در پنل گفتگوی دیام برد در الکامتاکز مطرح شد: یکتانت روی آیرسانه سرمایهگذاری کرد
فهرست مطلب
دومین پنل گفتگوی دیام برد در الکامتاکز با موضوع چالش و مسائل امروز استارتاپهای حوزه بازاریابی در ایران با حضور هادی مرادی، گرداننده پنل و حسین سعیدی، بنیانگذار بینشمدیا، عارف شعبانی، مدیرعامل دژینو، محمدرضا ایلخانی، مدیرعامل آیرسانه و مرتضی شجاعی، کوفاندر و مدیر مارکتینگ فیلیا به عنوان سخنران برگزار شد.
محمدرضا ایلخانی، درباره آیرسانه گفت: «حوزه فعالیت ما تبلیغات محیطی دیجیتال است و بر هوشمندسازی رسانههای محیطی تمرکز دارد. امیدواریم توانیم بین تبلیغات محیطی و دیجیتال، نوعی integration ایجاد کنیم.»
مرتضی شجاعی، کوفاندر فیلیا نیز درباره این پلتفرم توضیح داد: «فیلیا پلتفرمی است که برای ایجاد engagement بین کسبوکار و مشتریان شکل گرفته است و نسل جدید باشگاههای مشتریان است.»
حسین سعیدی، بنیانگذار بینشمدیا درباره چالشهای استارتاپهای حوزه بازاریابی گفت: «مانند همه استارتاپها، استارتاپهای حوزه بازاریابی نیز با چالشهایی مانند مذاکره با سرمایهگذاران، تامین و نگهداشت نیروی انسانی و… دستوپنجه نرم میکنند. از جمله چالشهاییکه برای استارتاپهای B2B وجود دارد چالش با Early adopterها است تا بتوانند از بهترین performance محصول استفاده کنند. برای اجاره بیلبورد و کمپین تبلیغات محیطی فرهنگ سازمانی وجود دارد که نیازمند تغییر است. این تغییر فرآیندی دارد که ما کمک کردیم تا این فرآیند سریعتر و علمیتر انجام شود. این تغییر نیازمند تغییر رفتار است که میتواند نوعی چالش باشد.»
نبود فضایی برای integration، مهمترین چالش است
عارف شعبانی، مدیرعامل دژینو با اشاره به اینکه مهمترین چالش استارتاپها کمبود نیروی انسانی است به نبود فضا برای integration اشاره کردو گفت: «کمبود منابع همیشه وجود داشته است. ضمن اینکه چنین محصولاتی هنوز جایگاه خود را پیدا نکردهاند. یکسری چالش نیز در بحث مارکتینگ وجود دارد مانند همکاری که بایستی بین استارتاپها باهم و همچنین با ادنتورکها شکل بگیرد.» او همچنین توضیح داد که یکسری دیگر از چالشها مانند تحریم و روابط خارجی نیز وجود دارد که از توان کسبوکار خارج است و باعث میشود بخشی از بازار را از دست بدهیم.
محمدرضا ایلخانی، بنیانگذار آیرسانه نیز به شیوه قانونگذاری درباره اصلیترین چالش استارتاپهای حوزه مارکتینگ گفت: «یکی از نکات مهم، موضوعات اقتصادی و قانونگذاری است. زمانیکه یک استارتاپ با یک کار نوآورانه وارد بازار میشود، چالش اصلی که دارد این است که قصد دارد یک محصول جدید و یک راهکار برهم زننده ارائه دهد. در این صورت با نیروهای خارجی از سمت بازار و رگولاتور مواجه میشود. چیزی که ما داریم میبینیم این است که نوآوری بیشتر به عنوان تهدید شناخته میشود و اصل فضا روی این ایده سوار میشود. فضای اقتصاد نوآوری نیاز به فضای باز دارد. در غیر اینصورت نمیتوان حرکات بزرگی را در این حوزه شاهد بود. امیدواریم تغییراتی در فضای اجتماعی کشور رخ دهد.»
