
چرا بازاریابی پیامکی پس از محدودیتهای ناشی از حملات سایبری جنگ، دیر به حالت عادی بازگشت؟

فهرست مطلب
به گزارش دیام برد، وقتی در دوران جنگ همه کانالهای ارتباطات بازاریابی، از بیلبورد و تبلیغات ویدیویی گرفته تا شبکههای اجتماعی، عملا متوقف بودند، ارسال پیامک تبلیغاتی حاوی لینک نیز به دلیل جلوگیری از حملات سایبری و در راستای ایجاد امنیت سایبری برای عموم مردم متوقف شد و بسیاری از ارائهدهندگان خدمات پیامکی و برندهای وابسته به این کانال را در نوعی بلاتکلیفی ارتباطی قرار داد.
تاخیر در برقراری یک سرویس پایدار پس از آتشبس
صادق محمدی، مدیرعامل «مدیانا» به عنوان یکی از بازیگران اصلی زیرساختهای پیامکی کشور ۳شنبهشب در صفحه توییتر خود نوشت: «۱۲ روز است که شبانهروزی تلاش کردهایم سرویس پیامکی مشتریانمان فعال بماند. هر روز با یک محدودیت تازه مواجه شدیم و این اختلالها همچنان ادامه دارد». وی انتظار داشت که دستکم با آغاز آتشبس، این سرویس بدون درنگ به حالت عادی خود بازگردد اما گویی این گونه نبوده و چند روز طول کشید تا در زمینه بازاریابی پیامکی شاهد یک سرویس پایدار باشیم.
محمدی در توییت خود اشاره کرده بود که در بحرانیترین روزها، حذف ناگهانی و یکطرفه تنها ابزار ارتباطی کسبوکارها، بزرگترین لطمه به اعتماد عمومی و انسجام بازار بود. او با گلایه از نبود فرصت تعامل با ارائهدهندگان این خدمات نوشت: «ای کاش اولین و راحتترین تصمیم، بستن زیرساخت پیامکی کسبوکارها نبود. کاش به ما فعالان این حوزه، فرصت گفتوگو، ارائه راهکار و حتی پذیرش مسئولیت داده میشد تا بتوانیم در تعامل با حاکمیت، راهی برای حفظ ارتباط با مشتریان پیدا کنیم.»

Screenshot
او عنوان کرده بود که فعالان اقتصاد دیجیتال در سالهای اخیر نشان دادهاند که در لحظات بحرانی، با خودتنظیمگری و مسئولیتپذیری واقعی میتوانند بازوی همراه حاکمیت باشند. «ما هدفی جز عزت کشور نداریم، و تمام تلاشمان این بوده که در مسیر حفظ نظم ارتباطی، پایداری دیجیتال و اطمینانبخشی به کاربران باشیم.»
پاسخ ضدونقیض از سمت شاتلموبایل
در پاسخ به توییت صادق محمدی، عرفان جهانشالو یکی از فعالان کسبوکارهای حوزه پیامکی، شاتل موبایل را مورد انتقاد قرار داده و اشاره کرد که در این بازه زمانی، شاتل موبایل به کلی از دسترس خارج شده است.

Screenshot
آرش کریمبیگی مدیرعامل شاتل موبایل در پاسخ به او گفت که پیامک خدماتی در این بازه زمانی، باز بوده است و تنها پیامک تبلیغاتی بسته شده است و کارکنان این مجموعه شبانهروزی پای کار بودهاند. با اینحال او در پاسخی دیگر اشاره کرده بود که اعمال سیاست روی پیامک و اینترنت در شاتلموبایل توسط مرجع امنیتی و بیرون از شاتل موبایل است.
پاسخ کریم بیگی از سوی صادق محمدی بیجواب نماند. او با رد اظهارات کریمبیگی نوشت که مدیانا از ابتدای درگیری ایران و اسرائیل با وجود داشتن خطوط خدماتی، نتوانسته است حتی یک پیامک ارسال کند و تا آن زمان (ساعات ابتدایی نیمه شب ۴ تیر) با وجود باز شدن سرشمارههای پروایدرهای دیگر، خطوط شاتل موبایل همچنان مسدود هستند.

صادق محمدی، مدیرعامل مدیانا
برخی از سرشمارهها در دسترس قرار گرفتند
صادق محمدی، در گفتوگویی کوتاه با دیام برد اشاره کرد که مسدودیت خطوط شاتلموبایل پس از پیگیری مستقیم از ستار هاشمی، وزیر ارتباطات صبح امروز برطرف شده است. همچنین سرشمارههای ۱۰۰۰ و ۹۰۰۰ باز شده و امکان ارسال پیامک از طریق آنها فراهم است اما سرشماره ۹۹۸ همچنان غیرفعال است.
بازیگران صنعت، فعالانهتر عمل کنند
انتظار میرود در شرایط بحران، بازیگران صنعت بازاریابی پیامکی فعالانه عمل کنند و خود را برای فراهمسازی زیرساختها برای بازگشت به حالت عادی از حالت محدود، آمادهتر کنند. اپراتورها، پرووایدرها و پلتفرمهای ارسال پیامک در کنار رگولاتور هرکدام در دور نگه داشتن محدودیت و همچنین رفع محدودیت در اولین فرصت ممکن در مواقع بحران، نقشهای متفاوت اما تعیینکنندهای ایفا میکنند.
دغدغه ما تعیین تکلیف زودتر این موضوع است
برای برندهایی که خدمات و تجربه مشتری بخش جدی مدل کسبوکارشان است، از فروشگاههای آنلاین گرفته تا پلتفرمهای خدماتی و بانکها، نداشتن امکان ارتباط پیامکی به معنی ناتوانی در پاسخگویی، پشتیبانی و حتی اطلاعرسانی اولیه است. این اختلال، عملاً به خاموش شدن کامل بسیاری از فرآیندهای عملیاتی درون کسبوکارها انجامید، آنهم در حالی که مردم بیش از همیشه منتظر اخبار، وضعیت سفارش یا خدمات خود بودند. البته این موضوع با توجه به تلاش دولت برای جلوگیری از حمله سایبری و برقراری امنیت قابل درک است اما به نظر میرسد سوال اصلی فعالان این حوزه بیشتر ضدونقیض بودن پاسخهای دریافتی از سوی مدیران اپراتورها و همچنین همکاری ضعیف برخی از بازیگران این صنعت است.
محمدی در پایان میگوید: «میشد این موضوع را از سمت کسبوکارهای فعال در حوزه پیامک پیش ببرند و مسئولیت را به ما بدهند. از آنجاییکه این اتفاق ممکن است تکرار شود، دغدغه ما این است که زودتر این موضوع تعیین تکلیف شود و اگر لازم است، مذاکره با نهاد مربوطه انجام شود تا دیگر دفعات بعدی اینطور جلوی پیامکها گرفته نشود.

مطالب پیشنهادی

«برای خانه که دوباره خانه شود»
