استراتژی سئو چیست؟ صفر تا صد تدوین استراتژی سئو
فهرست مطلب
هنگامی که صحبت از سئو میشود، شاید افراد فعال در این حوزه بیشتر به یاد عباراتی مانند رتبه، نرخ کلیک، گوگل و … بیفتند؛ اما در این میان، ممکن است به مفهوم استراتژی سئو، اهمیت کمتری داده شود.
استراتژی سئو نقش حیاتی در موفقیت کسبوکار یا سایت شما دارد و هرچقدر که متخصص باشید، بدونِ استراتژی احتمال شکست خود را افزایش دادهاید. به همین دلیل، در این مقاله از دیام برد قصد داریم تا به بررسی مفهوم استراتژی سئو، اهمیت تدوینِ آن برای سایت و مراحل تدوین استراتژی سئو بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.
استراتژی چیست؟
قبل از اینکه به سراغ استراتژی سئو و نحوه تدوین آن برویم، بگذارید ابتدا گریزی به مفهوم استراتژی بزنیم. باید گفت «استراتژی» یک مفهوم گسترده در سراسر جهان است و به همین دلیل، متخصصین مختلف، تعاریف مختلفی را از این مفهوم ارائه دادهاند. در سادهترین تعریف، میتوانیم استراتژی را اینگونه توصیف کنیم:
استراتژی شامل تصمیمگیری درباره این است که مقصد و هدف ما کجاست و به ترتیب، باید چه اقداماتی برای رسیدن به این هدف انجام دهیم.
با توجه به این تعریف و تصور استراتژی در سئو، یک فرد با میزان تخصص متوسط در سئو در صورت داشتن استراتژی، ممکن است موفقتر از شخصی عمل کند که دارای چندین سال تجربه در سئو است؛ اما از یک استراتژی سئو مشخص در فعالیتهای خود بهره نمیبرد.
استراتژی سئو چیست؟
با توجه به مفهوم استراتژی که در بخش قبلی بیان کردیم، استراتژی سئو یعنی ابتدا اهداف کسبوکار یا سایت خود را از سئو مشخص کرده و سپس برنامهای عملیاتی برای رسیدن به این اهداف تعیین کنیم.
به زبان سادهتر، برای تدوین یک استراتژی سئو، ابتدا باید اهداف و سنجههای کلیدی عملکرد خود را برای سئو مشخص کرده و سپس مجموعه اقداماتی که باید برای رسیدن به این اهداف انجام دهیم را به ترتیب و بهصورت برنامهریزیشده، لیست کنیم.
شاید تا به اینجا، مفهوم استراتژی سئو برای شما ساده به نظر برسد و حتی شاید با خود بگویید که ما برای تمامی سایتهایمان، استراتژی سئو داریم! اما بهتر است کمی صبور باشید؛ زیرا در دلِ این تعریفِ ساده از استراتژی سئو جزئیات زیادی نهفته است که در بخشهای بعدی به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
نحوه تدوین استراتژی سئو
همانطور که گفته شد، با توجه به اینکه سئو ابعاد مختلفی مانند سئو داخلی، خارجی، تکنیکال و غیره دارد، استراتژی سئو نیز دارای جزئیات زیادی است و برای تدوین آن، نیاز داریم تا مراحل گوناگونی را طی کنیم. در این بخش به بررسی صفر تا صد مراحل تدوین استراتژی سئو خواهیم پرداخت.
مرحله اول – پیدا کردن و انتخاب کلمه کلیدی اصلی سایت
اگر به تازگی سایت خود را راهاندازی کردهاید و میخواهید از ابتدا سئو سایت را با اصول پیش ببرید، نیاز است تا کلمه کلیدی اصلی (head term) را پیدا و انتخاب کنید. به زبان سادهتر، هر کسبوکاری یک کلمه کلیدی اصلی دارد که محصول یا خدمت شما را توصیف میکند. به عنوان مثال، میتوان کلمه کلیدی اصلی سایت دیام برد را «اخبار بازاریابی» یا «اخبار بازاریابی دیجیتال» دانست و هدف نهایی سایت این است که در نتایج جستجو، روی این کلمات رتبه داشته باشد.
همچنین میتوان کلمه کلیدی اصلی یک سایت خرید و فروش لباس را «خرید پوشاک» یا «خرید لباس» دانست. معمولا رتبه گرفتن روی کلمات کلیدی اصلی سایت سخت است؛ زیرا حجم جستجو و سختی کلمه بالایی دارد و شما با رقبای قویتری برای رتبه گرفتن روی این کلمات روبهرو هستید.
پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی سایت در ابتدای شروع مسیر سئو به شما کمک میکند تا در عمده فعالیتهای سئوی خود، روی فعالیتهایی مانند لینکسازی داخلی و لینکسازی خارجی متمرکزتر باشید. به عنوان مثال، شیوه مطلوب لینکسازی داخلی پس از پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی سایت خود این است که در هر مقاله، با انکرتکستِ آن، به صفحه مربوط به کلمه کلیدی اصلی خود لینک داخلی بدهید. تصویر زیر مثالی از این فعالیت است:
در تصویر بالا، «اخبار بازاریابی» کلمه کلیدی اصلی ما است و سعی شده تا در تمامی مقالات، با انکرتکستِ آن، به صفحه مربوط به این کلمه، لینک داخلی داده شود. همچنین این موضوعی است که باید در ساخت بکلینک و سئو خارجی نیز در نظر گرفته شود.
به این ساختار که برای لینکسازی داخلی استفاده میشود، «پیلار – کلاستر» میگویند. این ساختار به این صورت است که شما یک یا چند صفحه یا مقاله مادر (پیلار) مثل «بازاریابی چیست» یا «اخبار بازاریابی» دارید و چندین مقاله فرزند «کلاستر» مانند «تکنیکهای ترند بازاریابی» یا «شاخههای رشته بازاریابی» در سایت شما موجود هستند و باید از تمامی این مقالات کلاستر، به محتوای پیلار لینک داخلی دهید.
مرحله دوم – تحقیق کلمات کلیدی اولیه
پس از اینکه کلمه کلیدی اصلی سایت خود را پیدا کردید، نوبت به آن میرسد که کلماتِ مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما که توسط افراد جستجو میشوند نیز پیدا کنید. به عنوان مثال، ممکن است کلمه کلیدی اصلی سایت ما «طراحی سایت» باشد؛ اما ما نیاز داریم تا برای کلمات کلیدی مرتبط با آن نیز در سایت، صفحه لندینگ داشته باشیم و فرایند سئو را روی آنها نیز انجام دهیم. حال این کار چطور انجام میشود؟
شما میتوانید تحقیق کلمات کلیدی اولیه سایت را با استفاده از پیشنهادات خودِ گوگل یا ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. در قدم اول میتوانید مطابق تصویر زیر کلمه کلیدی اصلی سایت خود را در گوگل سرچ کنید:
همانطور که میبینید، در اینجا، کلمات کلیدی «طراحی سایت فروشگاهی» و «طراحی سایت شرکتی» میتوانند جزء کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی سایت ما و همچنین هدف ما برای سئو باشند. علاوه بر این، ما میتوانیم برای این فعالیت، از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نیز کمک بگیریم. keywordtool.io یکی از این ابزارهای رایگان است که مطابق تصویر زیر، میتوانیم با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی خود در آن، تعداد زیادی از کلمات کلیدی مرتبط را دریافت و از آنها استفاده کنیم:
لازم به ذکر است که اگر شما قصد داشته باشید تا دادههایی مانند حجم جستجو، سختی کلمه و غیره را برای هر کلمه کلیدی بهصورت کامل ببینید، نیاز دارید تا نسبت به خرید نسخه پولی این ابزار اقدام کنید. البته هنوز کارِ شما با تحقیق کلمات کلیدی به پایان نرسیده است و در بخشهای بعدی، جزئیات بیشتری از این فعالیت را توضیح خواهیم داد.
مرحله سوم – بررسی نتایج جستجو
پس از اینکه کلمه کلیدی اصلی و کلمات مرتبط با آن را بهطور کامل مشخص کردید، بهتر است تا هر کلمه را جستجو کرده و آن را در نتایج جستجو بررسی کنید. در ابتدا باید ببینید که چند سایت برای این کلمه مطابق تصویر زیر، در تلاش برای کسب رتبه هستند:
بهتر است اگر میخواهید سئوی سایت خود را کمهزینهتر پیش ببرید، کار روی کلماتی را در اولویت قرار دهید که این تعداد در آنها کمتر است و همزمان، حجم جستجوی بالاتری دارند. در ادامهی بررسی نتایج جستجو برای کلمات مختلف، نیاز دارید تا به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چه نوع سایتهایی با این کلمه در صفحه اول نتایج جستجو حضور دارند؟ (شرکتهای معروف یا متفرقه)
- سایتهایی که رتبههای اول را دارند، از چه نوع صفحه و محتوایی استفاده کردهاند؟ (مقاله، لندینگ، ویدیو، متن، صوت)
پس از پاسخ به این سوالات، میتوانید این دادهها را در قالب یک فایل اکسل یا گوگل شیت جمعآوری کرده و فرایند ساخت و سئوی صفحات اصلی سایت را شروع کنید. تصویر زیر مثالی از این فعالیت است که بخش مهمی از استراتژی سئو را شامل میشود:
البته شما میتوانید به این فایل اکسل، یک ستون اولویتبندی بر اساس حجم جستجو و سختی کلمه اضافه کنید و به کلمات کلیدی بر اساس اولویت نمره بدهید تا کار برای شما آسانتر شود. این فایل از بخش زیر قابل دانلود است:
فایل اکسل کلمات کلیدی اصلی – استراتژی سئو
مرحله چهارم – تحلیل رقبا
در تمامی جنبههای بازاریابی و بازاریابی دیجیتال از جمله سئو، تحلیل رقبا یکی از اقدامات بسیار مهم برای موفقیت ما محسوب میشود؛ اما شاید تحلیل رقبایی که ما در حال حاضر در سئو انجام میدهیم، کمی با تحلیل رقبای سئو در چند سال گذشته تفاوت داشته باشند؛ زیرا الگوریتمهای گوگل به مرور زمان پیچیدهتر شدهاند.
به عنوان مثال، در 6 الی 10 سال گذشته، افراد برای تحلیل رقبا در سئو، به تعداد کلمات و طول محتوا و تعداد بکلینکهای آنها اهمیت میدادند؛ اما در حال حاضر شما نیاز دارید تا فاکتورهایی اعم از سن دامنه، اعتبار دامنه، کیفیت و ساختار محتوای سایت رقبا را برای تصمیمگیری بهتر بررسی کنید.
سعی کنید برای تحلیل رقبای اصولی در سئو، به هر سایت رقیبی که میرسید، به سوالات زیر پاسخ دهید:
- آنها بیشتر چه نوع محتوایی با چه فرمتی منتشر میکنند؟
- سایت آنها چه دستهبندیهایی دارد؟
- لحن و ساختار محتواییِ آنها به چه شکل است؟
شاید اگر در سالهای گذشته میخواستید با پاسخ به این سوالات، از این رقبا جلو بزنید، راه حل مطلوب این بود که تمام محتواها و روشهای انتشار محتوای آنها را کپی میکردید؛ اما در حال حاضر شاید با این روش چندان به نتیجه نرسید.
شیوه مطلوب این است که برای جلو زدن از رقبا در عصر امروز، دستهبندیهایی که فکر میکنید رقبا کمتر روی آنها کار کردهاند و شما میتوانید در آن دستهبندیها، محتوا یا محصولات بهتری ارائه دهید را مشخص کرده و روی آنها بیشتر کار کنید.
مطلب مرتبط: روشهای اصولی تحلیل رقبا در بازاریابی
مرحله پنجم – برنامهای برای افزایش اعتبار سایتتان تدوین کنید
در حال حاضر، موفقیت در سئو تنها به نوشتن محتواهای سئومحور و با کیفیت محدود نمیشود و نیاز است تا برای دیدهشدنِ این محتواها، فکری برای افزایش اعتبار سایتتان کنید. الگوریتم E-E-A-T یکی از الگوریتمهای گوگل است که بیشترِ اعتبارِ سایتها را با آن مشخص میکند. این الگوریتم شامل بخشهای زیر است:
- میزان تخصصی بودنِ سایت (Expertise)
- تجربه (Experience)
- اعتبار دامنه و سایت (Authority)
- میزان قابل اعتماد بودنِ محتواهای سایت (Trustworthiness)
برای پیادهسازی و رعایت این الگویتم در سایت خود جهت افزایش اعتبار سایت و در نهایت، کسب رتبههای بالا در گوگل، میتوانید نکات زیر را در نظر بگیرید:
- با متخصصان در بلاگهای خود مصاحبه کنید و مطالب تخصصی آنها را در سایت خود قرار دهید.
- نام و اطلاعات کسب و کار خود را با لینک وبسایت خود در کانالهای مختلفی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک و غیره قرار دهید.
- در سایتهای مرتبط با موضوع کسبوکار شما که اعتبار بالایی دارند، پستهای مهمان (رپورتاژ) منتشر کنید.
به عنوان مثال، اگر میخواستیم یک سایت در زمینه بازاریابی مانند دیام برد راهاندازی کنیم، برای کسب اعتبار بالای سایت، میتوانستیم اقدامات زیر را در ابتدا انجام دهیم:
- نوشتن تجربه چندین ساله فعالیتمان در زمینه بازاریابی در صفحه درباره ما
- انتشار پستهای مهمان (رپورتاژ) در سایتهای محبوب و معتبر بازاریابی و کسبوکار
- شروعِ انتشار و تولید نوعِ دیگری از محتوا علاوه بر بلاگ، مثل پادکست یا ویدیو و بیان تجربیات و مطالب تخصصی در آن
- انتشار ایبوک شامل تجربیات و مطالب تخصصی در زمینه بازاریابی
مطلب مرتبط: تولید محتوای آموزشی چیست؟ | اصول تولید محتوای آموزشی
مرحله ششم – محتوای سئومحور و با کیفیت تولید کنید
هرچقدر هم که بخشهای قبلی استراتژی سئو را خوب تدوین و اجرا کنید، تا محتواهای مناسب و مفیدی را تولید نکنید، شاید نتوانید نتیجه دلخواهتان را در سئو کسب کنید. برای تولید محتوای سئومحور در سایت باید نکات زیر را رعایت و اجرا کنید:
- آدرسهای seo friendly برای صفحات: بهتر است تا آدرس صفحات سایت شما شامل کلمه کلیدی اصلی آن صفحه باشد و همچنین طوری باشد که هنگام مشاهده url، بتوانیم حدس بزنیم که در این صفحه قرار است راجع به چه چیزی صحبت شود.
- به کار بردن کلمه کلیدی اصلی در تیترها: بهتر است تا در تیترهای h1، h2، h3 و غیره، تا میتوانید کلمه کلیدی اصلی صفحه خود را ذکر کنید.
- تولید محتوای مفید: کاربران بر اساس نیاز یا مشکلی که دارند که محتواهای سایت شما مراجعه میکنند و باید پس از خواندن محتوا، مشکل آنها حل شده باشد. برای رعایت این موضوع کافی است تا هنگام تولید محتوا، ابتدا برای انسانها بنویسید و سپس برای موتورهای جستجو.
- تصاویر سئومحور: بهتر است تا تصاویر محتوای سایت شما، ابتدا با پاراگرافی که در آن قرار دارند، مرتبط باشد و همچنین، متن جایگزین (alt) مرتبطی برای تصویر انتخاب کنید.
- لینکسازی داخلی: یکی از فعالیتهایی که بودجه خزش و رتبه صفحات شما در سایت را بالا میبرد، لینکسازی داخلی است که بهتر است در این فرایند، هیچ محتوایی را بدون لینک داخلی رها نکنید. همانطور که در بخشهای قبلی گفته شد، بهتر است این لینکسازی داخلی را در قالب یک نقشه ذهنی در بیاورید و ساختار مرتبی برای آن داشته باشید.
مرحله هفتم – از کلمات کلیدی طولانی تهیه کنید
در تعریف آکادمیک، کلمات کلیدی طولانی یا دمبلند در سئو، شامل عباراتی هستند که بیش از سه کلمه را شامل میشوند. معمولا کسب رتبه روی این کلمات سادهتر و کمهزینهتر است و از طریق آنها، میتوانید با لینک داخلی و فراخوان به اقدام، کلمات کلیدی اصلی خود را تقویت کرده و رتبه آنها را افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی اصلی سایت شما «طراحی سایت» باشد، کلمات کلیدی زیر میتوانند جزء کلمات طولانی شما محسوب شوند:
- روشهای طراحی سایت بدون کدنویسی
- درآمد طراحی سایت در ایران چقدر است؟
- مزایای داشتن سایت برای کسبوکار
همانطور که اشاره شد، شما میتوانید با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند keywordtool.io، کیوردچی، میزفا، kwrank و غیره، این کلمات را پیدا کنید.
مرحله هشتم – یک برنامه برای بروزرسانی محتواهای سایت داشته باشید
بسیاری از محتواهای سایت شما نیاز دارند تا در دورههای زمانی مختلف بهروزرسانی شوند. گاهی این بهروزرسانی شامل اضافه کردن متن است و گاهی شاید نیاز باشد تا تنها تایتل یا تصاویر آن محتوا را تغییر داده و بهروزرسانی کنید.
یکی از روشهایی که میتوانید با استفاده از آن، محتواهای سایت خود را برای بهروزرسانی اولویتبندی کنید، استفاده از دادههای سرچ کنسولِ سایتِ شماست که در بخش زیر مراحل انجام این کار شرح داده شده:
1- ابتدا مانند تصویر زیر، به بخش performance در سرچ کنسول خود بروید. در این بخش میتوانید بازه زمانی را روی یک یا سه ماهه قرار دهید.
2- پس از این کار، روی گزینه export کلیک کرده و یک خروجی اکسل از عملکرد سایت خود مانند تصویر زیر دانلود کنید:
3- فایل اکسل را باز کرده و سپس روی ستون ctr که میانگین نرخ کلیک صفحات سایت شما را نشان میدهد، کلیک کنید تا در نوار پایینی اکسل، میانگین مجموع نرخ کلیک صفحات سایت خود را مانند تصویر زیر مشاهده کنید:
4- همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، صفحات سایت ما باید بهطور میانگین یازده درصد نرخ کلیک داشته باشند. حال میتوانیم بر همین اساس، صفحات و عباراتی که نرخ کلیکِ آنها پایینتر از میانگینِ کل است را شناسایی کرده، سپس آن را در گوگل جستجو کنیم تا ببینیم سایتهایی که رتبه بالاتری از ما دارند، چه کارهایی برای کسب این رتبه انجام دادهاند. بر همین اساس، ما میتوانیم صفحات سایت خود را برای بهروزرسانی در اولویت قرار دهیم.
دقت داشته باشید که این داده، مربوط به یک سایت تازه تاسیس است که تنها روی تعداد کمی از عبارات رتبه دارد. به همین دلیل، اگر سایت شما مدت زیادی در حال فعالیت است و روی تعداد عبارات زیادی رتبه دارید، بهتر است تا قبل از این کار، بازههایی را برای رتبه صفحات خود در نظر گرفته و سپس صفحات پایینتر از میانگین را برای بهروزرسانی آماده کنید.
به عبارت دیگر، شما باید ستون position را ابتدا از عدد یک تا سه فیلتر کنید، میانگین نرخ کلیک برای صفحات سایت شما که رتبه بین یک تا سه دارند را مشاهده و پایینتر از میانگینها را بهروزرسانی کنید. سپس همین فرایند باید برای رتبههای چهار تا شش، شش تا هشت و غیره انجام شود.
مرحله نهم – برنامهای برای دریافت بکلینک تدوین کنید
همانطور که گفته شد، یکی از راههای افزایش اعتبار سایت و در نتیجه رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو، وجود نام سایت شما در سایتهای دیگر + لینک سایت شما است. بهطور کلی، دو راه برای دریافت بکلینک از سایتهای مختلف وجود دارد:
- راه اول: دریافت بکلینکهای رایگان
- راه دوم: دریافت بکلینکهای پولی
لازم به ذکر است که اگر میخواهید بهصورت جدی و بلند مدت، سئوی سایت خود را پیش ببرید، به هر دوی این بکلینکها نیاز دارید. در ارتباط با بکلینکهای رایگان باید گفت سایتهای ایرانی و خارجی زیادی مانند ویرگول، بلاگفا و غیره وجود دارند که شما میتوانید در آنها، بکلینکهای محتوایی، کامنتی و پروفایلی برای سایت خود بسازید. لیستِ تمامی این سایتها در یک فایل اکسل در بخش زیر قابل دانلود است:
فایل اکسل لیست جامع بکلینکهای رایگان
علاوه بر این شما میتوانید بکلینکهای پولی (رپورتاژ) را از سایتهای ایرانی مانند تریبون یا تسمینو خریداری کنید. نکتهای باید راجع به ساخت بکلینکها در سایتهای مختلف بدانید این است که این کار باید با سرعت و بسیار طبیعی انجام شود تا گوگل به شما شک نکند.
در ارتباط با اصول نوشتن و انتشار رپورتاژ، اینجا بخوانید: رپورتاژنویسی چیست؟ | |صول رپورتاژنویسی
علاوه بر این، بهتر است تا برای افزایش تاثیر و تقویت بکلینکهای خود، از چند لایه بکلینک و رپورتاژ استفاده کنید. به زبان سادهتر، وقتی یک رپورتاژ در یکی از سایتهای رقیب منتشر میکنید، میتوانید با بکلینک دادن به آن رپورتاژ به عنوان بکلینک لایه دوم استفاده کنید. حتی میتوانید مطابق تصویر زیر برای بکلینکهای خود یک نقشه ذهنی (mind map) تدوین کنید:
سخن آخر
در این مقاله از دیام برد، با بررسی مفهوم استراتژی سئو و نحوه تدوین آن همراه شما بودیم. دقت داشته باشید تا برای اجرای مراحلی که در بخشهای قبلی گفته شد، پس از خواندنِ آنها، بلافاصله دست به عمل شوید و بخش به بخش استراتژی سئو سایت خود را بهصورت مکتوب در بیاورید. برای این کار میتوانید از ابزارهایی مثل گوگل شیت، اکسل و غیره استفاهد کنید.
علاوه بر این، دقت داشته باشید که استراتژی تنها مسیر را برای شما هموارتر میکند و هرچقدر هم که استراتژی سئو خوبی طراحی کرده باشید، تا آن را به اجرا نرسانید، عملا کارِ شما بیهوده خواهد بود.
مرسی از مقاله ی خوبتون فقط ای کاش مفاهیمی که ممکنه به عنوان تازه وارد نشناسیمو لینک مقاله های آشنا شدن باهاشو میزاشتین.
سلام
مطالب، مفید بود اما متاسفانه ایرادات نگارشی و املایی متعددی داشت.