او همچنین توضیح داد: «مهمتر از آن فضای کسبوکارهای فعال در این حوزه است. ارائه محصول به کسبوکارها به عنوان یک تکسرویس کار دشواری است اما اگر بین کسبوکارهای مرتبط که با زنجیره ارزش خود این خدمات را ارائه میدهند integration اتفاق بیفتد، پارادایمشیفت سریعتر رخ میدهد. بخش زیادی از انرژی افرادی که میخواهند یک کسبوکار را راهاندازی کنند صرف درگیری برای رفع موانع میشود و این جلوی نوآوری را میگیرد.»
همکاری یکتانت با آیرسانه
ایلخانی از سرمایهگذاری یکتانت روی این استارتاپ خبر داد و گفت: «ما نیز برای حل این چالشها سعی کردیم زنجیره ارزش را کامل کرده و با یکتانت به عنوان بیزنس پارتنر خود همکاری کنیم. یکتانت به عنوان سرمایهگذار به ما اضافه شده و اخبار تکمیلی بعد از الکامپ اعلام میشود.»
او همچنین توضیح داد: «با توجه به اضافه شدن یکتانت به آیرسانه میتوانم در این باره به صورت کلی بگویم که استارتاپها در بحث پارتنرشیپ، به زمان مواجهه با کسبوکارها و ارزشهای تبادل شده اهمیت نمیدهند. از این نظر که مجموعههای مختلفی هستند و به دلیل دیدگاه صرفاً یک رسانه داشتن و بیزینس فعال، نمیتوانند نقطه مشترکی پیدا کرده و با آنها همکاری کنند. متأسفانه زمانی که استارتاپها قصد دارند با برندهای بزرگ همکاری کنند، یک تمامیت خواهی وجود دارد که نهایتاً به همکاری نکردن منجر میشود.»
سعیدی نیز درباره تعامل با سایر کسبوکارها توضیح داد: «در پلتفرم بینشمدیا ۱۶۰ صاحب رسانه وجود دارند که در سراسر کشور تابلوهای تبلیغاتی دارند. ارتباط ما نیز با این شرکتها هرروزه است. مسئله این است که هر ارتباطی طی زمان شکل میگیرد. در مرحله اول وقتی ارتباط به خوبی شکل نگرفته نمیتوان به تعامل فکر کرد. ما تاکنون از سمت صاحبان رسانه گاردی نداشتیم. وقتی استارتاپی وارد بازار میشود باید این مکانیسم را طی کند.»
او همچنین گفت: «کسانیکه درحال توسعه تبلیغات دیجیتال هستند، مشکل سرمایه دارند و ما با همه مجموعهها در ارتباط هستیم اما هنوز حجم تابلوهای دیجیتال به حد مناسب نرسیده است.»
بنیانگذار بینشمدیا همچنین توضیح داد: «با پلتفرم بینشمدیا شما میتوانید با وارد کردن تاریخ مد نظر خود برای اجاره رسانههای تبلیغات محیطی، برآورد هزینه پس از اعمال تخفیف آن را به دست آورده و قیمت کمپینهای مد نظر خود را باهم مقایسه کنید. بحثی که وجود دارد این است که مدیران مارکتینگ مشغلههای زیادی داشته و اغلب اوقات درگیر کارهای ناگهانی میشوند. این موضوع نیازمند زمان طولانی است. به صورت کلی انتخاب رسانه یک پروسه چندماهه است.»
کسبوکارها دیتای خود را در اختیار ما قرار نمیدهند
محمدرضا شجاعی، بنیانگذار فیلیا نیز درباره این چالشها اشاره کرد: «علاوه بر اینکه شرکتها سخت به ما اعتماد میکردند، بسیاری از آنها حتی قبول نمیکردند که دیتاهایشان را در اختیار ما قرار دهند.»
بنیانگذار آیرسانه نیز ادامه داد: «در فضای پارتنرشیپ کسبوکارها بزرگترین چالشی که وجود دارد این است که وقتی کسبوکار جدیدی روی کار میآید همه فکر میکنند قصد دارد سهم بازارشان را بگیرد در حوزه تبلیغات محیطی هم همین است. از طرفی ما برای دولت تهدید تلقی میشویم. اصل فضای نوآوری سعی و خطا برای رسیدن به نتیجه نهایی است.»