

مکالمه و تعامل (Engagement)

مردم از راه‌های مختلف در سوشال مدیا به افزایش اینگیجمنت میان پیج و افراد مشغولند، اگر مخاطب شما فعال و پاسخگو باشد، دیگر نباید نگران مرحله ی وایرال شدن باشید! حتی تعداد کمی کامنت فکر شده و مکالمات خوب باعث بازدهی بیشتر پست شما میشوند. این یعنی شما به مخاطبین دسترسی دارید، اثرگذار هستید و آنها را علاقه‌مند کرده‌اید.

فروش و درآمد (Conversion):

چه مقدار از فروش واقعی شما در نتیجه ارتباطات بالای شما اتفاق افتاده‌اند؟ اگر شما رشدی در این زمینه میبینید، محتوای شما دارد کار خودش را به درستی انجام می دهد!

 

فرمولی برای رشد از طریق محتوا:

محتوای عالی، بصورت مداوم، مرتبط با سرویس های شما!

اگر کیفیت محتوا را فدای کمیت می‌کنید، احتمالا رشدی در کار نیست. فقط محتواهای باکیفیت و متعهد به نیازها و جستجوهای مخاطب برنده میشوند و در مخاطب اعتماد میسازند. همینطور ، اگر محتوای شما ربطی به محصول یا سرویسی که ارائه میدهید نداشته باشند، انتظار رشد نداشته باشید.

یادتان باشد که call-to-action ها معجزه می‌کنند و باعث می‌شوند مخاطب با محتوا درگیر شود. سعی کنید خودتان هم زیر پستتان در مکالمات مشتریان وارد شوید و با در دسترس بودنتان، اعتماد مخاطب را جلب کنید و تجربه ای خوب ایجاد کنید. یک جواب انسانی(نه از طریق رباتهای چت)، که شخصی‌سازی شده، به موقع، دوستانه و مفید باشد، کلید ایجاد علاقه در مخاطب است.

یک دیدگاه

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید