نحوه کار الگوریتم سرچ اینستاگرام، از زبان مدیرعامل اینستاگرام!

⏱زمان مطالعه: 6 دقیقه

به تازگی در اواخر ماه آگوست 2021 اینستاگرام مطلبی را با عنوانِ نحوه کار “الگوریتم سرچ اینستاگرام” منتشر کرده است. این مطلب که در وبلاگ اصلی اینستاگرام نشر شده، نوشته مدیرعامل این پلتفرم یعنی آدام ماسری است. این مطلب دومین قسمت از سری مطالب اینستاگرام چگونه کار می‌کند است که در قسمت اول آن نحوه عملکرد فید اینستاگرام بررسی شده بود.

حال با توجه به آنکه این مطلب توسط خود اینستاگرام منتشر شده و از اعتبار 100 درصدی برخوردار می‌باشد، ما نیز تصمیم گرفتیم در دی‌ام برد، الگوریتم جستجوی این شبکه‌ی اجتماعی را تحلیل و راهکارهای بیشتر دیده شدن در آن ‌را بررسی کنیم.

الگوریتم سرچ اینستاگرام

اهمیت الگوریتم سرچ اینستاگرام

در هر فضا و هر شبکه اجتماعی روزانه بارها به صفجه سرچ آن رجوع می‌کنیم. با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز این شبکه‌ها در برخی مواقع جایگزین موتورهای جستجو شدند. مانند بسیاری از مواقع که برای مثال شما برای خرید یک هدیه یا یادگاری در اینستاگرام شروع به سرچ کردن می‌کنید نه گوگل!
شاید همین طرز استفاده از سرچ شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، اهمیت دوچندانی به آنها داده باشد. در همین راستا اینستاگرام نیز بیان کرده اگر کسب و کارها به دنبال حضوری فعالانه و تاثیرگذار در این پلتفرم هستند بایستی از نحوه کار الگوریتم آن به خصوص الگوریتم جستجو آگاهی داشته باشند.

همچنان که در مقاله نحوه کار الگوریتم سرچ اینستاگرام می‌خوانیم:
جستجو برای کمک به کاربران در راستای یافتن اکانت‌ها و موضوعات مورد علاقه ساخته شده است. این قسمت جدا از آیتم‌هایی مانند صفحه فید اینستاگرام، استوری‌ها، اکسپلور و ریلز است؛ زیرا ورودی این قسمت به اینستاگرام کمک می‌کند تا متوجه شود چه بخشی را به ما نشان دهد. در حقیقت سرچ ما کاربران به این شبکه اجتماعی نشان می‌دهد که دنبال چه چیزی هستیم و اگر نتایج نشان داده شده مفید نباشد و کاربر بر روی صفحه یا محتوایی ضربه نزدند یعنی احتمالا الگوریتم سرچ به خوبی کار نکرده است!

نحوه کار الگوریتم سرچ اینستاگرام

نحوه کار الگوریتم سرچ اینستاگرام

اصول اولیه‌ی الگوریتم سرچ اینستاگرام نسبتا ساده است. اینستاگرام، کلمات کلیدی‌ای که در قسمت جستجو وارد می‌کنید را به عنوان اولویت و مهم‌ترین پارامتر در نظر می‌گیرد. بدین ترتیب هوش مصنوعی این شبکه اجتماعی سعی می‌کند مرتبط‌ترین نتایج را در رابطه با آن کلماتی که تایپ کرده‌اید، به شما نشان دهد.
اما این الگوریتم وابستگی زیادی به رفتار شما دارد. یعنی برای مثال اگر چندبار کلمه کلیدی‌ای را سرچ می‌کنید و روی یکی از نتایج کلیک می‌کنید، انتظار این را داشته باشید که آن نتیجه در دفعات بعد با اولویت بالاتری به شما نشان داده شود. بر این اساس بدیهی‌ است نتایجی که در فرایند سرچ روی هر اکانت می‌گیریم می‌تواند با سایر اکانت‌ها متفاوت باشد.
اما طبق گفته‌ی مدیرعامل اینستاگرام این الگوریتم سرچ به طور مداوم از سیگنال‌های ثابتی جهت بهبود نتایج استفاده می‌کند. در ادامه این سیگنال‌های موثر را بررسی می‌کنیم.

سیگنال‌های رتبه‌بندی در جستجوی اینستاگرام

الگوریتم سرچ اینستاگرام علاوه بر متن وارد شده توسط کاربر از اطلاعات اکانت‌ها، هشتگ‌ها و لوکیشن‌ها جهت رتبه‌بندی نتایج استفاده می‌کند. اما اصلی‌ترین سیگنال‌های رتبه‌بندی در الگوریتم سرچ اینستاگرام به ترتیب اهمیت موارد زیر را تشکیل می‌دهند:

  • متن سرچ شده
     متنی که در نوار جستجو وارد می‌کنید، مهم‌ترین سیگنال رتبه‌بندی اینستاگرام است. یعنی هوش مصنوعی تلاش می‌کند تا متن وارد شده را با یوزرنیم‌ها، بیو(بایو) ها، کپشن‌ها، هشتگ‌ها و حتی لوکیشن‌ها تطبیق دهد.
  • فعالیت کاربر
     اینستاگرام در طراحی الگوریتم سرچ خود توجه زیادی به رفتارها و فعالیت‌های کاربران داشته است. این فعالیت‌ها در تعریف کلی شامل اکانت‌هایی است که کاربر دنبال می‌کند، پست‌هایی که مشاهده می‌کند و نحوه تعاملی که او با اکانت‌ها از گذشته تا به حال داشته است. همچنین اینستاگرام، اکانت‌ها یا هشتگ‌هایی که دنبال می‌کنید یا حتی صرفا به آنها سر می‌زنید را بالاتر از مواردی که دنبال نمی‌کنید به شما نشان می‌دهد!
  • مشارکت کاربر(User Engagement)
     برای مثال فرض کنید کلیدواژه‌ای را سرچ می‌کنید که نتایج بسیار زیادی در آن وجود دارد. من برای این مثال کلید واژه سوشال مدیا را انتخاب کردم. اینستاگرام بیان می‌کند پس از بررسی 2 سیگنال فوق، سیگنال‌های تعامل را بررسی می‌کند. این سیگنال شامل تعداد کلیک روی اکانت در هنگام سرچ و مجموع اینتراکشن‌هایی مانند لایک، بازنشر (Share) و فالو برای یک اکانت، هشتگ یا مکان خاص است.

جستجو در اینستاگرام

اما یکی از نکات بسیار مهم که در گزارش آدام ماسری دیده نمی‌شد اولویت بالای داشتن اکانت مشترک در الگوریتم سرچ است که شاید بدلیل وضوح عملکرد آن ذکر نشده بود. این موضوع بیانگر آن است که اکانت‌هایی که فالوویینگ‌های شما نیز آنها را دنبال می‌کنند با اولویت بالاتری در رتبه‌بندی به شما نمایش داده می‌شوند. این موضوع پایه و اساس الگوریتم اکانت‌های پیشنهادی یا همان Suggestion اینستاگرام نیز است.

بهترین راهکار‌های سئو اینستاگرام

در این مقاله آدام ماسری راهکارهایی را برای بهتر دیده شدن در رتبه‌بندی سرچ و سهولت یافتن محتواها نیز ارائه کرده است که در زیر به انها اشاره می‌کنیم:

  • یوزرنیم و نام کاربری مرتبط انتخاب کنید

    همانطور که اشاره کردیم متنی که کاربر سرچ می‌کند مهم‌ترین سیگنال رتبه‌بندی است؛ پس شما برای دیده شدن در حوزه کسب و کار خود بهتر است از یوزرنیم مناسب برند و نام کاربری مرتبط با سازمان خود استفاده کنید. بدیهی‌ است دسته‎‌ای که در دسته‌بندی بیزنس پروفایل اینستاگرام انتخاب کرده‌اید نیز نقش مهمی در این قسمت ایفا می‌کند. اگر این چندکار را به خوبی انجام دهید گام بزرگی در بهبود نمایش رتبه‌بندی برداشته‌اید.
    همچنین اگر مخاطبان شما را با نام خاصی می‌شناسند، آن را در نام کاربری خود وارد کنید تا در هنگام جستجو ظاهر شوید.

  • از کلمات کلیدی و لوکیشن در بیو استفاده کنید

    همانطور که انتظار می‌رفت در این نوشته نیز بیان شده است که بیوگرافی هر پیج و نوشته‌های آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل اینستاگرام توصیه می‌کند که بیوگرافی شما حاوی متنی در مورد شخصیت و صفحه شما باشد، واضح است که در بیوگرافی صفحه اینستاگرام سازمان خود، بهترین ترکیب، تگ لاین در کنار توضیحی در مورد کسب و کار شماست.

اهمیت بیو در سئو اینستاگرامهمچنین اگر کسب و کار شما به موقعیت مکانی خاصی اختصاص دارد (مثلا مشاغل کوچک در شهرستان‌ها)، اضافه کردن لوکیشن در بیو، کمک شایانی به بهبود رتبه‌بندی شما در سرچ بار اینستاگرام می‌کند.

  • از کلمات کلیدی و هشتگ‌های مرتبط در کپشن استفاده کنید، نه کامنت‌ها!

    در این گزارش به طور واضح اشاره شده که شما بایستی از کلمات کلیدی در کپشن پست‌ها استفاده کنید. همچنین مستقیما ذکر شده که استفاده از هشتگ‌ها در کپشن اثربخش است و در میان کامنت‌ها هیچ کاربردی ندارند! (قابل توجه مدرسین دوره‌های در اینستاگرام میلیاردر شو!)

جریمه‌های الگوریتم سرچ اینستاگرام

در قسمت‌های بالا به نحوه کار الگوریتم سرچ اینستاگرام و راهکارهای بهبود در رتبه‌بندی آن اشاره کردیم. اما این پایان کار نیست و در صورت وقوع شرایط خاصی ممکن است الگوریتم ترجیح بدهد به یک محتوا و یا به کل یک صفحه، رتبه پایین‌تری در صفحه جستجو اختصاص دهد.
به عنوان مثال اینستاگرام رتبه پایین‌تری را به پروفایل‌های ارسال کننده نظریه‌های نامعتبر در مورد COVID-19 اختصاص می‌دهد. این درحالی است که این پلتفرم تلاش می‌کند منبع موثق را در هنگام جستجو به شما نمایش دهد تا صحیح‌ترین اخبار به دست‌تان برسد، به گونه‌ای این مورد توسط ویژگی پاپ‌ آپ‌ اینستاگرام انجام می‌شود که با لینک شدن به صفحات معتبر، جستجو را برای شما ایمن می‌کند.

ایمن سازی الگوریتم سرچ در اینستاگرام

در این گزارش به مصادیق اسپم و چهارچوب‌های اینستاگرام نیز اشاره شده است که در صورت عدم رعایت موجب نزول رتبه‌ی صفحه و محتوای شما خواهد شد و در صورت تکرار ممکن است با بسته شدن صفحه مواجه شود.
همچنین بیان شده محتواهایی که شامل هشتگ، کپشن یا محتوای صوتی و تصویریِ مخالف دستورالعمل‌های اینستاگرام باشند به منظور جلوگیری از پیدا شدن در صفحه‌ی سرچ، پاک می‌شوند.

در مورد جریمه‌های الگوریتم سرچ نیز می‌توان به شدوبن شدن محتوا یا صفحه اشاره کرد. یک اکانت اینستاگرام شدوبن شده در حقیقت مانند وبسایتی است که راه‌اندازی شده اما گوگل آن را ایندکس نمی‌کند. بدین ترتیب تنها راه پیدا کردن و مشاهده‌ی آن صفحه، تنها مراجعه مستقیم به آن است و نه تنها در قسمت سرچ رتبه نمی‌گیرد بلکه محتوای آن نیز در بستر اکسپلور و هشتگ قابل مشاهده نیست!
علاوه بر این باید توجه کرد که اینستاگرام برخی هشتگ‌‌ها را نیز به کل ممنوعه به حساب می‌آورد و استفاده از آنها می‌تواند جریمه‌هایی را برای شما در پی داشته باشد.

پیشرفت‌های آتی در جستجوی اینستاگرام

اینستاگرام به زودی مجموعه‌ای از بهبودها را در نتایج سرچ پیاده‌سازی می‌کند. این پیشرفت‌ها به کاربران امکان می‌دهد به نتایجی بیش از اکانت‌ها و هشتگ‌ها برسند(برای مثال یافتن محتواها بر اساس عکس، Alt تصاویر، کپشن و…). مدیر اینستاگرام در این رابطه می‌گوید: “ما به دنبال دستیابی به الگوریتم جستجویی کاملا بر پایه تجربیات کاربران هستیم که بتوانیم آنها را به سرعت و عمیقا به علایق‌شان برسانیم!”
همچنین کلمات کلیدی‌ و نتایج جستجو بر اساس آنها درحال گسترش هستند که در حال حاضر تمرکز الگوریتم سرچ برای جستجو در میان محتواها بر پایه زبان انگلیسی فعال است که در آینده سایر زبان‌ها را نیز پشتیبانی می‌کند. (یعنی کپشنی که ما به زبان فارسی می‌نویسیم نیز در آینده بر رتبه‌بندی جستجو تاثیر زیادی خواهد گذاشت).

برای مثال پیدا کردن محتوا بر اساس سرچِ کلیدواژه را در زیر مشاهده می‌کنید که این ویژگی در حال گسترش است.

آینده‌ی الگوریتم جستجو

 

تحلیل شبکه‌های اجتماعی تپسی!

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید