
کمپین «مفرسارکت» برای به رخ کشیدن مزیت رقابتی سراغ یک ایده خلاقانه رفت


فهرست مطلب
سفرمارکت در کمپین جدید و طنزآمیز خود یک رقیب فرضی به نام «مفرسارکت» طراحی کرده که ادعای آن، فروش بلیت به گرانترین قیمت است. این رقیب فرضی وبسایتی هم دارد که در آن از کپیرایتهای طنز و پارودی استفاده شده است.
به گزارش دیام برد، سفرمارکت در کمپین اخیر خود یک رقیب فرضی به نام “مفرسارکت” طراحی کرده که شعار آن «فروش بلیت به گرانترین قیمت» است. این رقیب فرضی، وبسایتی نیز دارد که در آن همه چیز عجیبوغریب به نظر میرسد. از هشتگهای «نه به سفرمارکت» و «زندهباد گرانی» گرفته تا پیامهایی نظیر «ما خودمون بلیطهامونو از سفرمارکت میخریم، ولی اگه حس خوبی میخوای، گرونتر از ما خرید کن!»
پارودی به معنای تقلید طنزگونه از یک کار هنری دیگر است که در آن تلاش میشود ویژگی سبکی و بیان صاحب اصلی اثر تا حد زیادی حفظ شود. از این تکنیک گاهی در تبلیغات برای ساخت ارتباط عمیقتر و بهتر برای ساخت ارتباط عمیقتر بین برند و مخاطب استفاده میشود.
تبلیغات در صنعت گردشگری عموماً چالشبرانگیز است، چرا که افراد به دلیل محدودیت در تعداد سفر، ممکن است تنها یک یا دو بار در سال به برندهای فعال در حوزه گردشگری مراجعه کنند. به همین دلیل، تبلیغات یک برند باید بهگونهای طراحی شود که برای همان تعداد محدود سفر، به انتخاب اول مخاطب تبدیل شود. درنتیجه به نظر میرسد این برند تلاش کرده است به جای تبلیغات و کمپینهای رایج سراغ یک ایده خلاقانه برود و روی یک کمپین کم هزینه اما اثربخش تمرکز کند. البته شنیدهها نشان میدهد که ایده پردازی و اجرای این کمپین برعهده آژانس خلاقیت و تبلیغات پیلبان بوده است.
اشاره به مزیت رقابتی سفرمارکت
یکی از ویژگیهای اصلی سفرمارکت، موتور جستجو بلیط هواپیما و مقایسه قیمتی آن بین ۲۰ آژانس مختلف است. اما به نظر میرسد با توجه به اینکه تمرکز روی «ارزانترین» بودن به گوش مخاطب تکراری شده و تاثیر خود را از دست داده است، این برند در کمپین مفرسارکت تلاش کرده است که خلاف جهت حرکت کند. در نتیجه یک برند خیالی به نام “مفرسارکت” ساخته شده که مشخصه اصلی آن گرانفروشی است.
نام “مفرسارکت” از ترکیب حروف کلمه “سفرمارکت” با تغییرات اندک ایجاد شده است که هم حس طنز را منتقل میکند و هم باعث یادآوری برند سفرمارکت میشود.
از سوی دیگر نگاهی ساده به سایت «مفرسارکت» نشان میدهد که این وبسایت ساختگی تلاش کرده است در کپیرایتهایی که به کار برده، به نوعی با رقبای سفرمارکت و ادعاهای آنها شوخی کند.
استراتژی تبلیغاتی و پیامرسانی کمپین
-
تبلیغات محیطی در مراکز پرتردد:
کمپین مفرسارکت با استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در مکانهای پرتردد مانند مالهای بزرگ تهران (اپال و پالادیوم) تلاش کرد با پیامهای عجیب و طنزآمیز، ذهن مخاطبان را درگیر کند و آنها را وادار به جستجو و تعامل بیشتر کند. این پیامها به شکلی طراحی شده بودند که حس کنجکاوی را برانگیزند و کاربران را به سمت شبکههای اجتماعی هدایت کنند. در همین راستا، شبکههای اجتماعی نیز با پیامهایی غیرمنتظره و طنز، بهگونهای مکمل تبلیغات محیطی عمل کردند.
-
همکاری با اینفلوئنسرها و استفاده از محتوای خلاقانه:
علاوه بر تبلیغات بیلبوردی، سفرمارکت با پیجها و اینفلوئنسرهای پرمخاطب همکاری کرد. این تبلیغات غیرمعمول و جذاب شامل ایدههای خلاقانهای مانند آرایش هرکول (نماد مفرسارکت)، ساخت آهنگ اختصاصی، و پیامهای طنزآمیزی بود که مستقیماً به ویژگیهای برند مفرسارکت و تمایز آن اشاره داشتند.
هزینه کل کمپین از یک ماه اجاره بیلبورد در صدر کمتر بود
حسن باقرپور، مدیر مارکتینگ سفرمارکت در رابطه با اینکه با توجه به پیچیده بودن پیام چطور اطمینان حاصل کردید که مخاطب پیام شمارا درک میکند، به دی ام برد میگوید: «ما تلاش کردیم که در سایت یا صفحات سوشال به کاربران یادآوری کنیم که سفرمارکت ارزانترین بلیط هواپیما را دارد. اما درواقعیت اینکه بخشی از افراد متوجه پیام کمپین ما نشوند، موضوعی اجتنابناپذیر بود اما پیشبینی ما این بود که جذابیت کمپین باعث خواهد شد که افراد به صورت ارگانیک درباره این کمپین صحبت کنند. در واقع ما دو گزینه داشتیم، تبلیغات مستقیم برای جامعه آماری محدود که ریسک تکراری بودن پیام و فراموش شدن در لحظه را داشت یا اینکه کمپینی خلاقانه اجرا کنیم که جامعه مخاطبان بزرگتری را در بر بگیرد و در ذهن افرادی که متوجه کمپین میشوند در مدت زمان بیشتری ثبت شود.»
او با اشاره به اینکه بودجه یکی از مهمترین فاکتورهای این کمپین بوده است، تاکید میکند که هزینه کل این کمپین از هزینه اجاره یک بیلبورد به مدت یک ماه در اتوبان صدر هم کمتر بوده است. باقرپور در ادامه میگوید: «با توجه به بودجه، به جای تبلیغات مستقیم، استراتژی ما بر ایجاد فضایی برای بحث ارگانیک و مشارکت کاربران متمرکز بود. پیشبینی میکردیم جذابیت کمپین باعث شود مخاطبان به طور خودجوش درباره آن صحبت کرده و با احساس هوشمندی پیام کمپین را به دیگران منتقل کنند. این رویکرد نهتنها ماندگاری پیام را افزایش داد، بلکه امکان اجرای مؤثر با بودجه محدود را فراهم کرد.»
مدیر مارکتینگ سفرمارکت در پایان اشاره کرد: «همچنین تلاش شد دلیل ارائه ارزانترین بلیطهای هواپیما توسط سفرمارکت به کاربران منتقل شود. برای این منظور، از استوریهای هایلایت شده در اینستاگرام و نمایش قیمتهای لحظهای همراه با پیامهای شفاف در وبسایت استفاده کردیم تا کاربران هدف کمپین سفرمارکت را درک کنند.»

مطالب پیشنهادی
