پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش دی‌ام برد از سومین رویداد «تبلیغات در بازار»؛ مهم‌ترین نکات و بخش‌های رویداد

زهرا محبی زهرا محبی
2 بهمن 1400
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گزارش دی‌ام برد از سومین رویداد «تبلیغات در بازار»؛ مهم‌ترین نکات و بخش‌های رویداد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

‏رویداد آنلاین تبلیغات در بازار در روز سه‌شنبه 28 دی‌ماه 1400 برگزار شد. در این رویداد شاهد سه ارائه توسط صادق محسن‌نیا مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا درباره قیف مارکتینگ در کسب‌وکار، دانا عنایتی مدیر دیجیتال مارکتینگ گروه اسنپ درباره اپ‌استور مارکتینگ و پژمان امیری مدیر بازاریابی بیت‌پین درباره نحوه بهبود عملکرد کاربر در اپ‌ها بودیم.

در این رویداد همچنین مدیران و اعضای تیم سایت و استارتاپ ترب، استودیو بازی‌سازی نوا گیم و اپ برترین‌ها هم تجربیات خود با سرویس تبلیغات بازار بازگو کردند و از مسیری که آمده بودند گفتند. از دیگر اتفاقات مهم این رویداد، رونمایی از سایت لانچ‌شده و مستقل تبلیغات بازار با آدرس اینترنتی ads.cafebazaar.ir بود.

کاربرد مارکتینگ فانل برای جذب کاربر و نیازهای او

صادق محسن نیا

صادق محسن‌نیا مدیر پرفورمنس مارکتینگ «دیجی‌کالا» در ارائه اول درباره تخصیص بودجه به کانال‌های تبلیغاتی گفت. او اظهار کرد: «بر اساس تاثیری که کانال‌ها روی درآمد و شاخص‌های عملکردی کسب‌وکار شما دارند باید تخصیص بودجه را به این کانال‌های تبلیغاتی انجام دهید. از مهم‌ترین مسائل برای کسب‌وکار، تشخیص این است که کدام شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در تناسب با کسب‌وکار ماست. در وهله بعد هم باید میزان کنترل خود را روی شاخص‌ها بشناسیم. به صورت کلی کسب‌وکارها باید بدانند روی کجای مسیر مشتری باید تمرکز کنند.»

او در ادامه از اهمیت فانل مارکتینگ یا قیف بازاریابی در چنین مسیری گفت. به نظر او اینکه مارکترها چه فانلی را انتخاب کنند و بدانند کدام فانل به آن‌ها درک بهتری از حرکت مشتری به سوی کسب‌وکارشان می‌دهد مسئله بسیار مهمی است. غالبا قیف‌های مارکتینگ از آگاهی برند شروع می‌شوند و به کاربر دائمی وفادار می‌رسند. نکته بعدی هم شناخت وضعیت کسب‌وکار در مراحل مختلف قیف مارکتینگ است که این شناخت، به بررسی و تجزیه و تحلیل دیتا نیاز دارد.

محسن‌نیا با تاکید بر چرخه بودن پرفورمنس مارکتینگ گفت: «باید بر اساس دیتای خود تصمیم بگیرید که چه اهدافی باید داشته باشید. بعد هم باید بر اساس همان اهداف کمپین تعریف کنید. پس از اجرای کمپین دوباره باید دیتای به‌دست‌آمده را تحلیل کنید و شاخص‌ها و مقادیر آن را مشخص کنید.»

یوزرهای ارگانیک؛ مهم‌ترین طیف یوزرهای شما

دانا عنایتی

دانا عنایتی مدیر دیجیتال مارکتینگ «اسنپ» دومین ارائه این رویداد را به عهده داشت. او در این ارائه به بررسی اهمیت برند پرداخت و از تاثیر کمپین‌های آگاهی برند سخن گفت. در ابتدای ارائه، او قیاسی را درباره وضعیت و قابلیت‌های بازار و گوگل‌پلی انجام داد و در این باره بیان کرد: «گوگل پلی و بازار دو بستر تبلیغاتی ما هستند، اما نکاتی درباره استفاده از گوگل‌پلی وجود دارد. گوگل‌پلی دارای قابلیت‌هایی است که امکان استفاده از آن‌های برای ما (کسب‌وکارهای ایرانی) به دلیل تحریم وجود ندارد. برای مثال تارگتینگ اصولی در لوکیشن ایران با گوگل یا ایجاد ارتباط میان گوگل و توسعه‌دهندگان در ایران ممکن نیست. خیلی از امکانات دیگر هم در گوگل‌پلی هست که تحریم‌ها آن‌ها را برای ما دور از دسترس کرده‌اند.»

در ادامه، او به این اشاره کرد که کافه بازار نه‌تنها این مشکلات را ندارد، بلکه حتی مزیت‌های مضافی دارد که کافه بازار را به یک انتخاب عالی برای اپلیکیشن‌ها تبدیل می‌کند. «در کافه بازار، رابطه نزدیک استور و توسعه‌دهنده باعث شده است که تجربه بهتری برای کاربران ایجاد شود. البته مشخصا معایب و کم‌وکاست‌هایی هم در کافه بازار وجود دارد؛ مثلا اینکه همچون گوگل نمی‌توانیم کمپین‌ها را بر اساس اکشن‎‌ها (اقدامات کاربر) تعریف و اجرا کنیم.» عنایتی همچنین درباره اهمیت برندد کمپین (Branded Campaign) نکاتی را برشمرد.

«کمپین برندی کمپینی است که متشکل از کلمه‌های نام برند شماست. این کمپین‌ها ممکن است به واسطه آگاهی یوزر ارگانیک جذب کند که مهم‌ترین کاربران ما را تشکیل خواهد داد. یوزرهای ارگانیک خودشان اسم ما را سرچ می‌کنند و به خاطر چیزی که در ذهن دارند (آگاهی) به دنبال بیشتر شناختن ما هستند.»

ترافیک تمیز را به ترافیک کثیف ترجیح دهید

پژمان امیری

پژمان امیری مدیر مارکتینگ «بیت‌پین» در سومین ارائه رویداد، به اهمیت نوع طراحی اپلکیشن‌ها اشاره کرد. او درباره تاثیر این موضوع بر نحوه عملکرد کاربر گفت: «اولین دیدار کاربر با ما بسیار مهم است. ما باید بتوانیم کاربر را به سمت اکشن‌های و اقدامات دلخواه خود ببریم و از این طریق، کانورژن ریت (نرخ تبدیل) خود را بهبود دهیم.»

در ادامه، امیری درباره اهمیت رابط کاربری همچون یک مزیت رقابتی صحبت کرد و گفت: «شما انتظار دارید که کاربر بعد از ورود به سرویس‌تان یک تراکنش انجام دهد. این تراکنش یا اقدام می‌تواند خرید یا ثبت نام باشد. یکی از چیزهایی که باید بدانید این است  که بازیگرهای مختلف و متعددی در این حوزه وجود داشته‌اند که کاری شبیه شما انجام داده و می‌دهند. به خاطر همین مسئله، داشتن مزیت رقابتی بسیار مهم است. از اولین اتفاقات بین شما و کاربر که کاربر در آن می‌تواند تفاوتی در شما به عنوان یک مزیت رقابتی ببیند نسبت به رقبا ببیند، رابط کاربری سرویس یا سایت شما. صفحه اصلی سرویس‌تان نقش مهمی را در علاقه‌مند کردن کاربر به انجام ادامه کارش با شما دارد.»

بخوانید  وبینار اصول طراحی لندینگ پیج + تکنیک‌های بهینه‌سازی

او در ادامه برای جذب کاربر و بهبود عملکردش گفت: «اگر اپلیکیشن تازه‌ای را لانچ می‌کنید، برای اپلیکیشن‌تان تبلیغ می‌کنید. در این هنگام شما هزینه کم یا زیادی را برای نصب اپلیکیشن خود پرداخت می‌کنید. پیشنهاد من این است که به جای چنین کاری، ترافیک تمیز و کثیف را از هم جدا کرده و روی ترافیک تمیز خود تمرکز کنید. در همین خصوص، کافه بازار یکی از تمیزترین کانال‌های ترافیک و به تبع، بستری برای نرخ تبدیل‌های بالا را دارد. هزینه تبلیغات خود را روی ترافیک تمیز بگذارید و با پروموشن هدفمند، کاربر خود را به سمت یک اقدام دلخواهتان بکشانید.»

امیری در ادامه اضافه کرد: «شما باید کاربر را راهنمایی کنید، نگذارید که کاربر خودش به تنهایی شما را کشف کند. ممکن است که این کنجکاوی در او وجود داشته باشد اما از طرفی ممکن است که از بخش‌های مهم مدنظر شما هم به سادگی عبور کند. شما باید به او جهت دهید. ممکن است با یک پوش نوتیفیکیشن این کار را انجام دهید یا با دیگر اقدامات ممکن. همچنین توجه کنید که باید تکرارپذیر باشید. فارغ از هر هدفی که دارید، سعی کنید در همان برخورد ابتدایی، به کاربر نشان دهید که برنامه‌تان مجددا به کار او خواهد آمد. دیجی‌کالا و دیوار مثال‌های خوبی برای این مسئله هستند که روزی چند بار در هر سرچ ظاهر می‌شوند.»

لانچ سایت تبلیغات بازار؛ همه چیزی که باید درباره تبلیغات در بازار بدانید

بازار

بازار در این رویداد از سایت ads.cafebazaar.ir رونمایی کرد. به گفته بازار، این سایت برای این است که به افراد کمک کند تا خدمات تبلیغاتی بازار را بهتر بشناسند. افراد هرگونه اطلاعاتی را درباره تبلیغات در بازار نیاز داشته باشند می‌توانند در این سایت آن‌ها را پیدا کنند. در حال حاضر سه بخش آکادمی، وبلاگ و سوالات متداول در این سایت پیاده شده است.

کافه بازار

بخش وبلاگ با هدف ارائه محتوا و انتشار اخبار دست اول راه‌اندازی شده است. در بخش آکادمی نیز، آموزش‌هایی که افراد برای انجام تبلیغات در بازار نیاز دارند گردآوری شده است.

بازار

بخوانید  محدودیت‌های کافه‌بازار برای برنامه‌های مخرب و تخلفات سخت‌گیرانه‌تر شد

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

اسمارتک